کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

در هفته اول افزایش قیمت حامل‌های انرژی چه گذشت؟


کد خبر : ۴۵۶۷جمعه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷:۴۸۵۲۵۱ بازدید

هفته اول افزایش قیمت حامل‌های انرژی آرام بود اما این آرامش تا اندازه‌ای ادامه یافت که در نهایت منجر به کاهش 35 تا 40درصدی بنزین در کشور شد.
در هفته اول افزایش قیمت حامل‌های انرژی چه گذشت؟در هفته اول افزایش قیمت حامل‌های انرژی چه گذشت؟

 بامداد روز جمعه پنجم اردیبهشت‌ماه نرخ نهایی حامل‌های انرژی که پیش‌تر از سوی دولت اعلام نشده بود ، ‌مشخص و مقرر شد از ابتدای این روز افزایش قیمت‌ها اجرایی شود.در همین زمان گفته شد بیش از802 میلیون لیتر بنزین به کارت‌های سوخت وسایل نقلیه شخصی و موتوری واریز شده است و اما گفته شد در سه روز اول میزان مصرف بنزین 25درصد کاهش یافت.


واریز سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه

از صبح روز جمعه نیز سهمیه 60 لیتری وسایل نقلیه شخصی و سهمیه 25 لیتری موتورسیکلت‌ها به همراه بنزین مصرفی وسایل نقلیه عمومی و دولتی واریز شد.

با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و اعلام نرخ نهایی سوخت از سوی دولت در نهایت سهمیه اردیبهشت‌ماه برای 19 میلیون کارت سوخت فعال در کشور واریز شد و بر اساس اطلاعات موجود از میزان این کارت‌ها در اردیبهشت‌ماه حدود 802 میلیون لیتر بنزین 700 تومانی به کارت‌های سوخت وسایل شخصی و موتوری واریز شد.بر اساس واریز سهمیه 60 لیتری به هر وسیله شخصی،‌ هر ماه حدود 690 میلیون لیتر بنزین به کارت سوخت صاحبان کارت‌ها واریز می‌شود و برای چهار و نیم میلیون موتور سیکلت موجود در کشور نیز هر ماه حدود 112 و نیم میلیون لیتر بنزین اختصاص می‌یابد.

در حال حاضر سهمیه اردیبهشت‌ماه وسایل نقلیه به کارت‌های آن‌ها واریز شده که در این میان سهمیه تاکسی‌ها 520 لیتر، سهمیه وسایل نقلیه شخصی 60 لیتر در ماه و موتورسیکلت‌ها 25 لیتر در ماه است.اما گفته شده است سهمیه بنزین تاکسی‌ها این ماه با اندکی اشتباه واریز شد اما مقرر شد روزانه 20 لیتر بنزین به تاکسی‌ها تعلق گیرد تا حساب بنزین اردیبهشت‌ماه آن‌ها درست شودلازم به ذکر استبا توجه به واریز سهمیه‌ بنزین اردیشبهت‌ماه ناوگان عمومیدر ابتدای اردیبشهت‌ماه،‌سهمیه چهار روز اول با بنزین400 تومانی و سهمیه مابقی روزهای ماه با نرخ جدید 700 تومانی محاسبه می‌شود.

کاهش مصرف تدریجی بنزین

اینکه مصرف بنزین در زمان‌هایی از سال افزایش یا کاهش داشته باشد امری طبیعی است، اما نکته جالب توجه طی سال‌های اخیر این است که همواره با افزایش نرخ بنزین برای مدتی مصرف بنزن کاهش می‌یابد که این بار نیز با اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها همین اتفاق افتاد و باعث شد تا کمتر از یک هفته از اعمال افزایش قیمت‌ها میزان مصرف بین 25 تا 40 درصد کاهش داشته باشد.این در حالی است که با اعلام دولت مبنی بر افزایش قیمت حامل‌های سوخت میزان مصرف بنزین پیش از اعلام نرخ‌ها اوج گرفت به گونه‌ای که جایگاه‌های سوخت کشور یک هفته پایانی نرخ‌های قبلی بیشترین میزان مصرف آن هم با صف‌های طولانی شبانه همراه شدند.

صف‌های طولانی از مصرف بنزین آزاد 700 تومانی و نگرانی مردم از قیمت‌های پیش‌رو مصرف کنندگان را به انتظار برای پر شدن باک ماشین‌خود در صف‌های چندساعته واداشت.اما با اعلام نرخ‌های جدید رفته رفته میزان مصرف کاهش یافت و در اواسط هفته رییس هیات مدیره کانون کارفرمایی جایگاه‌های اختصاصی بنزین کشور از کاهش فروش 25 درصدی بنزین پس از اعلام نرخ‌های جدید خبر داد اما در پایان هفته کاهش مصرف تا 40 درصد هم عنوان شد.

رییسی فر بیشترین دلیل کاهش مصزف سوخت در اولین هفته اعلام نرخ‌های جدید را وجود کارت های سوخت 400 تومانی نزد مصرف کنندگان و پر شدن باک‌های وسایل نقلیه تا ساعتی قبل از اعلام نرخ‌های جدید دانست.وی همچنین کاهش مصرف در این شرایط را امری طبیعی عنوان کرد و گفت همواره با هر افزایش قیمتی تا مدت‌ها نوسانان فروش و تقاضا وجود دارد.

میزان پخش فرآورده‌های نفتی در این هفته چقدر بود؟

در هفته‌ای که آغاز آن با افزایش دو برابری نرخ بنزین همراه بود،‌ میزان پخش فرآورده‌های نفتی نسبت به تقاضا اندکی کاهش داشت اما مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی معتقد است که میزان پخش همچون روال گذشته شود.

به گفته کشکولی پس از اعلام نرخ‌های جدید حامل‌های انرژی ،‌حدود 109 میلیون لیتر فرآورده نفتی پخش شده است و پیش‌بینی می‌شود میزان تقاضا و توزیع این فرآورده‌ها پس از پایان ذخیره سوخت مردم به روال قبل برگردد.وی با اشاره به افزایش مصرف این فرآورده در روز قبل از اعلام نرخ‌های جدید گفت که روز پنج‌شنبه – چهارم اردیبشهت‌ماه - مصرف بنزین به بیش از 97 میلیون لیتر رسید .مدیر عامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی با اشاره به استقبال مصرف کنندگان پس از اعلام نرخ‌های جدید اظهار کرد که مصرف سوخت در روزهای اخیر اندکی کمتر بود،‌اما این پیش‌بینی می‌شود مصرف سوخت تا روزهای اینده به مصرف روزهای گذشته خود برگردد چرا که برخی مصرف کنندگان نسبت به ذخیره بنزین اقدام کرده بودند.

به گفته وی ، متوسط مصرف فرآورده‌های نفتی در سال گذشته به روزانه 68 میلیون لیتر رسید و متوسط مصرف این فرآورده‌ها از ابتدای سال تاکنون به 73.5 میلیون لیتر رسیده است.مدیر عامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال متوسط مصرف فرآورده‌های نفتی به 70 میلیون لیتر در روز برسد.


مصرف بنزین کاهش و مصرف CNG افزایش یافت

پس از اعلام نرخ‌های جدید حامل‌های انرژی اعم از بنزین و گاز CNG به عنوام سوخت مصرفی وسایل نقلیه ، گفته شد هر چه مصرف بنزین کاهش یافت ،‌میزان مصرف گازCNG نسبت به قبل بیشتر شد.

گرچه نمی‌توان گفت که همه مصرف کنندگان بنزین به سمت این گاز مصرفی رفتند، اما حداقل اتفاقی که در این زمان افتاده است استقبال خوب مصرف کنندگان وسایل نقلیه دوگانه‌سوز از CNG نسبت به بنزین بوده است.به گفته رییس اتحادیه جایگاه‌دارانCNG کشور،‌پیش‌بینی می‌شود مصرف گاز CNG نسبت به قبل بیشتر شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها