کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

جبران خسارت مشتریان خودروهای وارداتی

کدخبر:۵۰۹۵دوشنبه، ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۹:۵۷۴۸۴۴ بازدید

بحران ارزی در حالی طی سال‌های 91 و 92 گریبان کشور را گرفت و حتی واردات کالاهایی حیاتی مانند دارو را نیز متاثر از خود کرد، که حالا خبر می‌رسد در همان روزها، جیب واردکنندگان خودرو ...

بحران ارزی در حالی طی سال‌های 91 و 92 گریبان کشور را گرفت و حتی واردات کالاهایی حیاتی مانند دارو را نیز متاثر از خود کرد، که حالا خبر می‌رسد در همان روزها، جیب واردکنندگان خودرو حسابی از دلار و یورو پر شده و آنها توانسته‌اند در اوج بحران، خودرو وارد کنند.هرچند واردات خودرو از جنبه رقابتی شدن بازار و استفاده مشتریان از محصولات روز دنیا، فرآیندی پذیرفتنی و حتی لازم به‌نظر می‌رسد، اما این «فرآیند» همواره به دلیل رانت و سود بالایی که در آن وجود دارد، در برخی مواقع مفسده برانگیز بوده است.

با این حال، کم پیش آمده که نهادهای نظارتی دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی واکنش سفت و سختی نسبت به عملکرد واردکنندگان خودرو نشان داده باشند و بیشتر به سراغ خودروسازان رفته و آنها را بابت مسائل مختلف بازخواست کرده‌اند. به عنوان مثال، در مساله قیمت‌گذاری، دولت و نمایندگان مجلس همواره به خصوص در یک سال و نیم اخیر، نظارتی نسبی را بر عملکرد خودروسازان داشته و حتی گاهی مانع افزایش قیمت محصولات شان شده‌اند، اما این نظارت در مورد واردکنندگان خودرو بسیار کمتر بوده و معمولا هم از بابت شکایات و انتقادات مطروحه، چیزی دست مشتریان را نگرفته است.همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز اگرچه چندین تحقیق و تفحص را در مورد خودروسازان انجام داده، اما تنها یک بار به سراغ واردکنندگان رفته‌اند و مشخص نیست سرانجام این تحقیق و تفحص از وارد‌کنندگان به کجا کشیده و آیا مشتریان می‌توانند حق و حقوق خود را باز پس بگیرند یا نه. این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد فساد و تخلف در واردات خودرو اگر بیشتر از خودروسازی نباشد، کمتر هم نیست و واردکنندگان گاهی حتی از شرایط نابسامان اقتصادی و ارزی کشور نیز استفاده کرده و سودهای کلانی به جیب زده‌اند.

اواخر سال گذشته بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پی شکایات متعدد مردم از روند عرضه و قیمت خودروهای خارجی، به سراغ واردکنندگان رفتند و پس از انجام بررسی‌های لازم، متوجه تخلفات مختلف آنها، آن هم در روزهای بحرانی اقتصاد کشور، شدند. نتیجه این بررسی‌ها، گزارشی شوک آور از عملکرد پر از تخلف واردکنندگان بود، گزارشی که البته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیز قرائت شد اما هنوز نتایج آن و اینکه شرکت‌های واردکننده، محکوم شده یا تحت پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند، به بیرون درز نکرده است.

در آن گزارش، اصلی‌ترین و قابل‌تامل‌ترین تخلف واردکنندگان، سوءاستفاده آنها از بحران ارزی کشور بود، چه آنکه افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی طی اواخر سال 90 و سال 91، به‌دلیل همین موضوع بوده است. بر این اساس، مشخص شده که بسیاری از واردکنندگان در آن زمان از ارز مرجع یک هزار و 226 تومانی برای واردات خودرو استفاده کرده‌اند؛ اما خودروهای وارداتی را مطابق با نرخ آزاد ارز (تا مرز سه هزار و 500 تومان) فروخته‌اند و نتیجه این اقدام نیز افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت در بازار خودروهای خارجی بود.

با توجه به تفاوت بیش از دو هزار تومانی بین نرخ مرجع و آزاد ارز در آن زمان، سود هنگفتی به جیب واردکنندگان و دلالان رفته و طبعا این وسط باز هم مشتریان و مصرف‌کنندگان واقعی زیان دیده‌اند. در واقع با یک حساب سرانگشتی می‌توان محاسبه کرد که از محل اختلاف نرخ آزاد و مرجع ارز، چه سود هنگفتی نصیب واردکنندگان و دلالان شده است، آن هم در شرایطی که عموم مردم از وضع مالی مناسبی برخوردار نبودند. در بخش دیگری از گزارش مجلسی‌ها،به رانت اطلاعاتی واردکنندگان نیز اشاره شده بود، چه آنکه نمایندگان مجلس، در جریان بررسی‌های خود متوجه شده بودند که واردکنندگان از مقررات آتی خبر داشته و بنابراین خوب می‌دانسته‌اند چه زمانی نسبت به ثبت سفارش و واردات محصولات موردنظر خود اقدام کنند.

قضیه از این قرار بوده که در مهرماه 1391 ناگهان حجم ورود خودروهای گران‌قیمت وارداتی به کشور رشد زیادی می‌کند، آن هم در شرایطی که ثبت سفارش و واردات این نوع خودروها، توسط نهادهای مربوطه ممنوع اعلام شده است. براساس آمار رسمی گمرک ایران، در مهر سال گذشته سه هزار و 900 دستگاه خودرو خارجی وارد کشور شده که از این نظر در مقایسه با آمار واردات ماه‌های قبل با حدود 200 دستگاه افزایش، 4/5 درصد رشد را نشان می‌دهد. این درصد رشد هرچند طبیعی به‌نظر می‌رسد، اما میانگین قیمت خودروهای وارداتی نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از این خودروها از نمونه‌های گران‌قیمت بوده‌اند که مدتی بعد، ممنوعیت ثبت سفارش و واردات آنها به اجرا درآمد.  طبق گزارش قرائت شده، متوسط قیمت هر خودرو وارد شده به کشور در مهرماه 1391 برابر 35هزار دلار بوده است، حال آنکه مقایسه این مبلغ با ارقام 21 تا 23 هزار دلاری ماه‌های پیش از آن، به خوبی از افزایش سهم خودروهای گران‌قیمت در سبد واردات حکایت دارد. در واقع اگرچه تعداد این خودروها در مقایسه با حجم کلی واردات ناچیز به‌نظر می‌رسد، اما سود گاه تا 70 درصدی آنها، تلاش برخی از واردکنندگان برای دستیابی به رانت‌های اطلاعاتی را نشان می‌دهد. در واقع عصاره گزارشی که در مجلس قرائت شد، استفاده نادرست از منابع ارزی و سرمایه بیت‌المال در جریان واردات خودرو به کشور بود و اینکه واردکنندگان در اوج بحران ارزی، با سوءاستفاده از این بحران، سودهای کلانی به جیب زده‌اند.

حالا هم به گفته رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، مشخص شده واردکنندگان خودرو حدود 2/1 ميليارد دلار ارز را صرف واردات کرده‌اند، آن هم در روزهایی که دولت وقت حتی برای ورود دارو به کشور نیز ارز لازم را در اختیار وزارت بهداشت نمی‌گذاشت.آن‌طور که رضا رحمانی دیروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، گفته، درست در روزهای اوج تحریم و بحران ارزی، یک میلیارد و 200 میلیون دلار ارز به واردات خودرو اختصاص داده شده که این رقم بر اساس گزارش دیوان محاسبات به دست آمده است. به گفته وی، در همان روزهایی که ارز به خودروهای خارجی اختصاص یافت، خودروسازان داخلی تقاضای سرمایه در گردش را کردند و اين تقاضا به جایی نرسید؛ ضمن اینکه پیش از آن نیز در زمانی که تحریم خودرو ایران تصویب و هنوز اجرایی نشده بود، خودروسازان درخواست کردند تا با دریافت منابع ارزی، نیازهای چند ماه آتی خود برای قطعات را تامین کنند، اما این خواسته نیز بی‌پاسخ ماند.

رحمانی نیز با اشاره به قرائت گزارش تخلفات واردکنندگان خودرو در صحن علنی مجلس، از ارسال آن به قوه‌قضائیه خبر داد و گفت که مجلس یقه واردکنندگان را گرفته و پیگیر پرونده آنهاست. وی با بیان اینکه واردکنندگان، خودروهای خارجی را با ارز ارزان وارد کرده‌اند، تاکید کرد که این خودروها متناسب با نرخ آزاد ارز به مردم فروخته شده‌اند و پرونده این تخلف در اختیار قوه‌قضائیه قرار گرفته است. با اين حساب امكان عودت پول مشتريان وجود دارد.رئیس کمیسیون صنایع همچنین با اشاره به رانت اطلاعاتی واردکنندگان خودرو، گفت که اگر قانون بهبود فضای کسب‌و‌کار اجرا شود، دیگر شاهد این رانت‌ها نخواهیم بود؛ زیرا طبق این قانون، اطلاع‌رسانی در مورد قوانین جدید، از سه ماه قبل انجام می‌شود و دیگر کسی نمی‌تواند از عدم شفافیت اطلاعات، سوءاستفاده کند. 

گفته‌های رحمانی در شرایطی است که رئیس کمیسیون اصل 90 از نفوذ بالای واردکنندگان در دولت صحبت به میان می‌آورد. محمدعلی پورمختار در گفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد تاکید می‌کند که اگر واردکنندگان در دولت و وزارت صنعت نفوذ نداشتند، حالا شاهد این همه تخلف از سوی آنها نبودیم. وی با اشاره به اینکه پرونده تخلف واردکنندگان در حال تفکیک توسط کارشناسان مجلس شورای اسلامی است، می‌گوید: امیدواریم قوه‌قضائیه هرچه زودتر با بررسی این پرونده، احکام لازم را در مورد متخلفان صادر کند، زیرا واردکنندگان خودرو نه تنها در بازار مرتکب تخلف شده‌اند؛ بلکه مالیات خود را به نهادهای مالیاتی کشور نیز نپرداخته‌اند. به گفته پورمختار، با بررسی پرونده واردکنندگان در قوه‌قضائیه، خسارت وارده به مشتريان خودروهاي وارداتي جبران خواهد شد. منظور وی از خسارت، اشاره به همان تخلف صورت گرفته از سوی واردکنندگان مبنی بر واردات خودرو با ارز مرجع و فروش آنها متناسب با نرخ آزاد ارز است که اصلی‌ترین تخلف واردکننده‌ها طی دو سال گذشته به‌شمار می‌رود.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

Maya: 1393/3/1208:04:13،
68
12
سال 91 از آسان موتور شکایت کردم. سازمان حمایت از مصرف کننده گفت به هیچ جا نمیرسه همه رو خریدن
امیر: 1393/3/1209:53:25،
30
12
مظورت سازمان حمایت از دلالی هست؟... راست گفته، خودشون رو هم حتی خریدن.
نگین خودرو: 1393/3/1210:19:55،
56
9
سال 91 از نگین خودرو نمایندگی رنــــو به سازمان حمایت از مصرف کننده شکایت کردم...

اما چه سود که نگین خودرو با خیال راحت داره به سرکیسه کردن مردم ادامه میده
واقعه بین: 1393/3/1214:40:15،
18
11
آورین به تو /از خودت شکایت کرده بودی تا الان 10 بار گرفته بودنت شاید تا الان اعدام هم شده بودی .
کوکو: 1393/3/1208:09:42،
28
28
من که متوجه نشدم؟!!!!!!!!
کی پول رو به کی میخواد برگردونه؟!!!!!!
حالا یه سوالی این صحبت ها راجع به صفر کیلومتره
وقتی ماشین صفر گرون تر فروخته بشه کارکرده اون ماشین هم گرون تره.
اونجوری همه باید ضرر و زیان بگیرن که.

نه مشخصه بازم تفکر عمیقی پشت این تصمیم بوده.
Maya: 1393/3/1210:11:57،
22
13
نه اینطوری نبود! من سوناتای آسان موتور برام 144 تموم شد و 139.5 فروختم. همون روزی که به زور از ما تفاوت گرفت تو بازار 140 هم نبود
مهندس: 1393/3/1208:15:52،
47
10
اینجانب از شرکت آسان موتور شکایت و بارها پیگیری کردم ولی ....
خودرو را با قیمت قطعی ثبت نام و با دلار آزاد واگذار کردند
امیدوارم نمایندگان نتیجه تخلفات را به مردم اعلام کنند
everlasting: 1393/3/1208:20:04،
18
12
با این گزارش باید منتظر باشیم و ببینیم که ه‍یچ اتفاقی نخواهد افتاد. ینی روال بر همین منوال خواهد ماند.
امیر: 1393/3/1208:20:30،
45
10
اینهم یکی از هزاران فساد مجموعه آقای 63%
فرهنگ: 1393/3/1208:21:02،
44
62
یادش بخیر یه زمانی که ملت تو اوج پیکان سواری رنو سواری بودند
ایران خودرو اقدام به واردات206کرد که ان سالها خودروی سال اروپا بود وانصافا الان هم نسبت به ماشینای دیگه چندسال جلوتره.بهترین طراحی بیرونی وکنسول زیبا .تعادل خوب واز همه مهمتر مصرف کم
کوکو: 1393/3/1212:45:42،
17
11
دوست گرامی اگه طراحی 206 رو با پیکان و پراید مقایسه میکنی باهات موافقم.

ولی با قیمتی که الان داره.من فکر میکنم به جای یه 206 صفر یه مزدا 3 مدل 86 تیپ 3 هم زیباتره هم آپشنش بیشتره هم به روز تره هم کم استهلاک تر.قیمت هاشون هم 20 تومنی با هم اختلاف داره.یه پراید ناقابل.
کوکو سیب زمینی: 1393/3/1301:18:13،
9
13
خداییش 206 اون سالا عااااللی بود
حسن: 1393/3/1208:26:08،
38
12
تا زماني آقاي گرامي با ايجاد شركت هاي مختلف واردكننده انحصاري خودروهاي هيوندا ، كيا؛جيلي و... هست واين خود نوعي رانت است اين وضعيت تمام شدني نيست خودرو وارداتي بيش از 100درصد قيمت اوليه به فروش مي رسد وسود اين شركت ها از توليدكننده اصلي بيش تر است
سامان: 1393/3/1208:37:14،
15
22
تنها شرکتیای که ماشین با کیفیت نسبت به شرایط مردم وارد کرد ایران خودرو(206-سوزوکی-207)گروه بهمن(مزدا۳)کرمان موتور(اوانته)البته مدلهای وارداتی نه مونتاژی/درکل 206از همه پرفروشتر موفقتر بوده
omid: 1393/3/1208:38:38،
29
14
اینا چی میگن؟!
یارو آورده و فروخته و رفته جیب مردمو خالی کرده تازه اینا یادشون افتاده برن واردکننده را خفت کنن؟!!!!
بازی جدید سره کار گذاشتن مردم...
۲۰۶سوار: 1393/3/1208:42:17،
20
16
فرهنگ حرفتو قبول دارم من یه۲۰۶ فرانسوی دارم باگذشت۱۲ سال داره عین ساعت دیجیتال کار میکنه.
ایرانی: 1393/3/1208:47:22،
34
15
با سلام
ای بابا چرا خودتونو ناراحت میکینید
یه سفره ایه همه داریم ازش میخوریم حالا هرکی زورش زیاده با لودر از سفره برمیداره،ما هم که زورمون کمتره با قطره چکون......
خب واردات ماشین با دلار1226 تومنی واجب تر از داروی بیمارا بوده چون بعضیها از کم پولی میمیرن ولی مریضها که از بی دارویی نمیمیرن.........
خونه متری 40 میلیونی توی خیابون......خب پولش همینجوری جور میشه والا با عرق جبین و کد یمین باید بری اجاره نشینی تو ................
حسن: 1393/3/1211:01:53،
13
7
دوست عزير لودر بعضي ها مردمو له كرده
شاکی از آسان موتور: 1393/3/1208:55:02،
71
14
دوستانی که از آسان موتور شاکی هستند باید هماهنگ و یه جا عمل کنند
تنهایی به جایی نمیرسید چون مشاوران و وکلایی دارند که از پس آنها برنمیایید
پیش فروش دوحالته ، یا سود مشارکت و یا قیمت قطعی
فروش با قیمت قطعی را سال ۹۱ و ۹۲ با ارز آزاد به مشتری فروختند(اجحاف)
فقط دسته جمعی ، تنهایی خیر
king road: 1393/3/1209:11:50،
14
19
درسال۸۱ بمب خیابانهای ایران206بود
امیر: 1393/3/1209:35:21،
50
7
خودتون رو سر کار نذارید. فکر میکنید واردکننده ها امثال من و شما هستند. کسانی که از مقررات آتی خبر دارند دم کلفت تر از اونی هستند که مورد پیگرد قرار بگیرند. تو مجلس هم این موضوع رو مطرح کردند که یه چیزی گفته باشند وگرنه کیه که پیگیری کنه!
sina: 1393/3/1210:09:37،
39
11
دوستان انقدر کش ندید
حرف من نیست
بزرگی حرف رو زدن!!!!
شاکی از آسان موتور : 1393/3/1210:37:23،
19
10
سر من هم این شرکت کلاه گذاشت آبان سال 91 جنسیس ثبت نام کردم گفتند 135 میلیون آب میخوره 130 رو گرفتند همون موقع تو بازار 165 میلیون صفرش بود و نهایتا" تحویل اسفند به اردیبهشت سال بعد افتاد باقیمت 225 میلیون تومان تازه رکاب ماشین هم تو حمل ضربه خورده بود و زیر بار نرفتند و ترمیمش کردند و زمان تحویل هم دقیقا" مثل دوستان دیگه برگ سبز با دلار 2455 تومانی که کپی اون رو هم دارم رویت کردم
شاکی از آسان موتور: 1393/3/1210:40:37،
17
12
صاحب این شرکت از نزدیکان به قدرت و مافیای رانتی صاحب بیش از 11 شرکت از چای تا ماشین هستند و از آقای روحانی تقاضا دارم با آنها برخورد کنند
امیر: 1393/3/1211:14:00،
17
7
حتما". الان میره برخورد کنه
روحاني مچكريم: 1393/3/1307:40:03،
13
10
آقايون گرامي هم دست كمي از بابك زنجاني ندارند از آقاي محسني اژه اي تقاضاي برخورد و رسيدگي با اين رانت خوار گرامي را دارم
بهنام: 1393/3/1211:12:19،
27
10
متاسفانه این اتفاق تو آذر 91 برای ما در اطلس خودرو افتاد. طبق قرارداد ما یه سورنتو با قیمت 100 میلیون و مدت 3 ماهه خریداری کرده بودیم اما یه ماه بعد از ثبت نام 70 میلیون دیگه ازمون گرفتن!!!
شاكي از اسان موتور: 1393/3/1211:38:44،
20
8
بنده خرداد ٩١ اي ايكس ٣٥ با قيمت قطعي ٧٨ ميليون ثبت نام كردم تحويل ٦ ماهه بعد ٩ ماه با ٣ ماه تاخير ١١٠ ميليون ماشين برام تموم شد شكايت به سازمان حمايت از مصرف كننده هم به جايي نميرسه خاندان گرامي دم كلفت تر از اين حرفان
شاکی از آسان موتور: 1393/3/1221:47:07،
13
11
منم مثل شما هستم ولی چند بار بمن زنگ زدن گفتن بیا باهم کنار بیاییم ولی نرفتم
بیایید باهم شکایت کنیم
مطمئنم حرفمون به جاهایی میرسد چون خیلی حساسند
هرساله رتبه برتر فروش و رضایت مندی میاره
فقط باهم ، همین
مهدی: 1393/3/1211:48:38،
15
12
دقیقا معین موتور هم همینطوره برای منم همین اتفاق افتاد و خیلی بیشتر ضرر کردم
سيا: 1393/3/1212:22:47،
29
12
اقا چه انتظارهايي داريد،هر كدوم ازين نمايندگي ها سرش وصل ميشه به يك اقااااا...يي،هر كسي كه پول داشته باشه كه نميتونه صاحبِ نگين خودرو و اسان موتور و غيره بشه،فكر ميكنيد چرا شكايت ميره تو مجلس بعد كلا فراموش ميشه،چون...بيخيال هممون ميدونيم،ما ايرانيا خطِ نقطه چين رو خوب بلديم بخونيم،مثلا ميشنوي ميگن پورش رسما وارد ايران شد،كي وارد كرد؟؟؟نقطه چين... :)
احسان: 1393/3/1212:38:22،
12
27
اینجا سایت دلالهاس، آُسان موتور در مقایسه با دلالها و این همه هزینه ای که کرده بابت نمایندگیها و گارانتی ارزش داره. بنده مرداد 91 سونوتا خریدم 78، 1 ماه بعد فروختم 95، اگر میخواست مثل دلالها اقدام کنه، شب عید 15 روز زودتر از موعد ماشینهاشو نمیداد.
دلال گریز: 1393/3/1213:41:14،
20
12
به نظر میرسه تو بیشتر دلالی تا بقیه آق احسان
معین: 1393/3/1213:53:17،
11
47
اقا اینا شایعه برای ضربه زدن به شرکت قوی مثل اسان موتور من یک سوناتا 2013 دارم و یک توسان 2012 هر دوتاشم از اسان موتور گرفتم هیچ مشکلی هم نداشتم کلی هم راضی هستم
منم شاکي هستم: 1393/3/1216:45:58،
11
10
اقا يه دوچرخه خريدم فردا داشتم از خيابون رد ميشدم ديدم يه فروشگاه دوچرخه رو30هزار تومان ارزانتر قيمن زده.
بعد فهميدم دوچرخه فروش30هزار سرم کلاه گذاشته
بنظر شما چکار کنم؟؟
آرش: 1393/3/1301:52:07،
12
11
به نظر من یه وقت مشاوره از یه وکیل خبره بگیر باهاش مشورت کن ، حدود 40 تومن برات آب میخوره .
بعدش هم برو یه دکتر چند تا آزمایش بده ببین چرا قبل از خرید قیمت نگرفتی .
جغتای: 1393/3/1219:38:51،
18
15
منم یه فرقون خریدم از ابزار فروشی 100 هزار تومن!بعد دیدم 1 ماه بعد سایپا همون فرقونو یه موتور انداخته روش 20 میلیون میده به اسم وانت پراید!صداشو درنیارین میان ازم شکایت میکنن!ههههههه
حمید: 1393/3/1220:36:36،
13
12
سلام
من هم خرداد 91 توسان جدید با قیمت قطعی 76 تومان 6 ماهه ثبت نام کردم بهمن با یکماه تاخیر 110 تومان حسابم کردن!
شکایت کردم به بازرسی اداره بازرگانی به جایی نرسید
نامردا حدود 42 43 تومان اول از من گرفتن با همون پول می شد توسان با دلار مرجع 1226خرید با قیمت جهانی 25000 دلار!
امیر: 1393/3/1222:07:20،
10
10
کلا سایپا کلید کرده رو کد شهر های شمالی کشور. سایپا 132 131(رشت) 151 وانتی(ساری) بعدی هم 171 کد گرگان که احتمالا استیشن باشه!!!
هستی: 1393/3/1301:05:49،
11
12
در یک کلام تمامی وارد کننده های خودرو. اقازاده هستند.
ادامه نظر مظلوم: 1393/3/1307:47:16،
10
10
لطفاً مرا راهنمايي كنيد بدونم اين پولاي اضافه كي و به چه صورت به خريداران بر ميگرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟آيا فقط به شاكيان از وارد كننده بر ميگرده؟؟يا اينكه هر كسي كه كلاه سرش رفته و پول اضافي داده خبر ميكنند پولشو پس ميدن؟؟؟منم عين مظلوم آسان موتور كلاهمو برداشته!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار