کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

امتیازی دیگر برای گران نشدن خودرو

کدخبر:۴۵۱۷سه شنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۹:۳۴۶۲۰۵ بازدید

در شرایطی که خودروسازان همچنان به‌دنبال افزایش قیمت محصولات خود هستند، گویا دولت می‌خواهد تا حد امکان با دادن امتیازاتی مانع این کار شده و قیمت خود را به مرز تثبیت نزدیک کند.

پس از آنکه اعلام شد ارز مبادله‌ای به خودروسازان تعلق می‌گیرد، حالا خبر می‌رسد موانع پرداخت وام از صندوق توسعه ملی به صنعت خودرو نیز برطرف شده و کارشناسان این موضوع را امتیازی دیگر برای جلوگیری از افزایش قیمت خودروهای داخلی می‌دانند. در کنار اینها البته اظهاراتی مبنی بر پرداخت تسهیلات از محل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز مطرح و ظاهرا خودروسازان نیز از امتیازات موردنظر خشنودند، به نحوی که به‌نظر می‌رسد کمی از هیجان شان بابت افزایش قیمت کاسته شده است. 

در بین امتیازاتی که برای خودروسازان بابت تثبیت قیمت خودرو در نظر گرفته شده، «وام صندوق توسعه ملی» به نوعی بی‌سابقه به شمار می‌رود، چه آنکه به‌دلیل دولتی بودن صنعت خودرو، شرکت‌های خودروساز مجاز به دریافت تسهیلات از محل این صندوق نبودند. حالا آن طور که رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) عنوان کرده، محدودیت خودروسازان در استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برطرف شده و با این حساب آنها می‌توانند برای دریافت وام از محل این صندوق اقدام کنند. 

غلامرضا شافعی گفته که هم‌اکنون در ایران خودرو، دولت سهم کمتر از 20 درصد را در اختیار دارد و در سایر شرکت‌های خودروساز نیز به واسطه خصوصی بودن منعی برای دریافت تسهیلات توسعه ملی نیست. اظهارات رئیس ایدرو در شرایطی است که وی تنها از ایران خودرو به عنوان خودروسازی که می‌تواند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کند، نام برده و ظاهرا سایپا و پارس‌خودرو مجاز به دریافت تسهیلات از صندوق موردنظر نیستند. پارس‌خودرو زیرمجموعه سایپا به شمار می‌رود و ظاهرا سهم دولت در سایپا هنوز بالای 20 درصد است (حدود 36 درصد) و از همین‌رو مشمول دریافت وام و تسهیلات از صندوق توسعه ملی نیستند. این صندوق که بخشی از درآمد ارزی حاصل از فروش نفت را در خود جای داده، طبق قانون مجاز به پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی و آن هم برای سرمایه‌گذاری، است. البته آن طور که رئیس پیشین صندوق ذخیره ارزی به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید، تبصره‌ای جدید توسط هیات امنای صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده و بر اساس آن، بخشی از صنایعی که دولت سهم کمی در آنها دارد نیز می‌توانند مشمول پرداخت تسهیلات شوند. به گفته مردوخی، طبق ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه، پرداخت تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به شرکت‌های دولتی ممنوع است، اما هیات امنای صندوق مصوب کرده صنایعی که سهام دولت در آنها به زیر 20 درصد می‌رسد نیز مجاز به دریافت وام و تسهیلات از این محل باشند. 

با توجه به اظهارات رئیس پیشین صندوق ذخیره ارزی و با فرض اینکه گروه خودروسازی سایپا بالای 20 درصد سهام دولتی داشته باشد، تنها ایران خودرو می‌تواند برای دریافت وام از صندوق توسعه ملی اقدام کند و سایپا و پارس‌خودرو باید به‌دنبال راهکاری دیگر برای تامین بخشی از نقدینگی موردنیاز خود باشند. این در حالی است که وزارت «صنعت، معدن و تجارت» دولت یازدهم، سال گذشته طی نامه‌ای از «صندوق توسعه ملی» خواست این صندوق تسهیلات 5/1میلیارد دلاری در اختیار زنجیره خودروسازی کشور قرار دهد تا خودروسازان بتوانند تکانی به تولید خود داده و تیراژشان را افزایش دهند. وزارت صنعت این درخواست را پاییز سال گذشته ارائه کرد و دیگر خبری از سرنوشت آن نشد تا اینکه دیروز رئیس ایدرو اعلام کرد، موانع کار برطرف شده و بنابراین خودروسازان می‌توانند روی تسهیلات صندوق حساب باز کنند. در همان زمان البته بحث‌های مختلفی از سوی کارشناسان بر سر چرایی و چگونگی پرداخت وام از محل صندوق توسعه ملی به صنعت خودرو مطرح شد و برخی آن را خلاف ماهیت و ذات صندوق دانسته و برخی نیز از این موضوع دفاع کردند. مخالفان معتقد بودند صندوق توسعه ملی باید بخش خصوصی را شارژ کرده و بابت سرمایه‌گذاری‌های جدید، تسهیلات بدهد، حال آنکه خودروسازان شرکت‌هایی تقریبا دولتی به شمار می‌روند و از طرفی، وام و تسهیلات را برای سرمایه در گردش خود می‌خواهند نه سرمایه‌گذاری‌های جدید. 

به گفته مخالفان، پرداخت وام به صنعت خودرو از صندوق توسعه ملی، مغایر با اهداف این «صندوق» است و نباید از موجودی آن برای ایجاد سرمایه در گردش استفاده کرد، زیرا صندوق توسعه ملی «خیریه» نیست که بخواهیم آن را میان صنایع کشور تقسیم کنیم؛ مخالفان در عین حال بر این باورند که خودروسازان نیز مانند سایر صنایع حق دارند از وام و تسهیلات برخوردار شوند، اما این کار باید توسط سیستم بانکی انجام شود نه صندوق توسعه ملی؛ به اعتقاد مخالفان، این صندوق باید برای سرمایه‌گذاری‌های جدید و ایجاد اشتغال، وام بدهد، حال آنکه صنایع خودرو و قطعه‌ کشور از سال‌ها پیش ایجاده شده‌اند و طبعا با اوضاعی که هم‌اکنون دارند (افت تیراژ و کمبود نقدینگی)، فقط برای گذران امور خود و به اصطلاح «سرمایه در گردش»، وام و تسهیلات طلب می‌کنند نه سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌های جدید. 

موضوع دیگری که مخالفان پرداخت وام از سوی صندوق توسعه ملی به خودروسازان، روی آن تاکید می‌کنند، نبود تضمین بابت بازپرداخت تسهیلات است. خودروسازان در حال حاضر شرایط مالی خوبی ندارند و جزو بدهکاران سیستم بانکی به شمار می‌روند و با این حساب سخت می‌توان بابت بازپرداخت وام به آنها اعتماد کرد. هرچند گفته‌های مخالفان تا حد زیادی با اوضاع فعلی صنعت خودرو کشور جور در می‌آید، اما خودروسازان نیز دلایل خاص خود را بابت دریافت وام از صندوق توسعه ملی دارند. 

آنها می‌گویند حالا که سیستم بانکی رفتاری نامناسب با خودروسازان دارد، صندوق توسعه ملی می‌تواند به نوعی این برخوردهای نامناسب سیستم بانکی را جبران و با راهکارهای قانونی، وام و تسهیلات به خودروسازان و قطعه‌سازان پرداخت کند. طی سال‌های اخیر، روابط بانک‌ها و خودروسازان به سردی گراییده و نوعی بی‌اعتمادی میان آنها رخ داده است. از یک سو بانک‌ها معتقدند صنعت خودرو را متناسب با نیازش تزریق مالی کرده‌اند و از سوی دیگر خودروسازان نیز می‌گویند این تزریق مالی به بهای پرداخت سودهای کلان تمام شده‌ و الان که صنعت خودرو نیاز مبرمی به وام و تسهیلات و اقداماتی مانند گشایش ال‌سی دارد، سیستم بانکی از جاده مخصوص روی برگردانده و چتر حمایتی خود را از سر خودروسازان برداشته است. همچنین از دید برخی کارشناسان نیز پرداخت وام از سوی صندوق توسعه ملی به صنعت خودرو اقدام مثبتی است، منتها اگر قرار به قرض دادن و پس گرفتن پول باشد، نه اینکه خودروسازان وام را بگیرند و در بازپرداخت آن بمانند. 

کارشناسان تاکید می‌کنند که پرداخت وام به خودروسازان سبب می‌شود بخشی از مشکلات تولید مرتفع و تیراژ رشد کند؛ زیرا صنعت خودرو در حال حاضر برای خروج از بحران نیاز به چند هزار میلیارد تومان نقدینگی دارد و صندوق توسعه ملی می‌تواند بخشی از آن را تامین کند. اما فعالان صنعت خودرو نیز تاکید دارند که حلال مشکلات فعلی این صنعت، تزریق نقدینگی است و دولت اگر می‌خواهد خودروسازی به دوران اوج خود بازگشته یا حداقل نزدیک شود، باید پول در اختیار شرکت‌های خودروساز قرار دهد. 

به گفته آنها، در شرایط اقتصادی فعلی کشور و همچنین وجود تحریم‌های بین‌المللی، فقط کمک مالی دولت است که راهگشای موانع و مشکلات خودروسازان بابت خروج از بحران و رشد تولید خواهد بود. فعالان صنعت خودرو معتقدند که به هر نحو ممکن باید نقدینگی به زنجیره خودروسازی کشور تزریق کرد، زیرا در شرایط فعلی هیچ چیز مانند «پول» به‌کار صنعت خودرو نمی‌آید. آنها حتی بر این باورند که صندوق توسعه ملی اگر طبق قانون نمی‌تواند به خودروسازان وام بدهد، در عوض قطعه‌سازان را مشمول تسهیلات خود کند؛ زیرا صنعت قطعه متعلق به بخش خصوصی است و مانعی برای پرداخت تسهیلات به آن از محل این صندوق وجود ندارد. به گفته اهالی صنعت خودرو، برای بهبود اوضاع نابسامان خودروسازان و بازگشت تدریجی آنها به شرایط مناسب تولید، ابتدا باید به سراغ قطعه‌سازان رفت و آنها را از زمین بلند کرد، چه آنکه برخاستن آنها در حکم رشد مجدد شرکت‌های خودروساز است. 

در این مورد، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید که شرکت‌های قطعه‌ساز سال گذشته نیز از صندوق توسعه ملی وام گرفته و امسال نیز برای دریافت تسهیلات جدید، درخواست داده‌اند. محمدرضا نجفی منش با اشاره به اینکه این کار (دریافت وام از صندوق توسعه ملی) از طریق ادرات صنایع استان‌ها انجام شده، تاکید می‌کند که قطعه‌سازان تا به امروز توانسته‌اند اقساط خود را به صندوق توسعه ملی پرداخت و به‌زودی به‌طور کامل تسویه خواهند کرد و با این شرایط صندوق می‌تواند باز هم وام در اختیار آنها قرار بدهد. آن طور که نجفی منش می‌گوید، دولت مصوب کرده 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به ریال تبدیل و در اختیار صنایع کشور قرار گیرد و وامی هم که به قطعه‌سازان پرداخت شده، از همین ناحیه بوده است. 

اظهارات عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در شرایطی است که در حال حاضر ظاهرا فقط مانع قانونی پرداخت وام به خودروسازان از محل صندوق توسعه ملی برداشته شده و اینکه «صندوق» اصلا وام و تسهیلات در اختیار صنعت خودرو یا قطعه قرار دهد، همچنان محل ابهام است. البته طبعا اگر میل و اراده دولت بر پرداخت تسهیلات ارزی به صنعت خودرو باشد (که ظاهرا هست)، صندوق توسعه ملی تسهیلاتی را برای این صنعت در نظر خواهد گرفت و باید دید این کار با چه کیفیتی و با کدام سازوکار انجام خواهد شد. در نامه‌ای که وزارت صنعت سال گذشته برای مسوولان صندوق توسعه ملی فرستاد، صحبت از پرداخت تسهیلات 5/1 میلیارد دلاری به میان آمده بود، حال آنکه مشخص نیست هنوز هم همین رقم موردنظر مسوولان وزارت صنعت است یا اینکه آنها ارقام دیگری را در نظر گرفته‌اند. 

هر چه هست، کارشناسان معتقدند دولت می‌خواهد تا حد امکان با دادن امتیازاتی به خودروسازان مانع افزایش قیمت محصولات آنها شود و وام احتمالی صندوق توسعه ملی نیز یکی از این امتیازات به حساب می‌آید. به گفته آنها، این وام در کنار اقدامات دیگر دولت مانند موافقت با پرداخت ارز مبادله‌ای به صنعت خودرو و در نظر گرفتن بخشی از درآمدهای حاصل از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها برای این صنعت، می‌تواند از هیجان خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات توليدي بکاهد، هرچند به نظر می‌‌رسد در نهایت گرانی خودرو کم‌وبیش رخ خواهد داد.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

زحمتکش: 1393/2/908:42:29،
202
71
ما 5 تومن وام میخواستیم برای ازدواج ..... بیچارمون کردن!!!

اما وام های هزار میلیاردی میدن به این فرغون سازها تا آشغال تولید کنن....

خدا ازشون نگذره به حق علی و اولاد علی...
امیر: 1393/2/909:12:04،
115
21
ان شا الله
مردم: 1393/2/909:24:51،
99
22
تو هر کشوری امتیازات رو به مردمشون میدن تا در رفاه بیشتر قرار بگیرن...
اینجا امتیاز رو به صنعتی میدن که با بیچاره کردن مردن باعث رفاه حالشون بشن...
این صنعت با مونتاژکاری و خرید لیسانس های کشورهای دیگه هیچی برای مملکت نداره.
هادی: 1393/2/910:04:19،
81
24
سود خودروسازها توی کیسه دولت میرود از این جیب به ان جیب است عزیز
amin: 1393/2/910:20:58،
71
24
ما میگیم با کل سیستم صنعت خودروسازی مشکل داریم اونوقت شما از بیت المال که حق همه مردمه منابع براشون تخصیص میدین ؟
نادیده گرفتن حق مردم تا چه حد؟
کارگر: 1393/2/911:08:38،
30
86
میخواستی ازدواج نکنی!
وام: 1393/2/914:03:59،
31
26
اين وامها براي توليد بيشتر است و يا براي كاهش قيمت و افزايش كيفيت
ایرانی: 1393/2/908:42:44،
33
112
به امید گران شدن روز افزون قیمت خودرو. چطور بنزین و دستمزد گرون شد، ماشین گرون نشه؟! چقد پر رو هستیم ما ایرانی ها!
آترین: 1393/2/910:42:53،
55
34
کجا دستمزد گرون شد . چرا چرت و پرت میگی .
چندر غاز گذاشتن رو حقوق و دستمزد همچین میگی دست مزد گرون شد که نگو....
کامی: 1393/2/912:48:00،
75
17
شما ها چه ساده این،ای حالا خودش داره از گشنگی میمیره ولی میاد این کامنت رو میزاره تا ماها روش نظر بدیم اینجوری کیف میکنه...
علی: 1393/2/919:24:43،
24
28
شما فقط اسم ایرانی رو از روی خودت بردار . هر چی دوست داری بگو . یکم هم به فکر آبروی ایرانی ها باش
ال نود لگن: 1393/2/908:44:28،
73
66
دوستان هر چی می خرید فقط ال لگن نخرید! با مصرف صدی 13 تا. خدا رو شکر تولیدش متوقف شده و هر چی هست مال سال 91 هست. به دلیل تک ایربگ بودن هم دیگه شماره گذاری نمیشه. غول بی خاصیت آهنی
پاسخ: 1393/2/909:27:51،
63
47
بازاسم عوض کردی 206باز ..ینی از 206ایران خودرومزخرف تر داریم آیا!!!؟
محمد: 1393/2/909:31:42،
51
39
می دونم همون 206 یه هستی !
مهدی: 1393/2/909:39:24،
53
49
تو مشکلت با تندر چیه عموجان ؟
فرهاد: 1393/2/909:43:26،
56
55
آقاي عوام فريب!!!
چرا اطلاعات غلط منتشر ميكني؟؟ مشكلي با ال 90 داري؟؟
كي گفته صدي 13 مصرف داره؟؟؟
من خودم از سال 89 ال 90 صفر خريدم تا الان يك ريال هم خرج نداشته واسم حتي شمع و واير و ...هم عوض نكردم الانم 95000 كاركرد داره مصرفش حداكثر صدي 7 بصورت تركيبيه.
واقعا ماشين خوب و بدون استهلاكيه! چشم بدخواهانش كور!!!
امين: 1393/2/910:02:40،
54
61
l90 ماشين خيلي خوبيه ولي به 206 نميرسه
آمين: 1393/2/910:12:47،
92
73

موافق 206 + ♂

موافق l90 - ♀
سحر: 1393/2/911:04:48،
53
60
کی ال 90 میخره. واقعا پیرمردیه. بازم پراید. قیافش قشنگتره. میگید جا داره، گاری هم جا داره !
مرتضی: 1393/2/911:56:21،
38
68
L90 موتور خوبی داره ولی طراحی بدنه و داشبورد خیلی مناسب نیست. ماشین باید هم چیش خوب باشه
HASAN: 1393/2/908:49:21،
41
30
دولت به چند طریق مختلف می تواند مانع افزایش قیمت خودرو شود . کافیه خودرو سازان را مجبور به فروش فوری و تحویل 15 روزه کنه ان وقت بازار سیاه و دلالی از بین میره و قیمت ها واقعی میشه
سعید: 1393/2/908:50:11،
36
51
آقا امتیاز ندید بذارید گرون کنن,بنده از خدامه پراید بشه 40 میلیون,
az: 1393/2/908:51:10،
49
23
تزریق پول به صنعت خودروسازی ضعیف وپرازرانت وفرسوده ازصندوق ذخیره ارزی وفازدوم هدفمندی یارانه ها یعنی خیانت به بیت المال..بجای اینکارتعرفه واردات راکم کرده وبه مردم جهت خریدخودروی لوکس وایمن خارجی تسهیلات ارزان قیمت بدهند.
محمد: 1393/2/908:52:11،
40
21
این مثلا"خودروسازا وامو میگیرن وبازهم تقاضای افزایش قیمت میکنند شما فکر میکنید با این کارا مشکل حل میشه؟ تنها راهش اینه که این صنعت خصوصی واقعی بشه تعرفه برداشته بشه بازار رقابتی بشه
بی طرف: 1393/2/908:52:17،
30
21
ارزون کردن دلار بهترین امتیازه
اقتصاددان: 1393/2/908:52:34،
26
28
با سلام
عقلا جمع شده اند تا بتوانند ازاین وادی در تلاطم، پشمی برای کلاه خودشان تهیه کنند ابتدا ارز را نمیدهند سپس میخواهند بهره وری را زیاد کنند بعد میخواهند ارز بدهند تا کم کاری را بهبود دهند خلاصه این داستان ادامه دارد از فرصتها استفاده کنید خودرو گزینه خوبی برای سرمایه گذاری است البته با شرایطی که نرخ سود تا زمان تحویل 23 درصد باشد
سجاد: 1393/2/908:52:34،
42
26
بخدا پررو میشن بیشتر خون مردم رو میکنن تو شیشه نکنین این کارها رو


البته شما همتون دستتون تو یه کاسه ست
ایشالله که نابود بشن به حق علی
x: 1393/2/908:56:05،
86
20
خانه از پای بست ویران است .
مصطفی: 1393/2/908:57:02،
32
14
به جای کمک به این لگن سازا یه کمکی به این مردم بیچاره بکنید و در این لگن سازی ها رو گل بگیرین و تعرفه هارو بردارین که واسه دنیا آخرت دعاتون کنن !!
داریوش: 1393/2/909:00:08،
29
16
تا دلشون خواسته گرون کردن حالا میخوان جلوگیری کنن!!!
ميرغياثي: 1393/2/909:03:58،
26
24
اقا یه روز از خودروسازان انتقادمیشه که چرا محصولاتشون گرونه یه روز دیگه میگن نه وضع خودروسازی خرابه باید بهشون کمک بشه اول تکلیف خودشون رو روشن کنند بعد به فکر خودروسازان باشند
*******: 1393/2/909:06:30،
41
64
مرگ بر اين صنعت كه اين همه منابع رو حيف و ميل ميكند ...
ميرغياثي: 1393/2/909:07:56،
26
25
اقا یه روز از خودروسازان انتقادمیشه که چرا محصولاتشون گرونه یه روز دیگه میگن نه وضع خودروسازی خرابه باید بهشون کمک بشه اول تکلیف خودشون رو روشن کنند بعد به فکر خودروسازان باشند
AAA: 1393/2/909:08:47،
59
22
صنعت لوس و پر ادعای خودرو سازی !!!!
لعنت بر شما که محصولات از رده خارج و قدیمی میسازید و لعنت بر آنهایی که پول این ملت بدبخت رو تو شکم شما میریزند.
ميرغياثي: 1393/2/909:09:07،
15
24
اقا یه روز از خودروسازان انتقادمیشه که چرا محصولاتشون گرونه یه روز دیگه میگن نه وضع خودروسازی خرابه باید بهشون کمک بشه اول تکلیف خودشون رو روشن کنند بعد به فکر خودروسازان باشند
حرف حق: 1393/2/909:12:59،
25
24
مشکلات با ندانم کاری یه عده افراد به وجود آمده و الان قدم به قدم حل خواهد شد،در 8 سال جنگ تحمیلی کشور تا این حد ضربه اقتصادی نخورده بود که در 8 سال دولت خدمتگزار ضربه دید.
sanaz: 1393/2/909:26:57،
48
16
اقا حرف اینارو باور نکنین که خودرو داره ارزون میشه اینا دارن جو روانی بین مردم ایجاد میکنن بعد که مردم میخوان ارزون شدنو باور کنن دوباره قیمتاارو میکشن بالا و شک اصلی رو وارو میکنن
باور نداشته باشید که این دولت چیزی رو ارزون میکنه.چون ارزونی به نفع اقایون نیست
امين: 1393/2/909:30:53،
32
29
ايران خودرو و سايپا نه تنها برندي نيستند بلكه سربار و هزينه زا و بيچاره كننده اين جامعه هستند .ما اگه نخواهيم صنعت خووووووووووووودرو داشته باشيم بايد چكار كنيم . آرزوي سوار شدن ماشيناي خارجي موند به دلمون. به خدا همه عقده اي شديم.............................
اقتصاددان: 1393/2/909:31:34،
69
39
شما باید مطابق با جهت گیری دولت برنامه ریزی کنید چون بهر حال دولت حاضر به ضررنخواهد بود اگر میبینید فعلاً با مسکن کاری ندارد علت این است که مسکن نیاز به سرمایه کلان داردو در حال حاضر دولت پول ندارد بنابراین آنرا رها کرده وبه حال خود گذاشته است وراکد می ماند
اقتصاددان: 1393/2/909:38:11،
22
35
صنعت خودرو تعداد زیادی از مردم را چه بصورت مسثقیم و یا غیر مستقیم درگیر کرده است واگر کار نکند فاجعه به بار میآید بنابراین چرخیدن صنعت خودرو میتواند گوشه ای از بیکاری را برطرف کند و در این چرخه چون خودرو طی 5 سال مستهلک میشود این صنعت دوام خواهد داشت بنابراین در مقطع کنونی بهترین سرمایه گذاری بخش خودرو میباشد
اسمال دسمال: 1393/2/910:14:30،
99
20
حق ما جوانان رو بدين گـــاري بسازن ..
jamal: 1393/2/910:28:53،
40
28
من از تیم مذاکره کننده خواهش میکنم مذاکره با 1+5 را رها کنند و بشینند با خودروسازها مذاکره کنند.
AAA: 1393/2/910:42:48،
22
20
جمال خییلی باحال بود
عدنان: 1393/2/910:48:11،
25
33
بیایید فرهنگ استفاده از دوچرخه را جایگزین فرهنگ اتومبیل سواری ترویج کنید به خدا سودش خیلی بهتره در ماه خیلی از نظر اقتصادی بهتره و
ملت : 1393/2/910:50:31،
30
21
این همه امتیاز فقط واسه گران نکردن ؟؟؟
چرا این لگن سازها رو ایقد لوس میکنید آخه ؟؟؟
خودروسازها باید حتی بی امتیاز هم خودروهای آشغالشون رو ارزون کنن . با این همه امتیاز پراید باید دوباره به مرز 9 میلیون برسه
مجید: 1393/2/911:00:49،
26
70
بجایه اینکه 5 میلیارد دلار به ایران خودرو پر رو مفت خور و زیاده خواه بدین کارخونه های تولیدی کوچک در شهرستانها و روستاها بسازید.ضمنن ایران خودرو خودش بلده چه جوری منابع مالیشو از مردم بیچاره جذب کنه و سودهای تساعدی عایدش بشه.
بی خیال: 1393/2/911:29:56،
24
20
ماشین پر هستش تو انبارهاشون نمیدن که قیمتا پایین نیاد ،حالا شما به این خاعنین وام میدن !!که فقط قیمتا بالا نره؟؟!!بنازم ،مردم خودتون به فکر خود باشین که هر کی به فکر خویشه ......ریشه
حسن: 1393/2/911:31:37،
27
22
قبلا سیمکارت بود 500هزارتمن با اومدن ایرانسل و دادن سیمکارت ارزان سیمکارت همراه اول هم مجبور شد قیمتش بیاد پایین تا مردم بخرن الانم همین تا این دوتا مونتاژ کار هستن همینه رقابت ندارن هیچ رفاقت هم میکنن!
هاوار یارسوالله: 1393/2/911:55:44،
26
20
تعرفه واردات ماشین مثل تمام دنیا باید صفربشه اینها گازانبوری به مردم زدن برای فشارمضاعف
بابک: 1393/2/912:05:35،
25
16
بیایید فرهنگ دوچرخه سواری رو جایگزین فرهنگ فرغون و گاری سواری کنیم چون ماشین ایرانی فرغونه
arash: 1393/2/912:09:51،
34
13
واقعا که آقای روحانی
از اینکه به شما رای دادم متاسفم
فکر کردم شما شاید بخواهید با رانت و رانت خوار مبارزه کنید
متاسفم
دلخون: 1393/2/913:26:31،
33
30
از ما مردم بیچاره ببرید بدید به گردن کلفت ها که هم بخورند ، هم تاراج کنند ، هم یک تومنو ده تومن حساب کنند و از ما بگیرند و هم به ریش همه مون بخندند وهم سر ما منت گذارند که آقا بالا سرمان هستند..........خدا را شکر میبینید چقدر در سایه اینا خوشبختیم من اینجا را با بهشت وعده داده شده عوض نمکنم !!!!!!
سروش: 1393/2/1000:08:31،
21
18
به خدا این صنعت خودرو سازی هر چی بد باشد از این پولی که خرج فوتبال لعنتی میشد بهتره به خدا فوتبال ما خیلی کثیفه
داود: 1393/2/1014:21:57،
26
30
اگه به خودرو سازا ارز مبادله ای بدهند اونا به جای خرید قطعات و تولید خودرو ارز را در بازار آزاد میفروشن سودش که بیشتره تازه هیچ زحمتی هم نداره حالا ببینین کی گفتم.
مصطفی: 1393/2/1014:50:21،
23
20
آفرین داود دقیقا درست میگی اینا ایندفعه تو بازار آزاد سوت میکنن

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل