کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شیب ملایم به شیر هم رسید


کد خبر : ۵۳۷۵سه شنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲:۴۰۴۵۹۸ بازدید

نرخ همه محصولات لبنی 30 درصد گران خواهد شد ...

سرانجام بعد از کش و قوس‌های فراوان قیمت خرید شیر از دامدار افزایش یافت و از لیتری1110 تومان به 1440 تومان رسید. این خبر را روز گذشته حجت، وزیر جهاد کشاورزی داد. وی در هشتمین همایش ملی فرهنگ و مدیریت جهادی در جمع خبرنگاران گفت: نرخ شیر خام در کمیسیون‌های مربوط و مراکز مربوط تعیین شده است و مورد تایید سازمان حمایت قرار گرفته است. وی افزود: قیمت خرید شیر از دامدار 1440 تومان تعیین شده که این نرخ در بخش عرضه تغییر می‌کند. هم‌اکنون شیر خام با نرخ 1110 تومان از دامداران خریداری می‌شود و دولت هم یارانه‌ای به میزان 190 تومان در اواخر سال به آن اختصاص داد تا در مجموع قیمت شیر خام خریداری شده از دامدار  1300تومان باشد.

افزایش قیمت 30 درصدی شیر در حالی صورت می‌گیرد که دولت وعده پرداخت 2500 میلیارد تومانی یارانه شیر را داده بود البته دولت نتوانست به تعهد خود عمل کند و برخی از فعالان دامداری مبلغ یارانه پرداختی شیر را کمتر از مبلغ وعده داده شده دانستند. سیداحمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران چندی پیش با بیان اینکه در حال حاضر تنها قیمت حامل‌های انرژی مشخص شده، اظهار داشت: افزایش بهای حامل‌های انرژی، کرایه‌های حمل ونقل تولید را ۳۰ درصد بالا برده است.

مقدسی با بیان اینکه هنوز برای اظهارنظر درباره میزان قطعی افزایش بهای شیر زود است، ادامه داد: سال گذشته قیمت شیرخام از ۱۱۱۰ تومان به ۱۳۰۰ تومان تغییر یافت اما بهای لبنیات ثابت ماند و قرار شد دولت مابه‌التفاوت ۱۹۰ تومانی آن را به دامداران پرداخت کند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت تمام شده تولید شیر به ۱۶۷۷ تومان رسیده، اضافه کرد: قیمت تمام شده شیر ۱۱۱۰ تومانی با افزایش ۵۰ درصدی به ۱۶۷۷ تومان رسیده است. شیر ۱۳۰۰ تومانی نیز با افزایش ۲۸ درصدی به قیمت فعلی رسیده است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه دولت سال گذشته ۱۸ درصد به شیرخام سوبسید داده، گفت: در سال جاری باید ۲۸ درصد به میزان سوبسید قبلی اضافه شود یعنی دولت باید در مجموع ۴۶ درصد یارانه به دامداران اختصاص دهد. دامداران سال گذشته ۸ ماه ضرر کردند و در ۴ ماه پایانی سال نیز محصول خود را به قیمت تمام شده و بدون هیچگونه سودی عرضه کردند.مقدسی درباره رشد بهای لبنیات نیز تصریح کرد: بهای لبنیات تنها ۳۵ درصد به خاطر شیرخام گران می‌شود. این در حالی است که هنوز قیمت گاز و برق مشخص نیست. قیمت نهاده‌ها نیز از ابتدای سال تاکنون ۱۵ درصد گران شده است.

وعده یارانه 2500 میلیارد تومانی

اردیبهشت ماه خبرگزاری ایسنا گزارش داد که دولت برای تثبیت شیر خام در سال جاری یارانه‌ حدود 2500 میلیارد تومانی درنظر گرفته که البته هنوز چگونگی پرداخت آن به دامداران مشخص نشده است. یک مقام مسؤول در وزارت جهاد کشاورزی به این خبرگزاری گفته بود دولت در حال بررسی و ارزیابی قیمت تمام شده شیر خام و لبنیات برای تعیین میزان دقیق یارانه به دامداران است تا امسال هم مانند سال گذشته اجازه افزایش قیمت شیر خام را ندهد. وی خاطرنشان کرد: دولت از آذر سال گذشته یارانه 300 میلیارد تومانی را برای تثبیت شیر خام و لبنیات در کشور تصویب کرد و همچنان پرداخت آن به دامداران ادامه دارد. همچنین حسن رکنی، معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی گفته بود: اگر قرار بر این باشد که دولت یارانه‌ای برای دامداران مانند سال گذشته در نظر بگیرد قیمت این محصول ثابت می‌ماند در غیر این صورت باید به فکر تجدیدنظر قیمت شیر خام باشیم.

وی افزود: قیمت شیر در سال جدید متناسب با افزایش برخی تعرفه‌های قانونی مانند دستمزد که دولت آن را اعلام کرده و مجموعه عوامل تولید را شامل می‌شود، می‌تواند افزایش یابد اما تولیدکنندگان به دنبال افزایش بی‌رویه و ایجاد التهاب در بازار نیستند. معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: براساس اظهارات بسیاری از کارشناسان تولید باید شرایط معقول خودش را داشته باشد و بتواند متناسب با هزینه‌ها قیمت‌هایش را کنترل کند اما سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی به‌گونه‌ای است که به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد تولیدکنندگان متضرر شوند بنابراین اگر سیاست‌ها به گونه‌ای باشد که یارانه‌ای برای تولیدکنندگان و دامداران در نظر گرفته نشود تجدیدنظر در قیمت شیرخام در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مصرف شیر کم شده

افزایش نرخ شیر تبعاتی نیز دارد و آن کاهش مصرف است. حسین چمنی، مشاور صنایع شیر ایران در این باره به «وطن‌امروز» گفت: طبق آمارهای رسمی دولت مصرف شیر 40 درصد کاهش پیدا کرده و قطعا با افزایش 30 درصدی نرخ شیر باز هم مصرف آن توسط مردم کم می‌شود. چمنی افزود: دولت با همان پیشنهاد افزایش نرخ 1440 تومان موافقت کرده اما این افزایش سودی برای فعالان لبنیات ندارد چراکه با توجه به افزایش قیمت دستمزد، حمل و نقل و... این افزایش نرخ موجب خواهد شد که جلوی ضررها گرفته شود و سودی نصیب دامداران و فعالان لبنیات نخواهد کرد.

وی افزود: دولت برای اینکه نرخ‌ها افزایش چندانی نیابد مالیات بر ارزش افزوده 8درصدی شیر و پنیر را برداشته اما اگر دولت واقعا می‌خواهد به سلامت مردم کمک کند باید این مالیات را برای همه محصولات لبنی بردارد تا نرخ لبنیات کاهش پیدا کند و مصرف لبنیات مردم بالا برود. چمنی در پایان گفت: با افزایش 30درصدی نرخ شیر خام حتما قیمت نهایی همه محصولات لبنی 30 درصد گران خواهد شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها