کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

وقتی دولت کاهش قیمت خود را افزایش تلقی می کند

کدخبر:۵۲۷۳شنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۲:۵۵۷۴۲۷ بازدید

قیمت جدید خودروهای داخلی چهارشنبه گذشته از سوی شورای رقابت اعلام شد و این در حالی است که شورای رقابت به گفته خودش قیمتها را افزایش داده ولی در اصل به طرز عجیبی قیمتها را کاهش داده ...

قیمت جدید خودروهای داخلی در حالی چهارشنبه گذشته از سوی شورای رقابت اعلام شد که خودروسازان زیر بار آن نمی‌روند و می‌گویند خود نرخ جدید محصولاتشان را تعیین خواهند کرد. آنچه محل اختلاف خودروسازان و شورای رقابت شده، قیمت پایه خودروها است؛ چه آنکه شورا این «قیمت» را چند میلیون تومان پایین‌تر از ارقام موردنظر شرکت‌های خودروساز در نظر گرفته است. به‌اعتقاد خودروسازان، وظیفه شورای رقابت فقط تعیین فرمول قیمت‌گذاری است و تعیین قیمت باید بر عهده آنها قرار گیرد.

خودروسازان قیمت پایه را نپذیرفتند

شورای رقابت در حالی چهارشنبه گذشته فرمول خود را برای حل مساله قیمت خودرو اعلام و خبر از گرانی داد که نگاهی به قیمت‌های قدیم و جدید، از ابهام و احتمالا ناهماهنگی در این ماجرا حکایت دارد و خودروسازان نیز آن را نپذیرفته‌اند.این شورا غروب چهارشنبه گذشته و پس از کلی تاخیر و کش و قوس، فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو را اعلام و با استناد به آن، از افزایش قیمت 3.49 تا 6.9 درصدی خودروهای داخلی خبر داد، اما به فاصله کمی، خودروسازان اعلام کردند قیمت‌های جدید را قبول نداشته و خودشان نسبت به تعیین قیمت (متناسب با فرمول اعلامی)، اقدام خواهند کرد.

با این شرایط، مشخص می‌شود هماهنگی لازم میان خودروسازان و شورای رقابت بر سر تعیین قیمت جدید خودروهای داخلی وجود نداشته و به نوعی هر کدام ساز خود را می‌زنند. به اعتقاد خودروسازان و البته مطابق قانون، شورای رقابت تنها باید به اعلام فرمول قیمت‌گذاری بسنده کرده و تعیین قیمت را به آنها بسپارد، حال آنکه شورا علاوه‌بر اعلام فرمول، لیست قیمت‌های موردنظر خود را نیز منتشر کرده است.

 بر این اساس، خودروهایی مانند پژو206، پژو 405، سمند، پراید، تیبا و ام‌وی‌ام، مشمول افزایش قیمت شده‌اند و خودروسازان می‌توانند با رعایت پنج شرط «تایید میزان تولید خودرو در سطح قابل‌قبول توسط شورای رقابت»، «اجباری نبودن نصب آپشن»، «به‌کارگیری طرح‌های فروش به نحوی که دریافت‌کننده خودرو، مصرف‌کننده نهایی آن باشد»، «حذف بازار حاشیه» و «اصلاح منصفانه فرمت قراردادها طبق نظر شورای رقابت»، قیمت‌های جدید را اعمال کنند.

حالا آن‌طور که خودروسازان می‌گویند، قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت، نیاز به بررسی دارد و طبق قانون، آنها خود می‌توانند نسبت به تعیین نرخ جدید محصولات شان اقدام کنند.در واقع آنچه هم‌اکنون محل اختلاف نظر خودروسازان و شورای رقابت شده، قیمت پایه خودروهاست، چه آنکه شورا نرخ‌های پایین‌تری را نسبت به قیمت‌های موردنظر خودروسازان در نظر گرفته و این نشان‌دهنده اوج ناهماهنگی میان شورای رقابت و خودروسازان است. 

اگر خودروسازان بخواهند نرخ‌های موردنظر خود را  به‌عنوان قیمت پایه لحاظ و بهای آپشن‌ها را نیز به آنها بیفزایند، قیمت جدید برخی خودروها چند میلیون تومان بیش از قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت خواهد بود. به‌عنوان مثال، قیمتی که شورای رقابت برای پژو 206 تیپ 5 اعلام کرده، 28 میلیون و 200 هزار تومان است، حال آنکه اگر قیمت‌گذاری به ایران خودرو واگذار شود، این شرکت قیمت پایه فعلی 206 (35 میلیون و 431 هزار تومان) را ملاک قرار خواهد داد. در این شرایط و با احتساب 5.76 درصد افزایش قیمتی که برای پژو 206 تیپ 5 لحاظ شده، نرخ جدید این محصول (از موضع ایران خودرو)، به بیش از 37 میلیون و 470 هزار تومان می‌رسد که در مقایسه با قیمت اعلامی از سوی شورای رقابت (28 میلیون و 200 هزار تومان)، اختلافی حدودا 9.5 میلیون تومانی خواهد داشت.

همچنین خودرویی مثل پژو40 5 مدل SLX از نظر شورای رقابت 24 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد، اما اگر ایران خودرو بخواهد نرخ جدید این محصول را تعیین کند، 405 با قیمتی حدود 30 میلیون و 800 هزار تومان به دست مشتریان خواهد رسید. این خودرو هم‌اکنون 29 میلیون تومان در نمایندگی‌ها قیمت دارد؛ بنابراین ایران خودرو این نرخ را به‌عنوان قیمت پایه لحاظ می‌کند و با احتساب 6.09 درصد افزایشی که شورای رقابت برایش در نظر گرفته، قیمت جدید آن حدود 30 میلیون و 800 هزار تومان (نزدیک به 6میلیون تومان گران‌تر از قیمت اعلامی شورای رقابت)، خواهد بود.

با توجه به اختلاف چند میلیونی میان قیمت‌های اعلامی شورای رقابت و نرخ‌های موردنظر خودروسازان، طبیعی است که شركت‌هاي خودروساز زیر بار دستور شورا نروند و حالا باید دید این دو چگونه با هم کنار خواهند آمد و آیا اصلا تفاهم و توافقی میان شان صورت خواهد گرفت؟

اما شورای رقابت در حالی فرمول قیمت‌گذاری و نرخ جدید خودروهای داخلی را اعلام کرده که چند ابهام در این ماجرا به‌چشم می‌آید و به دلیل همین ابهامات، هنوز نه مردم و نه خودروسازان، هیچ‌کدام تکلیف خود را نمی‌دانند. اولین ابهام به قیمت پایه خودروهای داخلی مربوط می‌شود، چه آنکه شورای رقابت به عمد یا به سهو، این قیمت‌ها را چند میلیون تومان کمتر از نرخ فعلی و واقعی خودروها در نظر گرفته است. به‌عنوان مثال، قیمت پایه پژو 206 تیپ 5، 26 میلیون و 100هزار تومان لحاظ شده و با احتساب افزایش حدودا 6درصدی، قیمت این محصول به 28 میلیون و 200 هزار تومان صعود کرده است، حال آنکه 206 تیپ 5 همین حالا قیمتی حدود 35 میلیون و 500 هزار تومان دارد. یا مثلا قیمت حال حاضر پژو 206 صندوقدار در نمایندگی‌های ایران خودرو حدود 36 میلیون تومان است، اما شورای رقابت با احتساب رشد 7/3 درصدی این خودرو، قیمت آن را 28 میلیون و 500 هزار تومان اعلام کرده است.  هرچند رئیس شورای رقابت دلیل این موضوع را اختلاف نظر با ایران خودرو بر سر «سال پایه قیمت خودرو» و عدم توافق در این مورد دانسته، اما ابهام موردنظر، در قیمت برخی دیگر از خودروهای داخلی نیز به چشم می‌آید و فقط مختص 206 نیست.

در لیست اعلامی شورای رقابت، پژو 405 مدل SLX، قیمتی برابر با 24 میلیون و 900 هزار تومان دارد، حال آنکه نرخ این خودرو در نمایندگی‌ها بیش از 29 میلیون تومان است. یا مثلا سمند LX که همین حالا برای خرید آن از نمایندگی‌ها باید 28 میلیون و 600 هزار تومان بپردازند، شورای رقابت با وجود اعمال افزایش قیمت 3/5 درصدی برای این خودرو، نرخ جدید آن را 24 میلیون و 800 هزار تومان تعیین کرده؛ یعنی حدود چهار میلیون تومان کمتر از قیمت فعلی سمند.

مشابه این اتفاق در مورد پژو پارس و رانا نیز رخ داده و عددی که شورای رقابت به‌عنوان نرخ پایه آنها در نظر گرفته، با قیمت فعلی شان در نمایندگی‌های ایران خودرو همخوانی ندارد.اگرچه برخی معتقدند شورای رقابت، قیمت خام خودروها (قیمت بدون آپشن) را لحاظ کرده و ابهام فعلی نیز به این دلیل است، اما مثال نقض برای رد این فرضیه نیز وجود دارد، به نحوی که اگر بپذیریم قیمت‌های پایه اعلامی بدون آپشن محاسبه شده اند، رانا این فرضیه را رد می‌کند. شورای رقابت قیمت پایه رانا را 29 میلیون و 300 هزار تومان اعلام کرده و قیمت فعلی آن در نمایندگی‌ها 30 میلیون و 900 هزار تومان است؛ یعنی اختلافی یک میلیون و 600 هزار تومانی؛ این در شرایطی است که یورو4 به تنهایی حدود سه میلیون تومان قیمت رانا را بالا می‌برد؛ بنابراین نمی‌توان گفت شورای رقابت، قیمت پایه خودروها را بدون آپشن (استاندارد)، لحاظ کرده است. از طرفی، قیمت‌های جدید، این پرسش را نیز به وجود آورده که چطور ممکن است قیمت رانا بیش از پژو 206 تیپ 5 باشد، آن هم در شرایطی که نرخ بازار آزاد 206 چند میلیون تومان گران‌تر از رانا است؟!

ابهام دوم در مورد فرمول قیمت‌گذاری خودرو به موضوع آپشن برمی گردد، چه آنکه خودروسازان و مسوولان امر، هنوز بر سر اینکه یورو4 و کیسه هوا و ...، آپشن به حساب می‌آیند یا استاندارد، به توافق نرسیده اند. خودروسازان می‌گویند، نصب سیستم‌هایی مانند یورو4 و کیسه هوا در محصولات شان، هزینه‌ای چند میلیونی روی دست آنها می‌گذارد، بنابراین باید این سیستم‌ها را «آپشن» به حساب آورد و هزینه‌شان را از مشتری دریافت کرد؛ از آن سو اما مسوولان و مشتریان تاکید دارند که امثال یورو4 و کیسه هوا جزو «استانداردها» به‌شمار می‌روند؛ بنابراین نباید هزینه‌ای بابت آنها پرداخت شود. اگر باز هم فرض بگیریم شورای رقابت قیمت خودروها را بدون آپشن محاسبه کرده؛ بنابراین در صورتی که قیمت‌گذاری (مطابق با فرمول شورای رقابت) به دست خودروسازان بیفتد، آنها هزینه نصب یورو4 و کیسه هوا را به نرخ‌های اعلامی محصولات خود اضافه می‌کنند و با لحاظ کردن آن به‌عنوان «قیمت پایه» و در نظر گرفتن افزایش قیمت اعلامی از سوی شورای رقابت، قیمت جدید محصولاتشان را تعیین خواهند کرد. باید دید موضع وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مورد چیست و از طرفی آیا شورای رقابت نیز زیر بار تغییر قیمت پایه خودروها خواهد رفت؟ 


hh9ofhek8hd835o51na.jpg

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

رضا: 1393/3/2407:46:32،
183
31
درشو گل بگیرید مجبور نیستید که با این قیمت پایین تولید کنید .
حسین: 1393/3/2408:18:57،
64
73
این شورای رقابت هم نمیدونه چی به چیه ! قیمتهای جدولش هم با هم همخوانی نداره ؟ اصلا نمی دونن قیمتها در بازار چنده چون خودشون اصلا از ماشینهای ایرانی استفاده نمی کنن
راد: 1393/3/2408:55:55،
107
16
تنها راهش یه شیرینی خیلی دهن پرکن به شورای رقابته
mammad: 1393/3/2410:32:10،
34
28
رفتن درش به شرطی خوبه که جاش واردات خودرو آزاد شه

آگه نه که همین ایران فرقون آشغال بااین محصولات عااااااااالی هم یک روز به آرزو تبدیل می شه

بعد حسرت یک دونه پراید بردلمون می مونه

چون دیگه اونجوری پارس راحت توبازار به80می رسه

خعلی راحت

امااگه واردات آزادشه.........................
سيا: 1393/3/2411:32:14،
54
23
خودرو سازا بايد دادگاهي بشن،چندين سالِ دارن حقِ مردم رو ميخورن و با مال و جونِ مردم بازي ميكنن،خونِ مردم رو تو شيشه كردن،پرايدي كه ٣/٧٠٠ واسشون تموم ميشه ميدن ٢٢ ميليون
پژويِ ٦ تومني رو ميدن ٤٠ ميليون،به بهونه ي اشتغالِ يه تعدادي ،خونِ ٧٥ ميليون ادم رو تو شيشه كردن
حالا كلا ياد گرفتن از چين ماشين بيارن قالب كنن،رسما واسطه گري ميكنن جايِ توليد،لعنت برين صنعت خودرو...
فضولی: 1393/3/2412:20:10،
69
45
آقا من از چند تا بنا پرسیدم گفتن گل بدرد نمیخوره , باید با بتون درشو بتون بگیرن مگرنه اگه گل بگیرن با چند تا ضربه میریزه ,
پس منبعد به جای کلمه گل , از بتون استفاده نمایید
با تشکر
111: 1393/3/2414:43:34،
17
14
امان از دست خودروسازها
محسن: 1393/3/2407:48:02،
118
24
حیف که یه مشت دلال باعث شدن لگن سازا هرقیمتی دلشون میخواد بدن وگرنه کی حاضره 20 میلیون بده پراید یا 30 بده 405

اگه مردم واقعا نخرند مجبورند کاهش بدن قیمتا رو اما افسوس ...
دادا: 1393/3/2407:52:07،
66
44
بابا چرا دارين خنگ بازي درمياريد
اين قيمتي كه شوراي رفاقت داده قيمت پايه هست مثه خودروهاي خارجي كه يه قيمت پايه دارن وبعد قيمت انواع اپشنها وعوارض وماليات وگمركي وبيمه و....بهه شون اضافه ميشه
همه خودروها گران شده نه ارزون.....
احمد: 1393/3/2408:41:06،
60
29
درشو گل بگيريد - فقط همين
گرانی: 1393/3/2407:57:08،
44
23
این اختلافات در تایین قیمت پایه و آپشن و عدم امکان فروش در حاشیه بازار برای خودروسازان
منجر به گرانی و اختلاف قیمت اتومبیل در بازارآزاد خواهد شد
و باز دلالی رواج می یابد
کجایی پراید 7میلیونی 206_14میلیونی و پارس 16میلیونی ؟؟؟؟؟؟
محمد: 1393/3/2412:14:17،
28
30
تعیین نه تایین !!!!!
سعید: 1393/3/2408:05:05،
59
33
قیمت مورد نظر خودرو سازان ملاک بازار خواهد شد
این خط این نشون
هادی: 1393/3/2408:08:26،
39
73
منکه دو تا پارس صفر دارم نمیفروشم چون گرون میشه!
احمدرضا: 1393/3/2409:58:07،
51
14
چرا فخر فروشی میکنی ؟ خدا بیشتر بهت بده . مثل اونایی هستی که سوییچ رو تو دستشون میگیرن راه میرن.
کوکو: 1393/3/2408:10:07،
43
90
دوستان زیاد به خودرو سازها هم گیر ندین.مطمئن باشید اینقدر مالیات و عوارض و حق این و اون و فلانی بهش میخوره که میشه این قیمت.
masood: 1393/3/2408:23:18،
45
19
چرا وقتی خودروسازا ظلم میکنن بقیه هم کمکش میکنن بذار اینا قیمت رو بالا ببرند قبول اما دولت اجازه بده خودروسازا خارجی بیان با قیمت واقعی اینجا کار کنن فک کن تویوتا 12000 دلار و ... اون موقع اینا می تونن ایقد ظلم کنن؟؟؟؟
شهروند تهرانی: 1393/3/2408:30:35،
84
16
تا چند روز پیش که قیمت تعیین نشده بود خودروسازان می گفتند ما تابع شورای رقابت هستیم حال که به نفعشان نیست حاضر به قبول این قیمتها که به نسبت ارزش خورو بسیار بالاتر هم هست نیستند!
میثم: 1393/3/2408:35:17،
59
28
شکی توش نیست که قیمتای خودروسازا رو کرسی میشینه با این حمایتی که از سوی دولت میشه
فرشیدم: 1393/3/2408:48:48،
26
33
همتون یه جوری حرف میزنین انگار درشو گل بگیرن دیگه همه چی ارومه , د اخه عزیز من شما تو فکرین ای اوضاع رو اصلاخش کنین اما این خیلی کمه اینارو درک کنین , کارای بهتری هم میشه کرد فقط باید بگین اکی گرون کنین , فک میکنین تا کحا بره؟ بعدش مهمه ,اون شرایطو بسازین . . ..
آرمین: 1393/3/2408:53:00،
27
36
سلام.دوستان من بین خرید405slxوپارس lxمرددم..به نظرتون توشتاب کدوم بهتره..با اینکه موتوراشون یکی هست..
artin: 1393/3/2411:52:57،
35
25
برو یا پراید بگیر یا مستقیما بمیر
بدبخت از همه جا بی خبر: 1393/3/2408:54:54،
28
51
بعد 28 سال رفتیم یه ماشین بخریم اونم از یه یارویی 40 تومن طلب داشتیم بعد یه مدت فراری شد بعدا متوجه شدیم اقا دلاله.به هر طریقی بوده پیداش کردیم گفت به جای طلبم بهت ماشین بدم ما هم با هزار تا بپربپر و خوشحالی ازش 206 تیپ 5 گرفتیم38500 بعد از 3 روز 206 قیمتش شده28500 .خاک تو سر من.......
206: 1393/3/2409:04:32،
37
24
غصه نخور اخوی .....گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی
احمدرضا: 1393/3/2409:54:31،
37
26
برو خدا روشکر کن که همون ماشین رو بهت داد. من اگر بجاش بودم یک ریال هم بهت نمیدادم!!!!!
ffffffffffff: 1393/3/2409:17:14،
34
18
ببندید درشو ما ماشین نمیخوایم.
حمید: 1393/3/2409:24:34،
34
59
باسلام دوستان
اگه خودروها رو خودروسازان با همین قیمتهایی که خودشون پذیرفتن به این مردم بدن باید صدهزار بار خدارو شکر کنیم...
اینا میخاستن ده تا بیست درصد افزایش قیمت بدن وبه قول خودشون ضرر چندساله رو جبران کنندبهرحال درسته خودروهاشون نمی ارزه و کیفیت ندارن ولی چه میشه کرد باید سوخت وساخت...
وحید: 1393/3/2413:52:27،
32
29
شما احیانا بطور نامحسوس جزو نمایندگی های فروش خودروسازها نیستین؟
کجا بخریم و بسوزیم و بسازیم؟؟ نم
m.v: 1393/3/2409:42:13،
44
26
در سایپا و ایران خودرو باید با گل مرغوب گرفته بشه تا ارابه مرگ با قیمت خون پدرشون تولید نکن
ياس: 1393/3/2410:15:00،
52
24
اين رانا كه شورا ميگه منظور رانا lx نيست،همون رانا سري اول كه قيمتش فرق مي كنه
مهدی: 1393/3/2410:42:46،
43
25
اقا اینجا کجاست دیگه ... چه بخور بخوریه ؟؟؟!!!
کی پشت خودروسازا است که هیچ ارگان دولتی زورش به اینا نمیرسه ؟؟؟؟؟
رامین: 1393/3/2411:38:37،
20
15
آقایونه محترم تا جایی که میتونید ظلم کنید ولی یادتون باشه حکومت با کفر باقی میمونه ولی با ظلم نه. اختلاف طبقاتی تا چه حد ، اشغال فروشی با قیمت دلبخواهی تا کی، شما آقایون که بنظر خودتون دنبال سرمایه های ملی هستید که هدر نره پس لطف کنید هزینه گمرک از ماشینهای خارجی نگیرید تا من ماشین بیارم با بهترین استانداردها و مصرف سوخته صدی سه ،اونوقت شما بنزینو لیتری 5000 تومان کنید نه که ماشیناتون صدی ده میسوزه اونوقت ...
حق و صبر: 1393/3/2412:50:45،
30
28
اینم فیلم جدیده
مردم رو چی فرض می کنن اینا؟؟؟
تا حالا که از گل نازک تر به فرغون سازا نگفتن از این به بعد هم نمیگن
مطمئن باشید
بعد از کلی جنگ زرگری آخرش گرون می کنن
مردم هم که طبق معمول میگن تا گرون نشده بریم بخریم
اگه برای خودتون ارزش قائلید نخرید مردم
تا الان صبر کردید یه خورده دیگه صبر کنید
احسان: 1393/3/2413:34:43،
32
27
خيلي خنده داره شوراي رقابت خودش هم نميدونه چي بيرون داده مردمو گيج كرده پرايد 21 206 26 . وقتي هم كه ارزون بود پراد نصف قيمت 206 بود الان قاطي كردن بنده خداها
احسان: 1393/3/2413:35:55،
26
17
چرا مردمو سر كار گذاشتين واضح بگين قيمتها چقد شده . قيمتها تناقض دارن
علي : 1393/3/2413:48:52،
29
26
از نظر شورا رانا خيلي باكيفيته ؟؟؟؟؟؟؟؟20 تومن هم زياديشه. كاش ميدونستيم با چه اصولي اينارو اعلام كردن
بهزاد: 1393/3/2413:48:55،
28
20
حق با خودرو سازاست. میگی چرا .؟ الان میگم.

وقتی گمرگ آزاد بشه یا خودرو سازا ضرر کنن در نتیجه چند هزار نفر بیکار میشن . بعد همین بیکارا نمیتونن همون پراید 7 و 8 میلیونی رو هم بگیرن .

افتاد
علي: 1393/3/2413:51:14،
23
54
مارو مسخره كردن هر بچه اي ميدونه 206 از رانا بهتره چرا شورا قيمتشو بالاتر زده خدا ميدونه مردمو چي فرض كردن
محمد: 1393/3/2413:53:43،
32
19
قيمت پايه رانا رو بالاتر از همه زده خيلي جالبه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ منظورشون چيه ؟ اينا كه اينقد اطلاعاتشون پايينه سرنوشت صنعت خودرو سازي رو اين آقايون ميخوان تعيين كنن؟
هالو: 1393/3/2415:24:03،
25
28
رانا برا شرکت هزینه برتر از 206 !!! تولیدش عقلانی نیست... واقعا آقای وزیر 4تا مسئول و مدیر را نمیتواند تغییر بدهد .....
آقایان خودرو ساز(فروش) اگر قدرت مدیریت ندارید علم دانش تخصص تبحر و....ندارید برید کنار ارث... که نیست روانی مون کردید با این خودرو سازی تون
modiri: 1393/3/2416:07:59،
26
26
دریک صو رت می توان بر مافیا خودرو به نفع مردم غلبه نمود آن هم آزاد نمودن واردات خودروهای خارجی با تعرفه گمرکی پایین است در این صورت است که قدرت رقابت وکیفیت مشخص می شود وبا این روش از قدرyت خودرو سازان داخلی خارج می شود خدا خیرتان دهد تعدادی آدم بیکار شوند خداپسندانه, تر است تا جیب مردم به اسم تولید داخلی خالی شود یا جهت. کنترل حکم گرفته شود در غیر این صورت همه سرکار هستند.
محمد: 1393/3/2416:29:33،
30
15
خودرو ساز کیه ؟ شورای رقابت کیه ؟ بالاخره کی تصمیم گیرندس؟ کشورو چند نفر دارن اداره میکنن ؟ هرکاری دلشون میخواد دارن میکنن همه رءیس شدن دارم چند سال پیش افغانستان و میبینم که باموشک همدیگرو تو کشورشون میزدن .نزدیکه
وطن: 1393/3/2418:10:27،
27
27
در کل هدف این که کسی تا آخر خرداد هیچی نخره معلوم نیست چه خبر فقط ماشین این جوری نیست همه چی این جوری زیاد خودتون رو ناراحت نکنید
نوید: 1393/3/2422:57:15،
24
30
سمند نوشته اینجا یعنی کل خانواده سمند..مثل سورن..
405 هم همینجور؟؟لطفا اگه کسی میدونه کمک کنه

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار