کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

خودروسازان و مشتریان با گرانی بنزین چه می‌کنند؟

کدخبر:۴۴۹۴دوشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۷:۱۴۵۰۲۴ بازدید

پس از کلی گمانه‌زنی و شایعه، دولت بالاخره قیمت جدید سوخت را در قالب اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد و حالا شهروندان ایرانی باید 1000 تومان بابت بنزین آزاد و 700 تومان برای بنزین یارانه‌ای ...

پس از کلی گمانه‌زنی و شایعه، دولت بالاخره قیمت جدید سوخت را در قالب اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد و حالا شهروندان ایرانی باید 1000 تومان بابت بنزین آزاد و 700 تومان برای بنزین یارانه‌ای بپردازند و این در شرایطی است که به اعتقاد  کارشناسان، افزایش 300 تومانی قیمت بنزین کم و بیش بر رفتار خودروسازان و مشتریان اثر خواهد گذاشت.

هرچند بنزین با شیبی نسبتا آرام گران شد و اتفاقات تابستان 86 (هجوم شدید مردم برای ذخیره بنزین و آتش زدن برخی جایگاه‌ها)، تکرار نشد، اما به هر حال با توجه به تورم موجود و کاهش درآمد شهروندان، همین جهش 300 تومانی نیز رفتار مشتریان را در بازار خودرو متاثر از خود خواهد کرد و به تبع آن، خودروسازان نیز مجبورند تا حد امکان سیاست تولید خود را متناسب با روند بازار، تغییر دهند. 

کارشناسان معتقدند افزایش قیمت بنزین و البته گاز (که این یکی نیز همزمان با بنزین گران شد)، خیلی‌ها را نسبت به هزینه سوخت خودروهای‌شان حساس کرده و این حساسیت، خود را در قالب تعویض خودرو (از پرمصرف به کم‌مصرف و از بنزین سوز به دوگانه‌سوز)، کاهش میزان استفاده از خودروهای شخصی و حتی شاید انصراف از خرید خودرو نشان خواهد داد. در واقع آنچه پس از افزایش قیمت بنزین تغییر خواهد کرد، الگوی مصرف مردم است این در شرایطی است که صنعت و بازار خودرو ایران کماکان دورانی سخت و راکد را تجربه می‌کند و نه تولید و تنوع تولید، اوضاع مناسبی دارد و نه قیمت‌ها با جیب مردم سازگارند و این یعنی، ایرانی‌ها گزینه‌های زیادی برای انتخاب در بازار خودرو ندارند و از آن سو خودروسازان نیز ظاهرا برنامه ریزی خاصی در کنار گرانی سوخت ندارند. 

با وجود آنکه بحث اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت بنزین و گاز و سایر حامل‌های انرژی مدت‌هاست بر سر زبان‌ها افتاده، نه مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و نه خودروسازان هیچکدام برنامه‌ای مبنی‌بر تغییر سیاست‌های تولید خودرو اعلام نکرده و مشخص نیست آیا روند و تنوع تولید تغییری به خود می‌بیند یا در خودروسازان همچنان روی پاشنه قبلی خواهد چرخید. اگر ملاک قضاوت و پیش‌بینی را شرایط حال حاضر خودروسازان داخلی در نظر بگیریم، (کمبود نقدینگی و افت تولید)، بعید به‌نظر می‌رسد آنها بتوانند تغییر چندانی در روند تولید خود داده و تمام و کمال، محصولاتی کم‌مصرف و دوگانه‌سوز و پایه گازسوز روانه بازار کنند. این در حالی است که سال 86 و پس از سهمیه‌بندی بنزین، وزارت صنایع وقت و خودروسازان سیاست و برنامه خود را متناسب با اتفاق رخ داده (سهمیه‌بندی) تغییر داده و تا حد زیادی نیز آن را عملی کردند. البته کارشناسان نقدهایی بر اقدامات وزارت صنایع و خودروسازان در جریان سهمیه‌بندی بنزین وارد کرده و در کل چندان موافق اقدامات انجام شده در آن مقطع زمانی نیستند و تاکید می‌کنند که سیاست‌های وزارت صنایع وقت به خصوص اصرار بر دوگانه‌سوز کردن خودروها، سیاستی منطقی و جامع نبوده است. 

در آن سال و پس از سهمیه‌بندی بنزین شوکی اساسی به صنعت و بازار خودرو کشور وارد شد؛ زیرا مالکان خودرو به سوخت‌گیری بی‌حساب و کتاب و سرریز شدن بنزین و ... عادت کرده بودند و حالا خیلی سخت بود که دیگر نمی توانستند هر وقت و هرچه می‌خواستند، باک خود را پر کنند؛ از آن سال تا به امروز، ایرانی‌ها دیگر حتی حساب قطره قطره‌های بنزین‌شان را نیز نگه می‌دارند، مخصوصا اینکه سه سال پس از سهمیه‌بندی، قیمت بنزین ناگهان و در جریان اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، گران شد و بنزین حکم طلا را برای مردمی که خودرو شخصی داشتند، پیدا کرد. 

اوضاع به شکلی پیش رفت که بخش قابل توجهی از مشتریان به خرید خودروهای کم‌مصرف و دوگانه‌سوز روی آوردند؛ اما کم‌مصرف‌ها از کیفیت مناسبی برخوردار نبودند و دوگانه‌سوزها نیز حاشیه‌های زیادی را به همراه داشتند. بر این اساس پرحاشیه ترین اثری که سهمیه‌بندی بنزین بر بازار خودرو گذاشت، رونق دوگانه‌سوزها و کم‌مصرف‌ها بود، چه آنکه خیل عظیمی از مردم به سمت خودروهای دوگانه‌سوز رفتند تا به وقت حاجت، در نمانند و در نبود بنزین، گاز منجی باک‌های خالی‌شان شود. خودروسازان نیز که از یک طرف با رشد تقاضا برای دوگانه‌سوزها مواجه شده و از طرف دیگر بابت تولید این خودروها تحت فشار قرار گرفته بودند (فشاری که وزارت صنایع بر آنها وارد می‌کرد)، مجبور شدند به‌رغم میل باطنی شان، از تیراژ محصولات بنزین سوز خود بکاهند و به سمت تولید دوگانه‌سوزها بروند. از آن سو بازار نیز به شدت روی خودروهای دوگانه‌سوز و کم‌مصرف متمرکز شد؛ اما طولی نکشید که مشکلات خودروهای دوگانه‌سوز و جایگاه‌های سوخت سر برآورد و مردم نیز به قیمت جدید و سهمیه‌بندی بنزین عادت کردند؛ نتیجه هم آن شد که به تدریج همه چیز تقریبا به جای اول برگشت، گویی اصلا بنزینی سهمیه‌بندی و گران نشده است. 

در آن دوران، مردم با دو مشکل اساسی روبه‌رو بودند؛ اول اینکه بیشتر خودروها پرمصرف به حساب می‌آمدند و دوم اینکه زیرساخت‌های لازم برای خودروهای دوگانه‌سوز فراهم نبود. سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در ابتدا به حدی برای مردم شوک آور بود که بیشتر آنها خرید خودروهای پرمصرف را تحریم کرده و به سراغ کم‌مصرف‌ها و دوگانه‌سوزها (با همه مشکلاتی که داشتند)، رفتند. تیراژ محدود و تنوع اندک خودروهای کم‌مصرف، جوابگوی نیاز مردم نبود و آنها یا باید پرمصرف‌ها را خریداری کرده و با مصرف سوخت بالا و همچنین احتمال خالی ماندن باک خودرویشان (به دلیل سهمیه‌بندی بنزین) کنار می‌آمدند یا مشکلات دوگانه‌سوز‌ها اعم از مسائل فنی و کمبود جایگاه‌های سوخت گاز را به جان می‌خریدند. از طرفی دولت نیز اصرار زیادی روی تولید دوگانه‌سوزها داشت و خودروسازان را مجبور کرد تمرکز خود را بر تولید این نوع محصولات بگذارند، حال آنکه نه جایگاه‌های سوخت به اندازه کافی در کشور وجود داشت و نه خودروهای دوگانه‌سوز خالی از مشکلات فنی بودند. 

از همین رو دیری نپایید که یک نوع دلزدگی از دوگانه‌سوزها به وجود آمد و در جریان اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها نیز قیمت گاز گران شد، تا در نتیجه مردم با سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن کنار آمده و دوباره سراغ بنزین سوزها بروند. از همین رو توفیقی اجباری نصیب خودروسازان شد و آنها دوباره به میل و خواسته خود که همان تولید محصولات بنزین سوز بود، رسیده و روند تولیدشان را از دوگانه‌سوز و گازسوز به بنزین سوز تغییر دادند. در حال حاضر نیز دوگانه‌سوزها سهم بسیار اندکي از تولید خودروسازان را به خود اختصاص داده‌اند و به هیچ وجه جایگاه سال‌های 86 و 87 خود را نزد مردم و شرکت‌های خودروساز ندارند. 

آن طور که آمارها می‌گویند، تولید خودروهای دوگانه‌سوز طی سال 92 و در مقایسه با سال 91 افت کرده و حتی برخی دوگانه‌سوزها هیچ تولیدی نداشته‌اند. روند کاهش تولید این خودروها البته از سه چهار سال پیش آغاز شد و حالا باید دید با توجه به افزایش قیمت بنزین، بخت دوباره به دوگانه‌سوزها رو خواهد کرد یا اینکه مردم باز هم بنزین سوزها را به آنها ترجیح خواهند داد. هم‌اکنون حدود هفت سال از سهیمه‌بندی بنزین و رو آمدن دوگانه‌سوزها می‌گذرد، اما به گواه آمار، نه جایگاه‌های سوخت گاز متناسب با نیاز مردم افزایش یافته‌اند و نه خودروهای مجهز به موتورهای پایه گازسوز به تیراژ قابل‌قبولی رسیده‌اند و به همین دلیل بعید به‌نظر می‌رسد بازار دوگانه‌سوزها رونقی را که در سال‌های 86 و 87 تجربه کرد، دوباره به خود ببیند. 

البته ظاهرا اوضاع برای آنهایی که خودرو دوگانه‌سوز دارند، متفاوت است، چه آنکه بر اساس اخبار رسیده، در حال حاضر تقاضا برای سوخت‌گیری CNG به طور محسوسی افزایش یافته و این در شرایطی است که مردم در شهرهای بزرگ از تعطیلی برخی جایگاه‌ها بدون اطلاع قبلی گلایه می‌کنند. افزایش صف‌های سوخت‌گیری در جایگاه‌ها نشان می‌دهد گاز به دلیل کمتر بودن قیمتش نسبت به بنزین، دوباره مورد توجه مردم قرار گرفته و این روند احتمالا تا زمانی که گرانی بنزین برای مردم عادی شود، ادامه خواهد داشت. به اعتقاد کارشناسان، با توجه به گرانی بنزین، نیاز بازار نیز تغییر می‌کند، بنابراین خودروسازان اگر بتوانند، باید خود را با شرایط موجود وفق داده و تولیدشان را مطابق با خواسته مردم، تنظیم کنند؛ اما در مورد خودروهای کم‌مصرف نیز باید گفت که در حال حاضر این خودروها نیز این روزها از قیمت بالایی برخورداند هر چند که کیفیت آنها را نیز بسیاری از مشتریان نمی پسندند. از طرفی خیلی‌ها حاضرند خودرو پرمصرف سوار شوند؛ اما در عوض نسبت به کیفیت و ایمنی آن مطمئن‌تر باشند تا اینکه خودرویی کم‌مصرف و کم کیفیت داشته باشند. 

با این اوضاع و احوال، کارشناسان بر این باورند که طی چند ماه آینده، بخشی از مردم استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی را به خرید خودرو شخصی ترجیح خواهند داد. این البته در حالی است که ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کشور (اتوبوس و تاکسی و حتی مترو)، به حد ایده‌آلی نرسیده و تردد با این ناوگان تحمل دردسرهایی مانند شلوغی بیش از حد را می‌طلبد. اتفاقا انتقادی که بخشی از مردم به افزایش قیمت سوخت دارند دقیقا به همین موضوع برمی گردد، چه آنکه گرانی سوخت باید با توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی تناسب داشته باشد و آنگاه باید انتظار داشت که شهروندان ایرانی از اتوبوس و تاکسی و مترو به جای خودرو شخصی استفاده کنند. طبعا وقتی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی نتواند نیاز مردم را برآورده سازد، باز هم این خودرو شخصی است که ارجحیت پیدا می‌کند. حالا با وضعی که ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کشور دارد، هیچ بعید نیست آنهایی که قید خرید خودرو را به دلیل گرانی بنزین زده‌اند، به پس از مدتی باز هم سراغ خرید خودرو شخصی بروند. به باور برخی کارشناسان، مردم دیر یا زود به قیمت بنزین عادت خواهند کرد و اتفاقاتی مانند نخریدن خودرو، استفاده از دوگانه‌سوزها و حتی بیرون نیاوردن خودرو شخصی و تردد با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، مقطعی اند و در نهایت باز هم بنزین و بنزینی‌ها حرف اول را در بازار خودرو کشور خواهند داشت. 

از طرفی خودروسازان نیز که یک بار تجربه تولید دوگانه‌سوزها و دردسرهایش را چشیده‌اند، بعید است دوباره به این ماجرا تن بدهند و احتمالا به افزایش تیراژ محدود برخی محصولات دوگانه‌سوز خود قناعت خواهند کرد. البته گفته می‌شود افزایش تولید موتورهای کم‌مصرف (TU7 و TU5) در دستورکار خودروسازان قرار گرفته و این کار می‌تواند تا حدی نیاز بازار را در دوران گرانی بنزین تامین کند، هرچند تیراژ این موتورها بسیار کم است. 

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

ramin: 1393/2/807:20:16،
47
10
عجب حرفی می زنید
هیچی
خیلی زود با شرایط جدید خودشان را هماهنگ می کنند
مثل همیشه
ali: 1393/2/809:36:27،
40
10
این موتور TU7 رو چه ماشینی بسته میشه؟
نکنه منظورش EF7 هست؟
TU5 و TU3 دیدم اما TU7 نشنیدم تا حالا؟

در ضمن TU5 فقط نسبت به بقیه موتورهای ایران خودرو کم مصرف هست و گرنه در کل خیلی هم پرمصرفه
حرف حق: 1393/2/809:57:34،
21
12
شیب افزایش قیمت ها واقعا ملایم هست،بنزین از خیلی از چیزها ارزون هست مثل آب معدنی،نوشابه یا حتی از بستنی هم ارزون هست.
دلسوز: 1393/2/810:46:58،
20
9
مگه فرغون م بنزین مصرف میکنه
شروین: 1393/2/819:20:04،
13
11
دوست عزیز "حرف حق"فکر نکنم حق اظهار نظری داشته باشی!با چه معیاری قیمت بنزین رو با آب معدنی مقایسه کردی؟باقیمت کشورهای پیشرفته؟میدونی کارگر تواونجا چقدر حقوق میگیره؟توکشوری مثل ایران که دومین تولیدکننده گازجهان هستش سی ان جی باید بشه کیلویی 652تومن؟فکر کرایه و حمل و نقل و...رو کردی؟حتما خودت بادوچرخه میری سرکار که واسه نرخ بنزین نظر کارشناسانه میدی!
مهرانه: 1393/2/807:30:58،
16
10
ملت ما مثه مومه وخيلي انعطاف پذيرتر از اين حرفاست دوروز ديگه همه يادشون ميره واين يكي هم عادي ميشه مجبوري از يه جاي زندگيت بزني بدي ما به تفاوت قيمت حامل هاي انرژي بريزي به جيب دولت تزوير وفلاكت
کارا: 1393/2/807:32:09،
40
10
قیمت ها با شیب ملایم افزایش پیدا کرده !! ؛ من اگه رئیس جمهور بشم قیمت ها را با شیب سرازیری افزایش می دم !

رئیس جمهور کشته مرده شیب ملایمتم ؛ !!!!!!!
مهدی: 1393/2/807:32:10،
48
16
مثل مرد میریم جایگاه سوخت 50 لیتر میزنیم 50 تومن میدیم ، اما ته دل که راضی نیستیم ، مجبووووووووریم مجبورررررر
بهروز: 1393/2/809:37:54،
38
12
میخواستم بهت مثبت بدم ولی دستم خورد منفی شد
خواستم قضیه رو بدونی که ناراحن نشی
(همچین آدمای شریفی هستیم ما ایرانیا)
مهدی: 1393/2/809:56:46،
24
10
فدای تو ای ایرانی شریف :d
علی جون: 1393/2/807:59:29،
56
15
الان پرشیا به اندازه موهاوی 8 سیلندر 4800 سی سی مسیوزونه زیاد که نیست
تو کره اگر ماشین مصرفش زیاد باشه، به ازای هر ماشین کارخونه جریمه میشه، ما خدارو شکر ازین قانونا نداریم
مهدی: 1393/2/810:08:20،
24
9
خدایی شلوغ نکن دیگه پرشیا دارم فدات شم ، نهایت تو شهر 11 تا 12 جاده هم اگه تا 110 تا یکنواخت بری 7 میسوزونه ، قبول دارم مصرفش بالاست اما میدونی مجبوووووووریم
علی جون: 1393/2/810:24:10،
20
9
عزیزم موهاوی 13 میسوزونه
12 مال موتور 3500 به بالاست
آرش: 1393/2/808:07:42،
23
7
خداوکیلی نمی شد این متن رو یه کمی خلاصه تر بنویسی؟
حسین: 1393/2/808:12:53،
17
13
ما به کی بگیم محصولات به روز و خوبتون به قول خود فرقون سازان رو نمی خواهیم
تنها چیزی به هیچ جا نمی رسد فریاد است
بی‏ ‏نام: 1393/2/808:23:28،
17
8
ایران‏ ‏جیب‏ ‏از‏ ‏تیترهای‏ ‏تکراری‏ ‏خسته‏ ‏نشدی؟
خودرو‏ ‏که‏ ‏انحصاری‏ ‏تشریف‏ ‏دارن‏ ‏با‏ ‏مصرف‏ ‏زیاد‏ ‏و‏ ‏برای‏ ‏خودرو‏ ‏ساز‏ ‏مهم‏ ‏نیست‏ ‏چون‏ ‏ملت‏ ‏مظلوم‏ ‏چاره‏ ‏ای‏ ‏جز‏ ‏خریداین‏ ‏فرغونها‏ ‏ندارن
لعنت‏ ‏بر‏ ‏مسبب‏ ‏این‏ ‏ظلم
علی: 1393/2/808:33:56،
32
19
الان ماشینای کم مصرف مثه ال90 ، 206 و پراید سرسام آور گرون میشن!!!
aref: 1393/2/816:59:54،
14
13
نه که l90 خیلی کم مصرفه.اطلاعات نداری نظر نده لطفا
احمد: 1393/2/808:38:35،
7
9
هرکاری تا الان کردند
میکنند
Pay am: 1393/2/808:40:14،
16
11
خوبه معنى شيب ملايم و فهميديم
بابا: 1393/2/808:41:15،
10
11
اون چىزى كه فكر كردن مردمن خودشونن
seven: 1393/2/808:47:46،
15
14
اگر کسی انصراف نداد واسه دریافت یارانه دلیل بر نداشتن توان مالی بوده و افزایش قیمتها بعد از اجرای فاز دوم
افرادی هم که انصراف دادن با این افزایش قیمتها سخت پشیمون شدن.

ولی چرا بخاطر کم بودن افراد انصرافی از دریافت یارانه
سوخت انقد فوری و اونم با این قیمت افزایش پیدا کنه.
خوبه دیگه کم نمیارید پول خودمونو تو قالب یارانه میدین به خودمون دیگه.
هیوا: 1393/2/808:49:14،
20
11
اخه بنزین سهمیه ای 75/ درصد افزایش داشته شما به این میگید شیب ملایم !!!!!!!!!!!!!!! پس اگه اینطوره قربون شیب ملایمتون برم الهی
حسین: 1393/2/808:56:18،
39
14
خودرو گران می شود+
ارزان می شود-
مهدی: 1393/2/810:13:01،
17
9
من نه دلال هستم و نمایشگاه دار ، اما حقیقت تلخ گرانی خودرو است ، کاهش نرخ سود بانکی یعنی سرازیر شدن نقدینگی در بازار دلالی خودرو ، طلا و دلار که نتیجه اش رو ابتدای کار میبینیم
h: 1393/2/809:07:55،
27
14
راستی علت گرانی تندر 90 در بازار خودرو چیه ؟
چه اتفاقی افتاده هنوز که مدل 93 به بازار نیومده این گرانی چه دلیلی داره ؟
206باز: 1393/2/809:51:05،
18
14
دلال بازی بیخود!!!
وگرنه این ماشین 20 تومن هم زیادشه!!!
مهدی: 1393/2/810:09:49،
16
13
موافق هستم با شما ، خدایی من یه پارس دارم و یه تندر ، تندر ماشین خیلی خوبیه کم مصرفه و فنی خیلی عالیه ، اما من اکثر اوقات با پارس میرم بیرون ، تندر هم به دلیل اینکه تو این رنج رقیب نداره گرون شده متاسفانه
برف و باران: 1393/2/809:11:20،
17
10
مردم به زودی به این قیمتها عادت می کنند،در سال 89 که قیمت ها خیلی زیاد افزایش پیدا کردند و بنزین از 100 تومان به 400 تومان افزایش یافت یعنی 4 برابر مردم روزانه سوخت متوسط به 75 میلیون لیتر در روز رسودند الان که از 400 به 700 رفته نه 4 برابر شده نه زیاد افزایش پیدا کرده پس به این قیمت زودتر از 100 به 400 عادت خواهند کرد.
کارمند: 1393/2/809:14:06،
14
10
هیچی سعی میکنیم دور هم باشیم
مرضیه: 1393/2/809:14:31،
8
19
تورم مهاار میشه...امیدوار باشیم :)))
وحید: 1393/2/809:21:30،
17
15
آقای روحانی این همه از شیب ملایم دم زدی پس کو؟؟؟؟؟
مگه شما با چه ماشینی از سر بالایی قیمت ها بالا میری که به به 75 درصد گرونی بنزین میگی شیب ملایم؟؟؟؟
پس کو اون همه دم زدن از تدبیر و امید؟؟؟
تا حالا که غیر از بی تدبیری و نا امید کردن مردم هیچی ازت ندیدیم
رضا: 1393/2/809:22:42،
25
11
وقتی تندر میدن به عراق 12میلیون این قیمتها حبابی و زیاده
ايمان.س: 1393/2/809:31:37،
22
7
اي خدا ارزانيم آرزووووووست.
LOGAN: 1393/2/809:32:23،
37
25
تو اين شرايط ال٩٠ بهترين گزينه هست قبول دارم ظاهر زيبايي نداره ولي باطن بسيار خوبي داره يه موتور فوق العاده پر شتاب و كم مصرف حتي از پرايد و ٢٠٦ تيپ٢ و ٥ كمتر خواهشن قبل از منفي دادن روي اين حرفهاي من كمي تحقيق كنيد تعصبي برخورد نكنيد
206باز: 1393/2/809:50:27،
24
19
ای بابا...
کی گفته مصرف ال90 کمه!!!!
جو سازی نکنید بابا...
مصرف 206 وال90 در یک اندازه هست و حتی 206 کمتر!!!
مهدی: 1393/2/810:11:10،
27
12
من تندر دارم بیش از 3 سال که سوار میشم ماشین خوبیه اما همیشه وقتی سوارشی چشمت به 206 و پارس هست چون تندر ظاهر جذابی نداره
حامد: 1393/2/811:37:52،
13
17
الان 206 نزدیک 13 سال تو ایران تولید میشه و اینقدر تو خیابونا ریخته که قیافش واسه همه عادی شده با این شرایط جذاب و غیرجذاب معنی نداره
محمد: 1393/2/809:33:26،
26
10
تو این مملکت هیچی دست مشتری نیست خودروسازها همه کاره اند هر چی اونا بگن همون میشه !
ali: 1393/2/809:34:04،
49
9
دیروز دو تا افغانی با هم صحبت میکردند بهم کفتند ایران دیگه جای زندگی نیست بریم کشورمون
ناصر: 1393/2/810:05:19،
22
15
تندرفقط کیفیت ساخت بهتری داره من که دوساله دارم توسرعت اصلا تعادل نداره تودست اندازهم مثل خاوربالا پایین میپره
امين: 1393/2/810:42:30،
12
11
هي ميگفتن 24 درصد گرون ميشه اما احتمالا اشتباه چاپي بوده جاي 2و 4 عوض شده و 42 درصد گرون شده !
حميد : 1393/2/816:47:21،
8
12
75 درصد گرون شده
محمد: 1393/2/817:06:49،
12
11
دلم براي خودم مردم كشورم مي سوزد .
شروین: 1393/2/819:07:47،
14
11
مشکل ملت ما همینه.خیلی زود به جریانی عادت میکنن.میگن جنس قراره گرون بشه مصرف کننده میگه ما که به گرونی عادت کردیم.سرمایه دار وحکومت هم ازهمین حرف سواستفاده میکنه.چه ملت ساده ای داریم.هرچی توسرشون بزنی سرشون رو بالا نمیگیرن!
Aref: 1393/2/901:28:47،
10
12
ال ٩٠ تنها ماشينيه كه ميشه به كيفيتش اميدوار بود، در ضمن كسايى كه ميگن ال٩٠ كم مصرف نيست ميشه بگن كدوم ماشين ايرانى كمتر ميسوزونه؟!!!!!!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما