کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار طلای اصفهان با اعتراض فروشندگان تعطیل شد


کد خبر : ۵۰۱۵چهارشنبه، ۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱:۰۱۸۱۵۴ بازدید

برق که از رخ پر زرق و برق طلا گرفته شد، کرکره‌ها را پایین کشیده و کناری آرام و بی‌صدا نشسته‌اند تا تعطیلی مغازه‌شان نشانی باشد بر اعتراضی که به نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده دارند.
بازار طلای اصفهان با اعتراض فروشندگان تعطیل شدبازار طلای اصفهان با اعتراض فروشندگان تعطیل شد

صنفشان قدرتمند است و پر مخاطب، مخاطبانشان بیشتر شادند و تدارک مراسم شاد را می‌بینند. عروس‌ها و دامادهایی که قرار است یک زندگی را آغاز کنند و یا فامیل‌ها و آشنایانی که قرار است برای هدیه به عزیزانشان طلا بخرند. اما حالا موضوع مالیات دارد گردباد بحران در بازار به پا می‌کند و گرد و غبار بر ویترین‌های خالی مغازه‌ها می‌پاشد. گردبادی که از صنعت سنگ آغاز شد، به بازار طلا رسید و حالا گوشه چشمی هم به بازار قماش و تریکو دارد. 

محمد کرباسیون، یکی از طلافروشان شهر است که خودش نیز از این وضعیت ابراز گلایه دارد و می‌گوید تعطیلی بازار به نفع هیچ کس نیست، ولی دولت باید وارد عمل شود تا ما هم از اعتراض دست برداریم. 

او گفت: تعطیلی مغازه‌هایمان روزانه ما را دچار ضرر می‌کند، اما این نکته هم قابل توجه است که قانون مالیات بر ارزش افزوده باعث کاهش روز افزون مشتریان بازار طلا می‌شود. او گفت: ما هم مخالف تعطیلی بازار هستیم، اما باید تکلیفمان معلوم شود، همانطور که تکلیف فعالان صنایع سنگ مشخص شد و حالا با خیال راحت به خرید و فروش پرداخته‌اند. 

البته از روزی که سنگ فروش‌ها جلوی پای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده سنگ انداختند پیش بینی می‌شد که صنوف دیگر نیز بیکار ننشینند و دست به کار شوند، اما حالا ضرر بیش از سود شده و کاسبان معترض دارند از پس انداز خرج می‌کنند. 

باقر اوستا، رئیس اتحادیه پارچه فروشان استان اصفهان نیز یکی از صنوفی را مدیریت می‌کند که به این موضوع معترض هستند. او ضمن تایید تعطیلی بازار بزرگ اصفهان در روز دوشنبه به علت اعتراض به اجرای این قانون گفت: اعضای صنف پارچه‌فروشان اصفهان به طور کلی به نحوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده اعتراض دارند و نحوه دریافت مالیات از این صنف پایه و اساس درستی ندارد. او گفت: برای گرفتن مالیات، دولت باید از تولیدکنندگان، مالیات بر ارزش افزوده بگیرد تا قیمت‌ها در بازار واقعی باشد و مشتری بر اساس قیمت کلی اجناس، تصمیم به خرید بگیرد. ولی از قرار معلوم خرده فروش و عمده فروش برای دولت فرقی ندارد و همه باید از زیر تیغ مالیات بگذرند. تیغی که هرچند به قصد اصلاح تیز شده است، اما حالا حرف و حدیث‌هایی را به دنبال آورده تا جایی که رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان اصفهان نیز بر لزوم تعامل با فروشندگان در دوران رکود اقتصادی تاکید دارد. 

اسرافیل احمدیه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: وقتی قانونی در مجلس تصویب می‌شود این قانون لازم الاجرا بوده و نمی‌توان از اجرای آن سرباز زد یا آن را تعبیر و تفسیر شخصی کرد، اما آنهایی که پیش نویس قوانین را چه در قالب طرح و چه در قالب لایحه تنظیم می‌کنند نیز باید در نظر داشته باشند برای تصویب چنین قوانینی باید شرایط عمومی جامعه از جمله رکود اقتصادی و تورم را در نظر بگیرند. 

او گفت: بالا رفتن نرخ مالیات در شرایط رکود مشخص است که نارضایتی صنوف را به دنبال خواهد داشت، اما با این همه سازمان صنعت، معدن و تجارت همانطور که در خصوص مسایل پیش آمده در صنف سنگ وارد عمل شد، در این موضوع نیز ورود پیدا می‌کند تا آرامش را بر بازار حاکم نماییم. 

حالا خبر این اعتراض‌ها به گوش امضاکنندگان زیر قانون مالیات بر ارزش افزوده هم رسیده و نمایندگان مجلس را نیز به واکنش وا داشته است. 

سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این زمینه با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده تنها باید به مزد ساخت طلا تعلق بگیرد، گفت: با افزایش ۸ درصدی مالیات بر ارزش افزوده سبب می‌شود تا مردم در هر بار انجام معامله و فروش طلا به میزان ۸ درصد ضرر می‌کنند. 

موضوعی که حمیدرضا فولادگر ، نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز بر آن تاکید دارد و معتقد است مالیات بر ارزش افزوده به صورت مناسبی در جامعه اجرا نشد، زیرا توجهی به ایجاد زیرساخت‌ها و فرهنگ سازی آن در جامعه نشده بود. 

اعتراض‌هایی که از سال ۹۰ تاکنون به گوش می‌رسید حالا طلافروشی‌ها را قفل و صاحبان آن واحدها را برای بیان اعتراض خود مصمم تر از پیش کرده است، این در حالی است که اگر یک خریدار طلا بخواهد سرویس طلایی را به قیمت ۱۰ میلیون تومان خریداری کند، باید ۲۰ درصد اجرت ساخت، ۷ درصد سود فروشنده بر اساس تصویب اتحادیه و حالا ۸ درصد هم مالیات بر ارزش افزوده بپردازد که همین امر باعث دوری خریداران از بازار پر زرق و برق طلای کشور می‌شود. در حالی که ارزش جنس خریداری شده توسط وی همان ۱۰ میلیون تومان و شاید هم کمتر از آن باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها