کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

فرمول متفاوت قیمت خودرو

کدخبر:۴۹۳۲شنبه، ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۷:۳۹۹۰۵۳ بازدید

در حالی که در روزهای اخیر قیمت خودرو در بازار با کاهش روبه‌رو شده است، روز گذشته رئیس شورای رقابت از نهایی شدن فرمولی متفاوت خبر داد که در صورت اجرای آن قیمت خودرو ...

در حالی که در روزهای اخیر قیمت خودرو در بازار با کاهش روبه‌رو شده است، روز گذشته رئیس شورای رقابت از نهایی شدن فرمولی متفاوت خبر داد که در صورت اجرای آن قیمت خودرو افزایش می‌یابد.

این تفاوت از آن جهت است که در بازار آزاد به دلیل افزایش عرضه و نبود تقاضا در سطوح قیمتی پیشنهادی ارزش خودرو با افت نسبی روبه‌رو شده است. به گفته رئیس شورای رقابت، پس از جلسه با دولت و انجام هماهنگی‌های لازم، دستورالعمل قیمت‌گذاری در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می‌گیرد تا نسبت به تعیین قیمت خودروهای داخلی اقدامات لازم انجام شود. تاکید رئیس‌ شورای رقابت بر هماهنگی با دولت از این جهت است که اعمال این فرمول به افزایش قیمت خودروهای داخلی می‌انجامد و دولت نیز مخالفت خود را در این مورد بارها  اعلام کرده است. دولت یازدهم با وجود اصرار خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت  محصولات تولیدی، با تعریف بسته‌های حمایتی تاکنون مانع از اجرای خواسته خودروسازان شده است. در حال حاضر با توجه به جبران بخشی از کسری نقدینگی خودروسازان توسط دولت، تولید در شرکت‌های مذکور تا حدودی اوج گرفته و بازار در مسیر اعتدال قرار گرفته است. بنابراین افزایش قیمت خودرو طبق فرمول شورای رقابت بار دیگر می‌تواند بازار را از مسیر مذکور منحرف کند.

خودروهای داخلی گران می‌شوند؟

گروه خودرو: در شرایطی که شورای رقابت از نهایی شدن فرمول قیمت‌گذاری خودرو خبر داده، اجرای آن منوط به نظر دولت شده است؛ چه آنکه «فرمول جدید» بار افزایش قیمت خودرو را به همراه دارد، اما دولت مخالف «گرانی» بوده و نمی‌خواهد این «بار» بردوش مردم قرار گیرد. آن‌طور که خبر می‌رسد، فرمول قیمت‌گذاری خودرو نهایی شده و شورا نیز آمادگی اعلام آن را در هفته گذشته داشته است، اما چون اعمال این فرمول به افزایش قیمت خودروهای داخلی می‌انجامد و دولت مخالفت خود را در این مورد (گرانی خودرو) اعلام کرده، شورا منتظر کسب تکلیف از مسوولان دولتی است.در این مورد رئیس شورای رقابت تاکید می‌کند که این شورا در جلسه هفته جاری خود با دولت، تکلیف فرمول قیمت خودرو را یکسره خواهد کرد ولي اجرای فرمول جدید قیمت‌گذاری، منوط به نظر دولت است.

به گفته رضا شیوا، شورای رقابت پس از جلسه با دولت و انجام هماهنگی‌های لازم، دستورالعمل قیمت‌گذاری را در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گذارد تا نسبت به تعیین قیمت خودروهای داخلی اقدامات لازم انجام شود. اظهارات شیوا مبنی بر هماهنگی با دولت، از آن جهت است که محمدرضا نوبخت سخنگوی دولت در چند نوبت از موضع مخالف دولت در برابر افزایش قیمت خودرو گفته و شورای رقابت نیز نمی‌خواهد خلاف این رویه رفتار کند.

با این حال، فرمولی که شورای رقابت پس از بررسی‌هاي خود به آن رسیده، نه تنها نشانی از کاهش قیمت ندارد، بلکه بوی گرانی هم می‌دهد و دولت نمی‌خواهد زیر بار افزایش قیمت خودرو برود. موضع مخالف دولت در برابر افزایش قیمت خودرو در حالی است که خودروسازان هنوز هم اصرار بر گرانی دارند و می‌گویند چون هزینه‌های تولید بالا رفته، اثر آن باید در قیمت نهایی خودرو لحاظ شود، آن هم در شرایطی که بازار در حالتی نسبتا متعادل قرار گرفته و حباب قیمت نیز تا حدی شکسته شده است.
در این شرایط، برای مردم جای سوال است که چرا با وجود ایجاد تعادل نسبی در بازار و افت قیمت ها، خودروسازان باز هم بر گرانی اصرار دارند؟ آنها این را هم می‌پرسند که وقتی می‌توان با افزایش عرضه، بازار را کنترل کرد، چرا خودروسازان معمولا از اجرای این کار سر باز می‌زنند و با کاهش عرضه، مقدمات گرانی را فراهم می‌آورند؟ 

رئیس شورای رقابت در پاسخ به این پرسش‌ها می‌گوید: ما به خودروسازان توصیه کرده‌ایم که عرضه مناسبی به بازار داشته باشند و افزایش قیمت را همواره به عنوان آخرین ترفند و راهکار، استفاده کنند؛ از طرفی، نظارت لازم نیز در این مورد انجام می‌شود تا خودروسازان طبق قانون عمل کنند. جدای از اظهارات شیوا، به نظر می‌رسد دولت و وزارت صنعت نیز به نوعی با خودروسازان بر سر عرضه و قیمت خودروها به توافقاتی رسیده‌اند و این موضوع می‌تواند تضمینی باشد برای متعادل ماندن بازار.از طرفی، خودروسازان می‌دانند که وزارت صنعت دولت یازدهم، بر سر مسائلی مانند قیمت خودرو و نحوه کنترل بازار، با خودروسازان شوخی ندارد و اگر امتیازاتی به آنها داده، در عوض، عرضه مناسب و تثبیت قیمت را مطالبه خواهد کرد.  

 فرمولی ناهماهنگ با دولت

اما رئیس شورای رقابت دیروز در گفت و گوهایی جداگانه با «ایسنا» و خبرگزاري مهر نیز از نهایی شدن فرمول قیمت‌گذاری خودرو صحبت به میان آورده وباز هم تاکید کرده که تا وقتی تورم هست، قیمت خودرو کاهش نمی‌یابد.شيوا در اظهارات خود ضمن تاکید بر کاهش نیافتن قیمت رسمی خودروهای داخلی (نه قیمت در بازار)، از عبارت «تغییر قیمت» نیز استفاده کرده، که با توجه به تاکیدش بر ارزان نشدن خودرو، می‌توان این «تغییر» را به نوعی همان «گرانی» تعبیر کرد. در واقع اینکه رئیس شورای رقابت همزمان دو عبارت «کاهش نیافتن قیمت خودرو» و «تغییر قیمت خودرو» را به‌کار برده، می‌تواند تلویحا به معنای افزایش قیمت (هرچند اندک و قابل چشم پوشی) باشد.

شیوا تاکید کرده که قیمت خودرو زماني کاهش می‌یابد که هیچ تورمی وجود نداشته باشد. وی با اشاره به فرمول جدید شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو، گفته که چون با تورم عمومی و تورم بخشی روبه‌رو هستیم، زمانی کاهش قیمت خواهیم داشت که در آینده هیچ تورمی وجود نداشته باشد. وی در پاسخ به اینکه آیا روند کاهشی تورم درسال جاری نمی‌تواند در کاهش قیمت خودرو موثر باشد نیز تاکیده کرده که از اسفند‌ 1391 تا اسفند‌ 1392 تورم داشته‌ایم و محاسبات قیمت خودرو نیز براساس تورم ایجاد شده خواهد بود. 

رئیس شورای رقابت اما از نهایی شدن فرمول قیمت‌گذاری و افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت خبرداده و گفته که شورای رقابت این فرمول را نهایی کرده و تغییرات ایجاد شده، به‌طور طبیعی منجر به «تغییر قیمت» نیز خواهد شد، زیرا متغیرها تغییر می‌کنند.

به گفته شیوا، قرار بوده فرمول جدید، اواخر هفته گذشته اعلام شود اما با توجه به گفته‌های سخنگوی دولت مبنی بر عدم موافقت با تغییر قیمت خودرو، شورا تصمیم گرفته فرمول جدید را پس از کسب اطمینان از دولت اعلام کند. وی گفته که ممکن است دولت برنامه خاصی برای صنعت خودرو داشته باشد، بنابراین شورا منتظر کسب اطلاعات بیشتر در این مورد است. اظهارات رئیس شورای رقابت در شرایطی است که محمدرضا نوبخت در نشست خبری چهارشنبه گذشته خود باز هم از مخالفت دولت با افزایش قیمت خودرو صحبت به میان آورده و این را هم گفته که نظر شورای رقابت نیز در این مورد (گران نشدن خودروهای داخلی)، مثبت است. وی البته پیش‌تر نیز از مخالفت دولت در مورد افزایش قیمت خودرو گفته بود و ظاهرا از همین رو بخشی از مشتریان نیز این اظهارات را پذیرفته و با فرض عدم تغییر قیمت‌ها، روانه بازار شده و تحریم خرید خود را شکسته‌اند. به گفته فعالان بازار، این دسته از مشتریان به تصور اینکه بازار خودرو در شرایط تعادل قرار گرفته و به این زودی‌ها بالا و پایین نخواهد شد، روی به خرید آورده‌اند و از طرفی، حباب قیمت‌ها نیز تا حدی شکسته شده است.این در شرایطی است که موضع شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودرو با توجه به فرمول جدید و ناهماهنگی لازم با دولت در این ماجرا، می‌تواند بازار خودرو را از شرایط نسبتا متعادل خود دور کرده و سبب سرگردانی چند باره مشتریان شود.

هرچه هست، معادله قیمت خودرو با توجه به فرمول جدید شورای رقابت، پاسخی جز گرانی ندارد و این پاسخ نیز برای دولت و صد البته مردم، قابل قبول نیست. آن طور که رئیس شورای رقابت عنوان کرده، قیمت خودروهای داخلی با توجه به فرمول جدید، از جمع «متغیر تورم بخشی»، «متغیر بهره‌وری» و «متغیر کیفیت» با هم و تاثير دادن آنها در قيمت خودرو در سال گذشته به دست مي‌آيد.وی همچنین در خصوص نرخ تورم بخشی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده نیز گفته که تورم بخشی ارائه شده از بانک مرکزی یک عدد خام بود و بر این اساس شورای رقابت کار ویژه‌ای روی این تورم انجام داد و آن را که بر مبنای ارز آزاد بود، تبدیل به تورمی ترکیبی بر مبنای ارز مبادلاتی و ارز آزاد کرد.

شیوا در واکنش به اینکه با توجه به کاهش نرخ تورم بخشی، قیمت خودرو نباید افزایش چندانی داشته باشد نیز تاکید کرده که سال گذشته خودروسازان ارز مبادلاتی دریافت می‌کردند؛ اما بنا بر اعلام بانک مرکزی و خودروسازان، بخشی از ارز مورد استفاده در صنعت خودرو طی سال 92، «آزاد» بود و بنابراین باید «ارز آزاد» را نیز وارد فرمول قیمت‌گذاری کرد.از مجموع اظهارات رئیس شورای رقابت می‌توان نتیجه گرفت که شرایط اقتصادی کشور راهی جز افزایش قیمت خودرو را پیش پای دولت نمی‌گذارد، مگر آنکه قرار باشد این هزینه‌ها از راه‌هایی جز «گرانی» جبران شوند.

به اعتقاد کارشناسان، دولت و شورای رقابت نیز در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور، قیمت خودرو قابل تثبیت نیست و چالش‌های موجود به‌خصوص «تورم»، دست از گریبان قیمت خودروها برنمی‌دارد.کارشناسان بر این باورند که دولت و شورای رقابت، افزایش هزینه‌های تولید و تاثیر آن بر رشد قیمت نهایی خودروهای داخلی را پذیرفته اند، اما به دنبال راهی بابت جبران آن می‌گردند و تا حد امکان می‌خواهند این «راه»، «گرانی» نباشد. به عبارت بهتر، دولت قصد دارد با روش‌های دیگری غیر از افزایش قیمت، هزینه‌های تولید خودرو را جبران کند و به نظر می‌رسد قوی‌ترین سناریو در این ماجرا، دادن امتیازاتی به خودروسازان بابت تثبیت قیمت‌ها است.

مجموعه اتفاقاتی نیز که طی هفته‌های گذشته رخ داده (تخصیص ارز مبادله‌ای به صنعت خودرو و صحبت از پرداخت وام به خودروسازان) به نوعی تایید‌کننده این سناریو است، چه آنکه فعالان صنعت خودرو نیز از اثر مثبت این اتفاقات بر جبران نسبی هزینه‌های تولید می‌گویند. به گفته آنها، اختصاص ارز مبادله‌ای به صنعت خودرو و پرداخت وام (وامی که ظاهرا قرار است از محل صندوق توسعه ملی به خودروسازان پرداخت شود) تاثیر قابل توجهی بر جبران هزینه‌های تولید دارد، به نحوی که تورم قیمت خودرو را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. فعالان صنعت خودرومعتقدند، تا پیش از اختصاص ارز مبادله‌ای و بدون در نظر گرفتن وام احتمالی از محل صندوق توسعه ملی، تورمی 30 درصدی برای قیمت خودروهای داخلی طی سال جاری پیش‌بینی می‌شد، اما حالا که خودروسازان ارز مبادله‌ای می‌گیرند و با فرض پرداخت وام موردنظر، این «تورم» تا 10 درصد نیز قابل کاهش است. با توجه به این اظهارات، طبعا اگر قرار به دادن امتیازاتی دیگر به خودروسازان بابت تثبیت قیمت باشد، گران نشدن خودروهای داخلی چندان دور از دسترس نخواهد بود، منتها به شرط آنکه خودروسازان بهانه‌های جدیدی برای گرانی نتراشند.


 تشویق و تنبیه خودروسازان

اما رئیس شورای رقابت به نوعی خبر از تشویق و تنبیه خودروسازان نیز داده است. شیوا با بیان اینکه در فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو، برای خودروسازان جایزه و جریمه در نظر گرفته شده، گفته که این جایزه و جریمه به‌طور مستقیم در قیمت‌گذاری خودرو موثر است و به نوعی در راستای نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود. وی تاکید کرده که بر این اساس، میزان جایزه و جریمه خودروها محدوده‌ای بین 5/2- تا 5/2+ درصد دارد که به عنوان جریمه و پاداش بهره‌وری و کیفیت در فرمول گنجانده شده است. شیوا این را هم می‌گوید که در برنامه پنجم توسعه، متوسط بهره‌وری صنعت 2 درصد است و بنابراین سالانه باید حداقل 2 درصد کاهش قیمت از محل بهره‌وری نصیب مصرف‌کنندگان شود.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

mammadH2: 1393/3/308:24:28،
151
23
ازاینم گرون تر؟:D!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خوبه والا دیگه باس گفت..........
سامان: 1393/3/308:36:01،
118
63
چقدر زود خبرها عوض میشن !
حسین: 1393/3/308:39:53،
119
31
ما اسفند نخریدیم گفتیم ارزون میشه چند روز پیش هم که خیلی گرون شده بود الان بهترین زمان خریده چو ممکنه دوباره قیمتا بالا بره ، تو این مملکت آدم نمی تونه فردا رو پیش بینی کنه !
مهدی: 1393/3/308:51:41،
96
27
از کی تا حالا چیزی ارزون شده که این دومیش باشه ، خیال باطل
علی: 1393/3/308:53:57،
175
103
بخریم +
نخریم -
خواهشا صادقانه نظر بدید
علی جون: 1393/3/309:03:01،
94
23
کاش انقدر فکر گرونی هستند فکر کیفیت و نوآوری بودند
آشغال 20-30 سال پیش رو دارم بهمون میندازن هر روزم گرونتر از دیروز
رنگین کمان: 1393/3/309:21:13،
108
30
گرون میشه+ گرون نمیشه_ _ _
امیر علی: 1393/3/309:42:01،
57
18
میترسم اگه دولت بخواد با شیب ملایم ! خودرو را گرون کنه قیمتا چند درمیاد ؟
خودم: 1393/3/309:51:38،
27
19
من موندم اینهایی که به این خبر منفی میدن ، چقدر ساده هستند به گرانی رای میدهند!
قلی: 1393/3/310:16:01،
41
21
جانا بالا از این هم گیران!!!!!!!!!
انبار دار خودرو: 1393/3/311:11:14،
19
50
خدا کنه تا اخر مرداد گرون نشه من 8تا ماشین نوشتم تحویل مردادماه بعدش اگه گرون بشه بهتره من سود میکنم 2 برابر تو رو خدا همه شما کامنت بذارین بگین گرون نشه شاید شاید شاید دلشون بسوز یه خورده دیرتر قیمتا رو اعلان کنن تا ما هم به یه نونو نوایی برسیم
حسین: 1393/3/308:25:28،
103
91
خدا لعنت کنه هر کی برا جیب این مردم بدبخت کیسه دوخته
حسام: 1393/3/309:53:27،
34
51
اینای که رای منفی دادن منظورشون چیه ؟؟
پیاده: 1393/3/308:26:35،
43
20
یعنی چی میخواد ارزون بشه؟؟؟
ای دل غافل.....
من: 1393/3/308:26:53،
74
20
چرا ما نمیریم دم ایران خودرو و سایپا اعلام کنیم ک ما دلواپسیم؟
سینا: 1393/3/315:15:01،
14
20
اگر مرد باشیم اعتراض میکنیم ، ولی مردونگی خیلی وقته که ته کشیده
عشق هیوندا: 1393/3/308:27:19،
66
14
همون روز که اقای نوبخت اومد و گفت خودرو گرون نمیشه گفتم مطمئن باشید گرون میشه اصلا تو این مملکت هر کدوم از مسولین یه حرفی زد ادم باید برعکس تعبیرش کنه تو این سال ها که اینطوری بوده
فرزاد: 1393/3/308:28:06،
42
19
سال قبل هم با عوض کردن فرمول قیمت گذاری خودرو 90 درصد گرون شد تو ایران عجب با کلمات بازی میکنند
h: 1393/3/308:28:21،
55
17
شيب ملايم به سمت گراني \
میثم: 1393/3/308:29:11،
24
14
همه جای دنیا خودرو ها با اشانتیون همراه ولی آپشن های شرکتای داخلی خودمون نیگاه، یه سال یادمه ژاپن خودرهاش مشکل دار بود به همه جا گفته بود بیارن عوضش کنن
هادی: 1393/3/308:30:21،
48
61
رئیس شورای رقابت فداییییییییییییییییی داری!!!
من: 1393/3/308:30:52،
57
45
فقط دارن مردم رو بازی میدن
یانکی: 1393/3/308:30:52،
42
56
آرامش بازار در حال حاضر هیچ ربطی به تدبیر اقایون نداره دلیلش این هست که الان فصل تقاضا برای خودرو نیست دوم قدرت خرید مردم پایینه سوم یک مقداری عرضه در بازار صورت گرفت که اونم به خاطر این بود که میخاستن یه مقدار پارکینگ هاشون ظرفیت باز کنه برای تولیدات جدید با قیمت بالاتر
امیر: 1393/3/308:31:25،
73
16
تو رو خدا تعطیل کنید این صنعت ورشکسته رو ...
یکی: 1393/3/308:31:48،
61
24
وقتی خبر افزایش قیمت خودرو تکذیب شد همه می دونستند از افعال معکوس استفاده شده مثل برره میمونه
خر: 1393/3/308:33:09،
30
19
این ماجرای افزایش یا عدم افزایش قیمت خودرو ادم رو یاد افزایش قیمت بنزین میندازه که با شیب ملایم بود حالا اگر منظور این اقایون از افزایش جزیی قیمت خودرو همون افزایش ملایم باشه که .....
مخمل: 1393/3/308:36:39،
36
6
صداقت حلقه گمشده مدیران خودروساز!
حامد: 1393/3/308:37:29،
33
20
منفور ترین صنعت در کل جهان خودرو سازان ایران هستند. این صنعت منفور و مدیرانش محکوم به نابودی هسند. و حکم نابودی رو خودشون با رفتار خودشون امضا کردند.
رضا: 1393/3/308:38:47،
40
21
نتیجه فرار مغزها و همچنین عدم اجازه و دخالت دادن معدود جوانان تحصیل کرده واقعی و دود چراغ خورده در تصمیم گیری های کشوری و در عوض در راس قرار گرفتن عده ای فارغ التحصیل بی سواد و جزوه باز که با ابتدایی ترین سطح تفکر دوران عصر حجر که سعی در فرموله کردن خطی یک معادله غیر خطی دارند.
جهت درک بهتر حضرات مسئول: از مربع برای مدل کردن دایره استفاده ننمایید. روش های مناسب تری در چند قرن اخیر مطرح شده اند.
علیرضادغلاوی: 1393/3/308:44:01،
21
22
خیلی هم رقابت سرشون میشه مرزها رو آزاد کنن بعد ماشین های داخلی رو قیمت گذاری کنن !!!!!!!!
اجمد: 1393/3/308:53:40،
27
16
تلاش وسعی شواری رقابت برای افزایش قیمت است .انکاری دستش باخودسازان توی یک کاسه است .چنانکه ازنامش پیداست رقابتش باید
درجهت کیفبت خودروباشد.نه درجهت ارائه فرملهای متعددبرای افزایش قیمت خودرو......
repsol: 1393/3/308:57:01،
38
21
اقا پراید صفر 22 میلییونی جای ضبطش خالیه این یعنی چییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی؟
بغول نقی همه چی ارومه ولی بزارین برم من
سجاد: 1393/3/309:16:51،
20
44
دوروغه همش بازار گرمیه لعنت به همشون
لعنت به اونی ک مسئوله ولی کاری نمیکنه
نخریدن نه تنها ماشین بلکه هر چیز دیگری باعث کاهش قیمت میشه.

بازار شله خرید هرگز خوب دارن سقوط میکنن
اقتصاددان: 1393/3/309:21:00،
26
15
بجای افتادن بجان مردم ایران اگر راست میگید خودرو را صادر کنید و مردم هم حمایت میکنن نه با بازار گرمی جیب مردم را خالی کنید خودرویی که کیفیت نداره فقط هزینه جامعه را بالا میبره من خودم صنعتی هستم خدا وکیلی صنایع ایران قدیمی هست و با این روشها جواب نمیده اخرش مثل شوروی سابق فروپاشی خواهد شد واقعیت تلخه
علی: 1393/3/309:22:11،
20
32
تحریم خودرو ایرانی و چینی تنها راه مبارزه با اینهاست.
مهدی: 1393/3/309:50:46،
35
17
علی جون اگه خارجی ها ما رو تحریم کنن اثر داره و اگه ما بخوایم یه چیزی رو تحریم کنیم همیشه برعکس میشه
111111111111111111111: 1393/3/309:58:20،
97
41
دلال بازی که فرمول نمیخواد دیگه
ghgh: 1393/3/310:29:58،
22
30
اقا میشه دیگه در مورد قیمت ماشین تیتر خبر نزاری ؟ اقا ما نمیخوایم ماشین نمیخوایم . هر روز به اندازه کافی عذاب داریم نزار دیگه اقا
رضا: 1393/3/310:38:09،
49
19
چیزی که مشخص قیمت ها افزایش پیدا می کنه. دولت هم کاری نمیتونه بکنه مجوز افزایش قیمت نده تولید رو کم می کنند. ولی چون تو این فصل مثل هر سال تقاضا کم شده قیمت ها اومده پایین. کسی ماشین می خواد بخره، نخره باید گرون تر بخره. چون پول داره بی ارزش میشه.
علی: 1393/3/311:00:26،
27
16
کاملا باهاتون موافقم
تالوعه اینا همش نمایشه برای افزایش قیمت
میلاد: 1393/3/311:34:58،
15
13
هرچی خودرو گران تر میشد مردم بیشتر هجوم میبرند به سمت خرید و کیفیت خودرو واسشون مهم نیست.تازه خوشحال هم میشند که تواین بازار خودرو خریدند.
علیرضا: 1393/3/313:57:12،
16
15
مصرف کننده ی واقعی توان خرید نداره ، دلال ها هستند که میخرن دادا
بهزاد: 1393/3/312:12:15،
21
17
خداییش بعضی از ماشین دارا زیر پوستی یکم خوشحال شدن.
ولی چه می شه کرد عادت بد مردم ایرانیه به گرونی.
افشین: 1393/3/312:19:20،
22
21
اینو دیگه همه میدونن اکه هر موقع مسئولین بگن فلان چیز داره ارزون میشه یعنی دقیقا معنای عکس داره و داره مث... میره بالا!!!!!!
M: 1393/3/312:31:25،
41
18
چه جالب .
میگه دولت مخالف گرانی بوده :)
ایران خودرو مال دولته. شورای رقابت هم اداره ی دولته .
حالا دولت به نظرتون با نظر دولت مخالفت میکنه ؟
اینا همش سیاه بازیه اخه مردم توان خرید ندارن و لگن سازها هم باتوجه به بازار عاقلانه نیست قیمت رو بالا ببرن
حالا این وسط دولت میخاد خود شیرینی کنه
وگرنه اینا همش بازیه
بی نام: 1393/3/312:42:38،
15
15
این نشان از این دارد که شورای رقابت یک زیرمیزی سنگین از خودروسازها گرفته که اینقدر براشون دست و پا می زنه!
یعنی این آقا منظور سخنگوی دولت را نفهمیده! یا می خواهد بر سرگرانی با دولت چانه زنی کنه
میلاد: 1393/3/313:55:52،
14
20
خودروسازها به دنبال گرفتن باج (نقدینگی)از دولت هستند ، برای همین میگن گرون میکنیم ولی اول باید نظر دولت هم بپرسیم

اگه دولت نقدینگیشون رو تا حدودی تامین کنه از این گرونتر نمیشه

همه چیز بستگی به دولت داره

بنظرم اگر گرون شد دولت باید ارز مبادله ای رو از خودروسازا بگیره چون خودروسازا میخوان قمیت رو با دلار 5000 هزار تومنی تعیین کنند
دلال: 1393/3/314:38:43،
96
20
ایولللل دمت گرم حاجی خوشحالم کردی.
3 4 تا ماشین تو انبار داشتم نگران وضعیت بودم اینجوری حداقل 15 20 تومن بیشتر سود می کنم.
هالو: 1393/3/315:10:28،
15
20
شاید تازگی به شورای رفاقت تغییر نام داده. دولتی که نتونه جلو 2تا خودرو ساز (خودرو فروش ) به ایسته فاتحشو باید خوند اگه واقعا منافع مردم مد نظرتونه همزمان شرایط واردات رو تسهی کنید که حساب کار دستشون بیاد. آقایون دولت اگر بر ما نیستید صراحتا .....حداقل گماشتگان این صنعت رو تغییر بدید
حق و صبر: 1393/3/317:30:56،
19
13
دیگه معلوم شد دست همه توی یه کاسه هست، از شورای رقابت تا لگن ساز و دولت همه فقط یک چیز می خوان: پول بیشتر و بیشتر
بیاین با تحریم لگن های ایرانی این پولو بهشون ندیم، هیچ کس از بی ماشینی نمرده دوستان
صبر داشته باشید تا به حق خودتون برسید
و تواسعو بالحق و تواسعو بالصبر
علی: 1393/3/320:25:42،
15
36
فقط نخرید ،تحریم خودرو بی کیفیت داخلی جواب میده

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل