کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

تقصیر گرانی خودرو بر گردن که می‌افتد؟

کدخبر:۵۱۵۱شنبه، ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۰:۴۵۳۹۱۱ بازدید

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هفته گذشته باز هم از مخالفت با افزایش قیمت خودرو گفت، اما در کنار آن از جایگاه قانونی شورای رقابت نیز صحبت به میان آورد، شورایی که ...

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت  هفته گذشته باز هم از مخالفت با افزایش قیمت خودرو گفت، اما در کنار آن از جایگاه قانونی شورای رقابت نیز صحبت به میان آورد، شورایی که می‌گوید طبق محاسباتش، خودرو باید گران شود.

نوبخت در حالی چهارشنبه گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت از یک سو بر طبل مخالفت با افزایش قیمت خودرو کوبید و از سوی دیگر بر جایگاه قانونی شورای رقابت برای قیمت‌گذاری تاکید کرد که به اعتقاد برخی کارشناسان این دو موضع متناقض، نشان می‌دهد دولت نمی‌خواهد انگ گرانی خودرو را به خود بچسباند و به‌نوعی به‌دنبال یک مقصر اصلی برای این ماجرا است. به اعتقاد کارشناسان، دولت خود نیز می‌داند که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، افزایش قیمت خودرو اجتناب‌ناپذیر است، اما به چند دلیل نمی‌خواهد زیر بار آن برود. این «چند دلیل»، همه و همه در یک مساله خلاصه می‌شود و آن «به‌دست آوردن دل مردم» است، چه آنکه دولت نمی‌خواهد با افزایش قیمت خودرو، محبوبیت خود را نزد شهروندان ایرانی به خطر انداخته و به این واسطه، سیاست‌های ضدتورمی و ضدنقدینگی‌اش، بی‌اثر جلوه داده شوند.

اولین دلیلی که به‌نظر می‌رسد دولت به خاطر آن، با افزایش قیمت خودرو مخالفت می‌کند، «نارضایتی مردم از قیمت فعلی خودروها است»؛ در واقع مردم همین حالا که دولت با افزایش قیمت مخالف است، به گرانی خودرو اعتراض دارند و طبعا اگر افزایشی دوباره اعمال شود، نارضایتی بیشتر و بیشتر خواهد شد و این موضوع قطعا به محبوبیت دولت ضربه خواهد زد. از همین روست که دولت می‌خواهد تا حد امکان زیر بار افزایش قیمت خودرو نرود و اگر هم این اتفاق رخ داد، مسوولیتش را بر عهده نگیرد و آن را به گردن «شورای رقابت» بیندازد. شورای رقابت با توجه انحصاری بودن بازار خودرو و طبق قانون مربوطه، وارد ماجرای قیمت خودروهای داخلی شده و اتفاقا در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده که قیمت خودرو باید افزایش یابد. دولت نیز اگرچه در ظاهر به جایگاه قانونی شورای رقابت احترام می‌گذارد، اما در عین حال بر مخالفت خود با گرانی خودرو نیز تاکید می‌کند تا مبادا مردم گمان ببرند دولت میل به افزایش قیمت دارد.  این اتفاق به‌نوعی در دولت قبل نیز رخ داد، منتها به شکلی عجیب‌تر در آن زمان، دولت با آنکه خود پای برگه افزایش قیمت خودرو را امضا کرده بود، اما ناگهان تغییر موضع داد و با انتقاد از عملکرد قیمتی خودروسازان، آن پرسش معروف «خودرو کیلویی چند» را از آنها پرسید تا به نفع مردم در مقابل جاده مخصوصی‌ها بایستد. حالا هم اگرچه دولت از همان ابتدا مخالفت خود را با افزایش قیمت خودرو اعلام کرده، اما اینکه در کنارش از جایگاه قانونی شورای رقابت در این ماجرا صحبت به میان می‌آورد و تلویحا می‌گوید حرف، حرف این شوراست، نشان از هدف دولت برای جلب رضایت مردم برخلاف واقعیات موجود در صنعت خودرو کشور دارد. 

به عبارت بهتر، به‌نظر می‌رسد دولت می‌خواهد اگر افزایش قیمتی رخ داد، تقصیرش متوجه شورای رقابت شود و خود از این گناه نابخشودنی در محضر مردم، مبرا باشد، تا کسی نگوید خودرو را «دولت» گران کرد. اما موضوع دیگری که کارشناسان از آن به‌عنوان دلیل دوم مخالفت دولت با افزایش قیمت خودرو یاد می‌کنند، خدشه وارد نشدن به سیاست تورم‌زایی دولت است. دولت می‌گوید طی حدودا 10 ماهی که از آغاز به کارش می‌گذرد، توانسته تورم را کنترل کرده و حتی کاهش دهد؛ بنابراین نمی‌خواهد «گرانی خودرو» آسیبی به آمار و ارقامش بزند.  بازار خودرو به‌لحاظ گستردگی اش، می‌تواند نماد خوبی از اوضاع اقتصادی کشور به‌خصوص «تورم» باشد و قطعا اگر خودرو گران شود، این گرانی تاثیر زیادی بر ذهنیت مردم مبنی‌بر کنترل تورم از سوی دولت خواهد داشت و حتی ممکن است آنها را نسبت به آینده قیمتی سایر کالاها نیز ناامید کند. با این شرایط، طبیعی است دولت نمی‌خواهد آنچه را برای کنترل تورم و عینی کردن این ماجرا نزد مردم، رشته است، به واسطه افزایش قیمت خودرو پنبه کرده و به باد بدهد. اگر از زاویه‌ای دیگر نیز به این ماجرا نگاه کنیم، باز هم متوجه استفاده ویژه دولت از «بازار خودرو» برای مثبت نشان دادن برنامه‌های اقتصادی‌اش به مردم خواهیم شد، چه آنکه تثبیت و کاهش قیمت خودرو می‌تواند موفقیتی بزرگ و علامتی مهم برای کنترل تورم باشد. بازار خودرو آنقدر بزرگ است و خودرو آنچنان جایگاهی نزد ایرانی‌ها دارد که شاید اگر بسیاری از کالاها گران شوند و خودرو ارزان، مردم به سیاست‌های اقتصادی دولت ایمان بیاورند. در واقع همان‌طور که گران شدن خودرو می‌تواند نشانه‌ای از شکست دولت در کنترل تورم باشد، تثبیت و ارزان شدنش نیز پرچم پیروزی دولت را در میدان جنگ با تورم بالا خواهد برد.

با این شرایط، بیراه نیست که دولت برای نشان دادن مسیر مبارزه با تورم، پشت فرمان «خودرو» نشسته و از آنجا برای مردم پیغام می‌فرستد. موضوع دیگری که کارشناسان در رفتارشناسی دولت در ماجرای قیمت خودرو به آن اشاره می‌کنند، کمک غیر‌مستقیم به خودروسازان است. به عبارت بهتر، دولت خود نیز می‌داند صنعت خودرو با افزایش هزینه تولید روبه‌رو است و این «افزایش» یا باید با گرانی جبران شود یا از راه تزریق نقدینگی و ارائه تسهیلات؛ اصلا گویا به همین دلیل است که دولت در کنار مخالفت با افزایش قیمت خودرو، از شورای رقابت در این ماجرا نیز صحبت به میان می‌آورد تا اگر خودرو گران شد، دولت بگوید شورای رقابت با توجه به جایگاه قانونی‌اش این کار را انجام داده است. این همان کمک غیرمستقیم به خودروسازان است، به‌این‌معنی که دولت خود را از افزایش قیمت خودرو مبرا می‌کند، اما با تاکید بر جایگاه شورای رقابت، به‌نوعی تصمیم احتمالی این شورا مبنی‌بر افزایش قیمت را مورد حمایت قرار می‌دهد. اما دولت در شرایطی با افزایش قیمت خودرو مخالفت و در کنار آن از شورای رقابت حمایت می‌کند که خود یکی از عوامل گرانی خودروهای داخلی به حساب می‌آید. آن طور که فعالان صنعت خودرو می‌گویند و آمار و ارقام نیز تا حد زیادی گفته‌های آنها را تایید می‌کند، 30 تا 40 درصد قیمت خودروهای داخلی نصیب دولت می‌شود.

این 30 تا 40 درصد، هزینه‌هایی مانند تعرفه واردات قطعات، هزینه‌های شماره‌گذاری و بیمه و تامین اجتماعی و به‌صورت ویژه، سود بانکی را دربر می‌گیرد و اگر این هزینه‌ها را حذف کنیم، خودروهای داخلی به اندازه همان 30 تا 40درصد ارزان خواهند شد. اتفاقا حرف خودروسازان هم این روزها این است که اگر دولت نمی‌خواهد زیر بار افزایش قیمت برود، پس هزینه‌های تولید آنها را جبران کند، يعني یا قیمت مواد اولیه و ارز و ... را به سه سال قبل برگرداند یا اینکه نقدینگی و تسهیلات بانکی به صنعت خودرو تزریق کند یا هزینه‌هایش را از گردن این صنعت بردارد. در بین سه راهی که خودروسازان برای تثبیت قیمت پیش پای دولت گذاشته‌اند، راه اول (بازگشت قیمت‌ها به سه سال قبل)، محال است و راه سوم (حذف هزینه‌های دولتی) نیز چندان عملی نیست، بنابراین می‌ماند راه دوم که همان تزریق نقدینگی و ارائه تسهیلات است. این در حالی است که «راه دوم» نیز با اما و اگرهایی روبه‌رو است و اگر دولت پول به خودروسازان بدهد، سیاست تثبیت نقدینگی‌اش را زیر پا گذاشته است، مخصوصا اینکه خودروسازان دریافت 6 هزار میلیارد تومان را شرط تثبیت قیمت محصولات شان اعلام کرده‌اند. با توجه به اصرار شدید دولت مبنی‌بر کنترل نقدینگی، بسیار بعید به‌نظر می‌رسد دست خودروسازان به 6 هزار میلیارد تومان موردنظرشان برسد؛ بنابراین تنها راهی که برای جبران ضرر و زیان خودروسازان، پیش پای دولت می‌ماند، افزایش قیمت است.  هیچ بعید نیست شوراي رقابت چندی دیگر فرمول قیمت‌گذاری خود (فرمولی که به افزایش قیمت خودرو می‌انجامد) را با هماهنگی دولت ابلاغ کند که اگر این اتفاق رخ بدهد، تمام کاسه کوزه‌های گرانی بر سر اين شورا خواهد شکست و دولت پیروز بازی قیمت‌گذاری خودرو خواهد شد.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

Pay am: 1393/3/1706:45:23،
99
8
عدم مديريت و بى تدبيرى و اهـميت ندادن به حقوق مصرف كننده
عباس: 1393/3/1708:21:29،
70
9
این نوبخت هم هی خودشو تبرئه میکنه ، شورای رقابت هم از دولتیها و مجلسیها تشکیل شده !
علی: 1393/3/1708:37:22،
93
80
آقای نوبخت چی میگی ، همون 40% که تو جیب دولت محترم میره را کم کنید یه پژو پارس قیمتش میشه 19200000 تومان ! پس بیخودی جو نده آقا !
ramin: 1393/3/1709:02:16،
64
10
هر کس در ایران زندگی میکنه بابت اینکه در مملکت زندگی میکنه باید هزینه هاشو بپردازه!!!!

از جمله گرانی خودرو

گرانی مسکن

گرانی میوه

گرانی ارزاق عمومی

گرانی گوشت

و ...
prince: 1393/3/1709:26:59،
52
9
وقتی مصرف کننده برای خودش ارزش قائل نمیشه و تن به هر خفتی میده میخوای مسئولین به فکر باشن
مردم خودشون باید این داستان تمومش کنند با هم بستگی و اتحاد مقابل این فرقون سازا از حقشون دفاع کنند
سيا: 1393/3/1710:20:18،
68
10
اقا خيالي نيست گرون كنيد،اب از سر اين ملت گذشته،تا كي بايد بالا پايين بپريم شما هم كار خودتون رو بكنيد؟؟
گرون كنيد،ولي اگر مرد بوديد سالي ١٠ درصد از گمركي كم ميكرديد كه نه لگن سازا بيكار نشن،اما بدونن كه اگه خودشونو درست نكنن تو ٥-٦ سال كارشون تمومه
اينجوري هر اتفاقي واسشون بيوفته تقصيرِ خودشونه،اصلا سالي ٥ درصد گمركي رو كم كنيد،يني ٢٠ سال به اين فرغون سازا وقت بديد،اينجوري حداقل ادم اميد داره كه بچه هاي ما سوار ماشينِ بدردبخور ميشن...
مرد: 1393/3/1720:42:08،
16
73
مردم حتما!!!
عاقل باشید لطفا: 1393/3/1707:09:49،
52
11
من نبودم دستم بود
دستم تو آستینم بود
آستینم مال کتم بود
کتم مال شورای رقابت بود
باشه فهمیدیم که دولت نمیخواد خودرو رو گرون کنه، ولی این خودرو خودش دوست داره گرون بشه، هر چی هم بهش میگن تو آزادی دیگه، میگه من خودم میخوام گرون بشم.
دست هیشکی پشت پرده نیست.
تحریم، لطفا خودرو نخرید: 1393/3/1713:08:06،
32
39
مقصر اصلی مردم هستن
که انگار ماشین نداشته باشن از گرسنگی میمیرن
خب نخرید یه مدت تا حساب کار دستشون بیاد
بله عاقل باشیم!
راد: 1393/3/1707:10:28،
62
11
خودرو ساز مساوى با هـيولا. گودزيلا، دراكولا كه هـيچ اهـميتًى به مصرف كننده نمى ده
بأور: 1393/3/1707:20:03،
16
32
دوستان بأور كنيد ما كسانى داريم كه دل سوز مصرف كننده هـم هـستند و مخالف گرانى ولى كارى نمى توانند بكنند
ali: 1393/3/1708:23:28،
41
9
ميشه بپرسم اون آدماكين؟!!!حالت خوشا8-6ميزني ساسي مانكن!!!الان فقط بحث سرپوله دين ايمان دلسوزي و.....همش كشكه افتاد؟.....
reza: 1393/3/1707:45:52،
45
13
نويسنده مقاله مغرضانه عمل مي كند چون كدام آدم عاقلي مي تواند بپذيرد كه قيمتي كه با دلار3500پارسال بسته شده وامسال دلار 3000توماني خرج مي كند وافزايش حقوق پرسنل اش در بهترين شرايط به اندازه2درصد از قيمت تمام شده محصولش نيست بازهم بخواهد رشد داشته باشد به نظر من اين مقالات غيرعلمي وجهت دارجهت ضعيف كردن مصرف كننده است وقيمت خودرودر اين وضعيت نيز 50درصد گران است.
مهدی: 1393/3/1708:18:21،
27
11
بازم ی بازیه تکراری و ی سیاست نخ نما شده. حرف گرونیو زدن تا ببینن کجا وای میسه بعدن گرون کنن
مهردادج: 1393/3/1708:21:15،
31
48
فقط بايد خودروازانحصاري بودن دربيادوتعرفه هاپايين بيادغيرازاين باشه وضعيت همينه كه هست
محمد: 1393/3/1708:29:58،
24
12
همین جوری کسی خودرو صفر نمی خرد، گران تر شود، دیگه کششی برای خرید نمی ماند.خودروسازان باسیاهنمایی وعدم تزریق خودروبه بازار میخواهند، مردم را ترغیب به خرید کنند.من که دیگه دل و دماقی برای خرید ماشین نو ندارم.
خواجه: 1393/3/1708:49:30،
28
12
مسئولان زحمت کش هیچ تقصیری ندارندهمه تقصیرها ومشکلات وگرانی به قول دیگران آمریکا هست!!!!!!!!!!!!
علی: 1393/3/1709:39:29،
71
9
مقصر اصلی مردمه که لگن های اینارو میخرن.30ساله دولت و ایران خودرو سایپا به فکر مردم بودن تا الان؟؟خب تا وقتی مردم کاری نکن وضع همینه که هست.تا وقتی ماشینشون فروش میره هیچ دلیلی ندارن که ارزون و کیفیت رو بالا ببرن.خیلی سادست
دومي: 1393/3/1709:46:42،
24
10
اين قده دارين هزينه مي كنيد كه چي؟؟؟؟ از اين صنعت مونتاژ كار با خودروهاي از رده خارج حمايت كنيد ؟؟؟؟؟
تعطيل كنيد خودرو سازي رو و واردات خودرو أزاد بشه بدون عوارض. بعد ببينيم اين خودرو سازها توان مقابله دارن؟؟؟؟
٣٠ سال هست فقط دارن سرمايه مملكت رو هدر ميدن!خوب تعطيل كنيد كه حداقل ضرر نكنيم. اين خودرو ساز ها چه ارز اوري واسه كشور داشته؟؟؟ جز اين بوده كه پول مردم رو بخوره و خودرو ٤٠ سال پيش از رده خارج شده تحويل بده؟؟؟؟؟؟
k1: 1393/3/1710:16:30،
24
6
مخلوطی از این راه حل ها رو بکار ببرند،دولت کمی از سهم خود کم کنه و کمی هم تسهیلات بده. در ضمن راه حل چهارمی هم هست و اون پایین آوردن هزینه هاست،چند هزار نفر تو معاونت فروش ایران خودرو نشستند (برید ببینید تقریبا همه هم بیکارند) تو هر نمایندگی هم چند نفر برای فروش هستند، اونوقت جالبه ثبت نام و پرداختها همه بصورت اینترنتی انجام میشه.
repsol: 1393/3/1710:47:30،
23
7
به خدا به پیغمبر الان 6 هفت ماهی هست که یه پولی پس انداز کردم با هزار بدبختی واسه خودرو.نمیدونم چکار کنم؟بخرم یانه؟یکی راهنماییم کنه؟اینا دیگه مسخرشو در آوردن.آقا اگه میخایین گرون کنید خوب بکنید خودرو هم مثل حاملهای انرژی...اینقد ملت و دس به سر نکنین بابا....
دکتر: 1393/3/1711:13:40،
18
14
تو نیمه شعبان فروش میزارن برو اونجا بخر قیمت خودرو هم مطمعنا این هفته یا هفته بعد گرون میشه
ممد: 1393/3/1712:32:50،
24
11
همین الان بخر ،
دکتر: 1393/3/1711:02:25،
25
11
اقایون خودروساز چطور وقتی داری ضرر میدی ولی باز به عراق افغانستان سوریه و لبنان و اذربایجان و ارمنستان به قیمت یک سوم داخل ایران خودرو میفروشین ؟
دم خروس یا قسم روباه ؟
فوق تخصص: 1393/3/1713:36:47،
17
13
چقدر کوتاه فکر دکتر
ما صادرات داریم میکنیم 100 تومنه که بفروشه ارز وارد کشور میشه
بزرگ فکر کنین
حسین 2: 1393/3/1714:54:39،
21
9
افسوس که باید بگم کشوری مثل ایران جای آدم هایی مثل شما نیست
محمد: 1393/3/1717:06:39،
19
9
29 سالمه ابتدای اردیبهشت پول ریختم واسه ماشین از اون ببعد هر روز میگن گرون میشه ارزون میشه هر روزی که میگن گرون میشه خدایی دلواپس میشم از اینکه نکنه صد تومن بره بالا که مجبور بشم انصراف بدم.خلاصه اوضاع بدیه .
حمید: 1393/3/1720:49:23،
13
13
این راهی که بعضی مصرف کنندگان میروند به ترکستان ختم میشود جواب گران فروشی فقط نخریدن است وبس.
دلال: 1393/3/1722:54:14،
10
10
نوبخت دوست داديم
دلال: 1393/3/1722:59:34،
10
8
مقصر اصلي گراني خودرو آمريكاي جنايتكار ميباشد
امیر حسین: 1393/3/1723:36:51،
19
8
خدایا آخه من چه گناه کبیره ای انجام دادم که باید بخاطر تاوانش تو این مملکت بدنیا می اومدم مگه نمیگن بچه ها بیگناه هستند پس چرا من تو ایران بدنیا اومدم
هر روز خبر از گرونی
هیچوقت نشد یک جنسی ارزون بشه یا حداقل ثبات قیمت داشته باشه
خدایا خسته شدم

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما