کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سبد کالا محدودتر شد


کد خبر : ۴۸۱۰شنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۵:۱۹۴۰۲۷ بازدید

مرحله دوم طرح سبدکالا که به امنیت غذایی تغییرنام داده، معلوم نیست چگونه، چه موقع و برای چند نفر اجرا خواهد شد.

در حالی که طبق آمار 14 میلیون خانوار در مرحله اول سبدکالا دریافت کردند، در مرحله دوم درصد بسیار زیادی از مشمولان حذف خواهند شد. مسؤولان مختلف در اظهارات خود تعداد افراد تحت پوشش را ثابت اعلام نمی‌کنند و هر مسؤول یک آمار خاص می‌دهد. یک مسؤول آمار مشمولان سبدکالا را 11 میلیون خانوار، دیگری 10 میلیون خانوار و اخیرا هم 5 میلیون خانوار اعلام می‌کنند و این طور که معلوم است هنوز ابهامات زیادی برای پرداخت سبدکالا به مشمولان وجود دارد. همچنین تاریخ دقیق اجرای این طرح و اینکه چگونه این اقلام دست مشمولان برسد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. همچنین یک مسؤول اعلام می‌کند که فقط افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی سبد می‌گیرند و دیگری اعلام می‌کند که کارگران هم اقلام سبد را دریافت خواهند کرد. البته رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد هر کس فکر می‌کند به سبدکالا نیاز دارد در مراکزی مانند کمیته امداد حاضر شده و ثبت‌نام کند تا این اقلام را دریافت کند.   یک مقام مسؤول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایسنا آمار جدیدی را اعلام کرد و  درباره جزئیات توزیع سبدکالا در مرحله دوم با تاکید بر اینکه پیشنهاد ارائه کارت اعتباری به مشمولان از سوی وزارت تعاون بوده است، گفت: این پیشنهاد صرفا از سوی وزارت تعاونی‌ها مطرح شده و هنوز هیچ‌گونه تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است.   وی ادامه داد: اگر قرار باشد کارت اعتباری ارائه شود کالاهایی که قرار است در مرحله دوم به مشمولان داده شود در آن تعریف شده و مشمولان می‌توانند با ارائه کارت به مراکز توزیع، کالاهای خود را دریافت کنند.  این مقام مسؤول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که نحوه توزیع سبدکالا در مرحله دوم نسبت به مرحله اول متفاوت باشد، خاطرنشان کرد: اما هنوز راهکار اجرایی مشخصی تعریف نشده و پیشنهاد کارت اعتباری نیز هنوز به تایید رسمی نرسیده است.  او با اشاره به محدود شدن جامعه هدف و بررسی نقاط قوت و ضعف توزیع سبدکالا در مرحله اول، خاطرنشان کرد: براساس برآوردها تنها 5 تا 6 میلیون سرپرست خانوار مشمول دریافت سبدکالا می‌شوند که این افراد اعضای دائمی کمیته امداد و اعضای اصلی بهزیستی هستند.  وی با اشاره به اینکه هنوز دولت مشخص نکرده که می‌خواهد چه میزان اعتبار برای سبدکالا در مرحله دوم اختصاص دهد، بیان کرد:‌ روشی دیگر نیز مطرح شده که براساس آن افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد کارت‌های معرفی خود را باید به مراکز توزیع ارائه دهند. به طور مثال افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی کارت‌های رفاه دارند که با آن کارت‌ها می‌توانند به فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه مراجعه کرده و کالاهای خود را دریافت کنند.  به گزارش ایسنا، هنوز مسؤولان دولتی درباره چگونگی توزیع سبدکالا در مرحله دوم، زمان توزیع و اینکه چه کالاهایی را در این سبد قرار دهند تصمیم قطعی نگرفته‌اند. این درحالی است که قرار بود این سبد در مرحله دوم در بیستم اردیبهشت ماه توزیع شود اما گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که اختصاص آن به ماه رمضان موکول شده است.  همچنین تاکنون هیچ‌گونه تصمیم قطعی درباره اینکه این سبد به چه نحو و با چه جزئیاتی توزیع شود گرفته نشده است.  از سوی دیگر به گفته برخی از مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخش عمده‌ای از اعتبارات سبدکالا در مرحله دوم صرفا در مرحله اول استفاده شده و اکنون میزان اعتباری که قرار است دولت به مرحله دوم اختصاص دهد نیز مشخص نیست.

تخصیص 5 نوبت سبد برای 11 میلیون نفر

مدتی پیش معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اعلام کرده بود 11 میلیون سرپرست خانوار سبدکالا دریافت خواهند کرد: امسال دولت 2400 میلیارد تومان یارانه برای امنیت غذایی درنظرگرفته که قرار است این مبلغ درقالب 5 نوبت سبدکالا بین جامعه تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام‌خمینی(ره) یعنی حدود 11 میلیون نفرتوزیع شود. به گزارش مهر، احمد میدری با اعلام اختصاص 2400 میلیارد تومان از سوی دولت برای یارانه امنیت غذایی، گفت: برنامه‌های رفاهی و فقرزدایی می‌تواند برای کشور ایجاد ثروت کند و امسال دولت 2400 میلیارد تومان یارانه برای امنیت غذایی در نظر گرفته که قرار است این مبلغ در قالب 5 نوبت سبدکالا بین جامعه تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام‌خمینی(ره) توزیع شود. میدری ادامه داد: اگر این وظیفه بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذاشته شود، پیشنهاد ما دریافت سبدکالا از سوی جامعه آسیب‌پذیر و کسانی که از حداقل‌های زندگی برخوردار نیستند، است. معاون وزیر کار با بیان اینکه سال گذشته به 50 میلیون نفر به ارزش 1600 میلیارد تومان سبدکالا داده شد، ادامه داد: در توزیع سبدکالا بسیاری هم بودند که می‌گفتند به افراد تحت پوشش تامین اجتماعی و بهزیستی سبدکالا داده نشد و این نوعی احساس تبعیض بین مردم ایجاد کرد. در همه کشورها گفته می‌شود اول کودکانی که تغذیه مناسب ندارند باید سیر شوند. وی تاکید کرد: در ایران 800 هزار کودک توسط وزارت بهداشت شناسایی شدند که این شرایط را دارند و از سبدکالا بهره‌ای نبردند. این نکته‌ای است که باید در مرحله بعد مورد توجه قرار بگیرد و افرادی که مستحق هستند سبدکالا دریافت کنند و رئیس‌جمهور اعلام کرد در مرحله اول 11 میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی سبد کالا دریافت خواهند کرد.

بیش از 14 میلیون خانوار سبدکالا دریافت کردند

اعلام خبر تحویل سبدکالا فقط به 5 میلیون نفر در حالی است که مشاور وزیر  صنعت، معدن و تجارت گفت: بیش از 14 میلیون خانوار سبد کالا دریافت کردند. محمد علی  گودرزی، اظهار داشت: براساس جمعیت تهران با بیشترین فراوانی رتبه اول و ایلام پایین‌ترین دریافت‌کنندگان سبد را به خود اختصاص دادند. وی تصریح کرد: پس از انجام راستی‌آزمایی در جامعه  هدف، تعداد سرپرستان خانوار مشمول دریافت سبدکالا 9 میلیون و 371 هزار و 711 خانوار تعیین شدند که از این تعداد 2 میلیون و  298 هزار و 335 خانوار شاغلان دولت، یک میلیون و 608 هزارو 673  خانوار بازنشستگان، 207 هزار و 105 خانوار طلاب؛ 5 هزار و 644 خانوار  خبرنگار و یک میلیون و 169 هزار و 229 خانوار دانشجویان متاهل و... از زیر  مجموعه  تامین اجتماعی مشمول دریافت این سبد شدند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها