کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ضربات پی در پی روسیه به دلار آمریکا


کد خبر : ۵۰۷۰شنبه، ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۲:۳۱۷۵۲۷ بازدید

درحالی که پوتین با سفر اخیر خود به پکن و انعقاد توافقاتی با مقامات چینی ضرباتی را بر جایگاه جهانی دلار وارد آورده است کارشناسان راه اندازی بورس انرژی غیر دلاری روسیه در ماه ژوئن را ضربه دیگری ...

پایگاه خبری اس سی جی نیوز طی گزارشی نوشت: ولادیمیر پوتین در طول سفر دو روزه خود به شانگهای چین، گام دیگری برای از بین بردن سلطه پولی دلار برداشت؛ چرا که دومین نهاد مالی بزرگ روسیه یعنی بانک وی تی بی با بانک چین پیمانی را امضاء کردند تا دلار را کنار گذاشته و پرداختها به یکدیگر را بر اساس ارزهای داخلی انجام دهند.

بسیاری از متخصصان این اقدام را یک حرکت نمادین تفسیر کردند. چین و روسیه در جستجوی آینده ای هستند که در آن دیگر دلار ذخیره ارزی جهانی نباشد. آنها منتظر نماندند که چنین روزی فرا برسد بلکه در تلاشند تا آنرا محقق سازند.روسیه همچنین قراردادی 400 میلیارد دلاری برای صادرات گاز به چین امضا کرد که گفته شده است این قرارداد بر پایه روبل روسیه منعقد شده است.

این گزارش افزود: اگرچه ممکن است این اقدام چندان بزرگ به نظر نرسد، اما پیمان دیگری وجود دارد که اثرات بسیار بزرگتری خواهد داشت. گروه بریکس (برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی) در حال ایجاد یک بانک توسعه بین المللی به نام «بانک توسعه بریکس» هستند که در جولای 2014 فعالیت عملیاتی خود را آغاز خواهد کرد.

برای ایجاد چنین بانکی چندین سال تلاش و مطالعه شده است. این بانک به عنوان جایگزینی برای صندوق بین المللی پول مطرح است که در آن غرب سهامدار غالب می باشد.انتظار می رود این بانک، سرمایه گذاری را در بین گروه بریکس تسهیل نماید. اگر برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی بتوانند یک شبکۀ با ثبات مالی بین یکدیگر ایجاد کنند که در آن واشنگتن و فدرال رزرو کنار گذاشته شود، نه تنها آمریکا نمی تواند قدرت خود را به رخ روسیه بکشد، بلکه درهای تبادلات مالی غیر دلاری را در بخش انرژی نیز باز خواهد کرد چرا که قرار است روسیه «بورس انرژی غیردلاری» خود را در ماه ژوئن افتتاح نماید.

راه اندازی بورس انرژی غیر دلاری ضربه دیگری است که روسیه به دلار آمریکا وارد خواهد آورد. روسیه بزرگترین تولید کننده نفت جهان است و بیشتر از یک دهم نفت تولیدی در جهان را تولید می کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها