کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودرو در بازار گران , ولی بدون مشتری + قیمت روز


کد خبر : ۴۳۴۳پنجشنبه، ۲۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۶:۳۸۲۰۶۲۷ بازدید

رشد قیمت‌ها در بازاری که به گفته فعالان بازار در سال جدید هنوز خودرویی به آن تزریق نشده است ادامه دارد.

 رشد قیمت‌ها در بازاری که به گفته فعالان بازار در سال جدید هنوز خودرویی به آن تزریق نشده است ادامه دارد. بر همین اساس قیمت برخی خودروهای داخلی و همچنین خودروهای خارجی طی هفته گذشته روندي صعودی به خود گرفته است. این درحالی است که بازار فروردین راکدترین بازار سال است؛ زیرا مشتریان بازارهای مختلف از جمله خودرو خریدهای خود را قبل از سال جدید انجام می‌دهند و در فروردین بازارها معمولا رونقی ندارند. 

 نگاهی  به قیمت‌های بازار نشان‌ می‌دهد که قیمت خودروهای خارجی که برای مدت‌ها ثبات داشتند روندی افزایشی به خود گرفته است. این اتفاق در حالی رخ داده است که طی سال گذشته تعداد خودروهای وارد شده به کشور نسبت به سال قبل آن رشدي 54/7درصدي داشته است. هرچند پیش از این فعالان بازار این امیدواری را به مشتریان بازار خودرو داده بودند که با تداوم واردات حتی می‌توان به کاهش قیمت آنها دل بست، اما به نظر می‌رسد بازار خودروهای وارداتی‌ در دومین هفته کاری خود در سال جدید روندی افزایشی در پیش گرفته است. 

یک فعال بازار خودرو در توضیح بیشتر در رابطه با چرایی افزایش قیمت خودروهای وارداتی، با موقتی خواندن این افزایش قیمت‌ها می‌گوید: در حال حاضر خودروی وارداتی در کشور خیلی زیاد است؛ اما چون این خودروها توسط پلیس پلاک نمی‌شود و به این واسطه خودروها به بازار نمی‌رسند، فاصله‌ای در بازار ایجاد شده که باعث این افزایش قیمت شده است. 

او در ادامه می‌گوید: مجوز شماره‌گذاری وارداتی‌ها تا 28/12/92 اعتبار داشته و از آنجایی که صدور مجوز شماره‌گذاری در سال جدید کمی زمان می‌برد، عرضه این خودروها به بازار با توقف همراه شده است، اما به نظر می‌رسد با طی کردن پروسه اداری دریافت این مجوز که به صورت طبیعی باید رو به اتمام باشد مشکل عرضه وارداتی‌ها نیز برطرف شود. او اضافه می‌کند نباید افزایش 15 درصدی تعرفه واردات خودروهای بالای 2000 سی‌سی را در رابطه با افزایش قیمت وارداتی‌ها نادیده گرفت. اما موضوعی که در اینجا مهم به نظر می‌رسد این است که واکنش‌ بازار به افزایش قیمت‌ها بسیار سریع است درحالی که با عادی شدن شرایط، بازار چنین سرعتی برای کاهش قیمت‌ها نمی‌گیرد. برای مثال بازار خودروهای وارداتی در راکدترین فصل خرید و فروش که بازار خالی از تقاضا است، در مقابل توقف عرضه‌ دو هفته‌ای واکنشی سریع از خود نشان می‌دهد و قیمت‌ها به سرعت افزایش پیدا می‌کنند، اما آیا با از سر گرفته شدن عرضه، این قیمت‌ها با همان سرعتی که افزایش یافته‌اند کاهش پیدا می‌کنند؟ یک فعال بازار در پاسخ به این سوال می‌گوید خیلی به کاهش قیمت‌ها با شروع عرضه امیدوار نیست، او می‌گوید در بازار ما کدام قیمتی بالا رفته است که به راحتی کاهش پیدا کرده باشد؟ 

اما توقف عرضه فقط مختص خودروهای وارداتی نیست، زیرا خودروهای داخلی نیز با چنین مشکلی مواجه هستند. آن‌طور که از بازار خبر می‌رسد خودروسازان هنوز عرضه‌ای به بازار نداشته اند، این در حالی است که خودروی پرطرفداری مانند تندر 90 نیز از شروع سال‌جاری توسط پلیس پلاک نمی‌شود. این موضوع باعث شده است که قیمت این محصول روندی افزایشي داشته باشد. گویا تعداد زیادی از این محصول با استاندارد یورو2 در کارخانه وجود دارد که پیش از سال 93 تولید آنها به اتمام رسیده است؛ اما از آنجا که روند پلاک‌گذاری آن به سال جدید کشیده شده است، پلیس حاضر نیست این محصول را با تاریخ 93 شماره‌گذاری کند. پلیس به تولیدکنندگان این محصول اعلام کرده است که با شماره‌گذاری این محصول با پلاک سال 92 مشکلی ندارد. 


افزایش قیمت وارداتی‌ها در بازاری اشباع شده

بازار خودروهاي وارداتي طی هفته گذشته در مدل‌های مختلف از 2 تا 6 میلیون تومان با افزایش قیمت همراه بوده است. به این ترتیب آنطور که از بازار خبر می‌رسد دو شاسی‌بلند خانواده هیوندایی با افزایش قیمت همراه بوده‌اند. IX55 خودرویی است که با 6 میلیون تومان افزایش قیمت به 230 میلیون تومان رسیده است و مدل دیگر آن یعنی IX35 نیز با 4 میلیون تومان رشد 155 میلیون تومان قيمت دارد. سوناتا و آزرا اما بدون تغییر بوده‌اند. این دو خودرو به‌ترتیب روی 146 و 197 میلیون تومان باقی مانده‌اند. هیوندایی ‌I30 اتاق جدید هم با افزایشی دو میلیون تومانی به 113 میلیون تومان رسیده است. سانتافه مدل 2014 نیز در بازار قیمتی برابر با 191 میلیون تومان دارد که از رشد 3 میلیون تومانی آن خبر می‌دهد.  نگاهی به خانواده کیا نیز نشان‌دهنده این موضوع است که مدل اسپورتیج با قیمت 148 میلیون تومان قابل معامله است، یعنی 2 میلیون تومان گران‌تر از هفته گذشته. سراتو مدل 2014 نیز یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته و به 121 میلیون تومان رسیده است. کیا اپتیما نیز از 140 میلیون تومان به 146 میلیون تومان رسیده است. 

تویوتا آریون نیز با 3 میلیون تومان افزایش قیمت با 201 میلیون تومان قابل معامله است. مدل دیگر تویوتا یعنی کرولا 2014 اما ثابت بوده و روی 128 میلیون تومان باقی مانده است.


نوسان قيمت رو به بالا در خودروهای داخلی 

نگاهی به بازار خودروهای داخلی نشان می‌دهد که تندرها با افزایش قیمت اندکی همراه بوده‌اند. به این ترتیب تندر ایران‌خودرو 300 هزار تومان افزایش قیمت داشته و به 38 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است و تندر پارس‌خودرو نیز با نیم میلیون تومان افزایش قیمت به 39 میلیون تومان رسیده است. تندر مدل E1 نیز روی 34 میلیون و 800 هزار تومان ثابت بوده است. این قیمت‌ها در واقع مربوط به تندرهای مدل 92 می‌شود.

206 تیپ 5 نیز در بازار با افزایش قیمت همراه بوده است و مدل 93 آن با 200 هزار تومان افزایش قیمت به 39 میلیون و 400 هزار تومان رسیده است. تیپ ‌V8 این خودرو نیز در مدل امسال با افزایش قیمتی مشابه تیپ5 هم‌اكنون 39 میلیون و 600 هزار تومان قيمت دارد. اما پژو 405 بنزینی نیز در بازار هفته گذشته افزایش قیمتی 400 هزار تومانی داشته و به 30 میلیون تومان رسیده است؛ درحالی‌که مدل دوگانه‌سوز آن روی 32 میلیون و 200 هزار تومان ثابت مانده است. 

رانا معمولی نیز با آهنگ افزایش قیمت همراه بوده و با 400 هزار تومان رشد به 32 میلیون و 500 هزار تومان رضایت داده است.  

تیبا هم در بازار هفته گذشته با قیمت 23 میلیون و 800 هزار تومان معامله شده است که نشان‌دهنده رشد 200 هزار تومانی این خودرو است.  نیسان تیانا هم که بعد از خروج ماکسیما از خطوط تولید پارس‌خودرو جایگزین این خودرو شده است طی هفته گذشته با جهشی 2 میلیون تومانی در مدل 93 با قیمت 148 ميليون تومان قابل معامله بوده است. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها