کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

چرا دلالان در صنعت خودرو حضور دارند؟

کدخبر:۵۱۴۱جمعه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸:۲۰۳۲۷۲ بازدید

محمدرضا نجفی منش، عضو هیات مدیره قطعه سازان در رابطه با قیمت گذاری خودرو و حضور دلالان در بازار توضیح می دهد.

شورای رقابت برای تعیین قیمت گذاری نهایی خودرو همچنان در سکوت به سر می برد. این تاخیر، قیمت خودرو را بر سر دو راهی قرار داده است و در این میان به نظر می رسد دلالان خودرو تنها کسانی هستند که روزهای خوشی را تجربه می کنند. محمد رضا نجفی منش، عضو هیات مدیره قطعه سازان معتقد است که قیمت گذاری خودرو اشتباه است و با این روش، فقط دلالی توسعه پیدا می کند. او در روزهای واپسین بهار سال جاری در کافه خبر حضور پیدا کرد و در رابطه با آخرین وضعیت صنعت خودرو توضیح داد. بخش کوتایی از گفت و گو با محمدرضا نجفی منش، عضو هیات مدیره قطعه سازان که متن کامل آن به زودی منتشر خواهد شد را در ادامه می خوانید:

ارز مبادله ای که دولت به خودرو سازان تخصیص داده چه تاثیری بر قیمت گذاری خودرو دارد؟

ارز مبادله ای در قیمت گذاری خودرو تاثیر گذار نیست زیرا سال گذشته هم مبنای محاسبه قیمت خودرو همین ارز مبادله ای بود.

یعنی ارز مبادله ای تعلف نمی گرفت؟

 نه اینکه ارز مبادله ای نمی دادند اما مبنای محاسبه ای که سازمان شورای رقابت اعلام می کرد ارز رقابتی به قیمت همان روز بود. اما بعدها ارز مبادله ای گیر خودروسازان نمی آمد و یا حتی با قیمت گران تری می خریدند. در نهایت فعالیت هایشان را با ارز آزاد راه می انداختند و همین امر باعث شد که دچار زیان و ضرر زیادی شوند و قیمت هایشان نیز گران تر شود.

تحلیل شما از بهره گیری ارز مبادله ای در صنعت خودرو چیست؟

 می دانید که ارز مبادله ای از سال قبل تا کنون 100 تومان گران تر شده است. پارسال 4 هزار 450 تومان بود و امسال 4 هزار 550 تومان شده است. البته از نظر من سیاست بسیار خوبی است که به این آهستگی قیمت ها بالا می رود و طبق قانونی که مجلس گذاشته است باید به قیمت 2 هزار 650 تومان برسد. بنابراین ارز مبادله ای در قیمت گذاری هیچ تاثیری ندارد زیرا سال قبل هم همین بود. فقط یک مقداری گران تر در آمد. اما اگر این ارز اختصاص پیدا کند این امر باعث می شود که فقط زیان خودروسازان کمتر شود. یک اصل کلی وجود دارد که من همیشه گفته ام و همیشه هم می گویم اینکه قیمت گذاری برای خودرو اشتباه است. زیرا در هیچ کجای دنیا این کار را انجام نداده اند.از دیدگاه من با این قیمت گذاری فقط دلالی را توسعه می دهند. بیش از 90 درصد کسانی که برای ثبت نام خودرو اقدام می کنند و خودرو را از کارخانه خودروسازی می گیرند به فاصله اندکی می فروشند. زیرا قیمت کارخانه با بازار آزاد متفاوت است و همین شکاف قیمتی باعث سود آوری برای دلالان می شود. بنابراین هر آدم عاقلی که مقداری پول داشته باشد ثبت نام برای خودرو را بهترین بیزینس می داند و مشاهده می کنید که تا سایت برای ثبت نام خودرو باز می شود به سرعت متقاضیان خودروها را خریداری می کنند. زیرا برای همه به صرفه است. مصرف کننده نهایی قیمت بازار را می خرد و بازار هم به صورت هوشمند عمل می کند.

قیمتی که خودرو ساز مجبور می شود به مردم بدهد قیمتی خارج از روال بازار است اما با این وجود مردم برای خرید خودرو اقدام می کنند. اینکه می گویند وضعیت خراب است اصلا اینگونه نیست. و کسی به دلیل نیاز در صف خودرو نمی ایستد بلکه به دلیل سودی است که این روزها در صنعت خودروسازی برای دلالان وجود دارد. شاید از این جمعیت 10 درصد به دلیل نیاز خودرو می خرند اما باز هم این فرد سود پولش را می گیرد.

بحث دیگری که این روزها حسابی در صنعت خودرو خبرساز است تصمیم شورای رقابت است. به نظر شما شورای رقابت طبق چه ملاک های تعیین قیمت گذاری می کند؟

در صحبتی که با آقای شیوا داشتم، گفتند که این فرمول مشابه فرمول سابق است اما به این دلیل فعلا اعلام نکرده ایم که سخنگوی دولت اعلام کرده است که قیمت خودرو نباید افزایش پیدا کند. در صورتی که با این این فرمول جدید قیمت خودرو دوباره افزایش داشته است. خودروسازان منتظر هستند که ببیند دولت می خواهد چه اقدامی انجام دهد در صورتی که از نظر من خودروسازان  بایدکار خوشان را انجام دهند. خودروسازان معتقد هستند که اگر کاری خارج از خواست دولت انجام دهند دولت قطعا اجازه نمی دهد. نتیجه اینکه فعلا هم دولت و هم خودروسازان در بلاتکلیفی مانده اند. از نظر من صورت مسئله اشتباه، راه حل درست ندارد. قیمت گذاری اشتباه است حتی با بهترین فرمول دنیا هم این کار را انجام دهند باز فایده ای ندارد. قیمت ها را باید به دست بازار آزاد بسپرند.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

شهرام: 1393/3/1610:11:48،
56
17
چون ایران خودرو و سایپای دلال پرور وجود دارند.
تحریم، لطفا خودرو نخرید: 1393/3/1610:47:42،
98
19
بله دیگه بیشتر سود فرقون سازان از راه دلالی ایجاد میشه

نظرسنجی

مدیران ارشد فرقون سازی موافق دلالی هستن؟ +++++++++++++
مدیران ارشد فرقون سازی مخالف دلالی هستن؟ - - - - - - - - - - - - -
خسته ازکشورم: 1393/3/1611:18:38،
47
11
چون همه دلالها یه نسبتی با خودرو ساز ها دارن میفروشن به اونا بعد سودش تقسیم میشه
سيا: 1393/3/1612:13:04،
47
9
جناب اقاي نجفي منش،شما كه ميگي- در هيچ كجاي دنيا- قيمت گذاري نميكنند بفرماييد در كجا خودرو سازا با مردم رفتاري مثل ايران خودرو و سايپا دارن؟؟ميخواين قيمتم خودتون تعيين كنيد كه با خيال راحت پرايد و بديد ٥٠ ميليون؟؟بعدم دلال اصلي خود شما و خودرو سازا هستيد كه قطعه ي چيني و ماشين چيني رو وارد ميكنيد و قيمتش و دوبرابر ميكنيد و به خورد مردم ميديد...
ما خ. نیستیم: 1393/3/1613:10:04،
41
9
تمام گرانیها دست دولت است اگر میگوید مخالف گران شدن خودرو هستیم مثل س. دروغ میگوید که البته س. دروغ نمی گوید اینها همه اش فیلمه اگر دل دولت بحال مردم میسوخت تعرفه واردات رو 4% میکرد بعد به خودروسازا ازادی نرخ میداد و به مردم میگفت حالا شما مثل همه جای دنیا حق انتخاب دارید یا داخلی یا خارجی تمام مرگ ومیرهای جاده ای به گردن دولت نامرد است حمایت از سرمایه داران گردن کلفت وارد کننده خودرو که کمتر از30%سود را قبول ندارن
مازیار: 1393/3/1613:53:20،
27
11
اینا همش قصه هستش
همش با مشتقات خودرو (خودروساز ،دلال بازی و....) ملتو مشغول کردن
یکی نیست بگه آقای روحانی دلار چرا برنگشت یه 1200 تومن؟ مگر توافق با غرب نکردین؟
حتما میگین گرونیش به نام احمدی نژاد تموم شد ما حالشو میبریم!!
نفت و مشتقاتشو به دلار میفروشیم و پول از ملت رو 3200 تومن جمع میکنیم

میدونم مزه اش که بره زیر دندون ،مگه میشه دل کند ازش؟
مصرف کننده: 1393/3/1610:24:28،
49
21
قیمت گذاری اشتباه است حتی با بهترین فرمول دنیا هم این کار را انجام دهند باز فایده ای ندارد. قیمت ها را باید به دست بازار آزاد بسپرند.

در جواب آقای قطعه ساز» ببین عزیزم اون واسه زمانیه که گمرک صفره مثل خیلی از کشورا اون وقت میتونی ادعا کنی خودرو بر اساس عرضه و تقاضا باشه نه الان که ۵۵ درصده..اصلا دوست داری گمرکو بکنیم ۲۰۰ در صد که تو بتونی قطعه هاتو فرو کنی؟؟؟؟؟؟
بی باک: 1393/3/1611:31:56،
55
37
این مدیران واقعا فهمشون در همین حد یا خودشون رو زدن به کوچه علی چپ...
علاوه بر دلایل آقای "مصرف کننده" وقتی خودرو ساز عرضه رو کم از قصد کم کنه و تقاضا بالا باشه خوب قیمت بازار هم میره بالا--->
شما عرضه رو زیاد کن بعدش اشکال نداره قیمت رو بده دست بازار اگه پارس و L90 و 206 نشد 25 میلیون من اسمم رو میزارم "نجفی منش"
امید: 1393/3/1610:34:06،
42
12
واقعا این شورای رقابت کیا هستن؟
اصلا مگه اینا زیر نظر دولت و انتخاب دولت نیستند؟
پس چرا زیر بار دستورات دولت نمیرن؟
چرا با وجود مخالفت دولت مبنی بر افزایش قیمت این شورای رقابت اصرار داره ک قیمت ها باید افزایش پیدا کنه؟
یا دولت ضعیفه و زورش به زیر دستاش نمیرسه یا همشون دستشون تو یه کاسه هست و دارن برای مردم فیلم بازی میکنن
محمد: 1393/3/1620:10:31،
11
12
اعضای شورای رقابت همون دولتیها و مجلسیها هستن ، همه از خودشونند
علیرضا: 1393/3/1610:39:12،
29
11
در صورت سپردن نرخ خودروبه دست بازار با توجه به بازار انحصاری و بی انصافی تاریخی خودرو سازای عزیز باز هم بازنده اصلی مصرف کننده است
امید: 1393/3/1610:54:40،
16
15
بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید
واقع: 1393/3/1610:51:17،
28
13
واقعا دارای مدیریت ضعیفی هستید از سوریه دست بردارید به فکر ایران باشید.........
کی به کیه: 1393/3/1611:22:03،
10
25
چه ربطی به سوریه داشت؟
قبلا که ماجرای سوریه نبود چرا پیشرفتی حاصل نمیشد؟
خودرو 405 سال80 نزدیک 11میلیون بود من معلم حقوقم 35هزارتومان بود الان شده26میلیون حقوق من 700هزار تومان
پشیمان: 1393/3/1715:00:16،
8
9
متاسفم برات
امید: 1393/3/1611:31:44،
50
11
چون سیستم عرضه خودرو به بازار و دست مردم کاملا سیستم غلطی هست.اگر مثل تمام دنیا مردم میتونستن مستقیما از خود کارخونه خودرو بخرن خود به خود دلالی هم از بین میرفت.
در حال حاضر نمایندگی های مجاز ایران خودرو و سایپا بزرگترین دلال های صنعت خودرو تو کشور هستند
ججججج: 1393/3/1613:28:52،
11
12
فقط با مدیریت وتولید بالا قیمها شکسته خواهد شد
کوکو: 1393/3/1613:43:46،
18
8
بدون اینکه متن خبر رو بخونم جوابه تیتر خبر رو میدم.
چرا؟
چون کار تولیدی تو کشور وجود نداره.
چون دلالی راهی شده که 1 شبه پولدار بشی.
چون هیچ چیزی حساب و کتاب نداره تو کشور 2 تا ماشین هم مدل میشه پیدا کنی با حداقل 5 تومن اختلاف قیمت.
چون حقوق قانون کار حداقل کفاف 1 هفته زندگی رو میده.
چون همین ادارات دولتی مثل آب و برق و گاز اولین مواردی هستند که مثل داروغه ناتینگهام هر 30 40 روز پیاده ات میکنن
k1: 1393/3/1614:06:28،
16
10
جناب نجفی مگه بقیه عوامل فروش مطابق روال دنیاست که قیمت آن باشد (کجای دنیا برای خرید باید 6 الی 9 ماه پولت رو پیش بدی بعد به قیمت روز 9 ماه بعد اونهم با تاخیر ماشینو تحویل بگیری، حتی رنگ ماشینتو دقیق ندونی ، رقیب داخلی و خارجی هم نداشته باشی، کیفیت کارتو هم کسی کنترل نکنه و ...)
ناشناس: 1393/3/1615:20:08،
18
13
آقا اگه پارس مزخرفه نخرید چرا همه رفتن 4 تا 4تا ثبت نام کردند از ماست که بر ماست!
هالو: 1393/3/1615:28:40،
11
10
پدری که بچه شو لوس بار بیاره هم خودش و بچه هم دیگران در عذابند صنعت خودرو تاوان بی مدیریتی شو ....داره از مردم کوچه بازار میگیره اگه حیاتش براتون مهمه بزارید نفس بکشه چند بار هم زمین بخوره به نفعشه بخدا بدبختش می کنید میره ها. فقط مدیریت عالمانه اندشمندانه متفکرانه نیست .عیبش همینه یه کم غرورو بزارین کنار یاد بگیرید و .....حله حله
رانت خورهای دولتی: 1393/3/1616:33:55،
15
9
آقایون امثال آقای نجفی منش که خودتون را زدین به اون راه ٰ هیچ اشکالی نداره دولت بذاره ماشینهای خارجی بدون گمرک وارد بشن و در عوض شرکتهای خودروساز داخلی هم خودشون هرجور دوست دارند برای لگنهای تولیدیشون قیمت تعیین کنند
اون موقع هست که بازار خودرو انحصاری نیست و ببینید که چه کسی ضرر میکنه مطمئن باشید ایران خودرو و سایپا و بقیه لگن سازهای داخلی درشون تخته میشه
پس پررو نباشید و ملت رو احمق فرض نکنید

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما