کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

ثبات قيمت خودرو، باري بر دوش دولت يا خودروسازان؟

کدخبر:۴۸۶۸سه شنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶:۳۰۳۷۶۲ بازدید

تثبيت قيمت خودرو در شرایط ویژه اقتصادی کشور، سياستي است كه دولت‌هاي مختلف تمايل زيادي نسبت به اجرای آن داشته‌اند.

اصرار دولت‌ها در این زمینه با عملياتي شدن فازهاي اول و دوم هدفمندی یارانه‌ها يا تحريم‌‌هاي بين‌المللي که بار هزینه‌ای زیادی بر دوش تولید‌کنندگان قرار داد نيز مانعي براي اجراي چنين سياستي به وجود نیاورد.به تعبیری دیگر در شرايطی كه بار مالی سنگيني با توجه به سیاست‌های اقتصادی دولت‌های گذشته و فعلی بر دوش خودروسازان قرار گرفت، قيمت‌ها با دستور دولت تثبيت شد.

هرچند همزمان با اجرای قانون هدفمندي يارانه‌ها چه در فاز اول و چه در فاز دوم و دستور ثبات قيمت‌ها، مجريان اين قانون وعده‌هایی مبنی‌بر حمایت نقدی و غیر‌نقدی به شرکت‌های خودروساز دادند، اما بخش زيادي از اين وعده‌ها در دولت نهم و دهم عملي نشد و دولت یازدهم نيز سعي دارد تا با برداشتن گام‌هاي ابتدایی در راستای حمایت از تولید، بخشی از این وعده‌ها را اجرایی کند.بر این اساس در سال ۹۲ كه با آخرين ماه‌های عمر دولت دهم همزمان بود، علاوه‌بر قطع حمايت‌هاي هميشگي دولت از خودروسازان، با درخواست آنها مبنی‌بر افزايش قيمت‌ها نيز موافقت نشد. 

اصرار خودروسازان براي افزايش قيمت محصولاتشان در سال 92 در حالي بود كه آنها در آخرين روزهاي سال 91 و همچنين نخستين روزهاي سال 92 افزايش قيمت چشم‌گيري را بر محصولات خود اعمال كرده بودند. با اين وجود به عقيده خودروسازان، در شرايطي كه دولت هيچ حمايتي براي جبران زيان‌هاي مالي خودروسازان انجام نمي‌داد، آنها باز هم به افزايش قيمت‌ها تا جايي كه بخشي از زيان‌هايشان را جبران كنند نياز داشتند. 

با وجود زيان انباشته خودروسازان و عدم حمایت آنها از سوي دولت (براي مثال پرداخت نشدن تسهيلات دو هزار ميلياردي به خودروسازان در دولت دهم)، مشخص بود كه افزايش دوباره قيمت‌ها در سال 92 نارضايتي مشتريان را به دنبال خواهد داشت و در چنين شرايطي نبايد به افزايش قيمت خودرو به عنوان آخرين راه‌حل اکتفا مي‌شد. در نهایت قبول ثبات قيمت‌ها از سوي خودروسازان به دستور دولت، منجر به كاهش شديد توليدات و افزايش بيش از پيش زيان انباشته آنها از سال گذشته شد. حال با ورود به سال 93 و در حالي كه بيش از شش ماه از عمر دولت يازدهم می‌گذرد، خودروسازان باز هم تنها راه جبران زيان‌هاي مالي خود را افزايش قيمت می‌دانند؛ با این تفاوت که اين‌بار دولت با پيشنهاد تخصيص ارز دولتي به خودروسازان وارد ميدان شده است تا در كنار جلب رضايت خودروسازان آنها را وادار به تثبيت قيمت‌ها كند. 

بعد از گذشت بيش از يك سال از قطع ارز دولتي براي خودروسازان و استفاده آنها از ارز آزاد براي توليد خودرو، اختصاص ارز 2 هزار و 650 توماني به توليد خودرو، حمايت خوبي از سوي دولت به شمار مي‌رفت تا با تكيه به اين حمايت قيمت خودرو در سال جديد ثابت نگاه داشته شود. اما اختصاص ارز دولتي به خودروسازان تمام ماجرا نیست؛ چراکه دولت انتظار دارد با وجود اين حمايت، قيمت خودرو در سال جديد ثابت نگاه داشته شود تا مشتريان براي خريد خودرو بيش از اين تحت‌فشار قرار نگيرند. اين انتظار دولت در حالي است كه خودروسازان چنين امتيازي را براي ثبات قيمت خودرو كافي ندانسته و از احتمال افزايش 10 تا 15 درصدي قيمت خودرو می‌گویند.

به اين ترتيب خودروسازان نه تنها اختصاص ارز دولتي را براي ثبات قيمت خودرو كافي نمي‌دانند بلكه هر بار با به ميان كشيدن بحث افزايش 10 تا 15 درصدي قيمت خودرو، اين مساله را مطرح مي‌كنند كه براي ثبات قيمت‌ها در كنار دريافت ارز دولتي، ثابت بودن قيمت مواد اوليه نيز براي آنها ضروري است.اما درخواست ثبات قيمت مواد اوليه و افزايش 10 تا 15 درصدي قيمت‌ها در حالي در كنار دريافت ارز دولتي از سوي خودروسازان مطرح است كه به نظر مي‌رسد با وجود چنين حمايت‌هايي از سوي دولت آنها نيز به عنوان توليدكننده بايد سهمی در تثبیت قيمت خودرو داشته باشند.با توجه به اينكه در شرايط فعلي دولت حاضر به ارائه تسهيلات به خودروسازان براي ثبات قيمت‌ها شده است و از ديگر سو مشتريان نيز با وجود نارضايتي از قيمت‌هاي فعلي، بخشي از بار حمايت از خودروسازان را به دوش مي‌كشند، به‌نظر مي‌رسد خودروسازان نيز بايد در راستاي كاهش يا دست‌كم ثبات قيمت‌ها گامي اساسی بردارند و سهمي داشته باشند. 

کاهش هزینه‌های سربار تولید، اصلاح سیستم مدیریت مالی، افزایش بهره‌وری در تولید، افزایش تولید و ده‌ها راهکار دیگر از نظر کارشناسان برای کاهش هزینه‌های تولید و ثبات قیمت خودرو وجود دارند که خودروسازان می‌توانند با اتکا به این راهکارها ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمتی را که مدام از آن یاد می‌کنند، جبران کنند. به این ترتیب اگر خودروسازان با تکیه بر ظرفیت‌های خود اقدام به چنین صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید کنند، می‌توان امیدوار بود در کنار اختصاص ارز دولتی و همراهی مشتریان، قیمت خودرو تحت‌تاثیر عملکرد خودروسازان و ایفای نقش آنها، مسیر ثبات در پیش بگیرد. 


 موانع کاهش هزینه‌ها 

عملکرد خودروسازان برای ثبات قیمت‌ها انتظاری است که با توجه به تجربه گذشته در صنعت خودرو، دور از ذهن نیست. در حال حاضر با توجه به نارضایتی مشتریان از افزایش قیمت خودرو و همچنین اعلام مکرر این موضوع از سوی خودروسازان که برای حفظ بازار علاقه‌ای به افزایش قیمت ندارند، انتظار ثبات قيمت‌ها بیش‌ازپیش تقویت می‌شود. در این زمینه یک کارشناس اقتصادی تاکید می‌کند که خودروسازان نمی‌توانند سهمی در ثبیت قیمت خودرو داشته باشند؛ چراکه خصوصی‌سازی آنگونه که باید در صنعت خودرو شکل نگرفته است، به همین دلیل آنها قادر به کاهش هزینه‌های تولید و مدیریت مالی نبوده و قیمت تمام شده تولید خودرو به این واسطه گران تمام می‌شود. جمشید پژویان به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: باید مطالعه‌ای در این زمینه انجام شود که خودروسازان طی چند سالی که خصوصی شده‌اند چقدر توانسته‌اند توان خود را بالا ببرند و یا مدیریت مالی در این صنایع به واسطه خصوصی‌سازی چقدر متحول شده است؟ او در ادامه با اشاره به این نکته که انتظار خصوصی‌سازی این است که هزینه‌ها کاهش و سود افزایش پیدا کند، می‌گوید: مزیت یک مدیریت خصوصی این است که هزینه‌های بنگاه را كاهش دهد، درست برعکس مدیریت دولتی که هزینه‌ها را به صورت حداکثری افزایش می‌دهد. پژویان نکته مهم در این مساله را خروج دولت از صنعت خودرو می‌داند و معتقد است: این یک نظریه اقتصادی است که می‌گوید وقتی دولت در بخش خصوصی ورود پیدا می‌کند، درست مانند اتفاقی که در صنعت خودرو در جریان است، هزینه‌ها رشد پیدا می‌کند. در‌واقع در چنین بنگاهی پول‌های زیادی خرج می‌شود بدون اینکه سودی داشته باشد زیرا مدیریت چنین بنگاهی که اصولا از سوی دولت تعیین می‌شود، برای داشتن حداکثر سود و پاسخگویی به سهام‌داران، خود را مسوول نمی‌داند و تنها به دنبال پاسخگویی به یک شخص بالادستی است. پژویان عقیده دارد با خصوصی‌سازی «اسمی» نمی‌توان به کاهش هزینه‌ها امید زیادی داشت. 


 رشد تولید، راهکاری برای کاهش هزینه‌ها

خصوصی‌سازی واقعی در صنعت خودرو برای کاهش هزینه‌های تولید و ثبات قیمت خودرو موضوعی است که پژویان بر آن تکیه دارد حال آنکه به عنوان راهکاری فوری‌تر، کارشناسان افزایش تولید را راهی برای کاهش هزینه‌های سربار و ثبات قیمت خودرو می‌دانند. به عقیده کارشناسان با توجه به اینکه هزینه‌های ثابت صنعت خودرو (به غیر‌از هزینه‌های مواد اولیه و نهاده‌های متغیر تولید) بسیار زیاد است، خودروسازان می‌توانند با افزایش تولید این هزینه‌ها را کاهش دهند. جمشید پژویان نيز مانند ساير كارشناسان  عقیده دارد خودروسازان علاوه‌بر اینکه هزینه‌های سربار فراوانی دارند، در حال حاضر از ظرفیت کامل تولید نیز استفاده نمی‌کنند تا به این ترتیب هزینه‌های ثابت در افزایش تولید سرشکن شود.

در همین رابطه سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی نیز ثابت نگاه داشتن قیمت خودرو با افزایش تولید را امکان‌پذیر می‌داند و عقیده دارد خودروسازان با تکیه بر برنامه‌های افزایش تولید به راحتی می‌توانند به ثبات قیمت خودرو کمک کنند. هرچند خودروسازان برای امسال تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی را در نظر گرفته‌اند، اما با وجود این باز هم از گوشه و کنار استدلال‌هایی از آنان شنیده می‌شود که افزایش قیمت را ناگزیر می‌دانند. سعید لیلاز در مقابل این استدلال‌ها برای افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی خودرو می‌گوید: در حال حاضر با توجه به کاهش قدرت خرید مشتریان صحبت از افزایش قیمت راه‌حل درستی به‌نظر نمی‌رسد؛ چرا‌که ده‌ها راه برای صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید و افزایش بهره‌وری وجود دارد؛ در حال حاضر خودروسازان با همین برنامه افزایش تولید می‌توانند مانع از افزایش قیمت شوند. لیلاز عقیده دارد با توجه به اینکه در سال جاری حقوق کارمندان ۲۵ درصد افزایش یافته است، اگر خودروسازان بتوانند با تکیه بر افزایش تولید قیمت‌ها را ثابت نگاه دارند، به این معنا خواهد بود که توانسته‌اند قدرت خرید مشتریان خود را بعد از سقوطی ناگهانی به میزان ۲۵ درصد افزایش دهند. 

با تمام این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که خودروسازان در کنار حمایت‌های دولت و داشتن بازار انحصاری می‌توانند با تکیه بر افزایش تولید نقش پررنگی در ثبات قیمت خودرو و همچنین کاهش زیان‌های سربار خود برای ادامه مسیر داشته باشند. به اين ترتيب در كنار حمايت‌هاي دولت از خودروسازان و همچنين خريد خودرو توسط مشتريان، خودروسازان نيز ضلع ديگري در ثبات قيمت خودرو خواهند بود.  

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

تورم: 1393/2/3008:23:57،
48
39
وای اینقدر دولت زحمت میکشه کمرش خم نشه
عسل: 1393/2/3009:02:14،
38
105
بخریم++++++++++ نخریم_ _ _ _ _
حق: 1393/2/3009:04:54،
168
44
اونايي كه موافق كاهش قيمت لگن ايراني هست مثبت بدن
بقيه رو كار ندارم
زوره: 1393/2/3009:08:20،
61
13
خدا ازشون نگذره
ما يكي از آشنا هامون يه 405 دوگانه گرفته بود
موتورش آتيش گرفت
هنوز دنبال كارايه شكايتشه
3 مليونم تا حالا خرج كرده به نتيجه نرسيده
جاودانه: 1393/2/3009:22:54،
70
16
من فقط يه چيزو ميدونم
اونم اينه كه اگه دولت خودش بخواد خودرو ارزون ميشه
چون 49 درصد ايران خودرو و سايپا به نام دولته
فقط من از اين حرصم ميگيره
كه خودرو هاي آشغالشونو كسي نميخره ميندازن به ايرانياي خودمون
پارس ميره عراق به قيمت 16.598.000
باور ندارين تو گوگل يه سرچي بزنيد .
ببينيد چه قدر ما ايرانيا كه نوه هاي كوروشيم بيچاره شديم .
همه هم ميدونن . بازم براي كلاسش ميرن ميخرن
امید: 1393/2/3011:00:45،
33
8
99.9999999999999999 درصد ،تعیین قیمت دست دولته . خودروفروش نه خودروساز هیچکاره ست
محمد: 1393/2/3012:21:51،
11
12
این الان افعال معکوس نبید.
رضـا: 1393/2/3014:15:33،
15
15
کی گفت ثبات قیمت میخواد !
آخه کجای دنیا ماشین 30 سال پیش رو با این قیمت میده ؟ !
بذارید ماشینای روز با قیمت واقعی بیاد نه با رانت و هزار دوز و کلک !
ممد: 1393/2/3015:47:17،
33
12
همشون دستشون تو یه کاسه هست
علی: 1393/2/3008:27:39،
77
82
در آینده افزایش قیمت خواهیم داشت یا کاهش ؟؟

افزایش ++++

کاهش ------

یا علی .
حامد: 1393/2/3008:29:55،
70
13
یکی به لیاز بگه حقوق 20% اضافه شده نه 25% تازه مبلغ اضافه شده ماه اول رو هم دولت تحت عنوان مقرری ماه اول 100% برداشته این یعنی اینکه کارمندان هیچ اضافه دریافتی تا این لحضه نسبت به سال گذشته ندیدند
دلال : 1393/2/3008:30:09،
20
67
شما هی بگید اشغال .فرغون ولی اینا برا من امثال من حکم طلا ۲۴دارن /فردا میایین ازم میخرین
farzan: 1393/2/3018:51:05،
16
10
گیریم تو پوله مارو گرفتیو ماشین بهمون انداختی !! تو اون دنیا چی ، خوار میشه جلو پامون هر هر هر حالا هی سود کنو حالشو ببر
علی: 1393/2/3008:31:55،
91
47
خدا بیامرزد اون مردی را که در دادگاه خودکار بیکش را درآورد و گفت وقتی من آمدم این خودکار ۵ ریال بود ۱۳ سال بعدش هم همان ۵ ریال ماند.
رنگین کمان: 1393/2/3008:59:54،
17
69
اون موقع مزد کارگر را هم ببین چقدر بود همه چی رفته بالا .
prince: 1393/2/3010:09:37،
32
10
آن شخص در جواب سوال قاضی؟!!!! که گفت در سالهای که مسئولیت داشتی چه ... خوردی این جواب را داد حال باید از این آقایان ؟!!! پرسید در این 35 سال که مسئولیت داشته اید چه ... خورده اید
ما: 1393/2/3014:29:39،
22
13
اقا یا خانم رنگین کمان منظور دوستمون این بود یارو نذاشته تورم بوجود بیاد.منظورش دستمزد یا حقوق کارگرا نبود.نمیشه تو این مملکت ما کارشناس نداشته باشیم؟
حسن: 1393/2/3008:38:35،
32
8
آخرش ندونستیم پایین میاد یانه نماینده ها یه جور میگن اینهو میخواد به ده تومن برسه
خسته شدیم
پیرشدیم
نمیدونیم چیکار کنیم ما حق زندگی خوبو نداریم؟
حق: 1393/2/3009:29:59،
31
11
قصه نخور داداش
فقط 100 سال اولش سخته
خدا ازشون نگذره
Z: 1393/2/3022:05:21،
12
10
می خوای بخری برو بخر.
اما رویای پراید صفر زیر بیست میلیون را از کله ات بیرون کن همانند دلار زیر 3000 تومان.
سياوش: 1393/2/3008:43:13،
32
31
دولت هم كه پشت اين آشغال ساز هاي داخليه كه اجازه ميده اينقدر هزينه توليدشون بالا باشه بعدم اون هزينه هارو اضافه كنن روقيمت ماشينها ، مردم بايد هم زيان خودرو ساز هارو بدن هم خودرو آشغال پرمصرف بدون امنيت ، بي كيفيت سوار بشن !
چرا دولت ميزاره خودرو ساز ايراني بياد ماشين چيني مضخرف با تغيير اسم وقيمت بالا به مردم بفروشه !!
دريغ از يك مسئول دلسوز در اين مملك !!!
کرمعلی: 1393/2/3008:44:54،
38
40
باید در مقابل افزایش قیمت یک کاری کرد .... مردم بسیج شوید در برابر این قضیه ... نگذارید قیمتها کمرمان را بشکند.... نخریدن کافی نیست ... بیایید تحسن کنیم ...
اری+
خیر_
امیر: 1393/2/3008:51:28،
30
15
چقدر خوب میشد اگه تولید متوقف میگردید و شرکتهای خودرو سازی داخلی به شرکتهای بزرگتر خارجی فروخته میشد !
رامین هود : 1393/2/3009:08:59،
23
15
دلت خوشه امیر جان اینها جهل ساله سوارن مردم تا اخرین قطره خونشون را باید هدیه کنند ... شاید راضی بشن دست بردارن از مردم ایران ....
حقوق بگير: 1393/2/3009:01:18،
20
15
اگر قيمت دلار را پائين بياورند و در حدود 2000 الي 2300 تومان تثبيت كنند مشكل همه توليد كنندگان و اكثريت جامعه حل خواهد شد در غير اينصورت و تا زماني كه دلار بالا مي رود هيچكس به جز رانت خواران وزارت صنعت و بانك مركزي و معدودي صادر كنندگان منتفع نخواهند شد و اقتصاد سروسامان نخواهد گرفت.
هوشیار: 1393/2/3009:06:26،
28
11
انگاری ناف این لگن سازا رو با چاقوی افزایش قیمت بریدن!!اگه دلار 1000تومنی هم بهشون بدی بازم میگن ما ضررکردیم و باید با افزایش قیمت جبران کنیم!!آخه لامذهبا اگه ضرر میکنین پس چرا ماشین 40 تومنی تو ایران رو به این کشورای عربی و افریقایی میدین 15 تومن؟!!!!
کوکو: 1393/2/3009:21:04،
27
7
چقدر آخه بی لیاقتی.چقدر ناتوانی.یعنی دولت نمیتونه جلوی خودرو سازش رو بگیره؟آخه مشکل کجاست که اینقدر سر قیمت ماشین گیر کردید؟ماشین آشغال دارید همین الانش به مردم میندازید بازم میگین باید گرونتر بشه؟چقدر گلوی مردم رو فشار میدین؟یارو تو آلمان ازش خواهش میکنن که بیاد آخرین مدل بنز رو اقساط 100 ساله بخره
کوکو: 1393/2/3009:22:52،
25
15
حالا اینجا مردم کل پول رو میریزن شرکت هی فردا و پس فردا میکنه.بخدا پدر مردم رو در آوردین.چقدر جیب دلال رو پر میکنین.بخدا اختلاف طبقاتی داره بیداد میکنه.یکی پول نداره نون بخره.یکی دیگه همین الانش بنزین بشه لیتری 100 هزار تومن هم واسه ماشین 6 سیلندرش مشکلی نداره.
Half life: 1393/2/3009:22:54،
54
12
نمیدونم چرا خودروسازها آسونترین راه رو انتخاب کردن؟ بابا برید نگاه کنید به استانداردهای بهره وری وری و تولید که اکثراً مبتکرشون خودروسازان.برید سیستم های TQM، JIT و کنترل موجودی و هزارتا تکنیک دیگه رو پیاده سازی کنین، نه اینکه بخواین آخرین راهکار رو بعنوان تنها گزینه موجود عملیاتی کنین.
ساسان: 1393/2/3010:02:19،
18
53
شماها الکی جرو بحث می کنید.یه مساله ای قدیمی هست که می فرمایند از ماست که بر ماست. اگر من نوعی از تولید کنندگان خودرو ماشین نگیرم و بیخیالش بشم قطعا خودرو سازان جرات افزایش قیمتو ندارند ولی متاسفانه در کشور ما برعکسه تا قیمت بالا می ره خریدار بیشتر میشه...تجربه نشان داده هر چیزی که گرون بشه مدتی خریداریش نکنی سازنده بخاطر اینکه ضرر نکنه مجبوره قیمت را پایین بکشه حالا خودرو باشه بنزین باشه یا هرچیزی...
جواد: 1393/2/3010:31:02،
15
14
نه دولت نه خودرو سازان مردم بيچاره كه اجباراً بايد همه اين هزينه ها را تقبل كند ايران جيب متشكريم كه لااقل حرفها مان را روي سايت ميگذاري اميدوارم دولتي ها بخوانند.....
محمد1: 1393/2/3010:33:33،
10
10
دولت ارز دولتی به خودرو سازان ندهد تا بازار قیمت خودرو را تائین بکند صد درصد قیمت خودرو پائین خواهد امد
قره قیز: 1393/2/3010:38:24،
17
12
ماشین پراید 131 ثبت نامی 92 کرده بودم تحویل اردیبهشت 93 حالا هم تحویل نگرفتم گفتند یه ماه دیگه بعدش هم شاید گرون بشه باهام دوبله حساب کنن
مجتبي: 1393/2/3012:26:08،
18
16
خريدامروز را به فردا مينداز فردا مطمئنا زورت نميرسه بخريش تا بوده همين بوده وخواهدبود
ایرانی: 1393/2/3016:44:28،
18
11
قبل از کره جنوبی شروع کردیم.و آیا کسی میدونه چیکار کردیم.آیا بعد از این همه سال هنوز میتونیم یه خودرو تمام داخلی طراحی و تولید کنیم؟؟بخدا نه.هنوز ماشینای 30 سال پیش خودرو سازای اروپایی رو با عوض کردن روکش میدن مردم.پیشرفتشونم فقط تو زمینه قیمته.بسته دیگه .....
حسین : 1393/2/3016:45:16،
11
18
اما رو داشته ارز دولتی به خودرو سازان ندهد تا بازار قیمت خودرو را تائین بکند صد درصدد ر آینده افزایش قیمت خواهیم داشت خريدامروز را به فردا مينداز فردا مطمئنا زورت نميرسه بخريش تا بوده همين بوده وآخرش ندونستیم پایین میاد یانه ؟؟؟؟؟؟
نوید: 1393/2/3017:16:29،
24
14
باری بر دوش مردم
سیاوش: 1393/2/3020:33:42،
20
19
چرا راجب قیمت ماشین شفاف صحبت نمیشه؟! این وسط سر ما مردم کلاه میره چون خودشون از افزایش یا کاهش قیمت خبر دارن و این وسط تا خبرشو رسانه ای کنن یه عده‌ای کلی یود میبرم اونوقت ما منتظریم تا قیمت جدید اعلام بشه

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما