کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

دولت برخلاف ظاهر با افزایش قیمت خودرو موافق است

کدخبر:۴۷۲۱شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶:۱۳۶۰۰۴ بازدید

اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد (که من درجایگاهی نیستم که بتوانم در مورد آن نظری بدهم چون دسترسی به این اطلاعات ندارم) به طور علنی نشان دهنده سیاست بازی و فساد است.

 روزگاری خبر «پراید ۱۰ میلیونی شد» بیشتر به شوخی شبیه بود تا یک خبر واقعی. «شوخی» آن روزها به «رویای» امروز تبدیل شده و دیگر کسی پراید ۱۰میلیونی را در خواب هم نمی‌بیند. ارزان قیمت ترین خودروی ساخت وطن رسیده است به ۲۲ میلیون تومان و ۲۰۶ نیز با ۴۰ میلیون تومان معامله می شود. مردم اکنون مجبورند به خرید خوودروهای بدون ایمنی تن دهند که فاصله قیمت چندانی با ایمن ترین و البته کم مصرفترین خودروهای جهان ندارند.

این روزها نهایت خواسته مردم از جاده مخصوصی ها این است که حالا که تحریم ها لغو شده است، حداقل قیمت هایشان تغییری نکند. اما آنها درخواست خود را برای افزایش قیمت ها به شورای رقابت ارائه کرده اند و برای افزایش قیمت ها پافشاری می کنند. درمقابل اما نامه ای با امضای محمد شریعتمداری بیانیه رسمی دولت برای افزایش قیمت‌ها در فاز دوم هدفمندی است که مشخص می‌کند با شروع افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و سی‌ان‌جی، دستگاه‌های دولتی از چه کانالی برای افزایش قیمت محصولات خود استفاده کنند و چه راهی را طی کنند تا دولت با قیمت‌های جدید آنان موافقت کند. 

شرکت‌های دولتی باید در ابتدا درخواست خود را به کارگروه تنظیم بازار ارائه کنند. در صورتی که این کارگروه ضرورت افزایش قیمت کالای مورد نظر را تشخیص داد، تاییدیه‌ای را به ستاد هدفمندی یارانه‌ها ارسال می‌کنند. در این ستاد هم که مقام‌های عالی‌رتبه کشور عضویت دارند اگر تشخیص دهند کالای مورد نظر در این برهه از زمان نیازمند افزایش قیمت است با آن موافقت خواهند کرد. 

«خودرو» هم شامل این بیانیه می‌شود. پیام نامه معاون اجرایی رئیس‌جمهور برای بازار خودرو این است: «خودرو را فعلاً گران نکنید.» 

درهمین زمینه نظر مرد سابق شورای رقابت را جویا می شویم. او که سرانجام درجدال با خودروسازان از مسند خود استعفا داد همچنان بر مواضع خود در دوران ریاستش بر شورای رقابت پافشاری می کند. وی می گوید: «پیشنهاد من همچنان همان پیشنهادی است که در دوران ریاست شورای رقابت دنبال می کردم. برنامه من دستورالعمل قیمت بود.این دستورالعمل درواقع کمک کننده تشویق کننده و هم وادارکننده خودروسازان به سمت کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت بود. خودروسازان با این موارد می توانستند قیمت ها را افزایش دهند که دراین صورت افزایش قیمت ها منطقی و معقول بود.»

به گفته پژویان «با افزایش کیفیت خودروها و کاهش مصرف سوخت آنها می توان قیمت ها را افزایش داد. دنبال کردن این سیاست کنترل نیازمند ساختاریست که اهل زد و بند با خودروسازان نباشد و خودروسازی برایش ایجاد قدرت نکند (که به خاطر این قدرت بخواهد با آنها هماهنگ شود) تا خودروسازی از این گندابی که در آن غوطه می خورد خارج شود. درنهایت باید ببینیم آیا ما می توانیم یک کشور خودروساز باشیم ، خودروتولید کنیم و حتی برای رقابت در خارج از مرزها توانایی داشته باشیم یا در داخل بتوانیم به راحتی و نه با سد گمرکات با خودروهای خارجی رقابت کنیم.»

پژویان می گوید در مورد رفتار خودروسازان بعد از آغاز اجرای فاز دوم هدفمندی پیش بینی نه، بلکه پیش گویی می کند. «آنچه که من پیش گویی می کنم و نه پیش بینی این است که خودروسازان خواهند توانست بدون کاهش هزینه ها در توجیه جبران این هزینه ها قیمت ها را افزایش دهند و فکر می کنم نهادهای دولتی مربوطه (هرچند به ظاهر درجهت جلب نظر مصرف کنندگان مانع افزایش قیمت می شوند) با افزایش قیمت ها موافقت می کنند.»

رییس سابق شورای رقابت می افزاید: «بارها گفته شده است مثلا در طی چند سال گذشته یک مرتبه تعرفه خودروها کاهش یافته است. انگار که یکسری خودرو به طور خیلی مشخص آماده در آن سوی مرز ها قرار داشتند که به محض کاهش تعرفه آنها به سرعت وارد کشور شده و بعد از واردات، تعرفه دوباره تغییر و افزایش پیدا کرده است. اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد (که من درجایگاهی نیستم که بتوانم در مورد آن نظری بدهم چون دسترسی به این اطلاعات ندارم) به طور علنی نشان دهنده سیاست بازی و فساد است. 

ولی کاهش تعرفه ها باید محتاطانه باشد چون ما به هرحال از لحاظ منابع ارزی تحت فشاریم و از سوی دیگر بازار خودروی خارجی مجزا از بازار داخلی است و اگر تصمیم بر این است که تعرفه کاهش یابد کاهش این تعرفه باید شامل خودروهایی شود که از نظر قیمت بتوانند با خوودروهای داخلی رقابت داشته باشند.»

پژویان با تایید این نکته «که تا زمانی که کاهش تعرفه رخ ندهد به علت انحصار خودروسازان، اتفاقی که می خواهیم در صنعت خودروسازی رخ دهد، نمی افتد.» تصریح می کند: « آقایان ماه ها با من جنگ داشتند در مورد انحصار صنعت خودرو. آقایان به خیال خود فکر می کردند که وقتی می گوییم انحصار یعنی یک خودروساز باید باشد درصورتی که این نیست. اگر ما ۱۰۰خودروساز داشته باشیم ولی سهم یک یا ۲تای آنها به قدری از بازار زیاد باشد که بتوانند با تغییر سطح تولید خود قیمت ها را تحت تاثیر قرار دهند یعنی انحصار وجود دارد. ما هم در صنعت خودرو این انحصار را داریم و خودروسازان ما از این انحصار بهره مند هستند.»

همراه مکانیک



دیدگاه ها

مهران: 1393/2/2011:18:15،
127
33
خود کرده را تدبیر نیست.............
مهدی: 1393/2/2011:43:52،
100
23
بازی سیاسی ....
افایش قیمت همراه با رکود
اقتصاد بیمار
رانت خواری و دلالی
عدم وجود دستگاه نظارت قاطع
فشار به مردم
میثم: 1393/2/2012:19:43،
101
21
در کشوری مثل ایران منافع دولت در تضاد با منافع مردم است
لر: 1393/2/2013:09:25،
74
16
گران کننده ها(دولت-خودرو ساز- شورا) باهم هستند و یک هدف دارند.
اما مصرف کنندها با هم و متحد نیستند و آنها از این موقعیت استفاده میکنند
افسوس: 1393/2/2013:42:00،
63
19
دولت جز به منافع خودش به فکر هیچ چیز و هیچ کس نیست!!
شهران: 1393/2/2021:34:49،
20
48
هنوز مونده قدر احمدی نژاد رو بدونید
جلال: 1393/2/2011:31:15،
97
19
یکی مثل ما پیاده
یکی صد ساله سواره...
روبروی هم نشستن
ما را یه عمر بازی میدن
هادی: 1393/2/2011:36:38،
60
18
آقای پژویان حرف شما درست ولی کو گوش شنوا تو این کشور هیچ کس به نفع مردم کار نمیکنه هرکس به خاطر جیب خودش و منفعت خودش به اصطلاح کار میکنه. واین به اصطلاح خودرو سازان تا زیر مجموعه ای از دولت هستند وضیعت خودرو کشور اصلاح نمیشود و حتی به مرور زمان بدتر میشود. تنها راه پیشرفت صنعت خودرو خصوصی سازی واقعی و رقابت با بازار جهانی میباشد.
ايراني: 1393/2/2011:39:48،
76
104
اين پژويان تئوريسين اقتصادي احمدي نژاد بود آدم بسيار خودخواه و لجوجي است و خودش رو عقل كل ميدونه از اقتصاد روز دنيا هم خبر نداره .همين بس كه مشاوره در خصوص يارانه ها در دوره احمدي نژاد با اين آقا بود!!!
رضا2: 1393/2/2012:01:38،
33
61
من که ازش خوشم میاد و نظراتش رو قبول دارم.
كامراني: 1393/2/2014:25:50،
43
24
يكي نيست به اين بابا بگه مرد حسابي كه در راس امور بودي و پرايد را كردي 22 ميليون چرا اين افاضات را نمي كردي زبانت را موش خورده بود اون موقع بعضي اقتصادانان و خيلي ها همين حرفهاي تو را مي زدند الان گوشه زندانند تو هم اسمت را گذاشتي مثلا كارشناس يه نانواي را هم نمي تواني اداره كني همان بهتر كه اقتصاددان يكي مثل احمدي نژاد باشي
فرشید: 1393/2/2011:40:17،
91
18
اگه جایی بگن دولت با کاهش قیمت موافقه باید تعجب کرد...!
مهران: 1393/2/2011:45:03،
55
25
من اگه داشته باشم خارجی میخرم - فعلا هم 40 تومنی دارم عمرا ایرانی بخرم دارم پس انداز میکنم یه خارجی بگیرم-- واقعا این ماشینا ارزش این قیمتها رو نداره- تنها دوای درد ، تحریمه تحریم.
ممد: 1393/2/2011:45:35،
49
33
اون موقع که خودش رئیس شورای رفاقت بود و یادش رفته مردمو دق داد یه فرمول کشف کرد آخرش هم قیمتا رو بردند بالا
بابک: 1393/2/2011:46:09،
46
22
ما می تونیم با نخریدن جلوی اجحافی که این فرغون سازا در حقمون میکنند بایستیم
افسوس که خیلی ها منافع کوتاه مدت رو به برد بلند مدت ترجیح میدن
کوکو: 1393/2/2011:48:44،
38
22
مشکل اینجاست که ما همیشه دفاع کردیم که بهمون حمله نشه.از نظر بنده قیمت بالا که نباید بره هیچی باید پایین هم بیاد.پراید آخرش 10 12 بیشتر نمی ارزه.اینا میگن گرون بشه که اگه ثابت موند همه بگن دستشون درد نکنه.سال هاست که این شده سیاست گرون کردن
عطا: 1393/2/2015:08:16،
30
18
10-12 میلیون واسه یه پراید؟ چه خبره بابا. نهیت نهایتش 6 میلیون بیشتر نمی ارزه اونم با تمام آپشن هاش
پرایدو: 1393/2/2011:50:08،
37
18
ایران جیب با گذاشتن روزی چندین خبر در مورد خودرو تونسته آمار بازدید سایتش رو بالا ببره و در واقع هر کس به فکر منفعت خودشه این آقا تو زمان خودش چکار کرد که الان نظر میده ، هر روز بحث از خودرو ، چون انحصاریه مجبوریم بخریم البته اونایی که پول دارن ، و این رو خودروسازان از من و شما بهتر میدونن ، بنابراین به فکر سلامت روحیتون باشین و کمتر به ماشین فکر کنید . در ضمن ایران جیب از طرف مردم و به نام مردم حرف نزن و حرف خودت رو با نام خودت بیان کن
رضا: 1393/2/2012:18:37،
31
14
تا اونجا که من میدونم این سایت بدلیل قیمت روز خودرو و سکه و ارز هست که تو ایران معروف شده نه خبر خودرو
پاسخ به رضا: 1393/2/2012:27:32،
35
13
آقا رضا قیمت روزانه خودرو جزو خبر حساب نمیشه ؟
زربان: 1393/2/2011:55:06،
34
78
زمان احمدی نژاد زیر شدیترین تحریما بودیم و کامل با امریکا قطع رابطه بودیم ولی بازار حداقل یه ثباتی داشت و دلار روی 3000 تومن بود
الان که خیر سرتون مثلا با امریکا توافق کردیم دلار داره میره رو 3500
حتی قیمت مواد غذایی رو هم نداریم!!!
والا نمیدونم این روحانی با چه رویی میاد حرف میزنه با مردم
هم آشنا: 1393/2/2012:17:25،
31
31
ارثیه دولت قبل حدود 800 هزار میلیارد بدهی ، چند باری از زبونشون در رفت، حالا تا بدهی و از من و شما در نیارن وضع به همین صورت حاضره. وقتی اقتصاد خرابه روحانی بیاد ، یکی دیگه باشه . زمان میبره شاید سه یا چهار سال ، باید خوشحال باشیم شاید توافق کنن. وگرنه تورم ملت رو از بین میبرد
فرزاد: 1393/2/2012:23:42،
56
20
دار و دسته شما که عامل این نابسامانی هستند با چه رویی اظهار دلواپسی میکنن ؟ ضمنا زمان اون آقایی که الان رفته دلار بالاتر از 3700 بود . درسته ملت حافظه تاریخی درست و حسابی ندارن ، ولی دیگه نه در حد کمتر از یکسال پیش !
hamid: 1393/2/2013:58:53،
32
18
آقای عزیز چندکیلو سیب زمینی و جندتا ساندیس گرفتی که بیای بگی اون موقع دلار 3000 تومان ثابت بوده. تو این 35 سال که ما عادت کردیم. شما هم صبر کن ببین تدبیر و امید کار همون مفرورز رو انجام میده یا نه.
برادر من ما که دیگه آب از سرمون گدشته
صداقت: 1393/2/2011:55:32،
37
20
از دولتمردان میخواهیم صداقت داشته باشند ما به این دولت امید داریم. فکر مردم هم باشین . شما انتخاب شدگان توسط مردم هستین.
علی: 1393/2/2012:12:39،
36
22
این اقای نعمت زاده وزیر صنعت و معدن ازوقتی اومده همه چی بهم ریخته ادم یاد کارای احمدی نژاد میافته.انگارداره همه چیو عمدی خراب میکنه یا شایدم میخواد تامیتونه استفاده کنه.
بیب: 1393/2/2012:33:28،
43
21
آقا ایشون تو نعمت زاده شده ، تو نعمت هم بزرگ شده ، ایشون چی میدونن فقر چیه
احمد: 1393/2/2013:24:16،
34
31
شورای رفاقت درد ما رودرمون نمیکنه فقط خورونخرید
ناامید: 1393/2/2013:24:49،
31
11
از ماست که بر ماست
حق: 1393/2/2013:44:03،
35
17
گور بابای صنعت خودرو حیف حیف به ما حیف به این مردم حیف این کشور حیف به ایران عزیزمون حیف به اون جوانهای رشیدمون که خون دادند تا ادمای ... بیان سر کار که یه پراید اشغال اگه بخوان بدن سر ملتشون منت میذارند والا دشمن با ما این کارو نمی کرد
سروش: 1393/2/2014:49:59،
15
12
افزایش قیمت خودرو و این داستان همچنان ادامه دارد...
مهران: 1393/2/2014:52:29،
28
21
خدا ريشه باعث و بانيشو بكنه. ما تا مي يايم واممون جور بشه خودرو ميره بالا .
نیما: 1393/2/2015:02:14،
48
9
شورای رقابت ..... ؟ مگه رقابتی هم تو کاره داداش فقط انحصار و گرانفروشی ...
علی: 1393/2/2015:07:48،
16
10
هیچی توی این مملکت ارزون نمیشه خودتون رو گول نزنید اگه دارید بخرید اگه ندارید ماشین نون شب نیست حرص نخورید گور پدرش که گرون شد.ما یک فامیلی داریم 40 سال قبل زمان سربازی از اصفهان تا زرین شهر را پیاده میرفت برای مرخصی الان از همه سلامت تر است پیاده برید خون خودتون رو کثیف نکنید عمرتون هم طولانی میشه .
بیخیال ماشو: 1393/2/2015:29:14،
19
27
من یه پیشنهاد دارم میشه کسی تو مملکت احساس خطر ، دلواپسی ، مسئولیت ،نوع دوستی،ایران دوستی، مام وطن، غیرت و تعصب نکنه
بزارید یک بار هم شده خودمون ببینم باید چیکارکنیم
هی برای ما نسخه نپیچید و پولش رو بگیرید
امکانش هست؟!!!
اقایون میشه فقط حقوقتون رو بگیرید ولی نظر ندید؟!!میشه؟!!
الحمدلله هیچکدوم سواد اینکارو ندارید طرحتون فقط به نفع خودتونه

امکانش هست .................
معین: 1393/2/2016:54:47،
19
22
درخواست کاهش قیمت نکنید! مطمئن باشید اگه یه روزی یه مرجعی بتونه خودروسازها را وادار کنه که قیمتشون را کاهش بدن به ضرر مردم میشه چون خودروسازها با کاهش هر چه بیشتر کیفیت جبران میکنند و آمار کشته ها از نوزده هزار کشته فعلی در سال بالاتر میره
اشکان: 1393/2/2018:47:57،
23
21
سیاست جدید شون شده فقط دعوای زرگری.همین پژویان نم گه من از رهبری دستور میگیرم.گرون کنن تعرفه رو میاریم پایین.پس همش سر مارو گرم کردن.برید ببینید بچه هاشون چی سوار می شن
هم وطن: 1393/2/2109:46:51،
20
51
هم وطنان عزیز و آگاه وغیرتمند،مستحضرید که خودرو در ایران یک کالای انحصاری است و هر قیمتی را تصویب کنند خواهند فروخت اصلا" دغدغه مشتری ندارند ما ملت ایران باید این دو شرکت را تحریم کنیم تا بدانند که ملت ایران خیلی بالاتر از این حرفها هستند به خدا من ماشین ندارم و اگر بازار درست نشود وقیمتها منطقی نشود به شرفم سوگند ماشین نخواهم خرید وخودمم سرپرست خانواده 5 نفری هستم خواهش می کنم ماشین نخرید تحریم کنید چاره کار فقط وفقط تحریم این دو شرکت است.
مرتضی: 1393/2/2112:50:44،
22
21
اگر حکومت بخواد قیمت خودرو رو پایین بیاره خیلی راحته و احتیاجی به نسخه پیچی من و شما نداره. اما اگر قیمت خودرو پایین بیاد و رقابتی بشه، ایران خودرو و سایپا حتی یکسال هم نمیتونن دووم بیارن. از طرفی همین چرخ لنگ اقتصاد مملکت داره با خودروسازی و صنایع وابسته میچرخه. یه نگاه دور و برتون کنید، اگه خودروسازها نباشن نصف بیشتر مملکت تعطیله! دولت هم این وسط کاره ای نیست، کلا اقتصاد مملکت مافیاییه! بطور خلاصه همینه که هست زیاد جوش نزنید

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
مکانیک به زبان ساده / عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
شرايط پيش‌فروش محصولات پارس‌خودرو به مناسبت آزادسازی خرمشهر
دور جدید پیش فروش خودروی جدید دنا پلاس - اردیبهشت 96
شرایط ویژه فروش نقدی و اقساطی خودروهای سراتو، چانگان و آریو - اردیبهشت و خرداد 96
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
قیمت مدل‌های صفر پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل + جدول
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما