کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

خودروسازي ایران با چه کشوری قابل‌مقایسه است؟

کدخبر:۵۱۷۱یکشنبه، ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۵:۱۷۴۳۰۳ بازدید

مقايسه خروجي صنعت خودروي ايران به‌عنوان صنعتي چهل و هفت‌ ساله، با برخي خودروسازان آسیایی كه بعضا جوان‌تر از خودروسازي کشورمان هستند، سال‌ها است مورد بحث مردم و مسوولان است.

صنعت خودروي ايران در حالي پنجمين دهه از حيات خود را مي‌گذراند كه در طول اين زمان شرايط متفاوتي را پشت سر گذاشته است. 

طي زمان ياد شده، بيشترين چشمداشت مشتريان از اين صنعت تحويل خودروي مناسب پس از ماه‌ها انتظار در صف خريد بوده است. اين انتظار براي تحويل خودرويي با امكانات ابتدايي، با ظهور خودروسازاني از آسيا كه توانستند بازار خودروي دنيا را تحت‌تاثير خود قرار بدهند تغيير يافت و مطالبات مشتريان به كيفيت و تنوع خودروهاي توليدي نيز معطوف شد.بنابراین مي‌توان گفت در سال‌هايي كه صنعت خودرو ايران در حال پيدا كردن خود بود،‌ خودروسازان نوظهور آسيايي با پيشرفتي چشمگير براي محصولات خود در بازارهاي جهاني سهمي پيدا كرده بودند و همين موضوع هم آغازگر مقايسه‌ها ميان صنعت خودرو ايران و اين دست خودروسازان شد.

عمده مقايسه‌هايي كه ميان محصولات توليد شده در صنعت خودرو كشورمان با خودروهاي توليد شده در كشورهايي مانند چين، كره جنوبي يا همسايه شمال غربي ايران انجام مي‌شود، حول محورهايي مانند كيفيت، تنوع، پيشرفت سريع در توليد خودرو با تكيه به تكنولوژي روز دنيا، قيمت پايين و مسائلي مانند اينها خلاصه مي‌شود. به عقيده كارشناسان ريشه انجام چنين مقايسه‌هايي از سوي مشتريان يا برخي مسوولان به كيفيت نامطلوب توليدات خودروسازان، قديمي بودن آنها، قیمت بالا و باز شدن ديد مشتريان بازار خودرو كشور نسبت به تكنولوژي‌هاي روز دنيا در توليد خودرو بازمي‌گردد.

صنعت خودرو در برخی از کشورهای آسیایی به سرعت در حال رشد است و خودروسازان در اين كشورها با سرعتي زياد در حال دستيابي به تكنولوژي‌هاي جديد در توليد خودرو هستند، اما واقعيتي كه از نظر كارشناسان در رابطه با صنعت خودرو كشورمان وجود دارد اين است كه آنها پس از گذشت سال‌ها نتوانسته‌اند خود را با سرعت رشد تكنولوژي توليد در دنيا وفق دهند و به نوعي از تحولات نوين خودروسازي جا مانده‌اند. 

حال این سوال مطرح است که با توجه به رشد صنعت خودرو در آسيا، می‌توان خودروسازی کشورمان را با صنايع خودروسازي در اين قاره به صورت منطقي مورد مقايسه قرار داد؟كارشناسان در پاسخ به اين سوال عقيده دارند اصولا هر مقايسه‌اي در رابطه با اين موضوع، اگر قصد دقيق شدن در جزئيات را داشته باشد نادرست خواهد بود؛ زيرا شرايط هیچ کشوری شبيه به ديگري نيست. به عقيده كارشناسان براي انجام مقايسه‌اي منطقي‌تر در رابطه با موضوعي مانند صنعت خودرو، مي‌توان بر كليات تكيه كرد و با توجه به شرايط عمومي به مقايسه پرداخت؛ اما لازمه انجام چنين مقايسه‌اي هم در نظر گرفتن شباهت‌ها و تفاوت‌ها است. 

 در شرايط دشوار كار كرده‌ايم

مشاور انجمن خودروسازان، يكي از مخالفان مقايسه خودروسازي در ايران با خودروسازان نوظهوري است كه در كشورهايي مانند چين مشغول فعاليت‌اند. داوود ميرخاني رشتي عقيده دارد براي انجام مقايسه‌اي صحيح ميان خودروسازي ايران و ديگر كشورها، نياز است از زواياي مختلف به اين موضوع نگاه شود تا مقايسه انجام شده همه‌جانبه و جامع باشد نه يك طرفه.

ميرخاني مي‌گويد: اگر مي‌خواهيم مقايسه‌اي ميان خودروسازي ايران و مثلا چين انجام دهيم بهتر است شرايط سياسي و اقتصادي اين دو كشور را هم بايكديگر مقايسه كنيم. مديرعامل سابق ايران‌خودرو شكوفايي چين در خودروسازي را مديون حركت اين كشور به سمت اقتصاد آزاد مي‌داند و مي‌گويد: چين با پيش گرفتن خط‌مشي اقتصاد آزاد توانست سرمايه‌گذاران خارجي را در تمام صنايع خصوصا صنعت قطعه و خودرو به خود جذب كند و پس از مدتي هم دانش فني توليد خودرو را از آنها به دست آورد. از نگاه ميرخاني رشتي با وجود حركت بسياري از كشورها به سمت اقتصاد آزاد و تجربه‌هاي خوبي كه در اين رابطه وجود دارد، همچنان 80 درصد از اقتصاد كشور ما در دست دولت است.

در چنين اقتصادي، مديران در صنعتي مانند خودرو به صورت مستقيم از سوي دولت انتخاب مي‌شوند در نتیجه انجام مقايسه ميان اين مدل از خودروسازي و مدلي كه در دنيا جريان دارد از نگاه ميرخاني اشتباه است. تركيه، به‌عنوان همسايه ايران و كشوري كه كمي ديرتر از ايران وارد چرخه خودروسازي شد، در حال حاضر به دليل وجود شركايي از اروپا و آمريكا، از نظر كيفي در سطح بالاتري از كشورمان قرار دارد. هرچند تيراژ توليد در ايران تا پيش از بحران توليد بيشتر از تركيه بود، اما بر اساس آمار توليد خودرو در سال 2013 تركيه از نظر تيراژ توليد هم از ايران پيشي گرفت. طي سال 2013 تركيه با توليد يك ميليون و 125 هزار خودرو، چهار سكو بالاتر از ايران با توليد ششصد و 26 هزار دستگاهي قرار گرفت. 

ميرخاني در رابطه با تركيه نيز به‌عنوان كشوري كه هر از گاهي كيفيت محصولات توليدي آن با ايران مقايسه مي‌شود مي‌گويد: تركيه زماني كه آغاز به كار كرد براي سرمايه‌گذاران خارجي فرش قرمز پهن كرد و قطعه‌سازان و خودروسازان بزرگ دنيا در اين كشور سرمايه‌گذاري كردند، در نتيجه حالا صنعتگران ترك در زمينه توليد قطعه با قيمت و كيفيت مناسب بسيار جلوتر از قطعه‌سازان ايراني هستند. يك كارشناس مسائل اقتصادي نيز عقيده دارد پايه‌هاي صنعت خودرو در تركيه به دليل همكاري با خودروسازان بزرگ دنيا نيرومندتر از ايران است. سعيد ليلاز در اين رابطه مي‌گويد: تركيه از نظر سياسي نيز هميشه جزو بلوك غرب بوده و همين موضوع هم كمك بزرگي به تركيه براي گذار به عصر صنعتي بود پس نمي‌توان شرايط ايران و تركيه را با يكديگر مقايسه كرد؛ زيرا كشور ما همواره به مستقل بودن اهميت داده است.

در ادامه گفت‌وگو با ميرخاني رشتي، او شرايط كار در فضاي كسب‌و‌كار كشور را در دوره‌هاي مختلف به شوره‌زار تشبيه مي‌كند و مي‌گويد: نمي‌توان رشد و باردهي درختي كه نور كافي و خاك مناسب دارد را با درختي كه از اين شرايط برخوردار نيست مقايسه كرد. ميرخاني عقيده دارد شرايط سياسي و اقتصادي كشورهايي كه خودروسازان نوظهور از آنها سر بر آورده‌اند با شرايط كشورمان اصلا قابل‌مقايسه نيست. او مي‌گويد مديران خودروساز در ايران نه بي‌تجربه‌اند و نه بي‌استعداد، بلكه فضاي كسب‌و‌كار مناسب ندارند. او اين فضاي كسب‌و‌كار را براي سرمايه‌گذاران خارجي نيز مناسب نمي‌داند. 

 دولت، سدي پيش روي صنعت خودرو ايران

بحث حمايت دولت‌ها از خودروسازي و تاثيرگذاري بر رشد و بالندگي آنها موضوع مهمي در مقايسه صنعت خودرو ايران با ديگر خودروسازها است. همان‌طور كه كارشناسان پيش از اين اشاره كردند، دولت‌ها با فراهم آوردن فضاي مناسب، رشد و شكوفايي را براي صنايع مختلف از جمله صنعت خودرو در كشورهايشان فراهم آوردند. دولت‌هاي مختلف در ايران نيز همواره حامي خودروسازان بوده‌اند، اما نكته‌اي كه در رابطه با اين حمايت‌ها بسيار مهم به نظر مي‌رسد اين است كه اين حمايت‌ها نه تنها باعث رشد صنعت خودرو نشده‌اند؛ بلكه باعث درجا زدن اين صنعت شده‌اند. براي مثال در حالي كه كشوري مانند تركيه از سال 2008 به بعد، هزينه‌هاي تحقيق و توسعه در صنعت خودروي كشورش را با معافيت 100 درصدي همراه كرد و كشور چين نيز مانع از دخالت دولت در مسائل فروش خودرو با توجه به ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب و سياست‌گذاري‌هاي صحيح شد تا به اين واسطه مانع دلالي‌گري شود، دولتي بودن صنعت خودرو در ايران و وجود تعرفه‌هاي بالا براي واردات، رقابت‌پذيري در صنعت خودرو را بي‌معنا كرده است. 

يك اقتصاددان در اين رابطه عقيده دارد مهم‌ترين مشكل صنعت خودروي ايران كه باعث جا ماندن آن از تكنولوژي روز دنيا در توليد خودرو شده است، رقابتي نبودن اين صنعت است. موسي غني‌نژاد مقايسه صنعت خودرو با خودروسازان كشورهاي ديگر را از اين نظر كه مقايسه بر سر يك محصول خاص است، درست مي‌داند، اما از نظر فضاي موجود براي كار، چنين مقايسه‌اي را نادرست ارزيابي مي‌كند. 

غني‌نژاد مي‌گويد: بازار بسته‌اي كه هميشه از سوي دولت براي خودروسازان فراهم بوده، براي مدت‌ها انگيزه توليد خودرو با كيفيت و رقابتي را از خودروسازان گرفت. او در ادامه عقيده دارد هنوز هم با وجود رشد واردات خودرو به كشور، خودروسازان نگراني بابت رقابت ندارند؛ زيرا خودروهاي وارداتي فعلي، از نظر قيمت و كلاس، در رده خودروهاي داخلي نيستند. غني‌نژاد در نهايت عقيده دارد ما هيچ‌گاه فضاي باز اقتصادي را كه براي مثال در چين ايجاد شد براي توليدكنندگان فراهم نكرديم تا خودروسازان براي رشد خود تلاش كنند.

ليلاز نيز در این زمینه مي‌گويد: ما هم در اعمال سياست‌هاي كلان اقتصادي و ارتباط با ساير كشورها خوب عمل نكرده‌ايم و هم در سياست‌گذاري داخلي اشتباهات زيادي داشته‌ايم. اين كارشناس مسائل اقتصادي عقيده دارد در چنين شرايطي نمي‌توان با انجام مقايسه‌هايي سطحي از خودروساز يا فعال اقتصادي كه عملا عوامل اجرايي هستند انتظار داشت مانند چيزي كه در دنيا مشاهده مي‌كنيم عمل كنند و سياست‌هاي دولت را ناديده گرفت.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

علی: 1393/3/1808:04:22،
181
17
صد در صد با گینه بی صاحاب قابل مقایسه ایم.
کریم: 1393/3/1808:24:16،
123
12
هنوز بی صاحابی رو میشه یه کاریش کرد؛ درد اینجاست که مملکت n تا صاحاب داره. یکی از یکی هم پر رو تر و جیبش گشاد تر.
هادی: 1393/3/1808:24:31،
71
14
دوست عزیز چرا به استاندارد های ملی ما توهین میکنی هیچ میدونی خودرو های تولیدی ما در سطح میدان استاندارد جاده مشکین آباد کرجه....واقعا میدونستی
علی جون: 1393/3/1808:28:49،
124
12
اگر تعصب نداشتیم و با کشورهایی مثل امریکا و آلمان شراکت کرده بودیم الان جایگاه ما حداقل بالاتر از کره بود
tohidGMG: 1393/3/1808:35:28،
98
11
ایران داره خودروی چینی رو به نام تولید داخل به مردم قالب میکنه انتظار دارین پیشرفت کنه؟؟؟!!!
اینا خودشون نمیخوان این مردم آسایش داشته باشن(از هرلحاظ)
سامان: 1393/3/1808:48:19،
18
164
شما برو اروپا زندگی کن خب! کی جلوتو گرفته؟! وقتی یک بطری آب معدنی خریدی 20 هزار تومان انوقت میفهمی ماشین ایران خودرو مفته !
سهیل: 1393/3/1809:02:10،
76
11
اگر در سومالی خودروسازی بوجود بیاد 3 ساله از ما جلو میزنه
پاتك: 1393/3/1810:03:11،
88
9
پاسخ به سامان : ميدوني چرا تو اروپا بايدبه قول شما البته! 20000 تومن پول آب معدني بديم؟؟ نه نميدوني اگه ميدونستي اينوطوري بلبل زبوني نميكردي! بنده خدا وجه رايج مملكتي خودته كه ديگه ارزش نداره و اونور دنيا بايد جبران بي ارزشي پولتو بدي!! يكم ماهي بخوري بد نيست آقا سامان
برزو: 1393/3/1810:22:11،
20
107
پاسخ به پاتك: شما چرا نمیری اروپا زندگی کنی؟! شما که اینقده سنگشو به سینه میزنی میدونستی حتی اونجا راهت نمیدن؟! پس بهتره به جای بلبل زبونی خدا رو شکر کنی که پراید رو 25 میلیون بهت میدن. افتاد ؟!
واقعه بین: 1393/3/1810:58:21،
39
11
سامان مگه تو اروپا رفتی؟
مجتبی: 1393/3/1811:30:28،
29
19
به هیچ وجه این مقایسه درست نمی باشد،زیرا در کشورهای گفته شده این موضوع مهم وجود ندارد و آن اینکه در کشور ما مسئولین هر لحظه منتظر ظهور امام زمان(عج) هستند و به همین جهت حکومت جمهوری اسلامی تلاش می کند تا با پرداخت کمترین هزینه و بدست آوردن بیشترین سود در صنعت بوِیژه خودرو و نیز خدمات،توان مالی زیادی را برای ایشان فراهم آورد تا در برابر دشمنان اسلام پیروز شوند.
MATIN: 1393/3/1811:35:23،
15
20
به نظر من کاملا هم سطح روسیه است اونها هم ماشیناشون آشغاله هم چینی ها زود بازارشون رو گرفتن
سيا: 1393/3/1812:39:30،
19
29
به نظر من خودرو سازيِ ايران به تنهايي با آلمان،امريكا،ايتاليا،ژاپن و بريتانيا(البته فقط در استون مارتين) برابري ميكنه،البته فقط در ساخت و طراحيِ (((جا ليواني)))...
پاتك: 1393/3/1813:25:36،
29
11
خطاب به برزو جان: من ديگه حرفي ندارم ... و توصيه ميكنم هم شما و هم سامان جان منفيهاتونو شمارش كنيد :))
رضا: 1393/3/1813:57:52،
33
10
آب معدنی 20 هزار تومن میشه 5 یورو.حداقل درآمد در اونجا با کسر مالیات 1200 یورو هست یعنی ماهانه 5 میلیون تومن.
حداقل دستمزد در ایران به یک میلیون تومان هم نمیرسه یعنی 250 یورو
قیمت های اونجا رو میگی درآمد ها رو هم بگو.
جواب سامان: 1393/3/1816:21:21،
26
13
اقا سامان اگه اروپا اب گرونه حقوقشون هم بالاست یه کارمند مثل من با مدرک دکتری حداقل حقوقش 5000 دلار که معادل 15 میلیون. اونجا با توجه به درامدشون این هزینه ها معقول ولی تو ایران هزینه ها با توجه به حقوق مردم بالاست .
mehdiiiiiiiiiiiiiiii: 1393/3/1817:08:53،
14
9
آب معدنی آنها با آب معدنی ما قابل مقایسه نیست مثل خودرو هایمان .جهت اطلاع آب معدنی ایران از افغانستان به دلیل استاندارد نبودن مرجوع شد
ناشناس: 1393/3/1808:04:58،
111
13
احتمالا شرایط سختی که مسئولین خودروسازی (البته بهتر است بگوییم مونتاژکاران) به آن اشاره کرده اند تعرفه 130 درصدی بوده. صنعت خودروکاری ایران را با هیچ کشوری نمی توان مقایسه کرد چرا که ایران خودروی خودروسازان دیگر را مونتاژ کرده ولی بقیه حتی با 10 سال سابقه در صنعت خودرو واقعا خودروساز هستند
عاقل باشید لطفا: 1393/3/1808:09:40،
88
12
وقتی بحث قیمتگذاری خودرو و قیمت بنزین و... میشه، میگن باید با قیمتهای جهانی مقایسه بشه.
وقتی بحث پیشرفت و کیفیت میشه، میگن حساب کتاب ما از بقیه دنیا جداست و با بقیه فرق داریم.

دست مزن! چشم , ببستم دو دست
راه مرو! چشم , دو پایم شکست
حرف مزن! قطع نمودم سخن
هیچ نفهم! این سخن عنوان مکن
خواهش نافهمی انسان مکن
لال شوم کور شوم کر شوم
لیک محال است که من خر شوم
منصف: 1393/3/1809:13:15،
19
82
کسی مجبورت کرده ماشین سوار شی؟! خدا داده اتوبوس و مترو! یا علی !
عاقل باشید لطفا: 1393/3/1811:05:41،
44
8
دوست عزیز با نام "منصف"
کسی در مورد اجبار به سوار شدن خودرو یا مترو صحبتی نکرد، بحث در مورد نحوه استدلال دوگانه آقایان بود، که هرجا به نفعشان است جهانی می اندیشند و هرجا به ضررشان است، خود را از دنیا جدا میدانند.
اما تا دولت ایران و ایرانخودرو افرادی چون شما را دارد، غمی ندارد.
ب: 1393/3/1811:46:31،
37
7
پاسخ به منصف.اگه بیای بندر عباس میفهمی که ماشین شخصی لازمه.نه مترو نه اتوبوس خط واحد نه تاکسی درستی شرجی بزنه به کلت به زمین و زمان فحش میدی
مهدی: 1393/3/1808:15:57،
48
10
مردم این وسط چه گناهی دارند
وقتی نمی توانید ماشین تولیدکنید یا فضای کسب و کار درستی ندارید هزینه هاشو باید مردم پرداخت کنند؟
مردم باید جون بدند؟
مردم که سودی از این بازار نمی برند و تمام سود به جیب دولت میرود و می گید مقایسه نکنید؟
50 سال درجا زدید حالا با کمال وقاحت میگویید ما را با دیگرکشورها مقایسه نکنید؟
پس فتح قله ها که همین چند سال پیش دم می زدید کو؟
هادی: 1393/3/1808:48:54،
24
35
مردم مجبورن سوار ماشین بشن ؟!!!
پرایدو: 1393/3/1809:20:30،
37
12
در جا زدن برای صنعت مونتاژ خودرو کشوری کلمه اشتباهی است. به نظر من بهتر است بجای واژه درجا زدن از کلمه درست"پسرفت کردن" استفاده شود.کیفیت خودروها در 2 سال گذشته به پارسال و امسال قابل مقایسه نیست. برعکس شعار صا ایران که می گفت هر روز بهتر از دیروز شعار ایران خودرو و سایپا نیز اینست که: هر روز بد تر از دیروز و هر روز گرانتر از دیروز
وحید: 1393/3/1808:19:36،
47
9
به نظر من هم مقایسه تولید کننده خودرو با مونتاژ کار خودرو کاملا اشتباهه. ایران توی این همه سال فقط خودرو مونتاژ کرده و نه تولید.
عبود: 1393/3/1808:48:07،
40
36
گناه مردم اینه که در ایران زندگی میکنند
سعید: 1393/3/1808:49:29،
25
38
یک کلام هم از مادر عروس شنیدیم !!!!!!!
نيما: 1393/3/1810:23:27،
26
10
سامان بي انصاف مادر زن سعيد. تو مجنوني و دوست داري كه مردم را آزار بدي با حرفهاي نسنجيدت . مملكت ما مثل زندانه و بالايي ها مثل زندان بان برا اينكه بري بيرون بأيد باج بدي تا بزارن بري تازه وقتي رفتي هيج جا بخاطر زندان بودنت بهت كار نميدن . وگرنه هيچ كس دوست نداره با أين خفت زندگي كنه تو أين مملكت
عمو شهرام: 1393/3/1808:32:59،
30
11
دولت، سدي پيش روي صنعت خودرو ايران
این تیتر جدای از محتوای متن بسیار قابل توجه است ، واقعا اگر دولت این همه همایت از خودرو سازان نمی کرد و بازار ورود اتومبیل های خارجی را آزاد می کرد آنگاه خودرو سازان ما هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت پیشرفت چشمگیر و سود آوری داشتند. خود نمی دانند انحصار آنان را بدین روز کشانده است !!
نوید: 1393/3/1808:56:50،
28
9
مگه خودرو ساز کسی غیر از دولت است .دولت از خودش حمایت میکند.
بهراد: 1393/3/1808:36:17،
23
9
حالا راهکارچیه؟بازهم همون روش یا فروختن سهام به خوروسازهای معتبریا جوینت ونچریا اعلام ورشکستگی؟
x: 1393/3/1808:46:47،
23
10
شاید با دونقوز آباد بشه مقایسه کرد
مرتضی: 1393/3/1808:55:11،
55
9
با توجه به اصرار خودرو سازان مبنی بر افزایش قیمت پیشنهاد میکنم دولت تعرفه واردات خودرو را کاهش دهد و به سازندگان داخلی اجازه دهد هر قیمتی که دو ست دارند روی خودرو خود بگذارند
علی: 1393/3/1809:50:32،
62
28
ایران در صنعت خودرو سازی به مقام بالایی در جهان رسیده. الان میشه دیگه این صنعتو با فرقون سازی کشورای دیگه مقایسه کنیم
رضا: 1393/3/1810:03:06،
21
10
اینایی که میگن کی مجبورت کرده که سوار ماشین بشی یا کی مجبورت کرده که تو ایران بمونی دقیقا فازشون چیه؟؟ چی میزنند؟؟
farzan: 1393/3/1810:10:30،
14
11
خودرو سازیو خوب اومدی !! میشه بگی کدوم خودروی ساخت داخل ؟ یه مشت ماشینه ساخت 20 سال پیشو هنوز دارید مونتاژ میکنید بدونه هیچ تغییری در قطعات ، آپشن ها ، کیفیت و دارید میندازید به ملت بدبخت ایران. این تیترارو واسه ما مهندسا نزن خندمون میگیره
آرش: 1393/3/1810:15:32،
21
8
ايران مگر خودرو هم ميسازد !!!
گل پسر: 1393/3/1810:24:02،
14
54
خودروسازی ما با کشور آلمان به قطع قابل مقایسه است چون آنها باصدسال سابقه تولید وایستادگی به مقام کنونی رسیده اند من مطمنم که آینده خودروسازی حداقل خاورمیانه به دست خودروسازان کشورمان رقم خواهد خورد.
سعید : 1393/3/1810:45:59،
20
12
وقتی یه کشور به این بزرگی همش 2 خودرو سز داشته باشه مابقی زیر گروه همین میشه . این 2 خودرو سازم مهارت خاصی دارن تو کپی کردن وقتی 206 صندق دارو به اسم رانا میدن بعد مبگن دومین خودرو ملی پس چی نتیجه میگیریم ما هیچی نمیشیم تو صنعت خودرو سازی
مجبورومحدود: 1393/3/1810:48:06،
17
15
احتمالا باقبایل بومی آمازون که هفته گذشته تصمیم به ساخت خودروگرفتنداونم تاآخرسال چون احتمالا بعدازاولین تولیدوارائه به بازاربرای همیشه ازکیفیت وخدمات وقیمت محصولاتشون عقب خواهیم بود
حامی: 1393/3/1811:45:16،
20
32
خودرو؟ مقایسه؟ شیب ؟ بام؟
اا: 1393/3/1812:23:15،
54
9
خودرو ما قابل قیاس حتی با افریقایی های فلاکت زده هم نیست
ممد: 1393/3/1812:32:56،
21
8
صنعت خودروي ما عقب موندست چون مديران عقب مونده رياستشونو عهده دارن!
شاپرک: 1393/3/1814:23:40،
24
11
مطمئن باشید خودورسازی ایران از مالدیو، ترنیدادوتوباگو، کنگوبرازاویل، اتیوپی و ماداگاسکار بهتره و ما از این بابت به مدیران این صنعت افتخار میکنیم
فضولی: 1393/3/2015:32:06،
17
12
چه خودرو سازی ؟؟؟؟ کدوم خودرو ساز ؟؟؟
ایران خودرو و سایپا که تااون چراغ ماشینشونو از چین میگیرن شدن خودرو ساز ؟؟ پس خودرو سازهای ایتالیایی و کره ای و ....... رو چی باید بنامیم
عبدالشکور: 1393/3/2210:48:14،
12
13
ما همه پیشرفتهای چشمگیرمون در همه عرصه ها رو فقط و فقط مدیون اصل110 قانون اساسی هستیم. اگه مختصر اشکالات جزیی هم هست، مگه کجای دنیا مشکل ندارن؟

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل