کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شغلی به‌نام ثبت‌نام یارانه نقدی


کد خبر : ۴۲۶۵یکشنبه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۲:۱۷۳۴۳۹ بازدید

به نظر می‌رسد که سرانجام هماهنگی‌های دستگاه‌های مختلف دولتی به‌ویژه سازمان هدفمندی یارانه‌ها با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ثمر نشسته است آنچنان که دیگر از مشکلات و دشواری‌های فرآیند ثبت‌نام ...
شغلی به‌نام ثبت‌نام یارانه نقدیشغلی به‌نام ثبت‌نام یارانه نقدی

 به نظر می‌رسد که سرانجام هماهنگی‌های دستگاه‌های مختلف دولتی به‌ویژه سازمان هدفمندی یارانه‌ها با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ثمر نشسته است آنچنان که دیگر از مشکلات و دشواری‌های فرآیند ثبت‌نام برای افرادی که به دفاتر پیشخوان دولتی یا پلیس+10 یا کافی‌نت‌ها مراجعه می‌کنند، خبری نیست.

مشاهدات خبرنگاران در روز گذشته هم آن را تایید می‌کند.  صاحب کافی‌نتی در غرب تهران و در مجاورت بزرگراه نواب که از شلوغی دو روز نخست ثبت‌نام متقاضیان به ستوه آمده است، می‌گوید: از روز سوم ثبت‌نام شرایط تقریبا متعادل شد و هم سرعت ثبت اطلاعات به نرم و اندازه معمول رسید و هم مردم از تشویش و اضطراب روز نخست خارج شدند.  وی در تشریح روند ثبت‌نام می‌گوید: از ساعت هشت صبح متقاضیان در بیرون مغازه فرم دستی مورد نظر را کامل کرده و با الصاق کپی مدارک و تحویل آن دیگر منتظر انجام فرآیند نمی‌مانند و ما در طول روز به‌تدریج تمام فرم‌ها را وارد سایت رفاهی می‌کنیم. متقاضیان نیز با دریافت پیامک از سامانه رفاهی از ثبت اطلاعاتشان در این سامانه با خبر و مطمئن می‌شوند. 

فرم‌های دستی که از روز نخست ثبت‌نام تنها به‌دلیل قطع پی‌درپی اینترنت و اخلال در سامانه رفاهی و به‌صورت راهکاری برای برون‌رفت از مشکلات و نارسایی‌های روز نخست ایجاد شد هم‌اکنون کاملا به بخش جدایی‌ناپذیر روند ثبت‌نام متقاضیان دریافت یارانه تبدیل شده است و به خوبی توانسته از ازدحام متقاضیان در کافی‌نت‌ها و دفاتر پیشخوان دولتی و پلیس+10 جلوگیری کند.  با این حال همین فرم بعد از چهار روز موضوع سوءاستفاده‌های مکرر نیز قرار گرفته است آنچنان که فروش این فرم‌ها به متقاضیان خود موضوع هشدارهای متعدد مسوولان از روز گذشته شده است آنچنان که خبرگزاری «ایرنا» با تاکید بر ثبت‌نام مرحله دوم یارانه بدون وجود هرگونه فرم کاغذی، فروش هرگونه فرم کاغذی در جریان این اقدام را غیرقانونی اعلام کرد. تاکیدی که تا به امروز مورد توجه هیچ‌کدام از مراکز تعیین‌شده برای ثبت‌نام قرار نگرفته است آنچنان که مرکز پلیس+10 در خیایان زرافشان شهرک غرب در ازای 200تومان یک برگ کاغذ A5 را در اختیار متقاضیان خود قرار می‌دهد. 

البته فروش فرم‌های کاغذی یا همان دستی در مراکز ثبت‌نام تنها تخلف یا سوءاستفاده مراکز ثبت‌نام نیست آنچنان‌که هزینه سه‌هزارو500تومانی تعیین‌شده وزارت ارتباطات برای ثبت اطلاعات متقاضیان دریافت یارانه نیز از جمله موضوعات مورد توجه این روزهای سودجویان است؛ هزینه‌ای که در بسیاری از مراکز کاملا سلیقه‌ای دریافت می‌شود.  متصدی یکی از کافی‌نت‌ها در یکی از پاساژ‌های میدان انقلاب در این‌باره می‌گوید: هزینه ثبت‌نام در این پاساژ و در تمامی کافی‌نت‌ها پنج‌هزار‌تومان است، زیرا هزینه سه‌هزارو500تومانی تعیین‌شده برای کافی‌نت‌دارها صرفه اقتصادی ندارد. البته میزان هزینه ثبت اطلاعات از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است زیرا کافی‌نت‌های مناطقی مانند شهرک غرب یا سعادت‌آباد هزینه‌هایی حدود هفت‌هزارتومان را نیز برای ثبت اطلاعات متقاضیان خود که به‌صورت ملموس تعدادشان بسیار کمتر از مناطق مرکزی و پایین‌شهر تهران است، دریافت می‌کنند.   توجیه متصدیان این کافی‌نت‌ها نیز اینگونه است که مراجعه متقاضیان دریافت یارانه در این مناطق به کافی‌نت‌ها برای ثبت اطلاعات محدودتر از مناطق مرکزی است زیرا در این مناطق افراد یا همان سرپرست خانواده‌ها به‌صورت شخصی و از خانه یا محل کار خود اقدام به ثبت‌نام می‌کنند و همین موضوع تعداد مراجعان به کافی‌نت در این مناطق را بسیار کمتر از مناطق دیگر کرده است. به‌علاوه ثبت اطلاعات متقاضیان وقت‌گیر است و در فعالیت‌های روزمره کافی‌نت اخلال ایجاد می‌کند که هزینه هفت‌هزارتومانی برای انجام آن تنها به این دلیل است.

اگرچه دولت ثبت‌نام دریافت یارانه را به تمامی شعب بانک ملی علاوه بر کافی‌نت‌ها، مراکز پلیس+10 و دفاتر پیشخوان دولتی توسعه داده اما به نظر می‌رسد به‌دلیل عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع و مناسب بخش قابل‌توجهی از مردم از ثبت‌نام دریافت یارانه در شعب بانک ملی بی‌خبر هستند آنچنان‌که مشاهدات خبرنگار «شرق» از تعدادی از این شعب به‌خوبی گویای بی‌اطلاعی مردم از این موضوع است. همکاری بانک ملی در زمینه ثبت‌نام متقاضیان دریافت یارانه بسته به برنامه‌ریزی رییسان و مدیران شعب متفاوت است، به‌گونه‌ای که برخی از این شعب از ابتدای شروع به کار صندوقی را برای انجام این کار اختصاص می‌دهند و برخی دیگر ترجیح داده‌اند تا ثبت‌نام متقاضیان را از ساعت سه تا هشت شب انجام دهند و در ساعات اداری از انجام این کار بپرهیزند. سردرگمی مردم در روز نخست و تعجیل همگانی برای ثبت‌نام دریافت یارانه نقدی در این چندروز گذشته موجب ظهور و بروز موج جدیدی از اشتغالزایی و نوع جدیدی از درآمد‌زایی در مناطق مختلف شده است. هم‌اکنون در تمامی مناطق شهر تهران و البته بسیاری از شهرها و کلانشهرها، با گذر از معابر و خیابان‌ها، می‌توان تبلیغات ثبت برای دریافت یارانه نقدی را دید که در جهت کسب سود از عدم دسترسی گروه‌های مختلف مردم به رایانه و اینترنت است. کافی‌نت‌ها، فروشگاه‌های لوازم‌التحریر، سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های لوازم‌خانگی، اغذیه‌فروشی‌ها و... اقدام به نصب آگهی‌های ثبت‌نام یارانه نقدی کرده‌اند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها