کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

خودرو نخرید تا بازار آرام شود

کدخبر:۴۵۰۰دوشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵:۲۵۷۹۱۴ بازدید

بازار خودرو هیچ زمان از حاشیه و جنجال‌های خبری دور نبوده و همواره با تصمیم جدیدی در اقتصاد دستخوش تغییرات متعددی شده است. اما از سال گذشته این تغییرات وسعت بیشتری ...

بازار خودرو هیچ زمان از حاشیه و جنجال‌های خبری دور نبوده و همواره با تصمیم جدیدی در اقتصاد دستخوش تغییرات متعددی شده است. اما از سال گذشته این تغییرات وسعت بیشتری پیدا کرد و صنعت خودرو که چند سالی روی نوار رشد قرار گرفته بود با بحران‌های جدی روبه‌رو شد و البته کارنامه یکساله آن‌ها نیز مدعای آن است که صنعت خودرو نتوانست از چالش‌های پیش آمده با موفقیت عبور کند. نخستین نکته در این بخش کاهش شدید تولید در پی تحریم و افزایش نرخ ارز بود (در آن زمان دولت پرداخت ارز دولتی و مبادله‌ای را ممنوع کرد و خودروسازان برای تأمین ارز خود به سراغ بازار آزاد رفتند). دومین نکته بدهی‌های میلیاردی بود که خودروسازان و قطعه‌سازان با آن مواجه شدند. حال در سال 93 همزمان با افزایش قیمت بنزین وزارت صنعت نخستین بسته حمایت از تولید بخصوص بخش خودرو را رونمایی کرد. بر این اساس قرار شد خودروسازان به جای ارز آزاد بتوانند ارز مبادله‌ای دریافت کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: «با همفکری بانک مرکزی به این جمع بندی رسیدیم که با افزایش درآمد حاصل از فروش نفت می‌توان بخش اعظم ارز مورد نیاز صنعت را به صورت مبادله‌ای تأمین کرد. لذا تغییر در تأمین ارز خودروسازان به صورت آنی ابلاغ شد. اما این تصمیم دولت به دلیل ابهامات، سؤالاتی را ایجاد کرده است. اول آن‌که قیمت خودرو با این تصمیم ثابت می‌ماند یا درخواست افزایش قیمت خودروسازان به قوت خود باقی است؟دوم آن‌که ارز مبادله‌ای به کدام بخش از صنعت خودرو اختصاص پیدا می‌کند آیا واردات مواد اولیه و قطعه‌سازان هم مشمول تسهیلات جدید دولت می‌شوند؟ سوم آن‌که ارز مبادله‌ای به وارد‌کنندگان خودرو و بخش‌هایی که تنها مونتاژ کاری خودرو را انجام می‌دهندنیز تعلق می‌گیرد؟»

در مورد سؤال اول پاسخ روشن و شفاف این است که دولت مخالف هرگونه افزایش قیمت خودرو است. با این اوصاف خودروسازان اصرار بر افزایش قیمت خودرو تا 15درصد را دارند چرا که معتقدند ارز مبادله‌ای هزینه‌های ایجاد شده را پوشش نمی‌دهد و خطوط تولید خودرو زیانده است. در این میان برخی از کارشناسان و مردم انتظار کاهش قیمت خودرو را دارند و معتقدند با رشد تولید خودرو و افزایش بهره‌وری کاهش قیمت خودرو امکانپذیر است.

در پاسخ به دومین سؤال باید گفت هنوز دریافت‌کنندگان ارز مبادله‌ای در بخش صنعت خودرو مشخص نشده است و هنوز معلوم نیست کدام بخش از قطعه سازان می‌توانند از ارز مبادله‌ای استفاده کنند. در پاسخ به سومین سؤال که این روزها نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است هنوز پاسخ روشنی مطرح نشده اما وزارت صنعت اعلام کرد خودروسازان مشمول دریافت ارز مبادله‌ای خواهند شد ولی در مورد مونتاژکاران خودرو اظهار نظری صورت نگرفته است.

  خودروهای داخلی در مسیر افزایش قیمت

روز گذشته برای بررسی اثرپذیری مصوبه جدید دولت برمحور پرداخت ارز مبادله‌ای به جای ارز آزاد به بازار خودرو رفتیم. این بخش به جای افت قیمت با افزایش قیمت تا 2میلیون تومان<به دلیل عرضه نکردن خودرو توسط خودروسازان> روبه‌روشد. بر این اساس مصوبه دولت هیچ تأثیری بربازار خودرو نگذاشت و از سویی مردم و نمایشگاه داران از نبود خودرو در بازار گلایه داشتند و در گفت‌و‌گو‌های خود اظهار داشتند برخی از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان، خودرو دارند اما با قیمت بسیار بالاتر می‌فروشند و این سبب شده بازار خودرو تعادل خود را از دست بدهد و قیمت‌ها سیر صعودی پیدا کند. اکثر فعالان بازار نبود خودرو را دلیل اصلی رشد قیمت می‌دانند. در این میان قیمت خودروهای خارجی در روزهای اخیر 17 تا 20 میلیون تومان گرانتر شده و این رشد به دلیل افزایش قیمت ارز بوده است. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که با کاهش قیمت ارز مجدداً قیمت خودروهای وارداتی کاهش پیدا کند.
 
خودروهای وارداتی 15درصد گران شد

محمود رنجبرفر کارشناس و تحلیلگر بازارخودرو درباره وضعیت بازار و آینده‌ای که برای این بخش متصور شده است به خبرنگار ایران گفت: «طی روزهای اخیر قیمت خودرو‌های وارداتی بیش از 15درصد گران شده و بطور متوسط قیمت خودروها 17 تا 20 میلیون تومان افزایش یافته است. خودروهای داخلی نیز به دلیل عرضه نکردن خودرو توسط خودروسازان رشد قیمت تا 2 میلیون تومان را تجربه کرده است. وی با بیان این‌که مصوبه جدید دولت در مورد پرداخت ارز به نرخ مبادله‌ای به خودروسازان هیچ تأثیری بر بازار خودرو نداشته است، گفت: «تا زمانی که خودروسازان خودروهای موردنیاز بازار را تزریق نکنند قیمت خودرو در مسیر کاهش قرار نخواهد گرفت.» رنجبرفر تأکید کرد: «افزایش قیمت خودروهای خارجی کاذب است و باید به نرخ واقعی خود باز گردد. خودروهای داخلی نیز بشدت وابسته به میزان عرضه است. لذا بازار این بخش را نمی‌توان به درستی پیش‌بینی کرد.»

  مردم خودرو خریداری نکنند

احمد ساعدی کارشناس بازار خودرو نیز در گفت‌و‌گو با ایران، به مردم توصیه کرد خودرو خریداری نکنند و اجازه دهند بازار به ثبات برسد.  وی افزود: «بازار خودرو حباب‌گونه افزایش پیدا کرده است و هر فردی که خودرو خریداری کند قطعاً در آینده‌ای نزدیک متضرر خواهد شد.» ساعدی تصریح کرد: «دولت در نشست‌های خود صراحتاً اعلام کرده است که موافق افزایش قیمت خودرو نیست بدین جهت رشد قیمت خودرو منتفی است.»

 کاهش قیمت خودرو اتفاق نمی‌افتد

در مورد وضعیت صنعت خودرو به سراغ مدیران دو خودروسازی (ایران خودرو - سایپا) نیز رفتیم و آن‌ها نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه ایران اظهار داشتند: «کاهش قیمت خودرو به هیچ عنوان رخ نخواهد داد لذا مردم نباید تصور کنند که قیمت خودرو کاهش خواهد یافت. براین اساس به دلیل ارزبری که صنعت خودرو دارد و این‌که هزینه‌های مختلف از جمله حمل و نقل، بیمه و مالیات افزایش پیدا کرده است قیمت خودرو حتی با استفاده از ارز مبادله‌ای ارزاننخواهد شد.»

آنها گفتند: «هنوز ساز و کارهای استفاده از ارز مبادله‌ای مشخص نشده است. اگر این تسهیلات عملیاتی شود، حداقل 6 ماه دیگر نتیجه آن در تولید خودرو دیده می‌شود. با این تفاسیر، خودروسازان نمی‌توانند با قیمت‌های فعلی ادامه حیات بدهند لذا افزایش 15درصدی قیمت خودرو، خواسته‌ای است که به شورای رقابت داده شده و امیدواریم که این امر مورد توجه قرار گیرد.»

مدیران خودروسازی  اذعان داشتند: «در حال حاضر به خودروسازان دستور داده شده است که قیمت خودرو را افزایش ندهند اما نمی‌توان از هزینه‌های تحمیلی به این بخش عبور کرد لذا خریداران خودرو باید هزینه‌های ایجاد شده را پرداخت کنند.»آنها تأکید کردند: «درخواست افزایش قیمت به قوت خود باقی است و هیچ‌کدام از خودروسازان از این امر منصرف نشده‌اند.»

 ارز مبادله‌ای به وارد‌کنندگان و مونتاژکاران خودرو پرداخت نشود

در ادامه گفت‌و‌گو خودروسازان به بخشنامه اخیر دولت درباره تخصیص ارز مبادله‌ای اشاره شد و آنها گفتند: «این مصوبه ابهام‌های زیادی دارد که دولت باید به آن‌ها پاسخ بدهد. در این مصوبه دقیقاً به دریافت‌کنندگان ارز مبادله‌ای اشاره نشده است. کدام یک از قطعه سازان و خودروسازان امکان استفاده از ارز مبادله‌ای را دارند. بخشی از قطعه‌سازان وارد‌کننده کلی قطعه هستند، بخش دیگر قطعات متشکله از قطعات اصلی را وارد کشور می‌کنند و گروهی دیگر قطعه داخل کشور می‌سازند اما مواد اولیه شان وارداتی است.» آنها تأکید کردند: «دولت باید مشخص کند که کدام قطعه‌ساز مشمول ارز مبادله‌ای است. به هر ترتیب قطعات خودرو، قیمت نهایی خودرو راتعیین می‌کند.»

مدیران خودروسازی خاطرنشان کردند: «برخی از تولید‌کنندگان خودرو تنها مونتاژکار هستند و هزینه‌های تولید برای آن‌ها کمتر است لذا این بخش‌ها با مجموعه‌هایی چون ایران خودرو و سایپا که به فکر تولید و اشتغال هستند متفاوت است و پرداخت ارز مبادله‌ای به این گروه تنها رانت ایجاد می‌کند و آن‌ها یکه تاز بازار خودرو می‌شوند.»

  سودهای میلیاردی واردکنندگان خودرو

آنها ادامه دادند: «وارد‌کنندگان خودرو به هیچ عنوان نباید از ارز مبادله‌ای برخوردار شوند. آن‌ها با دریافت سودهای میلیاردی تنها باعث خروج ارز از کشور می‌شوند. در حالی که سال گذشته ایران‌خودرو و سایپا ضررهای میلیاردی کردند، شرکت‌های مونتاژکار خودرو سود بیش از 120 میلیارد تومان بردند. آن‌ها با عرضه خودروهای بی‌کیفیت چینی و شبکه فروش و خدمات پس از فروش ضعیف، بازار را به هم ریخته‌اند.»مدیران خودروسازی از دولت خواستند که پرداخت  ارز مبادله‌ای را مدیریت کنند و تنها به تولید‌کنندگان و واردکنندگان مواد اولیه ارز مبادله‌ای داده شود و مابقی بخش‌ها مانند گذشته ارز آزاد خریداری کنند.

 افزایش قیمت قطعات خودرو  در چین

موضوع دیگری که به آن اشاره شد افزایش قیمت مواد اولیه و قطعه خودرو در سایر کشورها بود. مدیران خودروسازی اذعان داشتند: «قیمت قطعات خودرو در کشورهای چین و کره افزایش پیدا کرده است لذا بخشی از رشد قیمت‌ها در سطح بین‌المللی رخ داده است.»آنها اظهار داشتند: «چین قصد دارد تا سال 2020 از 140 تا 150 خودروساز خود بکاهد و تنها 15خودروساز داشته باشد.»آنها درباره تعرفه واردات خودرو خاطرنشان کردند: «در چین تعرفه واردات خودرو 37 درصد است و در ایران این عدد 40 درصد شده است. اما‌آنها برای سرمایه‌گذاری مشترک، تسهیلات خاص چون انرژی رایگان و یارانه‌های مختلف پرداخت می‌کنند. از این‌رو اگر قرار است در صنعت خودرو پیشرفت کنیم باید از سرمایه‌گذاران خارجی در کشورمان حمایت کنیم.»

  احتمال کاهش قیمت خودرو وجود دارد

«محمدرضا نجفی منش» عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان خودرو نیز گفت: «احتمال کاهش قیمت خودرو با اختصاص ارز مبادله‌ای به خودروسازان وجود دارد اما به شرطی که این مصوبه فقط در حد حرف نباشد و سیستم بانکی نیز همکاری کند.»وی مصوبه اخیر کارگروه حمایت از تولید در اختصاص ارز مبادله‌ای به صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: «با تشدید هزینه‌های تولید و البته قیمت سوخت، هزینه تولید انواع محصولات بویژه خودروسازی افزایش پیدا می‌کرد که این تصمیم تا حدودی نگرانی واحدهای تولیدی را برطرف می‌کند.»

این فعال صنعت خودروسازی کشور، مصوبه کارگروه حمایت از تولید در جلوگیری از افزایش قیمت خودرو را بی‌تأثیر ندانست و اظهار داشت: «این روزها بزرگترین مشکل واحدهای تولیدی، معوقات بانکی و نبود شرایط لازم برای دریافت تسهیلات است که دولت باید در این رابطه تصمیم جدی اتخاذ کند.»وی با بیان این‌که تفاوت نرخ ارز مبادله‌ای با نرخ ارز آزاد بین 20 تا 25 درصد است، تصریح کرد: «در صورت تخصیص ارز مبادله‌ای به خودروسازان، این تفاوت قیمت می‌تواند در حد قابل توجهی، رشد هزینه‌های تولید قطعه و خودرو را جبران کند.»

همراه مکانیک



دیدگاه ها

بی نام: 1393/2/810:18:37،
160
53
بازم افعال معکوس یعنی بخر داره گرون میشه
دانیال: 1393/2/810:20:44،
64
129
همین شما ها هستید که باعث گرونی میشید
بذارید دولت کارشو انجام بده
مهدی: 1393/2/810:22:31،
117
35
یعنی عاشق این کامنت هستم افعال معکوس عالی بود
دلال: 1393/2/810:23:33،
90
75
مگه ما میزاریم ارزون بشه ، تازه بعد یه سال داریم حال میکنیم
زحمتکش: 1393/2/810:32:37،
95
47
نخرید تا حسابی آروم بشه!!!
پراید بشه 30 میلیون...
اونوقا آقای ایران جیب میخواد جواب بده...
ناصر: 1393/2/810:37:16،
89
32
من که اگه بخوام بخرم هم پول ندارم.
سلطان سلیمان: 1393/2/810:38:38،
111
55
آیا میدونستید ایران نمیتونه حتی سوزن خیاطی درست کنه.ازچین وارد میکنه
کریم : 1393/2/811:05:57،
67
32
والا همون موقع هم گفتند نخرید ارزون میشه ارزون میشه مگه ماشیه کیلویی چنده آخرشم 206 پانزده میلیونی رو با منت انداختند بهمون 35 میلیون.
؟؟؟: 1393/2/811:14:19،
72
31
..."با این تفاسیر، خودروسازان نمی‌توانند با قیمت‌های فعلی ادامه حیات بدهند"...

الهي كه خدا از دهنتون بشنوه!!!
يعني ميشه به زودي رگ حيات خودروسازي تو اين كشور قطع بشه؟!!!
خسر الدنیا: 1393/2/812:06:18،
49
34
افزایش قیمتها باشیب ملایم !!!
احمد: 1393/2/817:45:30،
19
31
شیب ملایمو خوب اومدی.....
من که به این نتیجه رسیدم دولت به هر چی گیر داده که خوبش کنه بدتر شده
بهداد: 1393/2/819:39:16،
23
65
اقا من ماشينمو قبل عيد حدود 90 مليون گذاشته بودم واسه فروش واقعا هم به قيمت بود ولي همش هر كي زنگ ميزد ناز ميكرد منم ميگفتم نخر بعد عيد بايد گرونتر بخري خلاصه سرتونو درد نيارم الان حدود 13 مليون گرونتر فروختم و واقعا بعضيا حقشونه هرچي سرشون مياد واقعا موندم اينايي كه نظر دادن ارزون ميشه با كدوم استدلال اين حرفو زدن تعرفه 15 در صد رفته بالا بعد كارشناس خودرو گفته نخر ارزون بشه اون كارشناس نيست دلاله
علی: 1393/2/820:08:56،
25
29
تو مملکت ما سابقه نداشته چیزی ارزون شه چون همیشه دولتها خدمتگذارن،پس بخرید بردید چون بخوابی بلند شی دوبرابر شده،فقط حقوق مردمه که بالا نمیره
محمد: 1393/2/907:19:46،
16
33
کی میگه مملکت ما ثبات نداره!!! ثبات یعنی اینکه در ایران همیشه اجناس گران می شود. این یعنی ثبات. یعنی تو میدونی اقا فردا گران است ، پس فردا گران تر. پس ایران عزیز کشور ثبات است. مملکت یعنی این
تحلیل گر : 1393/2/810:24:59،
42
27
عرضه و تقاضا دو مولفه اصلی در اقتصاد هستند و هر دو از قیمت تاسی پذیر ٰ یعنی در یک قیمت مشخص منحنی عرضه و تقاضا متقاطع اند . در شرایط فعلی و با قیمت های کنونی قدرت خرید پایین است اما به نظر نمی رسد قیمت افت محسوسی داشته باشد . قیمت در همین جا ثابت مانده و خورروسازها سعی میکننداز محرک های فروش بیشتر استفاده کنند.
abbas: 1393/2/811:10:55،
38
39
دقیقا همینه مردم قدرت خرید ندارن اما خودرو ساز فکر میکنه با این کار مردم از بالشتشون پول درمیارن و ماشین میخرن تنها کسایی که الان دارن ظرفیت فروش ایران خودرو و سایپا رو پر میکنن مردم نیستن بلکه دلالا هستن
مثلا شما برو سایت باما 206تیپ5بالای 200دستگاه به تعداد آگهی هست که تازه یه تعداد نمایشگاه دارن
سما: 1393/2/810:27:01،
52
26
بهترین تیتری که این چند وقت دیدم همین بود
باریکلا ایران جیب
GH: 1393/2/810:27:54،
60
32
هروقت گفتن ارزون میشه گرون شده الان یکساله مردم به هوای ارزون شدن دارن ضرر میکنن توی ایران همیشه قیمتهاسیرصعودی دارن نه نزولی
کارمند : 1393/2/810:28:04،
60
34
پیکانم آرزوست
هادی: 1393/2/810:32:05،
80
23
بکشید ما را ؛ ملت ما بیدار تر میشود
کلافه: 1393/2/810:47:06،
49
33
20 سال دیگه نسل آینده با خوندن این خبرا چقدر بخندن
سامی: 1393/2/810:52:26،
36
33
ایران جیب درست شبیه آقا دیوه تو کلاه قرمزیه که هر چی میگه برعکسه...هرچی میگه بخرید ارزون میشه هرچی میگه نخرید گرون
سرتق: 1393/2/810:53:56،
32
24
آخرش یه حرف درست و حسابی از ایران جیب دیدیم. الان خوشحالم
رضا: 1393/2/811:00:29،
38
35
دو سال اخير صبر كرديم ارزان شود حداقل دو ونيم برابر شد باز هم صبر !!!!!!!
برف و باران: 1393/2/811:03:49،
71
21
فرمول خرید مردم ایران:نخریم ارزون میشه بخریم گرون میشه.
بیکار: 1393/2/811:06:42،
43
26
صنعتی که زیان ده است بهتره نباشه.چه اصراری برای تولید داخلی هست.اگر دولت واردات خودرو رو به دست بگیره با 3درصد تعرفه اونوقت هم هزینه های دولت پوشش داده میشه هم خودرو با کیفیت وباقیمت مناسب سوار میشیم.
فرشید: 1393/2/811:08:03،
45
23
نقل قول از متن:
"در مورد سؤال اول پاسخ روشن و شفاف این است که دولت مخالف هرگونه افزایش قیمت خودرو است."
دم خروس یا قسم حضرت عباس ؟!!!
افزایش قیمت کار دولت نبوده میشه بفرمایید کار کی بوده احتمالا افزایش قیمت کارمریخی ها بوده .ما که حرفی نداریم !! چرا دروغ!!!!!!!!!!
64: 1393/2/811:14:43،
36
30
آخه چرا مصرف کننده ماشین نخره که قیمتا بیاد پایین؟ آقا جان جلوی دلال بازی را بگیرید تا قیمتا متعادل بشه مصرف کننده بیچاره چه گناهی کرده آخه!!!!!!!!!!!!!
مفلوک: 1393/2/811:15:19،
34
21
توصیه های ایرانجیب:

۱- بخرید
۲- نخرید
۳- بخرید
۴- نخرید
۵- بخرید
.
.
؟!
آگاه هستم : 1393/2/811:22:51،
29
59
با سلام
هر كي ميخواد سود كنه
بره پارس تندر و ال نود صفر بخره .
ديديد كه گرون شد .
توي 25 روز 4 ميليون .
بازم ميگم بريد بخريد .
تو برنامه پايش مورخ 08/02/1393 هم ديديد قيمتش رو 52 تا گفتن .
بازم ميگم بريد بخريد .
نیما: 1393/2/816:36:03،
41
33
در عجبم از فهم و درک بعضیا . مرد حسابی با 52 تومن بهترین ماشین خارجی را باید سوار شی با اون همه آپشن . نه این لگن که اگه ایربگ هم براش گذاشتن با زور پلیس بوده.
پاسخ: 1393/2/817:07:59،
25
40
مطمئنی با52تومن میشه بهترین ماشین خارجی سوارشد؟؟؟
نیما: 1393/2/906:41:00،
26
24
شما بگرد ماشینی پیدا کن که به پول ایران 52 بشه . گمرکی وحق ... را ازش کم کن بعد مقایسش کن با ال 90ت ببین کدوم بهتره
امیر: 1393/2/811:23:55،
31
27
خب اگر اینقد ذهنتان سیاهه و به ایران جیب شک دارین، واسه چی خوب دارین مطالبشو می خونین؟؟؟؟؟
همش منفی می دین.
اما یک نکته مهمی هست. درست وقتی که فروش فوری ایران خودرو تمام شد و ملن همه رفتن خریدن (الآن هیچ خودرویی نمونده) این تیتر رو زده.
علی: 1393/2/815:36:46،
29
25
من که واسه نظرات مردم میام تو این سایت ... واقعا مردم باهوشی داریم
دادا: 1393/2/811:59:05،
25
32
بخدا من نميدونم اين چه شركتي يه كه دوسال داره ميگه دارم ضرر ميدم وهنوز رو پامونده
واقعا به اين مديران ايران فرغون وسايپا بايد مدال لياقت داد
شاهینtehran: 1393/2/812:17:33،
27
64
کسی که پراید بخره. باید 20 میلیون بده. تازه یه پراید چینی بهش میدند. تازه ضبط هم نداره. باید بره 200 هزار تومن بده ضبط بندازه. تازه باید بنزین 1000 تومنی بزنه. خب با این شرایط به نظر شما مقرون به صرفه است

خرید پراید؟
اگه مقرون به صرفه است یه مثبت.
اگه مقرون به صرفه نیست یه منفی.
اس: 1393/2/813:53:33،
28
23
بابا یه خورده از تونوریها یاد بگیرید, وقتی یه چیزی گرون می شه نمی خرن ولی اینجا برعکسه همه دنبال و به پیشباز گرونی می رن. یه خورده فرهنگهارو ببرین بالا توروخدا. ببینید اونا جلوترن یا ما بابا همش به مسئولین می گین از اونا الگو برداری کنن خودتونم از مردم اونجاها الگوبرداری کنید فقط به جیب خودتون فکر نکنید آخه مگه چقدر می تونید سود کنید, در کل ببینید ضرر هم هست یه خورده فکر کنید. متشکرم
صرفه جو: 1393/2/814:46:26،
32
33
من اگه .... بودم. کارخونه های خودروسازی را تعطیل میکردم ودوچرخه سازی را مینداختم. تا انرژی کمتری مصرف بشه. تا بیشتر انرژی بفروشیم بعدشم پولدار بشیم. بعد......
فرشید: 1393/2/814:55:04،
43
28
این مملکت تشکیل شده از یکایک ما باید قبول کنیم همه ما مشکل داریم تا زمانی که سود شخصی مان را مقدم بر منافع مملکت و کشورمان میدانیم هیچ کاری درست نمیشود
اگر نخريد: 1393/2/815:13:42،
36
31
اگر نخريد مطمئن باش ميمونه دستشون قيمت نصف مياد پائين...پس تخريد
منبع آگاه: 1393/2/816:02:45،
19
43
اگه ميخواهيد سود كنيد :
پارس تندر و ال نود بخريد .
گرون ميشه .
به قيمت 20 روز پيش تا حالا نگاه كنيد .
خود دانيد .
zzzzzzzz: 1393/2/816:10:20،
29
27
همین مدیران سایپا اگه راست میگن خودشون وخانوادشون سوار پرایید بشن بعدش اصلا 80 در صد گرون کنن !!!!!!!!!!!!!!
کمیل: 1393/2/816:17:54،
32
42
بچه ها منو ببخشید شیطون گولم زد رفتم از هر کدوم یدونه ثبت نام کردم آخه سودش خوبه

قول میدم دیگه نخرم

شما هم نخرید

هی آقا با شمام نخر بزار ارزون بشه

نخر بزار ورشکست بشن رن گم شن

فقط تحریم
Mahmood: 1393/2/901:40:02،
26
29
تويى كه ميگى نخر، شرط ميبندم اول از همه رفتى اسم نوشتى چون ميدونى سود توشه. تو اين مملكت هركى به فكر خودشه فقط عادت كرديد به شعار دادن. البته حق داريد چون ايران تو شاخس فلاكت دوم شده به همت مسئولين
جواب کميل: 1393/2/902:26:43،
23
61
کميل تو چرا سنگ خودرو سازان رو به سينه ميزني؟انگار من شما رو يه جايي ديدم نه؟؟شما احيانان جزو خودرو سازان نيستيد؟اهان يادم اومد گفتم که يجايي شما رو ديدم هههههه
reza: 1393/2/911:56:18،
60
27
اقايان صنعت بزرگ فرغون سازي
اگر با اين وضعيت اسف بار زيان دهي نمي توانيد توليد كنيد چه اجباري دارد كه مردم متضرر زيان دهي شما بشن و دو سه برابر بخرندبا شرايطي كه وراردات بهترين خودروهاي خارجي در انحصار شماهاست و مردم از لذت رانندگي محرومند

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
مکانیک به زبان ساده / عواقب تاخیر در تعویض تسمه ها
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
شرايط پيش‌فروش محصولات پارس‌خودرو به مناسبت آزادسازی خرمشهر
دور جدید پیش فروش خودروی جدید دنا پلاس - اردیبهشت 96
شرایط ویژه فروش نقدی و اقساطی خودروهای سراتو، چانگان و آریو - اردیبهشت و خرداد 96
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
قیمت مدل‌های صفر پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل + جدول
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما