کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

حرف کدامیک به کرسی می نشیند ؟

کدخبر:۵۳۵۱سه شنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۸:۵۶۳۰۹۵ بازدید

وزیر صنعت : خودروسازان می‌توانند اعتراض کنند/ شیوا: هیچ اعتراضی وارد نیست !

روز گذشته در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت از اعتراض خودروسازان نسبت به فرمول شورای رقابت بی‌تفاوت گذشت که تولید‌کنندگان دو روز پیش در جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو که با حضور نعمت‌زاده برگزار شد، عملکرد شورای رقابت در تعیین فرمول قیمت‌گذاری را مورد انتقاد قرار داده بودند. 
به گفته منابع آگاه، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آن جلسه نیز از خودروسازان خواسته بود تا در جلسه‌ای با شورای رقابت اختلافات فی‌مابین در زمینه قیمت‌های جدید خودروها را حل‌و‌فصل کنند.

واکنش نعمت‌زاده به اعتراض تولید‌کنندگان خودرو در حالی است که گفته می‌شود خودروسازان با توجه به رشد تولید سه ماهه گذشته خود بر حمایت وزیر از افزایش قیمت‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده بودند و این در شرایطی است که وزیر از همان ابتدا مخالف حضور شورای رقابت در بحث قیمت‌گذاری خودرو بود.

محمدرضا نعمت‌زاده در ابتدای ورود خود به وزارت صنعت، معدن و تجارت از شورای اقتصاد خواسته بود که انحصاری بودن صنعت خودرو را بار دیگر مورد تجدیدنظر قرار دهد تا بلکه بتواند شورای رقابت را از حیطه قیمت‌گذاری خودرو دور کند. وی در اظهارات خود بارها اعلام کرده بود که قیمت خودرو باید بر اساس حاشیه بازار تعیین شود. حال نعمت‌زاده روز گذشته در حاشیه بیست و چهارمین همایش پولی و ارزی به خبرنگاران گفت که اختلافات موجود میان شورای رقابت و خودروسازان به وزارت صنعت ربطی ندارد و تولید‌کنندگان در این زمینه حق اعتراض دارند. این در شرایطی است که رئیس شورای رقابت نیز دیروز عنوان کرد که هیچ بهانه‌ای برای عدم‌اجرای قانون از سوی خودروسازان پذیرفته نیست.

بنابراین با شانه خالی کردن وزیر از قبول مسوولیت فرمول قیمت‌گذاری از یک سو و نپذیرفتن هیچ گونه اعتراضی به فرمول از سوی رئیس شورای رقابت پیش‌بینی می‌شود که بازار خودرو بیش از این در رکود فرو رود حال آنکه به اعتقاد بسیار از کارشناسان موضوع قیمت‌گذاری خودرو هم‌اکنون به بی‌بستی رسیده که رهایی از آن زمان زیادی از خودروسازان خواهد گرفت. 

  رمزگشایی از رشد تولید

اما روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت بالاخره از چگونگی رشد تولید خودروسازان در نبود تسهیلات دولتی رمزگشایی کرد.به گفته محمدرضا نعمت‌زاده، تولید‌کنندگان کشور از جمله خودروسازان، سال گذشته به دلیل عدم‌تخصیص منابع مناسب بانکی ملزم شدند به هر میزانی که پول خارج از سیستم تولید دارند به این بخش اختصاص دهند. 

به‌این‌ترتیب ایران خودرو بیش از 1100 میلیارد تومان از اموال خود را در این راستا به فروش رسانده و به واحدهای تولیدی تزریق کرده است. به‌گفته نعمت‌زاده همین مساله موجب افزایش دو برابری تولیدات ایران خودرو در سال‌جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل شده است. بر این اساس شرکت سایپا نیز 750 میلیارد تومان از محل فروش اموال خود را به راه‌اندازی خطوط تولید اختصاص داده است. به‌این‌ترتیب دو شرکت بزرگ خودروساز کشور تنها با فروش اموال خود توانستند بخشی از افت تولید را جبران کنند و این در حالی است که آنها در غیاب تسهیلات بانکی و حمایت‌های دولتی امید زیادی به فرمول شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو داشتند.

در همین حال ممانعت بانک مرکزی در ارائه تسهیلات به خودروسازان نیز واضح و مشخص است چراکه به گفته یک مقام آگاه در صنعت خودرو دو شرکت خودروساز بیش از 10 هزار میلیارد تومان وام بانکی گرفته‌اند که هنوز نتوانسته‌اند این میزان وام را با بانک‌ها تسویه کنند. اما همان‌طور که گفته شد خودروسازان در ناامیدی از اخذ وام بانکی و حمایت‌های دولتی برای جبران ضرر و زیان‌هایی که طی دو سال گذشته متحمل شدند دل به فرمول شورای رقابت بسته بودند تا بلکه بتوانند بخشی از ضررهای ادعایی خود که به گفته رئیس انجمن خودروسازان حدود 5 هزار میلیارد تومان است را جبران کنند.

حال آنکه به گفته آنها شورای رقابت در تهیه فرمول وعده داده شده، بدعهدی کرده است. در روند تهیه فرمول قیمت‌گذاری خودرو هر چند سخنگوی دولت هر هفته اعلام می‌کرد که دولت مخالف افزایش قیمت خودرو است، با این حال در همان مقطع زمانی شورای رقابت و خودروسازان در جلسات متوالی خود درصدد تهیه فرمولی بودند تا بلکه بتوانند هم زیان خودروسازان را جبران کنند و هم به حفظ رشد تولید بپردازند.

نتایج این جلسات هم تا حدودی مشخص بود اینکه قیمت خودرو باید با توجه به تورم بخشی، زیان شرکت‌های تولیدی و همچنین تفاوت استفاده خودروسازان از ارز دولتی و آزاد تعیین شود بنابر این درنظر گرفتن تمامی این موارد به افزایش قیمت‌ها منجر می‌شد. در هر حال نتایج جلسات متعدد خودروسازان با شورای رقابت بالاخره با اعلام فرمول قیمت‌گذاری توسط رضا شیوا رئیس شورای رقابت ختم به ماجرا شد حال آنکه ظاهرا ختم به خیر نشده است.

هر چند مشتریان با اظهارات و مصاحبه‌های متعدد اعضا و رئیس شورای رقابت، تا حدودی مطلع بودند که اعلام فرمول به افزایش قیمت‌ها منجر خواهد شد، اما ظاهرا فرمول مذکور در سطح انتظارات خودروسازان نبود؛ چراکه به گفته آنها قرار بوده فرمول شورای رقابت قیمت‌ها را تا سقف 12 درصد افزایش دهد و نه 9/6 درصد. از دیگر سو قیمت پایه‌ای که این شورا برای بسیاری از محصولات خودروسازان در نظر گرفته بود نیز غیرواقعی و خبر از ناهماهنگی با شرکت‌های تولیدی می‌داد. صدای اعتراض خودروسازان برای اولین بار از زبان رئیس انجمن خودروسازان شنیده شد حال آنکه دیگر اخبار از شورای سیاست‌گذاری خودرو حکایت از آن داشت که خودروسازان به‌طور مستقیم اعتراض خود را به گوش نعمت‌زاده رسانده‌اند؛ بنابراین نارضایتی خودروسازان به نوعی نشان‌دهنده عدم تبعیت آنها از فرمول شورای رقابت است. اما واکنش نعمت‌زاده به اعتراض خودروسازان در راستای عملکرد وی نسبت به انحصاری نبودن خودرو تعبیر می‌شود به‌این‌ترتیب که وی از ابتدا قصد داشت اعضای شورای اقتصاد را متقاعد کند که خودرو کالایی انحصاری نیست؛ بنابراین نیازی به قیمت‌گذاری شورای رقابت هم در این زمینه وجود ندارد.حال آنکه چنین نشد و شورای رقابت همچنان به‌عنوان تنها مرجع قیمت‌گذاری خودرو باقی ماند. حال به اعتقاد برخی از کارشناسان اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای ایده وی مبنی‌بر غیر‌انحصاری بودن خودرو تعبیر می‌شود، اما نعمت‌زاده در برابر اعتراض خودروسازان چه واکنشی داشت؟

 روز گذشته وی در حاشیه بیست و چهارمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی‌بر اینکه با اعلام فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو، شرکت‌های خودروساز از اجرای آن ممانعت می‌کنند با بیان اینکه البته خودروسازان حق دارند مانند سایر صنایع اعتراضات خود را اعلام کنند، گفته است که در مجموع شورای رقابت فرمول جدید را اعلام کرده است و خودروسازان باید آن را اجرا کنند؛ بنابراین آنچه مشخص است نعمت‌زاده به‌رغم میل باطنی یا با درنظر گرفتن شرایط کنونی، شورای رقابت را تنها مرجع قیمت‌گذاری می‌داند و خودروسازان را موظف به اجرای فرمول این شورا کرده است. اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده که خودروسازان حق دارند اعتراض کنند نیز به اعتقاد بسیاری از کارشناسان جمله‌ای با ابهامات فراوان است؛ چراکه مشخص نیست تولید‌کنندگان باید به چه نهاد نظارتی در این زمینه شکایت ببرند. به‌این‌ترتیب هر چند هنوز خودروسازان از تریبونی رسمی نسبت به فرمول قیمت‌گذاری اعتراض نکرده‌اند با این حال شیوا معتقد است که هیچ اعتراضی وارد نیست.

 وی در حالی یکشنبه گذشته اعلام کرد که خودروسازان به قیمت‌های جدید اعتراض رسمی نکردند که در ادامه تاکید کرده بود که اگر بنا باشد خودروسازان واکنشی نسبت به قیمت‌ها داشته باشند مربوط به ایرادات یا سوالات احتمالی آنها است، اما این مساله در اصل قضیه تغییری ایجاد نکرده و دستورالعمل شورا بدون هیچ حرف و حدیثی لازم‌الاجراست. وی همچنین خاطرنشان کرده بود که با اجرایی شدن فرمول جدید، شفافیت به بازار خودرو برمی‌گردد و به این ترتیب با خارج شدن دلال‌ها از چرخه بازار مردم قیمت‌ها را بدون واسطه از کارخانه دریافت می‌کنند.

  هیچ بهانه‌ای پذیرفتنی نیست

در ادامه واکنش وزیر به اعتراض خودروسازان، شیوا نیز یکشنبه شب گذشته در برنامه پایش اعلام کرد که خودروسازها ملزم به اجرای قانون هستند و هیچ بهانه‌ای برای عدم‌اجرای مصوبه شورای رقابت را نمی‌پذیریم.

 رضا شیوا در برنامه تلویزیونی مذکور در پاسخ به این سؤال که خودروسازان عنوان می‌کنند مصوبه شورای رقابت را قبول ندارند. اگر نخواهند این مصوبه را اجرا کنند چه برخوردی می‌کنید، اظهار کرد که خودروسازان رسما این حرف را نزده‌اند و انجمن‌های مختلفی که خود را نماینده خودروسازان می‌دانستند، این مساله را مطرح کردند. شیوا تاکید کرده که شورای رقابت یک نهاد قانونی است که قانون گذار وظیفه دستورالعمل تنظیم قیمت را برای بازارهای انحصاری به این شورا داده است. 

شورا از سال گذشته این دستورالعمل را تنظیم کرده بود و طی چند ماه اخیر به دلیل اینکه مشکلاتی در زمینه متغیر کیفیت وجود داشت، مجددا بررسی و آن را کامل کردیم که بر اساس آن به قیمت‌های اعلامی رسیدیم. وی در ادامه با اشاره به اینکه خودروسازان نمی‌توانند این دستورالعمل را اجرا نکنند و آنها ملزم به اجرای قانون‌اند تاکید کرده که طبق آخرین اعلام وزارت صنایع و معادن مقرر شد که شورای رقابت در این بازار دخالت کند، چون بازار خودرو در ایران انحصاری است و قانون گذار تشخیص بازار انحصاری و غیر‌انحصاری را بر عهده شورای رقابت گذاشته و ما نیز تشخیص می‌دهیم که بازار خودرو انحصاری است. 

بر این اساس، سال گذشته وارد عمل شدیم و دستورالعمل اجرا را نیز خودروسازان پذیرفتند، اما شیوا در ادامه این برنامه به شروط 5‌گانه شورای رقابت نیز اشاره و تاکید کرد اعلام قیمت‌ها بر اساس میزان تولید، میزان عرضه (میزان عرضه تولید‌کنندگان انحصاری باید پیوسته مشخص باشد. نباید کم و زیاد کردن عرضه دست خودروساز باشد، چون بر قیمت بازار اثر می‌گذارد)، شفافیت در قراردادها (قراردادها باید دو طرفه باشد) و آپشن‌ها باید اختیاری باشد، مگر اینکه الزام قانونی داشته باشند. رئیس شورای رقابت همچنین عنوان کرد که ‌بازار حاشیه‌ای باید از بین برود، روش فروش نیز بسیار اهمیت دارد. فروش خودروسازها باید مستقیم دست مصرف‌کننده نهایی برسد و واسطه‌گرها و دلال‌ها از بین بروند. همچنین مهم‌ترین بحث در صنعت خودرو، قیمت و شفاف‌سازی است و در صورتی که این شفاف‌سازی صورت بگیرد، مشکلات این صنعت و واسطه‌گری‌ها از بین می‌رود.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

داود: 1393/3/2707:40:40،
76
21
تو رو خدا جمع کنید این کاسه کوزه تون رو .خسته شدیم به قران . گل بگیرین در این لگن سازا رو .اه اه ا ه اه اه .
mammad: 1393/3/2708:06:00،
43
28
حرف گرونی به کرسی می شینه
گل گرفتنش خوبه به شرط آزاد شدن مرزها
وگر نه همین ایران فرقون هم آرزووووووووو می شه
فضولی: 1393/3/2711:22:23،
37
18
گل نه بتون باید بگیرن
قبلا هم گفته بودم گل با دو سه تا ضربه میریزه ولی بتون به سختی
پس بگو درشو باید بتون بگیرن
سيا: 1393/3/2714:10:03،
68
17
هردو دروغ ميگن،با هم هماهنگن،دعوايِ زرگري را انداختن نا به اين قيمتا راضي بشيم
دستشون تو يه كاسس
هوشيار باشيد،شورايِ رفاقت قيمتاش فقط و فقط باعثِ بردنِ سودهايِ كلانِ خودرو سازاس
گمركي بايد برداشته بشه،ما خودرويِ مايِ ٢٠ ميليوني كه تو افغانستان فولش ٨ ميليونِ نميخوايم
گل بگيرن درِ كارخونه هاشونو،ميريم تويوتا و هندايِ مدل پايين مياريم از ژاپن ممممفت،به خدا قسم گالانتِ سوپِر سالنِ ١٩٨٦ همه چيش فوله ،هنوزم از صفره اين ماشينا بهتره...
naser: 1393/3/2707:46:56،
57
21
جنگ زرگری راه انداختند.من یک سمند صفر خریدم از بس کیفیتش پایینه دلم می سوزه به پولی که دادم .مردم اگر مجبور نیستید نخرید
عمو سیبیل: 1393/3/2707:50:42،
48
20
ای مردم شریف ایران
هممون میدونیم که سرکاریم
و این قیمت اعلامی از سوی شورای رقابت چرتی بیش نیست
بنده زمان تحویل خودروم شده رفته نمایندگی میگه این قیمتها برا خودشونه باید 2 میلیون دیگه برا تیبا20400000 بدی
مجتبی: 1393/3/2711:05:42،
24
27
دوست عزیز اون 20400000 که گفتن با 3200000 هزینه یورو 4 جمع میشه و قیمت خودرو میشه 23600000 تومان شما برو خدا رو شکر کن که داری ارزان تر میخری
سعید: 1393/3/2707:53:50،
53
20
ممکنه تا چند وقت دیگه رکود باشه اما ارزونی خودرو محاله
مردم هم یه مدت توی این بلاتکلیفی میچرخن ، آخرشم با گرونی خودرو کنار میان و سال از نو روزی از نو
کوکو: 1393/3/2708:07:23،
33
40
دلال نیستم.ولی مخالف هم گرونی هستم هم ارزونی.
گرونی واسه اینکه فکر میکنم دیگه ماشین خریدن واسه خیلی ها تبدیل به رویا میشه.ارزونی هم واسه اینکه مطمئنم اگه ارزون بشه 1-هم رکود 100 برابر میشه چون مردم به امید ارزونی نمیخرن.2-هم خیلی از مردمی که گرون خریدن متضرر میشن.
همین شاهکارتون رو ثابت نگه دارید.
جیمی: 1393/3/2708:10:58،
31
18
همه مردم رو به بازی گرفتن با ای کاراشون، زودتر بگید مردم تکلیفشون رو بدونن
سعید: 1393/3/2708:13:43،
36
47
سال سال این چند سال
امسال پارسال پیارسال
هر سال میگیم دریغ از پارسال
وای دل چه خونه
از کار این زمونه
حسرت کشیدن
سخته خدا میدونه
ناشناس: 1393/3/2708:25:16،
69
23
بطور قطع همه چی گرون میشه چون خودرو سازا بهانه دستشون اومد و تولیدا میارن پایین
و در نهایت شورای رقابت مجبور به تجدید نظر میشه و قیمتها میره بالا تا خودروسازا ماشین بدن بیرون
پس در نهایت همه چی گرون میشه
اگه قصد خرید دارید الان بخرید بهتر از فرداست
شناس: 1393/3/2709:26:05،
31
23
پس بدو حراجش کردن.
پراید پارسالو به قیمت امسال میدن.
امسال شما نمیزارن فرغون سازا نابود شن.
فقط تحریم و نخریدن خودرو.
موافقاش بزنن لایکو.
بیکارآزاد: 1393/3/2709:12:40،
24
19
شنیده هاحاکی است که ثبت نامی های تحویلی خرداد تندرe2فول یورو4 ال لگن رانمایندگیها درمرحله دوم پرداخت پول به مشتریها میگویند که ماشینتان e2 است وزیرقراردادشان میزنندورینگ اسپرت هم برداشتند قبلاهم ولوم گودی کمرورودریهای دربها ونوشته روی موتوررابرداشته بودند وبااین منوال چندماه دیگه چیزی ازماشین نخواهدماند
کوکو: 1393/3/2710:52:44،
23
19
میدونی بزرگترین مشکل اینه که کسی منطقی فکر نمیکنه.
برای مثال همین جا همه منتظرن یکی یه کامنت در جهت اعتراض بزاره هنوز 1 جمله اش رو نخوندن + رو میزنن.یعنی احساس دوستان رو عقلشون غلبه کرده.خواهشن کامنت ها رو بخونین تحلیل کنین بعد نظر بدین
محمد گلبافت : 1393/3/2710:56:20،
30
19
حرف هركي كه به ضرر مردم تموم بشه همون به كرسي كه نه ولي به تخت پادشاهي ميشينه
بی حال: 1393/3/2713:04:58،
26
19
چه زندگی شیرینیه
تو مملکتی هستیم که همه چی هست اونهم در حد اعلاش :
امنیت اقتصادی
امنیت شغلی
امنیت روانی
امنیت اجتماعی
امنیت . . .
وای خدا چقدر خوش میگذره بهمون

lwxtd: 1393/3/2908:53:37،
21
20
آره داداش با حرفت کاملا موافقم ...!!!
هیچ کدوم از اینها وجود نداره .
شب میخوابی صبح بیدار میشی میبینی دلار شده Nتومنننننننن و هرچی کاشتی پنبه بوده..!
وزير دلال: 1393/3/2716:39:11،
91
17
خدايي حيف هيات دولت روحاني نيست كه يكي از مهمترين وزارتخانه هاي اقتصاديش -- شايد مهمترينش-- دست همجين ادميه . يه مقدار به ويزكيهاش فكر كنيد !!!!!!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل