کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

خرید خودرو در ایران ! نه قیمت مشخص است نه زمان تحویل

کدخبر:۴۷۱۴شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰:۳۳۵۷۴۰ بازدید

«خرید خودرو» اگرچه برای بیشتر مردم دنیا فرآیندی لذت‌بخش به‌شمار می‌رود و معمولا با کمترین حاشیه به انجام می‌رسد، اما در ایران، ماجرایی پرحاشیه است و دردسرساز؛ چه آنکه ایرانی‌ها به قول خودشان ...

«خرید خودرو» اگرچه برای بیشتر مردم دنیا فرآیندی لذت‌بخش به‌شمار می‌رود و معمولا با کمترین حاشیه به انجام می‌رسد، اما در ایران، ماجرایی پرحاشیه است و دردسرساز؛ چه آنکه ایرانی‌ها به قول خودشان باید از هفت‌خوان رستم بگذرند تا خودرو ثبت‌نامی شان را تحویل بگیرند.

جدای از اینکه تنوع چندانی در بازار خودرو ایران وجود ندارد و «کیفیت» نیز از سطح قابل‌قبول و رضایت بخشی برخوردار نیست و قیمت‌ها هم بالا هستند، موضوع مهم دیگر، نحوه پیش‌فروش و تحویل همین خودروهای کم تنوع و کم‌کیفیت و گران است. به عبارت بهتر، خودروسازان کشور نه‌تنها نتوانسته‌اند به لحاظ کمی و کیفی، تولیدات مناسبی داشته باشند؛ بلکه در پروسه فروش نیز رضایت عمومی را به دست نیاورده‌اند. در حال حاضر بسیاری از مشتریان ایرانی نسبت به شکل و شمایل پیش‌فروش و قیمت و تحویل خودروهای داخلی معترض هستند و اعتقاد دارند که خودروسازان در حق آنها اجحاف کرده و می‌کنند. «مشخص نبودن قیمت نهایی خودرو»، «تحویل ندادن خودروهای ثبت‌نامی در موعد مقرر» و «افزایش قیمت خودروها به بهانه استانداردهایی مانند کیسه هوا و یورو4»، از جمله مواردی هستند که مشتریان ایرانی همواره به خصوص طی دو سال گذشته (همزمان با افت تولید و رشد قیمت خودروهای تولید داخل) نسبت به آنها گله و شکایت داشته‌اند. 

به عبارت بهتر، ایرانی‌ها در شرایطی اقدام به پیش خرید خودرو می‌کنند که نه زمان تحويل خودرو ثبت‌نامی شان قطعی است و نه قیمت آن؛ از همین رو است که گاهی باید مدت‌ها بابت دریافت خودرو خود انتظار کشیده و دست آخر نیز آن را با قیمتی بیش از آنچه تصور می‌کردند، تحویل بگیرند.

اولین مساله‌ای که مشتریان ایرانی در پروسه خرید خودرو با آن مواجه‌اند، «مشخص نبودن قیمت» است، به‌نحوی که خودروسازان به آنها نمی‌گویند محصول ثبت‌نامی را با چه قیمتی تحویل خواهند داد. توجیه خودروسازان در قبال چنین رفتاری این است که می‌خواهند خودروها را به قیمت روز (قیمتی که همواره صعودی است) تحویل دهند و این یعنی مشتریان مجبورند خودرو خود را گران‌تر از زمان ثبت‌نام آن، تحویل بگیرند. این در حالی است که گاهی چندین میلیون تومان به قیمت خودروهای ثبت‌نامی اضافه می‌شود و مشتریان توان پرداخت این ما‌به‌التفاوت را ندارند. از طرفی، مشتریان با توجه به قدرت خرید و به اصطلاح با نگاه به وضع جیبشان، اقدام به پیش‌خرید خودرو می‌کنند، اما خودروسازان با اعلام دير  هنگام قیمت نهایی خودروها، تمام برنامه ریزی و ذهنيت آنها را به هم می‌ریزند، تا جایی که حتی ممکن است از دریافت خودرو خود منصرف شوند.

به‌عنوان مثال، یک کارمند عادی با توجه به میزان حقوق دریافتی و سرمایه اش اقدام به پیش خرید خودرو می‌کند و وقتی ناگهان حداقل دو سه میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه می‌شود، این کارمند یا باید قرض گرفته و از سایر هزینه‌هایش بزند، یا اینکه کلا از دریافت خودرو ثبت‌نامی اش انصراف دهد.

دیگر مساله‌ای که مشتریان ایرانی در خرید خودرو باید با آن دست و پنجه نرم کنند، قطعی نبودن زمان تحول خودروهاست. هرچند در فاکتور فروش بازه زمانی تحویل خودروهای ثبت‌نامی درج می‌شود؛ اما مشتریان معمولا موفق به دریافت خودرو خود در آن تاریخ نمی‌شوند و این كار برای خودروسازان، عادی و تبدیل به رویه شده است. اوضاع به شکلی است که بیشتر مشتریان از همان زمان ثبت‌نام این واقعیت را می‌پذیرند که خودروشان را در موعد مقرر دریافت نخواهند کرد و گاهی مجبورند چند ماه تاخیر را نیز به جان بخرند. این موضوع نیز به نوبه خود، مشتریان را سردرگم می‌کند و حتی باعث به هم خوردن برنامه‌ها ریزی‌هایشان می‌شود. 

به‌عنوان مثال، برخی مردم برای مسافرت‌های نوروزی و به امید سفر با خودرو شخصی، اقدام به ثبت‌نام می‌کنند، اما خودروسازان گاهی با تحویل ندادن محصولات ثبت‌نامی، کل برنامه آنها را به هم می‌ریزند. جدای از قطعی نبودن قیمت و زمان تحویل، مشتریان ایرانی با مساله‌ای دیگر به نام «افزایش قیمت به‌دلیل ارتقای استاندارد خودروها» نیز روبه‌رویند و باید گرانی حاصل از این ماجرا را تحمل کنند. آنهایی که به تازگی دعوتنامه تحویل خودرو برایشان ارسال شده، احتمالا با افزایش قیمت چند میلیونی روبه‌رو و از این موضوع گله‌مندند، گله‌ای که بحق است، اما ظاهرا کسی پاسخی قانع‌کننده برایش ندارد. ماجرا از این قرار است که در دعوت نامه‌های ارسالی، چند میلیون تومان بابت استانداردهای «یورو4» و «کیسه هوا» به قیمت خودروهای ثبت‌نامی اضافه شده و مشتریان چاره‌ای جز پرداخت این هزینه اضافی ندارند. حالا این پرسش برای مردم پیش آمده که مگر یورو4 و کیسه هوا و امثال اینها، جزو موارد «استاندارد» نیستند؛ پس چرا خودروسازان آنها را به چشم آپشن می‌بینند و بابت شان چند میلیون تومان روی قیمت خودرو می‌کشند؟ به‌عنوان مثال، خودروسازان به تازگی دو میلیون و 200 هزار تومان بابت «استاندارد یورو4» به قیمت محصولات پیش‌فروش شده‌شان اضافه كرده‌اند و این موضوع برای مردم قابل‌هضم نیست.  وقتی این مسائل و چالش‌ها را در کنار هم می‌گذاریم، متوجه می‌شویم خرید خودرو در ایران تا چه حد پروسه دشواری است و نه تنها معمولا لذتی ندارد؛ بلکه حواشی و دردسرهایش سبب ناخشنودی و عذاب مردم می‌شود و طبعا تا زمانی که خودروسازان رفتار خود را اصلاح نکنند، این «عذاب» کماکان ادامه خواهد داشت. با این حال گویا فروش خودرو بدون اعلام زمان تحویل و قیمت قطعی و همچنین افزایش قیمت به بهانه ارتقای استاندارد، برای خودروسازان به رویه تبدیل شده و دیگر شکلی عادی و طبیعی به خود گرفته است؛ زیرا نه اقدامی برای اصلاح آن انجام می‌دهند و نه با پاسخ‌هایی منطقی و عاری از توجیه و بهانه، مشتریان را قانع می‌کنند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که با توجه به نوع برخورد خودروسازان با مشتریان، نمی‌توان صنعت خودرو را صنعتی «مشتری‌مدار» به‌حساب آورد، به‌نحوی که به‌نظر می‌رسد «مشتری» در اولویت برنامه‌های شرکت‌های خودروساز داخلی نیست. در واقع به‌نظر می‌رسد خودروسازان ایرانی به همین روند معیوب خو گرفته و وقتی می‌بینند مردم در هر شرایطی و با همه دشواری‌ها، خودرو می‌خرند، اقدام چندانی در راستای اصلاح رفتار خود انجام نمی‌دهند و از طرفی، مشتریان نیز ظاهرا به این اوضاع عادت کرده‌اند. کارشناسان ریشه این ماجرا را در انحصاری بودن بازار خودرو ایران و نبود رقبایی جدی برای خودروسازان بزرگ کشور دانسته و تاکید دارند که این «بی‌رقیبی» اصلی‌ترین دلیل برخوردهای نامناسب با مشتریان است. به گفته آنها، هرچند شرکت‌های خصوصی نیز در صنعت خودرو کشور فعالیت داشته و روی کاغذ بیش از 20 خودروساز در ایران فعالیت دارند، اما توان همه آنها روی هم به اندازه سه خودروساز بزرگ داخلی (ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو) نیست و بنابراین در این بازار، «رقابت» معنایی ندارد و حرف اول و آخر را همان سه خودروساز مذکور می‌زنند. این در حالی است که اگر شرکت‌های بزرگ خارجی در ایران حضور داشتند و روش‌های نوین فروش را به اجرا می‌گذاشتند (روش‌هایی که مبنای آن مشتری‌مداری است)، خودروسازان داخلی نمی‌توانستند محصولات خود را هر وقت که خواستند و با هر قیمتی تحویل مردم بدهند.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

داش تدبیر: 1393/2/2008:16:40،
95
35
آن مرد رفته برمی گردد ؟ عنوان خبری که شما نمی توانید در ایران جیب نظری بر روی آن ارسال کنید چرا؟
مهدی: 1393/2/2008:30:13،
54
27
هی مطلب تکراری....
مشکل باید حل بشه این چه وضعیه
حق: 1393/2/2009:17:38،
38
98
من از يك منبع موصق آمار دارم ماشين قرار ارزون بشه خيلي هم ارزون
ولي تا ماشين هاي قبلي ايران خودرو فروش نره . اين ارزوني تدريجي هست .
هموطن: 1393/2/2010:58:44،
53
27
تنها چاره کار اتحاد مردم شریف این سرزمین در نخریدن خودرو هست. بقول حضرت علی مظلوم زمینه ظلم کردن رو برای ظالم فراهم میکنه. مرگ یکبار شیون یکبار. تنها افرادی با این نظر مخالفن که با دلالی و خرید خودرو خون مردم رو تو شیشه میکنن.
الکی میگه: 1393/2/2014:30:29،
26
28
در پاسخ به هموطن
جون مادرتون شعار الکی ندید هر کی داره میخره هرکی نداره شعار میده برو سایت ایران خودرو پارس تحویل 94 پر شده .
ایرانی: 1393/2/2008:17:06،
85
26
هیچوقت نمیزارن خودروسازهای خارجی یان تو ایران کار کنند بخاطر اینکه لگن های خودشون رو کی بخره. مثلا هیوندا بیاد تو ایران خودرو بسازه اونوقت مگه هیوندا اکسنت بیشتر از 30 میلیون قیمت داره ؟
خوب با این وضعیت کی میاد l90 رو 50 میلیون بخره؟
محمد رضا: 1393/2/2012:06:50،
24
31
حالا فرض کنیم خودرو ساز داخلی ورشکست شد و واردات خودرو هم آزاد شد در آمد دولت هم از محل خودرو سازان قطع شد.خوب معلومه که اولین فکری که به ذهن دولت و مجلس میاد اینه که این درآمد رو از محل افزایش تعرفه خودروهای وارداتی تامین کنه!پس لطفا دل خودمون رو الکی خوش نکنیم
حسین: 1393/2/2008:21:04،
61
22
خودرو ایرانی مثل فیلم ایرانیه ، فیلمهای ایرانی اخیر هم بخاطر اینکه قبل از ساخته شدن هزینه و سودش پرداخت شده (بخاطر پرداخت پول توسط بازیگران نوظهور جهت بازی در فیلم) به مخاطب اهمیت نمیده که بخره یا نخره
امیر: 1393/2/2008:31:34،
83
42
پولی که میگیرن حرومشون باشه !! هر کسی هم که ثبت نام میکنه هر بلایی سرش بیاد حقشه!
ایرانی: 1393/2/2008:44:56،
47
24
من یکی از کسانی هستم که این تجربه تلخ را داشتم. مهر یا آبان سال 91 خودرو پراید ثبت نام کردم. در حالی که موقع ثبت نام قیمت بازار 11 و نیم میلیون بود اما وقتی خودرو را در بهمن می خواستند به من تحویل دهند گفتند قیمت ماشین حدود 16 میلیون برای شما آب می خورد.
بنگاهدار: 1393/2/2009:27:47،
28
44
من آبان ۹۱ پراید ۱۱۱ ثبت نام کردم ۰ اسفند تحویل دادند ۰۰۰'۸۰۰'۱۲ دراومد سه دستگاه رو تو بازار فروختم ۵۱تومن ۰
احسان: 1393/2/2008:52:54،
40
25
مهم رضایته که وجودنداره.ماکه راضی نیستیم .
کیا: 1393/2/2008:53:13،
59
15
اگه خودروی ایرانی نخریم و بهش فکر نکنیم خیلی بهتره من یه 405 خریده بودم (سال قبل) از بس کیفیتش بالا بود(ماشین همیشه تو تعمیرگاه) و قطعات تو بازار فراوون(دنبال قطعات استوک Always) دیگه تاب نیاوردم و فروختمش، حال خود دانید گول گربه نره و روباه مکار رو نخورید ، با کاشتن سکه تو زمین خودروساز وطنی هیچی سبز نمیشه
omid: 1393/2/2009:00:14،
67
27
زنگ زدم ایرتویا قسمت فروش به خانومه میگم هیبریدی چی دارین ؟ گفت لکسوس فقط داریم 220 تومن ,گفتم این که قیمت 4 ماه پیشه الان تعرفه صفر شده چرا همون قیمته؟ گفت ما کاری به تعرفه نداریم قیمتش همینه ! منم گفتم چطور ساعت 8 صبح دولت تعرفه هارو 15 درصد برد بالا 9 صبح همون روز قیمت جدید برای کلیه حجم موتورها اعلام کردید حالا که تعرفه صفر شده نمیارید پایین؟ خانومه خیلی شیک و مجلسی گفت خواهش میکنم روزتون بخیر!!!!!!!
واقعا مردمو چی فرض کردن اینا؟
احسان: 1393/2/2011:51:31،
82
27
منظور از هیبرید، مردم هستند نه خودرو. اینم بازی جدید دولته..
به قول دوستان ما که یونجه و آبمون رو خوردیم چرا نمیان سرمون رو ببرن؟!
بابك: 1393/2/2014:48:56،
16
22
عزيزم تعرفه خودروي هيبريدي صفر نشده در ضمن همه جاي دنيا هيبريدي گرونتره از معموليه موفق باشي
حاجی : 1393/2/2009:03:37،
50
25
با سلام. ما گناه همون اینه که همه جای دنیا دولتها کارمیکنند مردم لذتش رو میبره وراحته ولی در ایران برعکس مردم کارمیکنند دولت کیفش میبره ایران فقط وفقط بخاطره سوئ مدیریت وسپردن کارهای بزرگ دست افراد کوچیک وکارهای کوچیک رو سپردن دست افراد بزرگ نتیجه میشه این وضعیت
محمد: 1393/2/2009:08:03،
35
28
20روز برای یک قطعه(کارتل روغن) موتور tu5همه جارو زدیم بهم آخرش هم پیدا نشد دادیم جوش آلمینیوم زدند به چیه این ماشینهای ایرانی دلمون خوش باشه به کیفیت امنیت مصرف امکانات به چی
متين: 1393/2/2009:16:30،
28
17
خداييش الان چي تو كشور وضع واوضاع مشخصي داره كه خودرو داشته باشه
البته فلاكت مردم وضعش مشخصه
نمی خریممممممممم: 1393/2/2009:23:05،
39
28
خوب همین عدم اطمینان هاست که نمی خریممممم
فردا پس فردا ضامنش کیه اگه ماشین خراب بشه....
نمی خریممممممممم و به تحریمها ادامه میدیم....
خریدارها کسانی هستند که تو زندگیشون فقط این ماشینهارو دیدند (چشماشون هنوز باز نشده)و در ذهنشون فکر میکنند پژو اصل فراسنه سوار می شند/....
رضا: 1393/2/2009:40:48،
50
26
خدا بزرگه.شاید روزی اومد که همشون تعطیل شدن و مجازات شدن.بهترین ایام عمر جوونای ایرانی در حسرت یک ماشین خوب گذشت.خدا از سر خودرو سازان ایرانی نگذره
جونم جوون قدیم: 1393/2/2013:47:12،
15
24
البته منظورت از ماشین خوب ماشین ارزونه نه؟ چون الان تو بازار ماشین خوب زیاده از ژاپنی گرفته تا امریکایی
محمد: 1393/2/2009:46:12،
24
21
من پراید131 ثبت نام اسفند انجام دادم گفتن قیمت قطعی اسفندشانزده میلیون و تحویل فروردین93 ولی از من18 میلیون گرفتن به بهانه یورو4 هنوز که اخره اردیبهشته ماشین تحویلم ندادن
کیان: 1393/2/2010:17:29،
47
21
ایران خودرو و سایپا جزو شریفترین بنگاه های اقتصادی این مملکت هستند این وصله ها بهشون نمیچسبه اگه پراید گرون شده یا دیر تحویل میدن بخاطر دقت عمل در ساخت خودرو وسفارشی بودن محصول هست مثل روزرویس و بنتلی که نیست سالی 500 دستگاهبسازن بعدشم اگه احیانا مشکلی هست کار اسراییل امریکا ست
x: 1393/2/2011:37:25،
23
29
ایران جیب عزیز تو که جرات انعکاس نظرات را ندارید چرا نظر خواهی می کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
محمد: 1393/2/2012:30:10،
20
26
اخه نه که خیلی کیفیت دارن و بروز هستن......
از طرفی این طور معامله توی اسلام باطله چون نه مبلغ معامله معلومه نه زمانش!!
واقعا جای تاسف هستش که تو مملکت اسلامی همچین معامله هایی میشه و هیچ نظارتی روی هیچ چیزی انجام نمیشه
نادر: 1393/2/2014:51:20،
21
24
مراجع ديني كجان؟؟!!!!!مجلس خبرگان و شوراي نگهبان كجاست مجلس كو و دولت قانون مدارو مجري قانون كو ؟و.....
محمد بهمنی: 1393/2/2012:51:08،
18
51
والا ما که راضی هستیم. یه پراید گرفتیم به موقع هم تحویل دادند دو میلیون هم سود کردیم. با تشکر از سایپا.
یاغی: 1393/2/2013:01:58،
26
29
همش درباره پوله.کشورمون بر خلاف چیزی که دیگران میگن که بر پایه ایدئولوژی هست بر پایه پوله.پول بدون حساب و کتاب که ار هر چیزی بدست بیاد.تو این کشور هرکی پول دستشه قدرت و عزت و احترام بیشتری داره.با پول میشه قانون رو جا گذاشت اما با قانون نمیشه پولدار شد.تازه با پول میشه اقازاده شد!اره دیگه پول قدرتش از همه چیز بیشتره
سعید: 1393/2/2013:34:31،
31
26
یه مگان آذر 91 نوشتم که اردیبهشت 92 تحویل بدن الان که اردیبهشت 93 داره تموم میشه هیچ خبری نیست اصلا
حق و صبر: 1393/2/2017:31:58،
21
15
قابل توجه کسانی که "نخریدن و تحریم" رو شعار دلال ها میدونن
دوستان عزیز چاره ی هر بدبختیی توی اجتماع همیشه به دست مردم بوده و هست
برای این مشکل هم کلید فقط در دست خودمونه
یک سال تحمل کنیم و نخریم
همین و بس
مازیار: 1393/2/2017:40:02،
25
24
تا زمانیکه خوردوسازان خیلی محترم!! دولتی باقی میمونن و مدیران سیاسی دارند و دولت کسری بودجه رو از این راه تامین میکنه،همین آشو کاسه هستش.
متاسفانه رئیس دولت فقط لبخند میزند و مجلسی ها هم به فکر هدیه خودرو از خودرو سازان هستند.
تجربه نشون داده در این مملکت رفاه مردم همیشه در اولویت آخر هست.
مردم هم که قربونش برم......!! صد رحمت به عزت نفس اعراب که اینقدر هم بهشون تیکه میندازیم
یوسف: 1393/2/2205:04:32،
19
26
مگه نظرمون مهمه که بگیم اقا راضی نیستیم منیکه برج12/92ثبت نام کردم اونم باقیمت قطعی تحویل اردیبهشت حالا که وقتش رسید باقیمت روز کارخانه محاسبه کردن

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
پانی پی
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار