کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده به حق کمیسیون بنگاه ها اضافه می‌شود


کد خبر : ۵۲۵۴چهارشنبه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸:۵۹۸۵۳۳ بازدید

با نزدیک شدن به فصل جابجایی مستاجران و پایان یافتن قراردادهای استیجاری بسیاری از اجاره‌نشینان به تکاپو افتاده‌اند تا واحد مسکونی مورد نظر خود را پیدا کنند، به این منظور بنگاههای مسکن مکلفند مصوبه سال ۷۹ را رعایت و اعمال کنند.

در پی بازگشت رونق نسبی به بازار مسکن و افزایش میزان قرار‌داد‌های منعقد شده در این بخش و همچنین آغاز فصل جابجایی مستاجران و داغ شدن بازار اجاره مسکن برخی از بنگاههای مسکن از عدم آگاهی برخی مستاجران و حتی موجران از حق کمیسیون مصوب سال 79 سوء استفاده کرده و حق کمیسیون بیشتری مطالبه می‌کنند یا برخی مالیات ارزش افزوده را از مشتری مالک و مستجر می‌گیرند ولی به دولت نمی‌پردازند.

به گزارش فارس، بر اساس مصوبه سال 79 در معاملات اجاره یک چهارم (۲۵درصد) اجاره ماهانه از هر طرف معامله و در معاملات رهن، کارمزد دریافتی بر مبنای یک چهارم میزان اجاره بهای ماهانه از هر طرف معامله دریافت می‌شود.

برای مثال اگر اجاره بهای واحدی 10 میلیون تومان ودیعه به همراه 300 هزار تومان اجاره ماهانه باشد، مستاجر و مالک هر کدام 150 هزار تومان باید برای حق کمیسیون بنگاه پرداخت کنند، 

در ضمن 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز باید به این مبلغ اضافه شود. یعنی این 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده  را اگر به این 150 هزار تومان اضافه کنیم مبلغی در حدود 12 هزار تومان به این مبلغ اضافه می شود.

گزارشها حاکی از این است که میزان معاملات در بخش مسکن نیز افزایش یافته و از کل معاملات مسکن اجاره‌نامه‌ها سهم 29 درصدی را به خود اختصاص داده‌اند.

پورسیدی یکی از مشاوران املاک منطقه 6 تهران می گوید: اگر مشاوران املاک برای فایلی مشتریابی کرده باشند، بطور قانونی یک چهارم مبلغ اجاره واحد مورد نظر را از طرفین قرارداد به عنوان حق کمیسیون به اضافه 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت می کنند.

وی افزود:برای مثال اگر اجاره بهای یک واحد مسکونی 10 میلیون تومان ودیعه به همراه 300 هزار تومان اجاره ماهانه باشد، مستاجر و مالک هر کدام 150 هزار تومان (به اضافه 8 درصد مالیات بر ارزش افزوده) باید برای حق کمیسیون بنگاه پرداخت کنند.

موسوی یکی دیگر از مشاوران املاک در منطقه تجریش تهران در پاسخ به این سئوال که وضعیت حق کمیسیون بنگاههای مسکن با تمدید قرارداد موجر و مستاجر چگونه خواهد بود، گفت: طبق قانون بنگاه مسکن می تواند طبق مصوبه سال 79 یک چهارم اجاره ماهانه از هر طرف معامله و در معاملات رهن، کارمزد دریافتی بر مبنای یک چهارم میزان اجاره بهای ماهانه از هر طرف معامله دریافت کند، اما معمولا برخی از بنگاهی‌ها تنها اقدام به گرفتن حق التحریر می کنند.

به گفته وی، به هر حال مشاوران املاک برای قرارداد های تمدیدی، می توانند طبق نرخ اجاره تعیین شده کمتر از یک چهارم را از طرفین قرارداد برای حق الزحمه دریافت خواهند کرد.

سلامی یکی دیگر از مشاوران املاک منطقه هفتم تیر در خصوص حق الزحمه بنگاهی ها با تمدید قرارداد موجر و مستاجر تصریح کرد: اگر آنها فایل اجاره را به مستاجر معرفی کرده باشند، یک چهارم نرخ اجاره اعلام شده را از دو طرف قرارداد دریافت می کنند اما برای قراردادهای تمدیدی حدود 20 هزار تومان کمتر از حق کمیسیون ، حق الزحمه دریافت می کنند.

به گفته وی، حق کمیسیون یک واحد مسکونی با 20 میلیون تومان رهن کامل، 158 هزار تومان برآورد می‌شود، اما حق الزحمه تمدید چنین قراردادی حدود 80 هزار تومان برای طرفین محاسبه می شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها