کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

خداحافظی با پژو 405 و پراید در سال 94

کدخبر:۴۱۳۷شنبه، ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰:۱۹۸۳۷۹ بازدید

خودروسازان در سال 1393 سیاست وزارت صنعت و معدن در خصوص افزایش تولید را دنبال خواهند کرد .

احمد نعمت‌بخش*:

خودروسازان در سال 1393 سیاست وزارت صنعت و معدن در خصوص افزایش تولید را دنبال خواهند کرد. ما سالی که گذشت مشکلات متعددی داشتیم که از جمله آن می‌توان به تحریم‌های داخلی و خارجی اشاره داشت. بر این باوریم که تحریم‌های داخلی 70 درصد و تحریم‌های خارجی 30 درصد مشکلات خودروسازی را تشکیل می‌دهند. از جمله مشکلات داخلی صنعت خودرو سیستم قیمت‌گذاری زیر ارزش ذاتی، بوروکراسی قیمت‌گذاری، عدم تسهیلات‌دهی بانک‌ها به خودروسازان و تحریم‌های خارجی است که مجموعاً باعث شد تا امسال خودروسازان حداکثر 750 تا 800 هزار دستگاه تولید کنند. این سطح تولید نسبت به سال قبل بیش از 100 هزار دستگاه کاهش را نشان می‌دهد و نسبت به سال 1390 که یک میلیون و 600 هزار دستگاه بود چیزی حدود نصف است. به هر ترتیب ما برنامه داریم که در سال 1393 افزایش تولید تا سطح یک میلیون و 100 تا 200 هزار دستگاه را داشته باشیم. امیدواریم که وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با ما همکاری کند تا قیمت‌ها در صنعت خودرو آزاد اعلام شود. چرا که ما متاسفانه در سال 1391، چهار هزار میلیارد تومان ضرر کردیم. در سال 1392 هم حدود هزار میلیارد تومان زیان دیده‌ایم. با وجود اینکه در تبصره2 ماده 101 برنامه پنجم توسعه قانونگذار به دولت‌ها تکلیف کرده است که اگر قیمت کالایی کمتر از واقعیت تعیین شد، دولت کمک زیان بپردازد، متاسفانه نه در دولت آقای احمدی‌نژاد و نه در دولت آقای روحانی این کمک زیان به ما نرسید تا در مجموع دو سال اخیر، پنج هزار میلیارد از توان خودروسازان کاسته شود و خسارت ببینیم.

تمامی سهامداران ایران‌خودرو و سایپا و بخش خصوصی خودروسازان متضرر شده‌اند. اگر دولت این پنج هزار میلیارد خسارت را به ما بدهد ما می‌توانیم به صورت یکجا تمامی بدهی قطعه‌سازان را بدهیم. این درخواست در قانون آمده است و خواسته ما فراقانونی نیست. همان‌طور که به استناد تبصره2 ماده 101، در سال 1392 دولت اعلام کرد می‌خواهد به شیر 300 میلیارد تومان بدهد تا گران نشود، پس برای صنعت خودروسازی هم بایستی این یارانه داده شود. امیدواریم در سال آینده دولت این اجازه را بدهد که یک اقتصاد آزاد داشته باشیم و بتوانیم خودمان قیمت‌گذاری کنیم. البته پیش‌بینی می‌کنیم اگر هدفمندی یارانه‌ها در مرحله دوم روی خودرو تاثیر نگذارد، بین 5 تا 15 درصد افزایش قیمت در خودرو خواهیم داشت. اما در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که انرژی گران خواهد شد، برای خودرو توقع کمک از دولت را نداریم چرا که قانونگذار پیش‌بینی کرده 30 درصد درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به صنعت اختصاص یابد. ما انتظار داریم دولت به صنایعی مانند ریخته‌گری، فولاد‌سازان، آلومینیوم‌سازان و شیشه‌سازی که انرژی‌بری زیادی دارند، از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی کمک کند. چرا که گران شدن محصولات این صنایع روی قیمت خودرو تاثیرگذار خواهد بود.

برای مثال خودرو بین 500 تا 600 کیلو ورق مصرف می‌کند. ورقه‌ای را که قبلاً 570 تومان خریداری می‌شد اکنون دو هزار تومان می‌خریم. یا مثلاً 100 کیلوگرم آلومینیوم در خودرو مصرف می‌شود. آلومینیومی که قبلاً 2500 تومان می‌خریدیم اکنون هشت هزار تومان است. مواد پلیمری حدود 70 کیلوگرم استفاده می‌شود که نرخ آن در گذشته 1570 تومان بود و اکنون 5700 تومان است؛ لذا نهاده‌های تولید به هر نسبت افزایش قیمت داشته باشند، به همان نسبت در افزایش قیمت خودرو تاثیرگذار است. پس علاوه بر 5 تا 15 درصد افزایش قیمت، امکان افزایش بیشتر قیمت خودرو به دلیل گران شدن نهاده‌ها نیز وجود دارد. در خصوص فرمول قیمت‌گذاری، ریاست شورای رقابت قصد اصلاح فرمول را دارد. چون فرمول فعلی شورای رقابت چند ایراد دارد. اول اینکه قیمت مبنای آن قیمت فروردین 1391 است که این قیمت 14 درصد زیر قیمت واقعی است. همین قیمت فروردین سال 1391 باعث شد تا ما در این سال، چهار هزار میلیارد تومان ضرر کنیم. بارها هم اعلام کرده‌ایم که در این فرمول بایستی قیمت پایه اصلاح شود. دوم اینکه ارز محاسبه‌شده در این فرمول ارز 2500 تومان است. در صورتی که ما از ارز آزاد استفاده می‌کنیم. البته خوشبختانه در چند وقت اخیر قیمت ارز آزاد کم شده و زیان خودروسازان کمتر شده است. به عنوان مثال ایران‌خودرو در شش‌ماهه اول سال 450 میلیارد تومان زیان کرد و یا شرکت سایپا در همین مدت، 273 میلیارد تومان ضرر کرد. در ادامه و طی 9‌ماهه سال 1392 زیان شرکت ایران‌خودرو 475 میلیارد تومان شد.

دلیل آن هم کاهش قیمت ارز و رفع اندکی از تحریم‌ها بود. نیاز نبود اقلامی که از خارج وارد می‌شد چند کشور را دور بزند؛ لذا بخشی از هزینه‌های خودروسازان کاسته و زیان کم شد. البته ما همچنان در زیان هستیم. آقای نعمت‌زاده وزیر صنعت نیز دستور دادند  قیمت‌ها تا پایان سال افزایش پیدا نکند. ولی به هر ترتیب ما مجبوریم در سال آتی افزایش قیمت داشته باشیم. ضمن اینکه خودروسازان برای کسب رضایت مردم در تلاشند تا توسعه محصولات را در برنامه خود داشته باشند. چرا که در استراتژی صنعت خودرو پیش‌بینی شده که در افق 1404، پنج پلت‌فورم داشته باشیم و از هر پلت‌فورم هم پنج خودرو بگیریم. پس در افق 1404 باید 25 خودرو روز داشته باشیم و بر اساس پیش‌بینی از سه میلیون خودرو تولیدی، یک میلیون را صادر کنیم. تحریم‌های سال‌های اخیر باعث شد تا توسعه محصول خودروسازان به موقع انجام نشود و امیدواریم با رفع تحریم‌ها از جمله حمل و نقل پول این امر به موقع صورت گیرد و هرچه سریع‌تر خودروهای قدیمی 20 تا 30 سال گذشته را از گردونه تولید خارج کنیم تا رضایت مردم حاصل شود. ایران‌خودرو نیز از تیر سال 1393 خودرو دنا را تولید خواهد کرد و سایپا هم مدل‌های متنوعی را تولید می‌کند.

برای خودروهای قدیمی مانند پژو 405 و پراید در حال ارتقای کیفی هستیم، منتها خودروهای قدیمی تا حدی قابل اصلاح است. البته در سال 1394 تولید این دو خودرو متوقف خواهد شد. چرا که با افزایش تیراژ خودروهای جدید از تیراژ قدیمی‌ها کاسته می‌شود و به صفر می‌رسد. شرکت‌های خودروسازی بین‌المللی اظهار تمایل کرده‌اند که همکاری‌شان را با ما ادامه دهند، منتها ما قطعاً برای محصول جدید خود مناقصه بین‌المللی خواهیم داشت. یعنی اینکه برای محصول جدید هیات مدیره تشکیل می‌شود و شرایط مناقصه را اعلام می‌کنند. مثلاً یک خودرو باید رقابتی باشد و قیمت و کیفیت مناسب داشته باشد تا بتوانیم در بازار هدف کمپانی مادر خودرو جدید را صادر کنیم و این که انتقال دانش فنی صورت بگیرد تا ما بتوانیم قطعات را در داخل تولید کنیم و از توان قطعه‌سازی خودمان استفاده کنیم. مجموعه شرایطی به مناقصه گذاشته می‌شود و هر کمپانی اعم از آمریکایی، فرانسوی، کره‌ای و... شرکت می‌کنند و هرکدام برنده شوند با آن قرارداد می‌بندیم.

البته این امر مشروط به رفع تمامی تحریم‌هاست. در خصوص تعرفه خودروهای وارداتی ما نظر خود را به دولت داده‌ایم و حساسیت زیادی در این بخش نداریم. اگر دولت تعرفه خودروهای خارجی را زیاد هم بکند، به خاطر حمایت از صنعت خودرو نیست، بلکه به خاطر این است که درآمدی داشته باشد. همچنین اگر گاهی مشکلاتی را برای واردات خودرو ایجاد می‌کنند، باز هم به دلیل حمایت از صنعت خودروسازی داخلی نیست، بلکه به این دلیل است که خودروهای وارداتی ارزبری بالایی دارد و فشار زیادی به ارز وارد می‌شود؛ لذا اگر دولت بخواهد تسهیلات ارزی برای واردات خودرو فراهم کند، ارز زیادی می‌طلبد و قیمت آن نیز در بازار آزاد افزایش خواهد یافت؛ لذا ما در این حوزه اظهارنظر زیادی نمی‌کنیم و در اختیار دولت است. ما از دولت می‌خواهیم کاری را که در تمام دنیا می‌شود انجام دهند. در تمامی کشورها دولت‌ها در قیمت‌گذاری خودرو وارد نمی‌شوند. اجازه بدهند ما خودمان قیمت‌گذاری کنیم. برای واردات هم که تعرفه 40 درصد است و تعرفه بالایی نیست. این حرف ما نیست بلکه حرف اقتصاددانان است. چرا که وقتی اختلاف بهره بانکی ایران با خارج بیش از 20 درصد است، وقتی که ایران‌خودرو و سایپا بین 30 تا 50 درصد نیروی مازاد دارند و نمی‌توان آنها را کنار گذاشت، فضای کسب‌ و‌ کار مناسبی نداریم. ما از دولت تدبیر و امید می‌خواهیم در سال 1393 قیمت‌گذاری را به ما بسپارد.  

*دبیر انجمن خودروسازان ایران

همراه مکانیک



دیدگاه ها

علی: 1393/1/1610:59:58،
178
13
ای بابا خط تولید پراید جمع میشه جاش پراید وانت میزنن
ای: 1393/1/1611:24:28،
151
14
سطح تولید نسبت به سال قبل بیش از 100 هزار دستگاه کاهش را نشان می‌دهد و نسبت به سال 1390 که یک میلیون و 600 هزار دستگاه بود چیزی حدود نصف است.

***مردم مچتکریم***
شهرام: 1393/1/1612:00:09،
128
11
موتور پیکان رو میگفتن آلایندگیش زیاده و متوقف کردنش ولی هنوز بعد از 10 سال دارن وانتشو میزنن !!
همه کاراشون مسخره بازیه ، 2 روز دیگه خودرو سازا از خجالتشون در میان و میگن تا 98 باید متوقف بشه !
ho3ein: 1393/1/1700:47:35،
28
13
خدایا یعنی ما لیاقت سوار شدن بنز و پورشه و ... رو نداریم؟؟؟؟چرا؟؟آخه چرا؟؟چه گناهی کردیم که باید اینجوری تقاص پس بدیم؟؟انصافا خیلی ها الکی و بی دلیل جونشونو به خاطره این خودروهای آشغال از دست دادن.
امیر: 1393/1/1611:00:01،
154
15

ولمون کنید ما ماشین داخلی لازم نداریم تولید داخلی نمیخوایم همون هزینه گمرک رو بدین به کارمندای این شرکتا تعطیل کنید این بشکه سازی رو
ربیع: 1393/1/1613:26:44،
65
15
اینجوری ملت شریف ایران سوناتا میخرن 55 میلیون و آماره تلفات جاده ای همون ساله اول 40% افت میکنه ... آخه چه چیز در دنیا از جونه ملته ما مهمتره ؟؟؟؟؟؟ چرا باید هر روز خانواده هایی داغدار بشن ؟ شایدم چون ایرانی هستیم و لیاقتمون همینه متاسفانه
ناشناس: 1393/1/1611:03:31،
141
15
پژو 308 با موتور 3 سیلندر خود 120 اسب بخار تولید میکند. آقای رئیس خودروسازی مشکل موتور اتومبیل های تولید داخل است نه شکل و قیافه آنها. دیگه رانا دنا و چیزهای دیگه تو گوش مردم نمیره. اگه تونستی با همان قیمت فرانسه یا ژاپن یا کره خودرو تحویل مردم بدی بسم ا.. اگه نمیتونی جمعش کنید.
جلیل: 1393/1/1611:08:00،
99
22
خیلی دیر اقدام به توقف تولید کردن.
موسی: 1393/1/1611:12:19،
68
14
واقعا....؟
گران شدن مواد اولیه به ما هیچ ربطی نداره.
دولت که باعث گرانی این مواد شده خودش باید به حدی حقوق ها رو اضافه کنه که تورم و گرانی بین مردم احساس نشه.
در ضمن یادتون باشه دوستان پراید و پژو 94 که هیچ تا یال 1400 هم توقف تولید نمیشه چون سایپا و ایران خودرو نمیتونن بعد 35 سال بیشتر از این تولید کنند
65: 1393/1/1611:16:03،
84
12
من یکی که فکر نکنم تا سال 1400 هم با 405 و پراید خداحافظی کنیم، اینا از سودشون نمیگذرن
ali: 1393/1/1611:19:25،
60
14
قیمت بذارن به عهدهی خودروسازان مردم دیګه ګاری هم نمی تونند سوار بشن همین الان ماشینا خیلی ګرانه
علی: 1393/1/1611:21:55،
80
13
برو باباآقای نعمت زاده. تو بهترین خونه ها و با بهترین ماشین ها زندگی میکنی فکر مردن نیستی؟ شاید الان ۵هزار میلیارد ضرر کرده باشی که نکردین٬قبلش صدها هزار میلیار خوردین
ناصر: 1393/1/1611:22:53،
64
13
منظور سال 2094؟؟؟اخه قرار بود سال 83 اینا از رده خارج بشن و ال 90 جاشونو بگیره.حالا ال 90 شد بهترین و لوکس ترین خوردروی ساخت ایران(مونتاژ)!
حسین: 1393/1/1611:31:56،
62
16
یعنی با این حساب خودرو را 20% تا 30% گران میکنید ، مالیات و بیمه را هم که گران کردید ، چه خبره ؟
تفنگ: 1393/1/1611:59:53،
57
16
منظور این استاد از رقابتی!!!!! همون رفاقتیه دیگه
ناشناس: 1393/1/1612:54:44،
51
9
مناقصه بین المللی نتیجه اش ورود خودرو I300 خواهد بود مثل سایپا که S300 را آورد
تابوت خانوادگی: 1393/1/1613:00:24،
44
11
ای بابا تازه داشت بیمارستان ها شلوغ میشد.کاش دیرتر متوقف میکردین یکم این بیمارستان ها سود میکردن.واقعا مرسی خیلی ممنون که اینقدر به فکر مردمین.الان پراید 19 میلیونه فردا میشه 30 میلیون.اصلا امکانات این پراید منو کشته.کسیه هواشم بیشتر به ملکوت نزدیکت میکنه.
ف ف: 1393/1/1613:06:07،
41
12
ای وای بر من.
پراید که قرار بود همین امسال جمع بشه..
سجاد: 1393/1/1616:17:42،
38
19
پشیمون شدن تا 94تمدید شد نه که خودروی خوبیه
فتنه جو: 1393/1/1613:28:32،
50
35
چه قدر اشک ریختم بدون پراید میشود زندگی کرد خدمتی که پراید به بیمارستانه ومخصوصا قبرستانها کرد ملک لموت هم نکرد
مرگ بر انحصار: 1393/1/1613:48:10،
41
9
از دولت بکشین بیرون ! موقعی که پای کمک در میون باشه وحذف تعرفه واردات میشن دولتی وقتی بحث سهام وفروش به مردم ونظارت میرسه میشن خصوصی !
غفور: 1393/1/1615:07:21،
43
14
صنعتی‏ ‏که‏ ‏اگر‏ ‏نبود‏ ‏‏ ‏خیلی‏ ‏بهتر‏ ‏بود‏ ‏نه‏ ‏مردم‏ ‏ونه‏ ‏دولت‏ ‏زیان‏ ‏نمیدیدن‏ ‏لااقل‏ ‏ماشین‏ ‏بدون‏ ‏تعرفه‏ ‏گمرکی‏ ‏وارد‏ ‏میکردن‏ ‏مردم‏ ‏هم‏ ‏به‏ ‏نسبت‏ ‏توان‏ ‏خریدشان‏ ‏ماشین‏ ‏میخریدن‏ ‏نه‏ ‏مردم‏ ‏زیان‏ ‏میکشید‏ ‏ودولت‏ ‏هم‏ ‏سودبالایی‏ ‏از‏ ‏مصرف‏ ‏کم‏ ‏اینها‏ ‏میبرد
مهدی : 1393/1/1618:22:57،
38
12
الهی من دورت بگردم همش 5000 تا .... من خودم قول میدم قسم به شهدای پراید حقتو بگیرم...
شهریار: 1393/1/1618:41:35،
37
11
اگرپرایدجمع بشودعزرائیل کجااضافه کاری بگیرد.یک فکری هم به حال این فرشته باشید چون توبقیه دنیا ازبابت تصادف وکشته هایش ازبابت خودرو کاری برای این فرشته نمانده وفقط چشمشان به دوشرکت .............است .پس خشم عزرائیل رادرنیاورید.ماچ ماچ ماچ
parsa: 1393/1/1619:24:54،
93
12
تعرفه‏ ‏گمرکی رو بردارین می بینید نیازی نیست شما تا 94 صبر کنید از اون به بعد همه فرغوناتون جمع می شه...
علی: 1393/1/1620:58:11،
34
9
خودرو پیکانتو در هر 100 کیلومتر 3.5 لیتر بنزین مصرف میکنه و قدرتی بیشتر 206 تیپ دو داره ولی باید 60 میلیون بدی تا سوارش بشی و بعدشم چون گرونه و خودروی لوکس خریدی ! کارت سوخت بهش تعلق نمی گیره پس به صرفه تره که سمند بخری و هوا رو آلوده کنی و سوخت های فسیلی رو تموم کنی بره
احسان: 1393/1/1621:48:16،
19
11
دیگه کدوم ماشین تو دنیا شتاب 0 تا صد 2 رقمی داره؟وقتی کولر میزنی با هر ماشین ایرانی که باشه باید ماشین رو خفه کنی تا کمی حرکت کنه.این هم از مصرف سوختشون که فقط بوینگ 737 مصرف بیشتری از خودروهای ملی داره.واقعا به چه امیدی تولید میکنن؟
امیرحسین: 1393/1/1701:15:59،
30
13
خدا را صد هزار مرتبه شکر . . .
وحیدss: 1393/1/1702:50:52،
32
13
صبر کنید چند وقت دیگه پراید RD و 405 RD هم به بازار میاد تا اینکه سال 1400 از راه برسه مدل جدیدیش هم به بازار بیاد
حمید: 1393/1/1710:00:54،
32
32
وقتی میگه قیمتها آزاد بشه خندم میگیره! مرد حسابی اگه آزاد باشه کسی پراید نمی خره.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
شرايط پيش‌فروش محصولات پارس‌خودرو به مناسبت آزادسازی خرمشهر
کرمان‌موتور، 5 خودروی هیوندای مدل 2017 را بزودی عرضه خواهد کرد + جزئیات
لیست قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو در خردادماه 96
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
فروش نقد و اقساطی خودروهای پژو پارس و پژو 207 بمناسبت آزادسازی خرمشهر - خرداد 96
قرارداد پژو و شایعه‌ای که تالار شیشه‌ای را لرزاند
قیمت مدل‌های صفر پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل + جدول
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما