کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

این بازار قابل پیش بینی نیست


کد خبر : ۴۳۸۵یکشنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷:۵۹۳۵۹۸ بازدید

بازار طلا و سکه پس از طی دوره رکود در ماه‌های پایانی سال گذشته، در روزهای اخیر و در آستانه روز زن با افزایش تقاضا مواجه شده و خرید و فروش‌ها رونق یافته است. قیمت ارز نیز در روزهای گذشته ...

در یک هفته اخیر قیمت طلا و سکه به طور متوسط افزایش یافته است. قیمت سکه طرح جدید 16 هزار تومان، طرح قدیم 15 هزار و 500 تومان، نیم سکه 22 هزار تومان، ربع سکه 12 هزار تومان، سکه گرمی 5 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار 1500 تومان افزایش داشته است. بازار طلا و سکه پس از طی دوره رکود در ماه‌های پایانی سال گذشته، در روزهای اخیر و در آستانه روز زن با افزایش تقاضا مواجه شده و خرید و فروش‌ها رونق یافته است. قیمت ارز نیز در روزهای گذشته و در بازار داخل روندی افزایشی داشته که این امر نیز در گران شدن قیمت طلا بی‌تاثیر نبوده است. در حالی که قیمت جهانی طلا در روزهای نخست سال 1392 در محدوده 1600 دلار قرار داشت افت قیمت این فلز تا حدی بود که قیمت طلا در روزهای پایانی سال 2013 میلادی تا 1187 دلار نیز کاهش یافت و بسیاری از کارشناسان از رسیدن قیمت طلا به کمتر از هزار دلار در سال 2014 خبر می‌دادند. اما از اوایل زمستان روند حرکتی قیمت طلا تغییر کرد و قیمت طلا با شیب ملایم روند صعودی را در پیش گرفت. در این شرایط بحران اوکراین نیز موجب شد تا روند افزایش قیمت طلا شتاب بگیرد و طلا در روز پایانی سال 92 به 1355 دلار برسد. نگرانی از وضعیت اقتصادی چین و ورشکستگی شرکت‌های چینی به دلیل کمبود بودجه برای بازپرداخت وام‌های معوقه آن ها، در نهایت منجر به افزایش تقاضای فیزیکی طلا شد. با توجه به نوسانات فراوان قیمت طلا و سکه در یکسال گذشته، آینده قیمت طلا در سال 93 یکی از اصلی‌ترین موضوعات پیش روی بازارهای سرمایه‌گذاری ایران است و به دلیل این که بسیاری به این بازار نگاه سرمایه‌ای دارند همین موضوع نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

پارامترهای تاثیرگذار بر بازار طلا و سکه

در ایران علاوه بر پارامتر عرضه و تقاضا ‌باید مسائل سیاسی و حتی قیمت فروش نفت و خرید فیزیکی طلا را نیز به عنوان پارامتری تاثیرگذار بر قیمت طلا و سکه در نظر گرفت. زمانی که قیمت طلا افزایش می‌یابد توجه ویژه‌ای به این بازار شده و هیجان کاذبی را در مردم به وجود می‌آورد. این هیجان هجوم مردم به بازارها و در نهایت افزایش قیمت‌ها را به دنبال دارد. یکی از پارامترهای اصلی تاثیرگذار بر نوسانات قیمتی طلا و سکه، بدتر شدن شرایط سیاسی و ایجاد حالت جدید در اوکراین بوده است که موجب افزایش خرید طلا در آسیا شده است. همین موضوع باعث شد که قیمت طلا در جهان به بالاترین سطح خود در شش ماهه گذشته برسد و به دلیل شرایط سیاسی فعلی قیمت اونس جهانی افزایش یافته و در کنار آن افزایش قیمت نفت و افزایش خرید فیزیکی طلا بر نوسانات افزایشی دامن زده است. در سال 93 قیمت ارز می‌تواند نقش مهمی را در افزایش یا کاهش قیمت طلا ایفا کند به طوری که مسئولان بانک مرکزی اعلام کرده‌اند تک نرخی شدن ارز در سال 93 در اولویت اصلی قرار دارد و این احتمال هست که قیمت طلا در سال جدید به یک ثبات برسد. اگر وضعیت سیاسی و اقتصادی جهان و ایران همچنان در وضعیت کنونی به سر ببرد، بهای طلا نوسان فراوانی را تجربه نمی‌کند. در سال 93 تنها اتفاق‌های غیر قابل پیش بینی در حوزه سیاست و اقتصاد می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه

پیش‌بینی قیمت طلا طی ماه‌های آینده به شدت دشوار شده است. از سویی تحولات بین‌المللی موجب شده تا روند قیمت‌گذاری‌ها سیرمتفاوت از گذشته پیدا کند و از سوی دیگر به نظر می‌رسد بازارها روند حرکتی خود را برای کارشناسان مشخص نمی‌کنند. در طی 11 ماه گذشته قیمت طلا در ایران نیز به تبع قیمت جهانی آن با 38 درصد کاهش روبه‌رو بود. اما می‏بینیم که در اسفندماه این میزان کاهش، متاثر از بازارهای جهانی کم‏ کم روند افزایشی را در پیش گرفت. اما با تمامی این احوال و افزایش قیمت‌ ها، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که بهای طلا دیگر روند صعودی که در سال 2011 اتفاق افتاد را تجربه نخواهد کرد. در حال حاضر قیمت طلا تحت تاثیر منازعات میان روسیه و آمریکا در بازار جهانی بالا رفته است. البته پیش از این قیمت طلا نزول 40 دلاری را تجربه کرده بود. به همین جهت بسیاری از تحلیلگران در مورد آینده قیمت‌گذاری این فلز ارزشمند ناامید شده بودند. این کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی به سرمایه‌گذاران بین‌المللی توصیه می‌کنند که در شرایط کنونی برای خرید طلا عجله نکنند. با این حال طی سال 93 همچنان سرمایه‌گذاران خرد نمی‌توانند به بازار طلا اعتماد کنند چراکه دامنه نوسان قیمت این فلز ارزشمند از میزان علاقه مندی به ریسک سرمایه‌گذاران خرد بیشتر شده است. در کل می‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاری‏های مردم به سوی بانک متمایل گردد و به دلیل تجربه تلخ گذشته شاهد بازگشت سرمایه به بازار طلا نباشیم. با این حال وضعیت سرمایه‌گذاری در بازار طلا بیش از آنکه به بازارهای دیگر گره خورده باشد، به رشد قیمت‌ها در بازار مسکن وابسته شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها