کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

سرنوشت نامعلوم ثبت‌نام‌کنندگان خودرو

کدخبر:۵۲۸۶شنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷:۲۰۷۵۱۷ بازدید

بعد از اینکه شورای رقابت جزئیات فرمول قیمت‌گذاری و قیمت جدید انواع خودروهای تولید داخل را اعلام کرد، باز هم ساز مخالفت خودروسازان کوک شد و می گویند که قرار نیست قیمت‌ها را اعمال کنند، همین ...

 بعد از اینکه شورای رقابت جزئیات فرمول قیمت‌گذاری و قیمت جدید انواع خودروهای تولید داخل را اعلام کرد، باز هم ساز مخالفت خودروسازان کوک شد و می گویند که قرار نیست قیمت‌ها را اعمال کنند، همین امر کافی است تا باز هم دلالان در بازار خودرو فعال شده و قیمت‌ها را آنگونه که خود می خواهند، افزایش دهند.

شورای رقابت در جلسه هفته گذشته خود، تصمیم گرفت تا بالاخره قیمت های جدید خودرو را اعلام کند؛ قیمت هایی که در ابتدا قرار بود با تصمیم این شورا، افزایش یابد و بخشی از زیان خودروسازان را به گفته مدیران عامل دو خودروساز، تامین کند، اما گویا اظهارنظر محمدباقر نوبخت، سخنگوی اقتصادی دولت که مواضع سرسختانه دولت را نسبت به عدم موافقت با افزایش قیمت اعلام کرد، گردونه را به ضرر خودروسازان چرخاند و اکنون قیمت های اعلام شده از سوی شورای رقابت، پایین تر از آن چیزی است که این روزها از سوی خودروسازان اعلام می شود.

این در حالی است که البته خودروسازان اعلام کرده اند زیر بار اجرای این سیاست شورای رقابت نخواهند رفت، مگر اینکه دولت زیان آنها را جبران کند. این خواسته خودروسازان در حالی مطرح می شود که دولت نیز همچنان خزانه را سه قفله کرده و بنا ندارد فعلا کاری برای نقدینگی مورد نیاز خودروسازان انجام دهد.

در این میان، فعالان بازار خودرو نیز می گویند که بلاتکلیفی باز هم بازار را به سمت دلالی و ورود تقاضاهای سفته بازانه پیش می برد، به نحوی که خودروسازان اگر مخالف با اجرای تصمیم شورای رقابت باشند، آنگاه عرضه را مطابق با آنچه در گذشته به عنوان سیاست اتخاذ کرده اند، کاهش داده و همین امر بالانس عرضه و تقاضا را برهم خواهد زد. از سوی دیگر، به نظر می رسد با این تصمیم شورای رقابت، وعده ای که خودروسازان برای عرضه 20 درصد از تولیدات خود را به فراموشی می سپارد و آنها ترجیح می دهند تا از طریق نمایندگی های خود و آن هم با قیمت دلخواه، خودروها را در بازار آزاد به فروش رسانند.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که عده ای نیز  در طرح های خودروسازان برای فروش های اعتباری و مدت دار ثبت نام کرده اند که در واقع، مشخص نیست برخورد خودروسازان با آنها بر مبنای چه قیمتی خواهد بود، این در حالی است که آنهایی که خودرو را نیز به صورت نقدی خرید کرده اند نیز در بلاتکلیفی به سر می برند که زمان تحویل، خودرو را با چه قیمتی از خودروسازان تحویل خواهند گرفت، چراکه به صورت عمومی، زمان تحویل این خودروها حدود یک ماه است.

به هرحال، فرمول جدید شورای رقابت باز هم زمینه مناقشه را در میان خودروسازان و دولت به وجود آورده و آنطور که دبیر انجمن خودروسازان می گوید، خودروسازان بر این دستور شورای رقابت تمکین نمی کنند. احمد نعمت بخش، در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: در صورت اجرای فرمول شورای رقابت، به طور قطع زیان خودروسازان باز هم انباشته می شود.

دبیر انجمن خودروسازان می گوید: هم اکنون 15 ماه است که تورم بخشی در قیمت نهایی خودرو اعمال نمی شود، در حالیکه فرمول قبلی شورای رقابت نیز 2 هزار میلیارد تومان زیان به خودروسازان وارد کرد و تصمیمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در سال 91 نیز، 4 هزار میلیارد تومان به این صنعت زیان وارد کرده است.

این در حالی است که با نگاهی به سایت فروش خودروسازان، قیمت پایه بسیاری از خودروها که بنابر فرمول پیشین تهیه شده بود، با قیمت پایه فرمول جدید بسیار متفاوت است، این در حالی است که کارشناسان بر این باورند که فرمول جدید شورای رقابت برای قیمت خودرو نه‌ تنها تاکنون پاسخگوی تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان نبود، بلکه در صورت تداوم نیز راه به جایی نخواهد برد.

بررسی ها در فرمول جدید شورای رقابت نشانگر این است که خودروهایی همچون تیبا، پراید، سمند و پژو 405 و پژو 206 مشمول افزایش قیمت از سوی خودروساز ان شده اند، در حالی که خودروسازان تنها با رعایت 5 شرط، می توانند قیمت های جدید را اعمال کنند. آن پنج شرط هم شامل حذف حاشیه بازار، اصلاح منصفانه فرمت قراردادها طبق نظر شورای رقابت، به کارگیری طرحهای فروش به نحوی که مصرف کنندگان دریافت کننده نهایی خودرو باشند و اجباری بودن نصب  آبشن و نیز تائید میزان تولید خودرو در سطح قابل قبول توسط شورای رقابت است.

به هرحال، اگر قرار باشد این اختلاف میان خودروسازان و شورای رقابت ادامه یابد، به طور قطع، مصرف کنندگان هستند که اسیر این دعوا شده و ضرر می کنند و در مقابل، دلالان هستند که از این فرصت اختلافی استفاده کرده و قیمت خودرو را آنگونه که خود می خواهند اعمال می کنند. به هرحال، همین سردرگمی در بازار خودرو و مشکلات ناشی از اختلاف خودروسازان با شورای رقابت، آینده بازار خودرو را دچار مشکل کرده و به طور قطع، قیمت ها را به راهی خواهد برد که به ضرر مصرف کنندگان است.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

وحید: 1393/3/2413:30:01،
158
17
شورای رقابت یعنی کشک و بوق .
ارگانی که قدرت نداشته باشه هرچقدر هم قانون وضع کنه فایده نداره .
تحریم، لطفا خودرو نخرید: 1393/3/2413:46:36،
60
35
اما وحید جان همین که باعث شده مردم به امید ارزون شدن دیگه آنچنان سراغ فرقون نرن به نظرم خوبه
شمس: 1393/3/2413:56:59،
74
13
باور نکنید اینها دعوای زرگری است.همشون با هم هستند
سپهر: 1393/3/2414:25:53،
63
14
تعرفه واردات و عوارض فروش رو حذف کنن، وارد کردن ماشین هم واسه همه مردم راحت کنن، بعدش بذارن شما هر قیمتی که میخواید رو تولیداتون بذارید. اصلا 206 رو بکنید 60 میلیون، اونوقت ببینم کی میخره.
مهندس: 1393/3/2415:00:28،
55
13
آپشن های ایران خودرو .. کلر ، سنسور دنده عقب ، چراغ مه شکن ، یورو 4 و اینجور مزخرفات

آپشن های اونا....
قیمت آپشن های پرمیوم gt فست بک به شرح زیر است:

کف پایی ها: 85 دلار به قیمت خرده فروشی

بسته ارتقایی عمکلرد gt: 2.495 دلار به قیمت خرده فروشی

سیستم هدایت: 795دلار به قیمت خرده فروشی

چرم recaros: 1595 دلار به قیمت خرده فروشی

بسته ارتقای ایمنی پیشرفته: 395 دلار
فریدون: 1393/3/2415:32:38،
24
12
کل ملتو ای صنعت زیانده به مسخره گرفته همین جمایتها از اینها بوده که شرایط امروز ما با توجه به داشتن نفت و گاز هزار نونعمت خدادادی باید این باشه
سيا: 1393/3/2416:19:02،
32
11
اقا گولِ اين حرفارو نخوريد،شوراي رقابت و لگن سازا با هم هماهنگن،ميخوان به مرگ بگيرن كه ما به تب راضي بشيم،لگن سازا قيمت رو قبول ندارن؟؟ما هم قبول نداريم،قيمتا بايد نصفِ اين بشه،ما پرايدِ ٣/٧٠٠ رو ٢٠ ميليون نميخوايم،ما ميخوايم تويوتا سوار شيم به قيمتِ كمپاني،لگن سازا به بهونه ي اشتغالِ ٤٠ هزار نفر دارن حقِ ٧٥ ميليون ادم و بالا ميكشن،٦ ميليون بيكار داريم،٤٠ هزار تا هم روش،لگن سازا بايد دادگاهي بشن،كوتاه نيايد
مازیار: 1393/3/2417:24:43،
19
30
نمیدونم مخاطبین سایت چند سال سن دارن
اما یه سوال تا حالا چیزی تو این مملکت ارزون شده؟
از ابنبات تا ......
من نمیدونم ملت چقدر خوش خیال هست آخه هر چی میکشیم از این دل صاف و ساده هست.

تا حالا چیزی ارزون شده +++++
ارزون نشده - - - - - -
تحریم، لطفا خودرو نخرید: 1393/3/2413:31:23،
34
42
خب بالاخره تحریم باید جواب میداد
امیدوارم فرقون سازان پرسنل خود را اخراج نکنند
و اجازه دهند شرکتهای خارجی و خوب سرمایه گذاری کنند
اگر ارزون تر از این هم بشه تبریک میگم به مردم که لا اقل یکبار هماهنگ بودن
دلال: 1393/3/2414:01:50،
50
22
آره آقای خوش خیال ارزون شد بدو بنز S500 دارن مبدن 20 میلیون بدو جا نمونی
تو خونت نشستی از بازار خبر نداری که هیچ پول هم نداری بخری به دیگران هم میگی نخرین
ایرانی1: 1393/3/2414:10:37،
41
14
خیلی ساده ای . یعنی واقعا فکر میکنی ارزون شده؟ اگر اعلام ورشکستگی کنند به این قیمت نمیدند.!
علي: 1393/3/2413:36:28،
56
23
دره كارخانه خودروسازها رو پلمپ كنين تا همه دغدغه هاي مردم تموم بشه ديگه
نقي: 1393/3/2413:36:36،
27
18
همه باهم ...
حمید: 1393/3/2413:36:54،
40
17
بدبختی نیست؟!فقط تو بلاتکلیفی هستیم !هرروز یه دعوای زرگری!!!
David: 1393/3/2413:41:11،
46
17
نباید شورای رقابت خودش را با خودروساز درگیر کنه چون اونا هم متقابلا میگن ما توان تولید با این ضررها رو نداریم نقدینگی نداریم و خلاصه همون بساط قبل برپا میشه که خودرو رو به بهانه تحریم قطعات تولید نمی کردند .الان هم اینها توان تولید بالایی دارند و اگه قیمت ها به دلخواهشون نباشه قطره چکانی توطیع می کنند و قیمت ها بالاتر میره . باید خواسته هردوطرف (شورا و خودروساز) با توافق طرفین تامین بشه وگرنه مردم ضرر می کنند
فریبرز: 1393/3/2413:42:45،
12
17
بلاتکلیفی راه حل مشکلات نیست بهتر است شورای رقابت و خودروسازان با نگاه عاقلانه و عادلانه هر چه سریعتر قیمتهای واقعی را اعلام نمایند تا مردم برای خرید خودروی مورد نیاز خود و خانواده شان برنامه ریزی و اقدام نمایند.
آرش: 1393/3/2413:43:39،
22
15
مثل همه اجناس دیگه قیمت تموم شده ماشین هم مشخصه،این همه فرمول و جلسه و شورا نمیخواد که،ملتو گیر آوردینا!!!!!
جمشید: 1393/3/2413:45:57،
13
18
اگه اینطور بشه کلی آدم میرن کنسل میکنن...اونایی هم که گرون خریدن میرن شکایت.یه ولبشویی میشه که نگووووو...بگووو...نمیدونم....میدونی؟؟؟؟
دكتر منطقي: 1393/3/2413:47:13،
27
15
يادتون مياد زماني كه من تو راس امور بودم!!!اينقدر ناشكري كرديد كه حالا،حالو روزتون اينه!!!!!!!
ایرانی1: 1393/3/2414:08:11،
18
14
آره . حال و روز صنعت هوایی رو هم میبینیم .!
بلاتکلیف: 1393/3/2413:51:22،
12
22
من 206 تحویل فوری 1ماهه ثبت نام کردم 36ملیون این هفته قراره تحویل بدن حالا تکلیف ما چی میشه اگه خودرو ارزون بشه
ایرانی1: 1393/3/2414:06:54،
33
11
یعنی باور کردی که ارزون میشه ؟ اونم وقتی همه چیز شیب ملایم سربالایی داره ؟! تازه منتظر این هفته هم نباش .حالا حالا ها باید صبر پیشه کنی !
محمد رضا: 1393/3/2413:52:04،
26
17
بیشتر بودن قیمت رانا از پژو پارس اصلا شوخی خوبی نیست شیوا!!!
علی: 1393/3/2413:53:37،
27
16
قیمت با آپشن دیدنی میشه فقط مابه التفاوت تبدیل یورو 2 به یورو 4 سه تومنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مراد: 1393/3/2414:22:03،
24
15
با دوستم پژو پارسش رو 10روز پیش تحویل گرفتیم از ایران خودرو از مهندسشون پرسیدم فرق یورو2 با یورو4 چیه؟
در جواب یه نگاه عجیب کرد و خندید گفت فرق؟
گفتم اره فرقشون چیه؟
گفت هیچی یه کم الایندگیش کمتر شده همین
که من گفتم فقط یه کاتالیست بزرگتر گذاشتید فرقش شده 3 میلیون
گفت اره
محمد: 1393/3/2413:57:58،
22
16
شورا رقابت هم شورشو درآورده ،اول به توافق برسين بعد اعلام كنيد . دعواي شما به ما چه ربطي داره؟ ميخواين بگين شما طرفدار مردمين؟؟؟؟؟؟؟؟تكليف اونايي كه با قيمت پايه 35 تومن 206 بهشون فروختين چي ميشه؟؟؟؟؟
reza: 1393/3/2414:04:22،
29
31
توجه__



هموطنان- مسئولان



آیا میدانید خودروسازان تا امروز که میگن ما قیمت شورای رقابت قبلی را اجرا میکنیم! اما واقعا اینا تخلف میکنند قیمت قبلی مصوب مثلا 206 26میلیون بود که این اشغال ساز اونو دارن 36میلیون میفروشن در بازار 3-4م گرونترهم هست!!



حالا که قیمت جدید 6درصد افزایش دادن شده 28.5م اما اینا چون 10میلیون در هر دستگاه 206 اضافه گرفتن الان میگن قبول نداریم واقعا از این بی مدیریتی و بی نظارتی متاسفم!!
ولی الله: 1393/3/2414:10:13،
21
12
فقط یه راه داره که خودروسازها اینهمه قرنیان ومردم رونچاپن،اگه راست میگن ومیخان ملت رو ازاین بدبختی نجات بدن بایدتعرفه خودروهای خارجی روبه حداقل برسونن اونوقت ببینیدچطورخودروسازهابه التماس میفتن.
محمد: 1393/3/2414:10:39،
20
13
اقای( بلاتکلیف) که نظردادی 13.51!چقدر ساده ای چیزی ارزون نمیشه اینا چندوقته ساز گرونی خودرو رو می زنند و اگر هم اینطور بازی رسانه ای دارن درمیارند می خوان بگند ما طرفدار ملتیم درحالیکه بعد این دعواهی زرگری به توافق می رسند وهمون 206 رو ماه بعد تو فروش نقدی 38 ملیون می دن.
محمد: 1393/3/2414:12:02،
30
12
يعني رانا خيلي تاپه از نظر شورا واقعا متاسفم
میلاد: 1393/3/2501:03:00،
10
22
نه خیر 206 خیلی تاپه که به خاطر یه سپر جلو وعقب داره 6 تومن گرونتر از رانا به فروش میره. اونم بخاطر اینکه ...
ناشناس: 1393/3/2414:14:20،
32
40
گندشا درآوردن
آخه مگه بفرض 206 که چند ماهه 35431000 فروش رفته را ایرانخودرو میکنه28تومن؟
محال ذاتی است
میدونید اگه اینجوربشه چقدر آقایون زیر سوال میرن که چرا 28تومنا چند ماه میدادن 35500 ؟؟؟
پس منتظر ارزونی نباشید قیمت کارخانه206میشه 37500000 وحتما قیمت بازار هم میشه حدود40تومن.
کسانی الان برد میکنند که الان برن بخرن نه وقتی که گرونترشه.
البته باقی ماشینهاهم به همین شکل
علی: 1393/3/2415:42:28،
52
14
حالا ما که فروش فوری نیمه شعبان ثبت نام کردیم تکلیفمون چیه؟؟ یعنی 30 روزه ماشینو نمیدن دیگه؟ خیلی باید منتظر باشیم؟ اخه ماشین لازمم
محسن: 1393/3/2416:26:53،
16
12
این نعمت بخش اگه نبود خیلی خوب میشد یا بمیر یا برو تا یکی دیگه بیاد که انسانیت داشته باشه دیگه چقدر میخوای ازین مردم بدبخت پول اضافی بگیری ..
وطن: 1393/3/2416:58:56،
15
17
اقا ما یه بار خواستیم تو عمرمون رو پا خودمون وایستیم رفتیم دو تا ماشین گرفتیم سود کنیم. چرا حالا ۲۰۶ یه چی دیگه ارزون ميشود. حالا ما چی کار کنیم الان میشه انصراف داد پول رو پس میدن اگه ندن ۱۵تومن ضرر میکنیم که
ناشناس: 1393/3/2418:28:36،
14
9
دولت خزانه رو سه قفله نکرده بلکه پولی توش نیست. آقای نوبخت به خودروسازا: کف دست من مثه خزانه هست میتونی یه مو ازش بکن!!
بابک: 1393/3/2418:45:00،
12
24
مصرف کنندگان تنها وقتی ضرر می کنن که آشغالهای این فرغون سازا رو بخرن
با قیمت بالا ضرر بیشتر. با قیمت پایین ضرر کمتر. چون در هر حال محصولات اینا بی کیفیتن
محمد: 1393/3/2419:42:35،
14
13
آقای شورای رقابت پول منو پس بدی بهمن 92 206 دادی به من 36 تومن؟ کجا مراجعه کنم؟ الان یادت افتاده قیمت تعیین کنی
مریم: 1393/3/2423:58:25،
12
16
آقای شیوا بهتره قیمت پایه همه ماشینا پایین بیاری نه از سر لج و بی اطلاعی دارایی یه عده مردم بدبخت که با هزار زحمت یه 206 گرفتن یه شبه ده تومن بیاری پایین
محسن مشعل دار آستانه: 1393/3/2501:46:28،
11
8
پژویان با اون همه سواد و دیسیپلین و اقتدار نتونست از پس خودروسازها بربیادش. الان که دیگه..... ضمنا نباید از منفعت دولت هم غافل بود.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما