کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

خودرویی که بدون سر و صدا تولیدش متوقف شد

کدخبر:۴۱۳۱شنبه، ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷:۳۰۶۱۵۲ بازدید

پیکان یک فرهنگ بود. یک فرهنگ سودآور برای تولیدکنندگانش. شاید به همین خاطر بوده که ایران‌خودرو نتوانست به راحتی با آن خداحافظی کند. خواست به نوعی آن را در دل دیگر تولیداتش جای بدهد.
خودرویی که بدون سر و صدا تولیدش متوقف شد

پیکان یک فرهنگ بود. یک فرهنگ سودآور برای تولیدکنندگانش. شاید به همین خاطر بوده که ایران‌خودرو نتوانست به راحتی با آن خداحافظی کند. خواست به نوعی آن را در دل دیگر تولیداتش جای بدهد. در همین راستا RD (مخفف Rear Deferential به معنی دیفرانسیل عقب) تولید شد. به راستی آر.دی را باید یک پیکان با لباس پژو 405 خواند یا یک 405 با قلب پیکان.

حاصل کار یک عقب‌گرد وحشتناک در مهندسی خودرو بود. نصب قوای محرکه‌ای کند و کم‌توان روی بدنه‌ای سنگین و بی‌قواره.با این حال، فروش آر.دی به دلیل قیمت مناسب و چهره‌ای که مخاطب را گول می‌زند خوب استارت خورد.با ادامه تولید آر.دی، بحث آلایندگی، ایمنی و استهلاک شدید قطعات آن مطرح شد. رسانه‌ها و سپس پلیس وارد عمل شدند و در دوره‌ای تولید RD کاملاً متوقف شد.ایران‌خودرو تضمین کرد که نسخه جدید این خودرو با تمهیدات و بهینه‌سازی‌هایی روانه بازار خواهد شد. ساعت‌ها کار مهندسی های‌تِک منجر به عرضه مدل نه‌چندان تغییریافته RD در سال 1385 شد. چیزی به اسم Roa.

روآ همان آر.دی بود که مکانیزم فنی‌اش اندکی دستکاری شده بود. ولی بدون شک مهم‌ترین تغییرات آن، بهره‌گیری از رنگ‌بندی‌های جدیدی بود که بعد از پیکان روی خودروی دیگری ندیده بودیم.عرضه نسخه مشکی‌، سورمه‌ای و نقره‌ای روآ مشتریان بسیاری را برای خریدش ترقیب کرد. روآ نیامده در سال 1388 از تولید بازماند تا ویرایش جدید روآی سال که به قول ایران‌خودرویی‌ها باکیفیت‌ترین خودروی زیر 10 میلیون بود عرضه شود.با این حال مشکلات و نقایص فنی هم‌چنان برقرار بودند. لرزش اتاق، عدم هماهنگی اتاق با موتور و موتور با محور عقب، صداهای غیرعادی از گیربکس و بسیاری ایرادات دیگر افکار عمومی را نسبت به این خودرو دوباره حساس کرد.

روآ در بازار این روزها

در حال حاضر منهای مدل‌های دست دوم، هنوز هم برخی نمایشگاه‌ها مدل‌های صفر کیلومتر یا کم کارکرد روآ را در اختیار دارند که متناسب با افزایش قیمت حاشیه بازار به فروش می‌رسانند.به این صورت که نسخه روآی سال سفارشی به قیمت 19 میلیون و 100 هزار تومان و نسخه سال دوگانه سوز آن به قیمت 20میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.این در حالی است که قیمت‌های فوق هم‌رده با پراید شرکت سایپا ارزیابی می‌شود.

 

کارایی

    نوع موتور : 1600 OHV
    حجم موتور : Cm31598
    تعداد سیلندر : 4
    نسبت تراکم: 9.5:1
    قدرت موتور: 60KW or 80.4 hp @ 5000 rpm
    حداکثر گشتاور: 135N.m @ 3000 rpm
    سیستم انژکتوری : زیمنس
    نوع سوخت : بنزین با اکتان 95 - 87
    تعداد سوپاپ : 8
    سیستم احتراق : احتراق داخلی (جرقه ای ) ترتیبی
    استاندارد حد آلایندگی: Euro 2
    سیستم سوخت: سسستم جرقه دوبل
    حداکثر سرعت : 175KM/H
    شتاب صفرتا 100کیلومتر :14 sec

مصرف (لیتر در صد کیلومتر)

    میانگین مصرف خارج شهر : 7 litr
    میانگین مصرف داخل شهر : 11.5 litr
    میانگین مصرف ترکیبی : 8.6
    حدآلایندگی گاز مونوکسید کربن : Euro 2
    حدآلایندگی گاز مونوکسید کربن با وجود مبدل کاتالیزوری : Euro 2

سیستم انتقال قدرت

    گیربکس : (جعبه دنده ) سرعته 5
    کلاچ : تک صفحه ای خشک
    دیفرانسیل : دیفرانسیل عقب

  ظرفیت

    باک بنزین : 52 litr
    روغن موتور (با فیلتر ) : 4.5 litr
    ظرفیت آب سیستم خنک کننده خودرو
    روغن هیدرولیک فرمان : 0.5 litr

  وزن (kg)

    وزن تقریبی خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر وبدون تجهیزات اضافی : 1090 Kg
    حداکثر وزن قابل یدک کشی : 1500 کیلوگرم نیرو
    حداکثر بار خالص روی محور عقب : 490 کیلوگرم نیرو
    حداکثر بار خالص روی محور جلو : 600 کیلوگرم نیرو

سیستم الکتریکی

    نوع وتوان باتری : باتری 12 ولت 60 آمپر ساعت
    ولتاژ: 12V
    سیستم شارژ :دینام
    دینام :Valeo class 80A
    استارت : 12V ,0.9 KW
    واحد کنترل الکترونیکی : زیمنس

سیستم فرمان

    نوع فرمان : هیدرولیک شانه ای
    جعبه فرمان : دنده پینیون Rack & pinion
    نوع دنده : سرعته 5
    تعداد دور چرخش قفل به قفل فرمان : 2.84
    قطر دایره چرخش خودرو : 5.25متر

ترمزها

    نوع ترمز: دو مداره (T T )
    سیستم ترمز : سیستم ترمز با تقویت خلائی
    نوع ترمز جلو: دیسکی
    نوع ترمز عقب : کاسه‌ای

همراه مکانیک



دیدگاه ها

رضا: 1393/1/1609:38:13،
111
36
یاد رانا افتادم! خودروی بی اصالت من در آوردی!
آترین: 1393/1/1610:04:04،
42
58
تا زمانی که ملت دست از کارشناسی های یهویی و تریپ یافتن یافتم بر ندارن مملکت همینجوری می ماند. آخه استاد ، کارشناس ، مهندس، اصالت شناس، رانا و روا چه ربطی به هم دارن ، جز اینکه اسمشون شبیه همه؟
رانا همه چیزش 206 صندوقداره که ظاهرشو عوض کردن منو تو رو ... کنن فکر کنیم یه تولید جدیده .
گرچه مردشور رانا رو ببرن با این کیفیتش که مثل بقیه محصولات ایران خودرو و سایپا همشون آشغالن اما با این وجود رانا کجا روا کجا .
مجيد: 1393/1/1611:50:25،
55
14
اترين خب رضا كه درست ميگه،،،خودتم با رضا هم نظري،،فرق رانا با آردي اينه كه:
آردي موتور به درد نخورو انداخته بودن روي اتاق خوب و باكلاس اون زمان كه نتيجه خوبي نداد
ولي در رانا اتاق به درد نخور و بي كيفيت و من درآورديو انداختن روي موتور نسبتا خوب ( البته با فرض اينكه موتورو با كيفيت اصليش بسازن)
MATIN: 1393/1/1616:51:24،
13
14
واقعا دلیل خریدش رو نمی فهمم به اندازه پیکان می ره ولی در تصادفات باید اندازه پژو خرجش کرد
pashneTala: 1393/1/1619:03:51،
13
20
رانا دارم
تو این شرایط و قیمت فعلی
حرف نداره
عمو محمد: 1393/1/1609:48:09،
92
19
همچون از مشخصات فنی روا نوشتی انگار صف بستن واسه خریدش.
شرکتهای خودرو سازی دنیا مشخصات و مدل فنی 2014و2015 رو معرفی میکنند ولی فرغون سازای ما یادشون افتاده از محصولات عتیقشون رونمایی کنند
saeed: 1393/1/1612:36:00،
39
49
من 3 سال روا دوگانه سوز داشتم. شاید شانس من بود. ولی بسیار راضی بودم مصرفش زیر 8 بود. هرگز خراب نشد با همه بلاهایی که سرش آوردم هم باهاش تصادف کردم هم کوه و جنگل و خاکی و دست انداز و ... خبرشو دارم هنوز هم داره خوب کار میکنه.
احسان: 1393/1/1609:53:18،
74
19
دوران دانشجویی یه اردی داشتم یادش بخیر اونقد خراب می شد که کلا فنی ماشینو آموختم !
خدا بر ایرانیها خشم گرفته: 1393/1/1609:54:17،
65
72
همین فرغونها هم از سر مردم ایران زیاده ... ایرانیها با این فرهنگشون شایسته درشکه هم نیستند.
شسا: 1393/1/1611:15:41،
54
13
ما نفهمیدیم موتور پیکان آلاینده بود یا بدنه؟اینجور که پیداست بدنه پیکان آلاینده بوده چون هنوز وانت پیکان و روآ تولید میشه.
jvd: 1393/1/1611:47:05،
30
15
منم از سال 80 تا87 یک اردی عدسی داشتم حال فکر می کنم من چه گناهی
کرده بودم که دچار این بلا شدم.خدا وند از ما که گذشت از انها نگذرد.
ف ف: 1393/1/1612:56:29،
20
21
از همون اول تولیدش اشتباه بود.
اول خرابکاری بعد که کار از کار گذشت...
MATIN: 1393/1/1616:53:32،
11
10
جالب بود ایران خودرو هم ولش نمی کرد
ماحسون: 1393/1/1621:18:21،
10
27
یه روز خوب میاد اینو میدونم.......
Z: 1393/1/1700:32:47،
12
12
يادش بخير
ايران خودرو به پيكان مي گفت گاو شيرده!!
و 500 ميليون دلار گرفت تا خط توليدش را متوقف كند.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
شرايط پيش‌فروش محصولات پارس‌خودرو به مناسبت آزادسازی خرمشهر
کرمان‌موتور، 5 خودروی هیوندای مدل 2017 را بزودی عرضه خواهد کرد + جزئیات
لیست قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو در خردادماه 96
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
قرارداد پژو و شایعه‌ای که تالار شیشه‌ای را لرزاند
قیمت مدل‌های صفر پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل + جدول
فروش نقد و اقساطی خودروهای پژو پارس و پژو 207 بمناسبت آزادسازی خرمشهر - خرداد 96
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما