کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

احتمال واگذاری سهام سایپا به چانگان

کدخبر:۵۱۱۷سه شنبه، ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۱:۵۶۶۳۹۰ بازدید

مراسم اعلام اسامی دو خودرو جدید سایپا، یکشنبه شب گذشته در حالی برگزار شد که سعید مدنی، مدیرعامل این شرکت در حاشیه مراسم مذکور از احتمال واگذاری سهام دومین خودروساز بزرگ کشور به چینی‌ها ...

 مراسم اعلام اسامی دو خودرو جدید سایپا، یکشنبه شب گذشته در حالی برگزار شد که سعید مدنی، مدیرعامل این شرکت در حاشیه مراسم مذکور از احتمال واگذاری سهام دومین خودروساز بزرگ کشور به چینی‌ها و همچنین راه‌اندازی قریب‌الوقوع خط تولید کیاسراتو خبر داد.

اوایل سال‌جاری بود که خبر امضای مذاکرات سایپا به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ ایران با شرکت چینی چانگان منتشر شد و حالا آن طور که مدنی می‌گوید، ممکن است کار به انتقال سهام نیز بکشد.
هرچند انتظار می‌رفت با توجه به همکاری سایپا با بزرگانی مانند نیسان و رنو و کیا و همچنین لغو تحریم‌ها علیه صنعت خودرو، سایپایی‌ها شریکی اروپایی را برای خود برگزینند، اما ظاهرا هدف اصلی از شراکت با «چانگان»، کمک به رشد تیراژ سایپا و در اختیار گرفتن بخشی دیگر از بازار خودرو کشور است.

در واقع سایپایی‌ها قصد دارند به کمک شریک چینی جدیدشان، هم تیراژ خود را افزایش دهند و هم دستی به سر وروی سبد محصولات خود کشیده و تنوعی به آن ببخشند. گفته می‌شود «چانگان» جزو چهار شرکت بزرگ خودروسازی چین به شمار می‌رود و قراردادش با سایپا نیز تولید دو خودرو جدید و همچنین ارسال قطعات منفصله را شامل می‌شود.اگرچه هنوز مشخص نیست که این دو خودرو چه ویژگی‌هایی دارند و در کدام محدوده کیفی و قیمتی عرضه خواهند شد، اما به‌نظر می‌رسد سایپا می‌خواهد به واسطه آنها، خلأ‌های موجود در سبد محصولات خود و همچنین بازار داخل را پوشش دهد.این در حالی است که با توجه به گفته‌های مدیرعامل سایپا مبنی‌بر احتمال انتقال سهام به چانگان، ظاهرا دو طرف اهداف بزرگ‌تری را دنبال می‌کنند و قرار نیست کار به تولید همین دو محصول و تامین و ارسال قطعات ختم شود.

آن طور که مدنی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش ما مبنی‌بر آینده شراکت با چانگان، عنوان کرد، اگر طرف چینی تمایل داشته باشد، سایپا سهام خود را به آنها خواهد داد.
به گفته وی، سایپا در مذاکرات خود با چانگان، از این خودروساز چینی خواسته تا در ایران سرمایه‌گذاری انجام دهد، آن هم نه از طریق شرکت‌های واسطه؛ بلکه به‌صورت مستقیم.مدیرعامل سایپا همچنین در پاسخ به‌این سوال که بهتر نبود به جای چانگان، با خودروسازان اروپایی و بزرگان آسیایی مذاکره می‌شد، تاکید کرد که خودروهای چینی سهم اندکی از سبد محصولات سایپا را خواهند داشت. مدنی این را هم گفت که سایپا در حال حاضر نیز با رنو و نیسان ارتباط دارد و به‌زودی نیز خط تولید سراتو (محصولی از شرکت کیاموتورز کره) را راه‌اندازی خواهد کرد، ضمن آنکه مذاکرات با سایر خودروسازان دنیا نیز در حال انجام است. 

گفته‌های مدنی در شرایطی است که سایپا پیش‌تر به واسطه تولید ریو، با کیاموتورز کره همکاری داشت، اما با توقف تولید این خودرو و همچنین تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، ارتباط این دو شرکت قطع شد و حالا گویا قرار است «سراتو» بانی پیوند دوباره آنها شود. به اعتقاد کارشناسان، در صورت آغاز همکاری دوباره سایپا و کیا و همچنین تقویت ارتباط با رنو و نیسان، می‌توان به آینده دومین خودروساز بزرگ کشور امیدوار بود و طبعا اگر سرمایه‌گذاری چانگان نیز محقق شود، سایپا می‌تواند روزهای خوبی را در کنار شرکایش تجربه کند.البته با توجه به گفته‌های مدنی مبنی‌بر در جریان بودن مذاکرات با سایر خودروسازان، شاید در آینده شریکی جدید نیز به جمع شرکای سایپا اضافه شود، شریکی که بعید نیست ایتالیایی یا حتی آمریکایی باشد.


 احتمال افزایش جزئی قیمت خودرو

اما مانند همه مراسم‌های صنعتی این روزهای کشور که «قیمت خودرو» پای ثابت پرسش خبرنگاران است، مراسم یکشنبه شب نیز از این سوژه داغ بی‌بهره نماند و مدیرعامل سایپا نیز نظرش را در مورد فرمول جدید شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودروهای داخلی، اعلام کرد.طی دو هفته گذشته و با اوج‌گیری اختلاف نظر دولت و وزارت صنعت و شورای رقابت و خودروسازان بر سر «قیمت‌گذاری و فرمول آن»، گمانه زنی‌های مختلفی در مورد آینده قیمت خودرو مطرح شد و این در حالی است که سمت و سوی بیشتر پیش‌بینی‌ها به سمت گرانی خودروهای داخلی بود. آن طور که خبر می‌رسد، شورای رقابت فرمول جدید خود را در مورد قیمت‌گذاری خودروهای داخلی آماده کرده، اما چون این فرمول به گرانی خودروها می‌انجامد و وزارت صنعت مخالف افزایش قیمت است، شورا آن را ابلاغ نمی کند.این در حالی است که فرمول جدید با استقبال خودروسازان مواجه شده، چه آنکه آنها خواستار افزایش قیمت محصولات خود هستند. خودروسازان می‌گویند دولت یا باید افزایش قیمت خودرو را بپذیرد یا ضرر 6 هزار میلیاردی آنها را از راهی دیگر جبران کند، حال آنکه سخنگوی دولت همواره از مخالفت دولت با افزایش قیمت خودرو گفته و هیچ واکنشی نیز به جبران زیان خودروسازان نداشته است.

در این مورد، مدیرعامل سایپا نیز با بیان اینکه تولید خودرو با قیمت‌های فعلی، با ضرر همراه است، گفت که در سال 91 و 92 تولید محصولات زیان‌ده بوده و امسال نیز در صورت عدم اصلاح قیمت‌ها زیان سنگینی پیش‌بینی می‌شود. مدنی با بیان این‌که درباره قیمت خودرو اظهارنظر نکرده و آن‌را به شورای رقابت و وزارت صنعت، معدن و تجارت سپرده است، تنها تاکید کرد که با ابلاغ فرمول جدید قیمت‌گذاری، ممکن است افزایش قیمت ناچیزی در خودروها رخ بدهد.وی با بیان اینکه سایپا برای تنظیم بازار، فروش فوری محصولاتش را در دستور کار قرار داده‌است، تصریح کرد:‌ فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو فرمول مناسبی است و طبق این فرمول خودروسازان می‌توانند با افزایش کیفیت محصولات خود مجوز افزایش قیمت را نیز کسب کنند. مدیرعامل سایپا، اما در ادامه به مسئله فعالیت دلالان و واسطه‌ها در بازار خودرو نیز اشاره کرد و کاهش تولید طی دو سال گذشته را عامل این موضوع دانست.

وی همچنین تاکید کرد که کاهش تولید به دلیل مساعد نبودن فضای کسب و کار بوده و تقاضای انباشته شده نیز در سال‌جاری خود را نشان داده است؛ بنابراین سایپا برای پاسخ به این تقاضا افزایش تولید را در دستور کار قرار داده است. مدنی اما در ادامه به روند رو به رشد تولید خودرو در کشور نیز اشاره کرد و گفت که از اواخر سال 92 تاکنون یک روند بسیار خوب در تیراژ تولید داشتیم که همچنان ادامه خواهد داشت. به گفته وی، بر اساس پیش‌بینی‌ها تولید امسال سایپا 500 هزار دستگاه خواهد بود ولی این شرکت قصد دارد تیراژش را به 600 هزار دستگاه نیز برساند. وی در مورد برنامه‌های صادراتی سایپا نیز تاکید کرد که صادرات قطعات CKD به ونزوئلا، عراق، سوریه، نیجریه، مصر، آذربایجان و حدود 30 کشور دیگر، بسته به حجم تیراژ تولید و عرضه خودروها در این کشورها، انجام خواهد شد؛ بر این اساس قرار است سایپا امسال 50 هزار دستگاه خودرو به بازارهای خارجی صادر کند.

مدنی این را هم گفت که سایپا تمایل به صادرات خودرو کامل دارد، اما کشورهای مختلف قوانین خاص خود را داشته و گاهی مسائل تعرفه‌ای آن کشورها اجازه نمی‌دهد خودرو به‌صورت کامل صادر شود، زیرا برایشان گران تمام خواهد شد.  مدنی با تاکید بر اینکه سایپا سرمایه‌گذاری جدیدی در کشورهای دیگر نخواهد داشت، گفت که سرمایه‌گذاری‌های جدید توسط محلی‌ها انجام می‌شود و ما فقط قطعات صادر کرده و کمک فنی انجام می‌دهیم و در قبالش نیز دستمزد می‌گیریم.وی همچنین در مورد سرانجام سایت‌های تولیدی سایپا در کشورهای دیگر به‌خصوص ونزوئلا، تاکید کرد که برخی از محصولات این شرکت هنوز در این کشورها طرفدار و خریدار دارند؛ بنابراین نباید تا وقتی که این بازارها وجود دارند، عرضه خودرو را به آنها قطع کرد.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

ramin: 1393/3/1307:59:02،
529
20
درش را ببنند بهتره!!!!
مردم دعاشون میکنند و منابع کشور هدر نمیره
موافق +
مخالف -
مهدی: 1393/3/1308:51:39،
168
16
این سایپا لگن که از قبل چینی شده ، آبروی هرچه خودروسازه برده !!!
حسین: 1393/3/1308:58:46،
118
13
همون بهتر که چینی شده با این لگن هایی که تولید میکنه از چین هم عقب تره
علی جون: 1393/3/1309:37:56،
154
26
وقتی این همه خودرو ساز خوب هست چرا آشغال ترین؟
مخالف همکاری با چین+
موافق همکاری با چین _
سيا: 1393/3/1310:10:18،
99
35
اقايوني كه سي و چند سال به بهانه ي خود كفايي خونِ مردم رو تو شيشه كردن و ماشينِ اشغال به خورد مردم دادن و تلفات رو دست مردم گذاشتند حالا تحويل بگيرن،نزاشتين مردم سوارِ ماشينِِ امن با قيمت مناسب بشن،رفاه رو سي سال و اندي از مردم دريغ كردين كه اخرشم چين بياد واسمون خودرو بسازه...سايپا و ايران خودرو حالا ديگه همون يه ذره زحمتم نميخوان بكشن،فقط ميخوان سود ببرن...خدايي هم هست.
مازیار: 1393/3/1314:57:52،
44
13
سر انجام ماسکشو برداشت و چهره واقعیش رو شد
بعد از سی سال زجر مردم به بهانه خودرو ملی آخرشم به چینی ها دادن!!!!!!
دوست دارم ببینم مسوولین کشتار مردم در جاده اینبار چه شعار مزخرفی سر میدن
dd: 1393/3/1401:21:55،
23
9
من شمردم نزدیک 30 مدل داره
ببین چقدر سخت شده انتخاب واسه مردم
از بین این همه مدل کدومش انتخاب کنن
من نمیدونم خودشون خندشون نمیگیره
یه پراید 30 مدل زدن
هه هه هه
بی حال: 1393/3/1408:49:22،
77
11
بابا همچین میگ مدل آدم فکر می کنه چی خبره
سایپا که رنگ طلق راهنماشو از زرد با نارنجی تغییر میده یه اسم جدید میذاره روش
دیگه فقط تو ایران ترمز abs و فرمون هیدرولیک و ایربگ آپشن به حساب میاد
همه از لحاظ موتوری و فنی یه . . . هستند
مخمل: 1393/3/1308:02:47،
87
15
آقا حرف زدن چقدر راحت و قشنگه.من که قند تو دلم آب شد. همه چی آروم شد ما چقدر خوشبخت شدیم!!!!!!موقع عمل که میشه همه میرن تو لاک خودشون
بیخیال ماشو: 1393/3/1308:06:10،
68
10
خب پس خیالمون راحت شد
این سری با خود کشور چین طرف هستیم
خداروشکر دیگه پراید کره ای رو با قطعات با کیفیت ناب چینی ارائه نمیدن
فقط چین
خوش امدی به ایران
*البته ولی گوشت نیست چغندر سالاره*
من: 1393/3/1308:14:05،
137
12
من نمیدونم شما که دارین 3 ساله ضرر میدین چه اصراری به ادامه تولید دارین؟شما که ناراضی هستین ،ملتم که ناراضین.خوب درشو گل بگیر بذار ما هم یه نفس راحت بکشیم.
نقي: 1393/3/1308:18:06،
86
11
به به گل بود به سبزه نيز آراسته شد به نظرمن بهتره سهام كل كشور رو به چين واگذاركنند انها يك ميلياردونيم رو مديريت ميكنند ماكه مثل يك روستاشونيم ديكه خيال شوراي رقابت و دولت و وزيرخارجه و همه راحت ميشه غصه اي هم برا افزايش جمعيت نيست فرزند چيني وارد ميكنند ان هم با اپشن،كم مصرف و شيك و نقلي
امیر: 1393/3/1308:18:22،
54
10
ماشین های چینی خیلی خوب بودن فکر کن تو سایپا هم تولید بشن .دیگه چی می شه ؟ اونوقت همه حاضرن 50 تومن پول پراید بدن . این هم یه جور روش فروشه دیگه
شمال: 1393/3/1308:37:57،
36
10
چینی ؟!!!! خوب به اروپایی یا کره ای ژاپنی و ... بفروشند . چرا چینی ؟!!!!!!
ناشناس: 1393/3/1308:38:35،
66
10
دوستان به نظر من این خبر خیلی خوبیه نشون میده دعای مردم مستجاب شد و سایپا ورشکست شده و داره سهامش رو به چینی ها میفروشه از این بهتر نمیشه منتظر دومیش (ایران خودرو) هستیم
علیرضا: 1393/3/1308:41:20،
32
12
از این به بعد باید پراید رو با نام "مو شین چین بد" تحویل بگیریم
rgh: 1393/3/1308:42:05،
32
9
همین رو دیگه کم داشتیم چینی ها لونه کنن توی ایران حالا دیگه هرچی داریم باید بریزیم توی حلقوم چین
ناشناس: 1393/3/1308:42:23،
46
12
سهام فرقون ساز را فرقون ساز میخره.پ نه پ فکر کردی مرسدس بنز میخره
حسن : 1393/3/1308:51:21،
29
16
خلاصه از بین بد بدتر باید یکی رو انتخاب کنیم یا اشغالی سایپا یابنجلای برادران چیم چونگ چانگ
206سوار اصلی: 1393/3/1309:00:23،
38
11
سلام دوستان اخیرا یه نفر به اسم فوق بجای بنده میاد نظر میده که ۲۰۶ فلانه ماشین خوبیه احتمالا دلاله.من از همین جا باید عرض کنم که ماشین ۲۰۶ بسیار پر استهلاک است که منو به خاک سیاه نشونده .واز سر اجبار دارم سوار میشم
کوروش کبیر: 1393/3/1311:25:58،
21
11
داداش بی معطلی یه استراحتی بکن.
دنیا تو چه فکریه ما....
ام ام : 1393/3/1309:10:29،
66
8
تو را به خدا این دو شرکت مزخرف در ایران بسته بشه بهتره
ام ام : 1393/3/1309:11:14،
34
10
ورود خودرو به ایران آزاد بشه این کارهای مزخرف هیچ دردی دوا نمی کنه
کوکو: 1393/3/1309:12:30،
18
58
ام وی ام 110 +++++ مثبت

پراید 111 - - - - منفی
مهدی: 1393/3/1309:19:29،
41
35
هیچکدام
reza: 1393/3/1309:18:09،
49
12
والا تا حالا قابل تحمل بودین حالا دیگه همین مونده چینی های متقلب رو بیاریم تو صنایع داخلی شریک و سهام دار هم بکنیم .خواهشا پای این چینی ها رو به مملکت باز نکنید
بی حال: 1393/3/1408:58:02،
15
8
داداش کجای کاری؟خوبی؟
با اصحاب کهف بودی؟تو ایران نبودی؟
الان حرفتو گوش میکنن و قرارداد رو کنسل میکنن
عزیزم من خودم تو یکی از شرکتهای تابعه سایپا یه کارمندم
فقط اینو بهت بگم که مدیرعامل شرکتمون توی دو سال اخیر حداقل 18 ماه رو در کشور دوست و برادر چین بسر برده اند به حساب بیت المال
حتی تولید کننده قطعات با درجه 2 و 3 همون قطعه با قیمتهای پایینتر رو نیز پیدا کردن
حقگو: 1393/3/1309:41:59،
26
8
بعيد ميدانم اين كار براي رضاي خدا و خلق خدا باشه باز هم معلوم نيس چه خبره اون زير زيرا
سینا: 1393/3/1310:58:26،
22
10
اگه از همون اول انقد کور کورانه ازشون حمایت نمیشد الان ماشینای ایرنی تو دنیا نامی داشتن ولی حالا چی...
saman: 1393/3/1310:59:11،
21
13
هر روز چینی تر از دیروز !!!! ما ازرائیل را به شما نزدیکتر می کنیم (گروه خودرو سازی سایپا)
حامد : 1393/3/1311:16:57،
15
12
سامان عزیز کلا سیاست سایپا و ایران خودرو الان همینه که ماشینای غیر استاندارد تولید کنن و از این طریق مردم رو به کام مرگ بکشونن وگرنه اینا که دنبال سود و پول نیستن همین جوری تو خونه هم بشینن ماهانه میلیون دلار حقوق دارن....بعضیا اگه اجازه داشتن مردم رو حاظر بودن ردیف ردیف کنن به رگبار ببندن والا !
احسان: 1393/3/1311:42:14،
29
8
عملا و رسما و قانونا نوکر چینی ها شدیم
............: 1393/3/1401:02:14،
17
12
نوکر نه . مستعمره .
محمد رضا: 1393/3/1312:00:29،
28
8
مدیر کارحانه ریوزو منشی کارحانه اوشین هیت مدیره میتی کمان تولید کارحانه 2014 سرزمین اهن
ام ام: 1393/3/1312:10:42،
18
11
شاید چین مستقیم داخل ایران کارخانه داشته باشد محصولاتش ارزانتر از قیمت فعالی آنها شود چون این دلالان خون آشام خون مردم را توی شیشه کرده اند
احمد: 1393/3/1314:24:36،
45
12
چه فرقی میکنه
پرهامک: 1393/3/1319:22:29،
17
11
از ابتدا هم هدف خودروسازی در ایران ارائه ی بی کیفیت ترین و گرانترین محصولات، بدون گارانتی و مسؤولیت پذیری بوده است. نمیدانم چرا؟ وقتی که دیگران کیفیت را خط مشی خود کرده اند و اکنون خود خودروساز بین المللی شده اند، ما چرا کماکان دنبال اجناس بنجل و گران هستیم؟ مگر مردم چه هیزم تری به این خودروسازان فروخته اند؟
ناشناس: 1393/3/1418:32:12،
68
10
دوست عزیز از اول سیاست این نبوده اولش شورلت تولید میشد
تحریم، لطفا خودرو نخرید: 1393/3/1421:52:51،
19
12
میخان به بهانه واگذار شدن به شرکت خارجی و بهبود کیفیت مردم رو گول بزنن برای خرید

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل