کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

دولت به واردات بنزین یورو 2 به جای یورو 4 اعتراف کرد!

کدخبر:۵۳۲۶دوشنبه، ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶:۲۲۲۰۲۶ بازدید

ما مشکلی با واردات بنزین نداریم. در زمان بودجه هم به وزارت نفت اعلام کردیم، اگر نیاز به واردات بنزین دارند، اعلام کنند تا در بودجه برای آن ردیف قرار داده شود، چون از قانون تهاتر که ...

واردات بنزین و تولید آن در پتروشیمی‌های کشور به دلیل مناقشات بین مجلس و وزارت نفت، ‌به‌ کلافی سر‌در‌گم بدل گشته‌ است. در این باره باید گفت، هر نوع بنزین (وارداتی و تولید داخل)‌‌ در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی طرفدارانی دارد. به همین دلیل، هر دو نوع بنزین در این کمیسیون‌ آزمایش شد.

نتایج ‌آزمایش‌ها نشان داد، هر دو بنزین به میزان‌ متفاوتی آلاینده دارند؛ اما کیفیت بنزین‌های تولید داخل ‌‌پایین‌تر است. همچنین ‌گفته شد، بنزین وارداتی از لحاظ هزینه‌ای 100 تا 200 درصد پایین تر از بنزین پتروشیمی‌هاست.اما این گزارش در کمیسیون با مخالفت برخی از نمایندگان همراه شد و نمایندگان مخالف بر نحوه قیمت‌گذاری‌ها و محاسبه هزینه‌ها اعتراض داشتند‌. این امر باعث شد تا برای بررسی بیشتر پای دیوان محاسبات و سازمان استاندارد نیز به این قضیه باز شود.

مسعود میرکاظمی در این باره ‌گفت: کیفیت بنزین‌‌ پتروشیمی، بهتر از کیفیت 47 میلیون لیتر بنزین سایر پالایشگاه‌هاست که هنوز اورهال نشده است؛ یعنی بنزین تولید داخل و وارداتی هر دو یورو2 است ‌و فرق آن این است که بنزین داخل اکتان بالاتری دارد، چون بنزین پترو‌‌شیمی‌ها اکتان افزا هستند و اکتان 95 بین 104 ‌دارند.

وی در مورد رانت نیز گفت: هنوز این موضوع ثابت نشده؛ اما چیزی که دولت اعلام کرده‌ بود، اینکه بنزین یورو 2 وارد می‌‌کنند‌ و خودشان هم به آن اعتراف داشتند، به گونه‌ای که‌ سخنان‌ خودشان هم در کمیسیون ضبط شده ‌و صریحا اعلام کرده‌اند، متأسفانه یورو 2 و پایین‌‌تر بوده است.

وی افزود: ما مشکلی با واردات بنزین نداریم. ما در زمان بودجه هم به وزارت نفت اعلام کردیم، اگر نیاز به واردات بنزین دارند، اعلام کنند تا در بودجه برای آن ردیف قرار داده شود، چون از قانون تهاتر که در قانون برنامه چهارم بوده، دیگر امکان پذیر نیست و نظر کمیسیون این بوده است؛ بنابر‌این، کمیسیون با این قضیه مشکلی نداشت و تنها با نوع برخورد با این موضوع مشکل داشتیم.موضوع این گونه است که برخی‌ مخالف ‌تولید بنزین در پتروشیمی‌ها‌ هستند و نگرانند، در حالی که می‌‌شد تولید بنزین در این مراکز را متوقف ‌و آن را با واردات ‌جبران کرد؛ اینکه می‌‌گویند این بنزین سمی است و یا سرطان‌زاست، این گونه نیست.

وی افزود: نه تنها بلکه مواد دیگری از جمله آب و مواد غذایی نیز دارای مواد آلاینده هستند؛ اما برخی‌ آقایان گزارش‌های عوام‌فریبانه می‌‌دهند. اگر می‌‌خواهید ریفورمیت را اندازه بگیرید، باید با ریفورمیت پالایشگاها مقاسیه شود؛ یعنی مشخصه آراماتیک، بنزن و اکتان و میزان گوگرد ریفورمیت باید با ریفورمیت پالایشگاها سنجیده شود، زیرا با این کار خواهید دید ‌متوسط پتروشیمی‌ها، بهتر از پالایشگاه‌هایی است که هنوز اورحال نشده‌اند.

معمولا رفورمیت میزان بنزن بالاتری دارد که پس از اختلاط کاهش می‌‌یابد، همان گونه‌ که در پالایشگاه‌هاست؛ به مانند پالایشگاه تبریز‌‌ و اصفهان ‌که پس از اختلاط به دو می‌‌رسد.

وی در پاسخ به اینکه در گزارش قیمت تمام شده از 100 تا 200 دلار نسبت به تولید داخل ارزان‌تر بوده، گفت: در‌ اینجا هزینه‌های گمرک و حمل و نقل و خیلی چیزهای دیگر‌ دیده نشده ‌و از سوی دیگر، بنزین با کیفیت بسیار پایینی بوده است. به هر حال، این اعداد در کمیسیون پذیرفته نشده و قرار شده، دیوان محاسبات بر اساس کیفیت و مجموعه هزینه‌ها برآوردی داشته باشند و گزارش کامل را به کمیسیون بفرستند.

نظر کمیسیون ‌این‌ است که دولت نباید در مورد بنزین التهاب ایجاد می‌‌کرد و اینکه رئیس محیط زیست، مرتب مصاحبه می‌‌کند و بنزین را هدف می‌گیرد، درست نیست. اگر محیط زیست نگران سلامت مردم است، باید روی آن ‌47 میلیون لیتر و دو‌‌سوم نفت و گازی که کیفیت پایین دارد و نیز روی گاز خانگی حجم ترافیک و حتی نوع خودرو ‌حساس باشد.مجلس می‌خواهد، دولت خواسته‌اش را صریح بگوید و اینکه شما می‌‌خواهید بنزین وارد کنید، بحث دیگری است، ولی اینکه هوای کلان‌شهرها به دلیل بنزین آلوده، ناپاک است،‌ آدرس درستی نیست.

وی در پایان اظهار داشت: دولت گفته ‌که از نیمه دوم تیرماه، بنزین با کیفیت وارد می‌کند که در این مورد نیز دیوان محاسبات مسئول‌ رسیدگی به آن است ‌و استاندارد نیز مکلف شد، این‌ها را بررسی کند. همچنین گزارشی به دست ما رسیده‌ که در هنگام ورود به کشور، بنزن اندازه‌گیری نشده و اندازه‌گیری‌ها‌ در مقصد بوده است.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

دادا: 1393/3/2608:28:42،
43
22
دولت در چند سال اینده به خیلی چیزها اعتراف خواهد کرد
مثلا گرونی تورم و ....
يك ايراني: 1393/3/2608:31:27،
72
14
شما هنوز هم از بنزين پتروشيمي كه ميراث احمدي نژاده دفاع ميكنيد؟ به خدا ريه هاي مردم پوسيد از اين جانب داريهاي شما. بنزين خوب وارد كنيد به مردم حداقل اجازه نفس كشيدن بديد. شما مگه كي هستيد كه براي همه جهات زندگي ما بايد تصميم بگيريد؟؟!!
آفرین: 1393/3/2609:26:05،
35
13
آفـــــرین
حمایت میکنیم +
ارمان: 1393/3/2609:01:24،
33
16
والا تو خود خبر که ما اعترافی ندیدیم
بنده خدا: 1393/3/2609:04:02،
30
16
اقا من به هوای شهر نگاه می کنم و به گاز خور ماشین ، از چند ماه پیش به این ور هم هوای شهر پاک تر شده هم گازخور ماشین بهتر ، حالا دیگه نمی دونم یوروش چنده !
اسماعیل: 1393/3/2611:55:59،
19
11
آخه عزیز دل چرا حرف بیخود میزنی
وارونگی هوا در فصل سرد سال یعنی پاییز و زمستان اتفاق میفته
حالا شما این چند ماه رو ملاک گذاشتی ؟
آزمایش ها نشان داده این بنزین پاک که میگفتن وارد کردیم همون یورو 2 است بعد شما میگی هوا بهتر شده
بزار زمستون بیاد اون موقع معلوم میشه آیا هوا خوبه یا نه
ارادتمند

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل