کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

بازگشت صنعت خودرو ایران به روزهای طلایی ؟

کدخبر:۵۰۷۵یکشنبه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۳:۵۹۴۴۴۰ بازدید

خودروسازان كه فروردين امسال را با جهشي 73 درصدي در توليد نسبت به فروردين سال قبل آغاز كردند، تا پایان سال برنامه توليد يك ميليون و 300 هزار دستگاهي را برای خود برنامه‌ریزی کرده‌اند. اين برنامه در ...
بازگشت صنعت خودرو ایران به روزهای طلایی ؟

 افزايش توليد خودرو بعد از يك دوره طولاني افت در صنايع خودروسازي كشور، يكي از برنامه‌هاي اصلي خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال‌جاري عنوان شده است.

خودروسازان كه فروردين امسال را با جهشي 73 درصدي در توليد نسبت به فروردين سال قبل آغاز كردند، تا پایان سال برنامه توليد يك ميليون و 300 هزار دستگاهي را برای خود برنامه‌ریزی کرده‌اند. اين برنامه در حالي به وزارت صنعت و معدن و تجارت و مشتریان خودرو اعلام شده كه با توجه به مبهم بودن روند قیمت‌گذاری و حمایت‌های دولتی، تحقق آن با اما و اگرهايي روبه‌رو است.بطوری‌که برخی ازکارشناسان عنوان می‌کنند که افزايش توليد به‌عنوان يكي از اصلي‌ترين راهكارهاي ثبات قيمت خودرو است در حالي از سوي خودروسازان و وزير صنعت مورد توجه ويژه قرار دارد كه رسيدن از تيراژ 700 هزار دستگاهي در سال گذشته به تيراژ يك ميليون و 300 هزار دستگاهي در سال جاري، با شك و ترديد همراه مي‌شود. 

اين ترديدها زماني بيشتر مي‌شود كه با نگاهي به شرايط توليد، مي‌توان دريافت با وجود موج اميدي كه در ميان خودروسازان براي بهبود فضاي توليد وجود دارد، موانع توليد كماكان بر سر راه آنان قرار دارد. در چنين شرايطي چگونه مي‌توان به محقق شدن برنامه توليد يك ميليون و 300 هزار دستگاهي خودروسازان و ثبات قيمت‌ها به اين واسطه اميدوار بود؟ 

روز گذشته در همين راستا وزير صنعت به خبرگزاري «ايرنا» گفت كه برای ثبات قیمت خودرو در بازار، تمام سعی و تلاش خود را برای افزایش تولید بيشتر خودرو به کار خواهد بست. علاوه‌بر وزير خودروسازان نيز طي روزهاي گذشته با مانور دادن روي توليد يك ميليون و 300 هزار دستگاهي، آمادگي خود را براي اين ميزان توليد اعلام كرده‌اند، اما با توجه به واقعيات موجود به‌نظر مي‌رسد آمادگي خودروسازان به تنهايي براي رسيدن به اين برنامه كافي نباشد. 

خودروسازان در شرايطي اين حجم از توليد را براي امسال پيش‌بيني مي‌كنند كه همچنان توقع جبران زيان 6 هزار ميليارد توماني را از سوی دولت دارند. از طرفي خودروسازان در كنار اعلام اين برنامه براي توليد، به قدرت خريد از دست رفته بخش زيادي از مشتريان خود در نتيجه افزايش قيمت‌ها نيز نظر دارند. ظاهرا آن‌ها به دليل كمبود منابع مالي، همچون سال‌هاي گذشته برنامه‌اي براي فروش‌هاي اقساطي يا لیزینگی نیز نخواهند داشت. 

از ديگر سو با توجه به باقي بودن مشكلات نقل‌و‌انتقال پول به دليل نامشخص بودن نتايج مذاكرات هسته‌اي و ادامه داشتن تحريم‌هاي بانكي، مي‌توان اين موضوع را نيز به‌عنوان مانعي بزرگ بر سر راه توليد خودرو در نظر گرفت. موضوعاتي كه به آنها اشاره شد به همراه مجموعه ديگري از مشكلات باعث مي‌شود كه توليد يك ميليون و 300 هزار دستگاهي خودروسازان در سالي كه مشكلات متعدد توليد همچنان بر جاي خود باقي است با اما و اگرهايي همراه شود. برنامه‌اي كه خودروسازان براي توليد امسال ارائه كرده‌اند 400 هزار دستگاه از تيراژ طلايي خودروسازان در سال 90 كمتر است، سالي كه نرخ ارز در آن به ميزان فعلي رشد نكرده بود و تامين مواد اوليه و نقل‌و‌انتقالات مالي با ساير كشورها نيز به دشواري اين روزها نبود. با توجه به تمام مشكلات موجود به‌نظر مي‌رسد يا اميد خودروسازان به بهبود شرايط توليد بسيار زياد است يا اينكه آنها عزم كرده‌اند در شرايطي غيرعادي براي توليد، تيراژي بالاي يك ميليون دستگاه را براي خود به ثبت برسانند.

  بلندپروازی خودروسازان 

با تمام اين تفاسير سوال اصلي همچنان بر جاي خود باقي است، اينكه آيا خودروسازان با توجه به شرايط فعلي موفق به ثبت تيراژ ياد شده خواهند شد؟ براي رسيدن به پاسخ اين سوال، نظر كارشناسان را جويا شديم تا به يك پيش‌بيني از تيراژ واقعي خودروسازان با توجه به شرايط فعلي خودروسازان برسيم. 

اينكه تيراژ توليد خودروسازان در سال‌جاري نسبت به سال گذشته بيشتر خواهد بود، موضوعي است كه كارشناسان روي آن اتفاق نظر دارند. با توجه به تيراژ توليد خودروسازان در فروردين سال‌جاري كه نسبت به سال قبل رشدي 73 درصدي را ثبت كرد، كارشناسان عقيده دارند در هر صورت توليدات خودروسازان نسبت به سال گذشته رشد خواهد داشت، اما اينكه اين رشد به يك ميليون و 300 هزار دستگاه خواهد رسيد يا خير، از نظر آنها با شك و ترديد همراه است. بر همين اساس يك مدير ارشد در صنعت خودرو عقيده دارد افزايش توليد نسبت به سال قبل حتمي است، اما برنامه اعلام شده از سوي خودروسازان مبني‌بر توليد يك ميليون و 300 هزار دستگاه خودرو تا پايان سال، با توجه به واقعیات فعلي تولید کمی بلندپروازانه است. 

اين مدير ارشد در صنعت خودرو به خبرنگار «دنياي‌اقتصاد» مي‌گويد: امسال در بهترين شرايط هر كدام از دو خودروساز بزرگ مي‌توانند نزديك به 500 هزار دستگاه توليد داشته باشند بنابراين تا پايان امسال نهايتا 900 هزار دستگاه يا در بهترين حالت يك ميليون دستگاه خودرو توليد خواهد شد. او در ادامه مي‌گويد: اگر توليدات امسال به 900 هزار دستگاه برسد، رشد توليد نسبت به سال گذشته تا 30 درصد خواهد بود و به نظر مي‌رسد اين ميزان رشد براي كنترل بازار و ثبات قيمت‌ها كافي است؛ زيرا با توجه به كاهش قدرت خريد مردم ممكن است توليد بيش از آن خودروسازان را با مشكل مواجه كند.  به عقيده اين مدير ارشد، توليد يك ميليون و 300 هزار دستگاهي خودروسازان با در نظر گرفتن اين اصل برنامه‌ريزي شده است كه هر كدام از خودروسازان در سال‌جاري صد هزار دستگاه صادرات داشته باشند، اما اين ميزان صادرات در سال‌جاري براي خودروسازان محقق نخواهد شد و از سوي ديگر به دليل كوچك شدن بازار، امكان فروش اين تعداد خودرو در بازار داخلي هم با مشكلاتي همراه خواهد بود. 

صادرات خودروهاي داخلي به آن سوي مرزها بعد از افت شديد توليدات خودروسازان، با كاهش قابل‌توجهي همراه شد. در كنار كاهش شديد صادرات خودروسازان، عراق به‌عنوان مقصد اصلي خودروهاي داخلي، تصميم به احداث خط توليد خودرو در داخل مرزهاي اين كشور گرفت. حالا عراق كه زماني سالانه ميزبان 90 درصد از خودروهاي صادراتي ايران بود، بر مونتاژ خودرو در كشورش به جاي واردات تاكيد دارد. 

  اگر تحريم‌ها رفع شوند

توليد يك ميليون و 300 هزار دستگاهي خودروسازان علاوه‌بر اينكه تابع شرايط اقتصادي است، تا حدود زيادي نیز به شرايط بين‌المللی وابستگی دارد.اثرگذاري شرايط بين‌المللي بر توليد خودرو در كشور تا جايي ا‌ست كه دبير انجمن قطعه‌سازان آن را با تمام مشكلات موجود در داخل كشور همسطح می‌داند. ساسان قرباني در اين رابطه به خبرنگار «دنياي‌اقتصاد» مي‌گويد: در حال حاضر هم تزريق ارز به صنعت خودرو و هم نقل‌و‌انتقال ارز به خارج از كشور، به بهبود شرايط بين‌المللي بسيار وابسته است.

 او در ادامه مي‌گويد: چنانچه نتايج مذاكرات موفقيت‌آميز باشد مي‌توان اميدوار بود كه نقل‌و‌انتقال پول با هزينه بسيار كمتري همراه شود و از طرفي دسترسي به منابع بيشتري براي تامين مواد اوليه با كيفيت وجود داشته باشد. اميدواري قرباني به رفع تحريم‌ها در حالي است كه يك مدير ارشد در صنعت خودرو عقيده دارد حتي اگر مذاكرات به خوبي هم به پايان برسد، دست‌كم 6 ماه زمان نياز است تا كارهاي بانكي مانند شرايط عادي ادامه داشته باشند.  قرباني در ادامه عقيده دارد رسيدن به برنامه توليد يك ميليون و سيصد هزار دستگاهي با توجه به موانعي كه همچنان بر سر راه خودروسازان قرار دارد بسيار سخت است، اما در هر صورت با در نظر گرفتن شرايط فعلي توليد، خودروسازان قادر به تحقق 80 درصد از برنامه توليد امسال خود خواهند بود. 

  توليد يك ميليون و 300 هزار دستگاهي با تكيه به چين؟ 

در كنار نظراتي كه تاکید بر تحقق نيافتن برنامه توليد خودروسازان در سال‌جاري دارد، معاون بازاريابي و فروش ايران‌خودرو با توجه به تيراژ فعلي خودروسازان عقيده دارد محقق شدن توليد يك ميليون و 300 هزار دستگاهي تا پايان امسال دور از ذهن نخواهد بود اما آيا قطعه‌سازان به‌عنوان بخش اصلي توليد خودرو توان تامين قطعات مورد نياز براي اين ميزان توليد را خواهند داشت؟ 

ساسان قرباني به‌عنوان دبير انجمن قطعه‌سازان عقيده دارد با توجه به تجربه توليد يك ميليون و 640 هزار دستگاهي در سال 90، قطعه‌سازان از نظر ظرفيتي و فني مشكلي براي توليد تيراژ موردنظر خودروسازان ندارند، اما مساله اصلي اين است كه آنها مجبورند مواد اوليه توليد خود را تا چهار برابر گران‌تر از سال 90 تامين كنند ضمن اينكه براي انتقال ارز به خارج از كشور نيز با مشكلات متعددي دست و پنجه نرم مي‌كنند. يك مدير ارشد در صنعت خودرو نيز با اشاره به نقش كليدي قطعه‌سازان براي رشد توليد در سال‌جاري مي‌گويد: طي چند سال گذشته قطعه‌سازان بسياري ورشكست و از چرخه صنعت جدا شدند، اينكه شرايطي فراهم شود تا آنها بار ديگر وارد چرخه توليد شده و به ظرفيت توليد برسند هم پروسه‌اي زمان‌بر خواهد بود. 

اما با توجه به شرايط فعلي قطعه‌سازان، توليد خودرو چگونه از ماه‌هاي پاياني سال با رشد همراه شد و قرار است اين رشد چگونه ادامه داشته باشد؟ پاسخ يك مدير ارشد در صنعت خودرو به اين سوال اين است كه با خروج شركاي خودروسازان از ايران به دليل تشديد تحريم‌ها،‌ شوكي بزرگ به صنعت خودرو وارد شد كه حالا خودروسازان با گذار از آن شوك مي‌توانند به رشد توليد اميدوار باشند.

 او در ادامه مي‌گويد: وقتي شرايط سختي اعمال مي‌شود ادامه كار در ابتدا سخت است، اما با گذشت زمان توليد با شرايط حاكم وفق داده مي‌شود، براي مثال زماني‌كه اروپايي‌ها ايران را ترك كردند، توليد با افت شديد همراه شد اما بعدا با ورود چيني‌ها شرايط توليد رو به بهبود گذاشت. اين مدير ارشد در ادامه مي‌گويد: وارد شدن و جايگزين شدن چيني‌ها هم چيزي نزديك به يك سال زمان برد. اينكه آنها بيايند، چيزهايي از ما ياد بگيرند، خودشان را با توليدات ما وفق بدهند و تمام اينها باعث شد تا بازگشت توليد به روال قبل خود كمي زمان ببرد با اين تفاوت كه ما در سطح همكاري با شركت‌هاي خارجي دچار افت رتبه و كيفيت شديم زيرا به هر حال چيني‌ها خودروسازان دست چندم در دنيا هستند.

در نهايت با تمام اين تفاسير و با توجه به محدوديت‌هاي صادراتي موجود براي خودروسازان، از بين رفتن بخشي از بازار به دليل كاهش قدرت خريد، باقي بودن مشكلات نقل‌و‌انتقال مالي زنجيره خودروسازي، خروج بخش زيادي از قطعه‌سازان از زنجيره توليد و ساير مشكلات كوچك و بزرگ خودروسازان، پيش‌بيني كارشناسان صنعت خودرو اجرايي نشدن صد در صد توليد يك ميليون و 300 هزار دستگاه خودرو در سال‌جاري است. اين پيش‌بيني در حالي است كه با توجه به صحبت‌هاي كارشناسان، به‌نظر مي‌رسد محقق شدن بخشي از برنامه توليد امسال نيز بدون همكاري چيني‌ها براي خودروسازان امكان‌پذير نیست.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

hamed: 1393/3/1108:10:36،
145
13
اسمش واقعا دوره طلاییه...دمشون گرم به قیمت یه بنز و بی ام و دارن پراید و پژو 20 سال پیشو میندازن به مردم..اگه دولت از فرغون سازان حمایت نکنه و گمرک برداشته بشه باز از دوران طلایی و افزایش تولید حرفی به میون میاد؟؟؟
شاهین: 1393/3/1108:37:10،
26
213
شما مشکل داری برو بنز و بی ام دبلیو بخر! کسی مجبورت کرده فرغون بخری؟!
علی جون: 1393/3/1108:52:30،
129
14
همکارم تیبا صفر خریده دنده یکش جا نمیره
شورلت 40سال پیش هنوز به تولید صفر شما شرف داره
ما که نمی خریم
سوال: 1393/3/1108:53:01،
55
15
اينكه تيراژ توليد خودروسازان در سال‌جاري نسبت به سال گذشته بيشتر باشد خيلي خوب است ولي آيا كارشناسان به بهبود كيفيت نيز انديشيده اند؟؟؟؟؟
hamed: 1393/3/1109:42:44،
85
12
آقا شاهین اینهمه منفی از طرف مردم جواب طرز تفکر شما
ما: 1393/3/1109:58:02،
55
12
شاهی عزیز مثل اینکه نمیدونی که ملت رو مجبور کردند با تعرفه و حقوق کم که این فرغونارو بخرن .حلا منافع شما چی هست که از این شرایط حمایت می کنی خدا میدونه
عقاب: 1393/3/1110:00:22،
51
14
شاهین تو کدوم نمایشگاه دلالی؟شایدم فرقون زیاد خریدی غصابت خورد قیمتش داره میاد پایین
hamed iran: 1393/3/1110:00:32،
28
9
من نمیگم تولید نکنید یا ارزون کنید اصلا 100000000000 ماشین بزنید ولی با کیفیت میفهمی با دوام
پاسخ به شاهین: 1393/3/1110:09:52،
40
10
آقای شاهین خان وقتی دولت و فرغون ساز دستشون تو یه کاسه باشه مالیات های آنچنانی بذارن رو ماشین های وارداتی
ملت مجبورن آشغالهای تولید داخل رو سوار بشن
دوره گرد: 1393/3/1110:10:48،
38
11
جناب شاهین اگه اقتصاد آزاد بود و بازار خودرو در انحصار فرغون سازا نبیود مطمئن باش هیشکی فرغون سوار نمی شد.
رها: 1393/3/1112:24:24،
13
33
با شاهین موافقم. هر کی ناراضیه بره بنز بخره. چقدر حرص میخورید؟؟
هاشم: 1393/3/1112:55:17،
28
14
اسمش دوران طلایی نیست دوران قهوه ایه
غضنفر: 1393/3/1120:47:59،
11
10
ایران جیب! این عنوان خبریتون من یاد عنوان فیلم "بازگشت گودزیلا انداخت"
حقیقت: 1393/3/1122:50:35،
12
8
تا امثال شاهین و نظریات شان تواین مملکت هست همین اش و همین کاسه هست
کوکو: 1393/3/1108:11:38،
41
18
در نهایتش قیمت ها رو افزایش خواهند داد
احمدرضا: 1393/3/1108:11:55،
54
12
گاري توليد كردن كه كاري نداره حالا تعدادشو ميبريد بالا
رضا: 1393/3/1108:38:08،
14
82
کسی مجبورت کرده گاری سوار شی؟! برو پول بده خودروی وارداتی بخر چند صد میلیون !
حبیب: 1393/3/1111:38:11،
41
13
رضا جون یا همون شاهین خودمون خودرویه کرولا قیمتش 17000 دولاره یعنی اگر گمرکی نبود میشد 51 ملیون .پس نتیجه این که مجبورمون کردن گاری سوار شیم.اینقدرم حرص مال دنیارو نخور دلالی نونش خوردن نداره
۲۰۶سوار: 1393/3/1108:14:25،
22
82
امیدوارم ۲۰۶ افسانه ای به تیراژ بالا برسه تا همه صاحب این ماشین زیبای اروپایی بشن
206 باز: 1393/3/1108:38:57،
27
56
یک پیچ 206 می ارزه به صد تا ال لگن چینی رومانی درجه 3 !
شوالیه تاریکیع: 1393/3/1109:14:24،
18
46
عشق من 206وی8
بهروز: 1393/3/1110:11:47،
37
14
به خدا دلم برات میسوزه...صحبت از هر چی باشه...این میگه فقط ۲۰۶...حالا که دیگه افسانه هم شده...من که فکر نمیکنم ۲۰۶ داشته باشی...اما کمبودشو از ۱۵ سال پیش تا الان برات مونده...
ناشناس 2: 1393/3/1113:50:50،
22
9
متاسفم برات که ماشین درست حسابی سوار نشدی بفهمی 206 افسانه ای چه لگنیه که داری باهاش حال میکنی!
جواد: 1393/3/1108:21:04،
66
12
ايران خودرو كه هميشه دورانش طلائي بود بدبخت ملت كه بايد فشار گراني را تحمل بكند .
كاخي بنا نخواهد شد تا كوخي ويران گردد(حضرت علي ع)
کیا: 1393/3/1108:26:14،
36
10
خودرسازی که تو تحریم پشت مردم سوار شد و سواری گرفت همون بهتر که بیفته زمین و نابود بشه هر چی می خوان تولید کنن 1 میلیون دستگاه 10 میلیون ، من پای حرفم وایستادم ، من دیگه خودرو وطنی (چینی) سوار نمی شم ، من دیگه نمیخوام این صنعت نمی خوام ، من دیگه نمی خوام جراحت و مرگ هموطنم به خاطر این ماشین های از رده خارج ، بی کیفیت و ناایمن ببینم
من ماشین ایرانی نمی خرم
پراید: 1393/3/1114:09:49،
13
12
مامان مامان من نمیخام
ساحل: 1393/3/1108:27:56،
36
9
با فشار آوردن به مردم و جلوگيري از واردات ماشين هاي با كيفيت و بالا بردن هر روزه قيمت و پايين آوردن هر روزه كيفيت و خدمات، بنازم به اين دوران طلايي!!!!
متاسفانه، تو ايران هرچقدر كثيفتر باشي، بيشتر سود مي كني
سعيد١: 1393/3/1108:36:01،
24
9
سنگى رو كه يك آدم احمق مى اندازه تو چال هزار آدم عاقل نمى تونن درش بيارن.
خراب كردن آسان و ساختن بسيار سخت.
يك ساختمان را چند ماه طول مى كشه تا بسازى ولى در چند روز مى تونى آن را خراب كنى.
چند ضرب المثل ايرانى ، اروپايى و چينى و ... كه مصداق وضعيت اقتصاد و خودروسازى كه پيشانى صنعت ايران شده
سعید: 1393/3/1108:38:31،
24
11
از یه طرف مشکل اصلی گمرک هست از طرف دیگه اینه که وقتی مردم با این ماشینهای لگن کنار میان و میخوان خرید کنن هیچ کدوم از شرکتهه حتی با وجود اینکه مشتری حاظره کل پول رو یجا بده فروش نقدی ندارن فقط پیش فروش یا یه قرارداد کاملا یه طرفه
امیر: 1393/3/1108:57:20،
18
10
توهم
سینا: 1393/3/1109:02:16،
39
14
انشاالله ورشکسته بشن تا مردم یه نفسی بکشن
مهدی: 1393/3/1112:02:58،
14
18
زرشک!
عاقل باشید لطفا: 1393/3/1109:17:57،
24
10
ببخشید، دقیقا دوران طلاییش کی بوده؟
یه بنده خدا: 1393/3/1110:11:48،
22
11
دوران طلایی وقتیه که بتونن
گاری هاشونو به بالا ترین نرخ به مردم بیچاره بندازن
احمدرضا: 1393/3/1109:37:30،
18
10
اقا رضا: منظورم اينه اگه متوجه بشي كيفيت توليدات هست نه مبلغ ان چرا وقتي متوجه نيستي حرف الكي ميزني اگه نه بچه كلاس اول دبستان هم مي دونه ماشين چند صد ميليوني كيفيتش بهتره
آرش: 1393/3/1109:38:30،
25
9
من با نخریدن موافقم!
اما یه وقتایی این فکر به سراغم میاد که، آیا ما ایرانیا نباید مثل کره جنوبی از صنایع داخلیمون حمایت کنیم تا شاهد رشدشون باشیم و نهایتن بازی برد برد نصیبمون بشه؟ بعدش یه نهیبی بهم میگه ازونجایی که ما ایرانیا همیشه منافع خودمون اولویت اول و آخره هیچوقت حاصل کار برد برد نمیشه!
متاسفانه این دین عربی اسلامی بدجوری بی محتوا کرده ما رو...
کیان: 1393/3/1109:40:23،
30
14
یه بنده خدایی 206 داره خودش رو کشت، دوستان بیاین یه کمپین راه بندازیم بندگان خدایی که بیشتر از 206 و فرغونهای وطنی سوار نشدن رو با ماشینهای وارداتی آشنا کنیم، االبته یه توصیه به این 206 سوار هم کنم که چرخ ال نود میرزه ده تا 206 چینی که تو سوار میشی، برو عزیزم در کارخونه ایران خودرو بخواب و دعا کن خط تولید متوقف نشه تا تو هم خوش باشی
احسان: 1393/3/1109:44:44،
36
13
من فکر کنم این 206 سوار یکی خریده گذاشته تو خونه هر روز با زبون تمیزش می کنه، یادت باشه پیچهاشو خیلی برق ندازی رنگش میره چون چینیه!
Oo: 1393/3/1110:30:32،
15
21
الان احساس ميكني خيلي بامزه اي...
:|
کیان: 1393/3/1109:46:51،
27
10
خدایش هیوندای اکسنت اتومات منطقه آزاد 40 تومن باشه بدون عوارض ، پارس لگن روغن ریز هم 40 تومن، پول ملت حدوتون باشه
مهردادج: 1393/3/1109:56:06،
18
8
حمايت ازتوليد داخلي خيلي خوبه ولي توليدكننده ها هم اونقدرقدر شناس باشند كه محصول باكيفيت تحويل مردم بدن بخدا پدربنده تلويزيون سامسونگ مالزي گرفته همه امكانات حتي سوكت كامپيوترداره ولي منايرانيشوگرفتم باوركنين نصف اون امكانات رونداره كه هيچ خيلي ازفايلهارو نميخونه
مهردادج: 1393/3/1110:01:25،
22
10
خدمت اون آقايوني كه بعضي هارومسخره مي كنن كامنتاتون نشانه شخصيت شماست پس نظرهاي سازنده بدين نه تحقيرديگران
ss: 1393/3/1110:39:00،
19
8
حکایت خودروسازهای ما مثل مغازه دار روستای ما در چند سال پیش بود پول رو از اهالی میگرفت و میرفت شهر براشون وسایل می آورد هر وقت دلش میخواست در مغازه اش رو باز میکرد هر وقت میخواست میبست اهالی هم منتظر بودن آقا کی میاد! چون فقط یه مغازه اونجا بود اینطوری بود، البته اینحرف مربوط به حدود 20سال پیشه، خودروسازهای ما 40 سال همینطور گذروندن 40سال بعدهم همینطور
مهدی: 1393/3/1110:39:09،
17
11
سمند ef7دیروز تحویل گرفتم.درداشبورد شکسته بود.توی ماشین سیاه لک شده بود.رینگ رو برداشتن به جاش قالپاق دادن.تمام اجزای داخلیش رو فدیمی گذاشتن.اعتراض هم کردیم میگه به ما چه برو به کارخونه اعتراض کن
توهم: 1393/3/1113:59:09،
14
10
اولا این اشکالاتو که گفتی ربطی ef7 بودن یا نبودن نداره . اجزای داخلیشو قدیمی دادن یعنی چی!؟ .نکنه تو لکسوس ثبت نام کرده بودی اشتباهی سمند بهت دادن.
کیان: 1393/3/1110:41:36،
20
11
کسانی که در مورد هر مطلبی حرف 206 فقط بلدن بزنن باید تحقیر بشن تا حرف بی ربط نزنن
بابک: 1393/3/1110:46:04،
14
11
خوبه که خودشون هم معترفن که بخش بزرگی از بازار خرید بدلیل با بردن قیمت و اجحاف به خریدار از دستشون رفته حالا به هر کلکی بازم میخوان قیمتاشونو بالا ببرن
این فرغون سازا واقعا احمقن که فکر می کنن با این تولیدات آشغال می تونن رو صادرات حساب کنن
کشورهای همسایه کم مثل ایرانیا بدبخت نیستن از سر ناچاری سوار این گاریها بشن
سامان: 1393/3/1112:04:48،
18
9

هفته پیشم 6 تا پارس از ایران خودرو گرفتم.
همش و دادم به یه بنگا دار.
اونم به 2 روز فروختشون.
بازار ماشین الان +++سود

ساسان: 1393/3/1112:23:15،
15
13
فرغون چیش بده خداییش سواریش حال میده تازه به درو دیوار بکوبی هیچی نمیشه تازه به درودیوار لطمه میزنه. یه چرخ داره حداقل پول ستا لاستیکو نمی دی...نه بنزین میخواد نه روغن مواظبش باشی تا اخر عمر در حد صفر کیلومتر و با شتاب عالی میمونه...بخرید خداییش چرخش صدتا پژو پارس ،206<صمند و ... می ارزه...
محمد: 1393/3/1113:06:14،
15
7
امیدوارم صنعت خودرو آمریکا به کمک صنعت خودرو ایران بیاد
حق و صبر: 1393/3/1113:33:47،
15
9
روزهای طلایی . . . البته برای فرغون سازها و اونایی که از این راه دارن پول پارو می کنن
روز طلایی برای مردم روزیه که در این کارخونه ها رو تخته کنید و بگذارید ماشین های خارجی بیان توی ایران
محمد: 1393/3/1113:48:02،
16
11
ما که دوران طلایی یادمون نمیاد
هدی: 1393/3/1114:58:41،
15
14
چه بگم که نگفتنش بهتراز گفتنشه
مردم ایران قربونش برم خدا دلمون خیلی کوچیکه

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل