کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تبلیغات غلط دولت برای انصراف مردم از یارانه نقدی !


کد خبر : ۴۱۲۸شنبه، ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۳:۰۴۵۱۷۰ بازدید

دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها حساب ویژه‌ای روی انصراف مردم از دریافت یارانه باز کرده و برای رسیدن به این هدف از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. راه‌اندازی کمپین انصراف ...

دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها حساب ویژه‌ای روی انصراف مردم از دریافت یارانه باز کرده و برای رسیدن به این هدف از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

راه‌اندازی کمپین انصراف از یارانه، اظهارات نامتعارف مسؤولان دولتی مبنی بر اینکه حتی آنهایی هم که احتیاج دارند انصراف دهند، تهدید یارانه‌بگیران و درخواست از مردم برای داشتن رفاه بیشتر با انصراف از دریافت یارانه از جمله اقدامات دولت در روزهای پایانی سال گذشته بود اما با آغاز سال جدید و قبضه کردن زیرنویس‌های تلویزیون، مسؤولان نشان دادند عزم آنها برای افزایش شمار انصرافی‌ها جدی است و به نظر می‌رسد این مساله برای دولت حیثیتی شده است. اکثر برنامه‌های رسانه ملی در ایام نوروز در اختیار سیاست‌های دولت بود و زیرنویس اغلب برنامه‌های تلویزیون به انصراف از یارانه و زندگی بهتر با عدم دریافت یارانه اختصاص داشت. حتی بازیگران سریال «پایتخت3» یکی از پربیننده‌ترین سریال نوروزی هم سیاست‌های یارانه‌ای دولت را تبلیغ می‌کردند و ارسطو (با بازی احمد مهران‌فر) در دیالوگی گفت: «می‌دانی یارانه چیه؟ یارانه پولی است که به فقرا و افراد نیازمند می‌دهند. البته نقی از دریافت یارانه انصراف داده است!» و چو چانگ (بازیگر نقش زن چینی ارسطو با بازی ﻣﻨﮓ ﻫﺎﻥ ﮊﺍﻧﮓ) هم پاسخ می‌دهد: «من از رئیس‌جمهورتان شنیده‌ام که مردم ثروتمند اگر یارانه نگیرند دارو و درمان ارزان‌تر می‌شود.» در کنار اینها نوع ادبیات تبلیغی درباره انصراف از یارانه‌ها در زیرنویس‌ها نیز قابل توجه بود و این تبلیغ انصراف از یارانه را می‌شد در هر برنامه‌ای از پخش مستقیم مسابقات ورزشی گرفته تا سریال‌های طنز مشاهده کرد. زیرنویس‌هایی که به انحای مختلف می‌کوشند مردم را نسبت به دریافت یارانه منصرف کنند و در این زمینه، متاسفانه حتی به مسائل اعتقادی و دینی نیز متوسل شده‌اند. مسائلی همچون افزایش برکت، ایثار و... که نه‌تنها کمکی به افزایش انصراف‌دهندگان از دریافت یارانه نمی‌کند بلکه نوعی واکنش منفی در این رابطه را با خود به همراه خواهد داشت؛ زیرنویس‌هایی مانند با انصراف از گرفتن یارانه‌ها عزم ملی کنید برای تحقق جهاد اقتصادی، با انصراف از یارانه به محیط زیست کمک کنید، از یارانه انصراف دهید تا درمان و حمل و نقل بهتری داشته باشید و... گویا مسؤولان کمی دچار کژفهمی شده‌اند و عزم ملی و جهادی در سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم  ملی و مدیریت جهادی» را مترادف با انصراف ملت از دریافت یارانه می‌دانند. دولتی‌ها پول یارانه را فقط متعلق به مردم فقیر که محتاج نان شب هستند، می‌دانند.

 درخواست انصراف از یارانه خلاف قانون است

نماینده مردم آمل در مجلس با اشاره به اینکه درخواست انصراف از دریافت یارانه توسط زیرنویس‌های تلویزیونی خلاف قانون است، گفت: دولت در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اطلاعات درستی به مردم نمی‌دهد. عزت‌الله یوسفیان‌ملا با اشاره به اینکه این موضوع که دولت به صورت زیرنویس تلویزیونی از مردم درخواست انصراف از دریافت یارانه را می‌دهد خلاف قانون است، اظهار داشت: دولت اطلاعات کافی درباره فاز دوم هدفمندی به مردم نمی‌دهد. وی خاطرنشان کرد: اینکه قرار است در سال آینده چه میزان گرانی ایجاد شود باید به مردم اطلاع‌ داده شود تا اینکه مردم بدانند از چه چیزی انصراف می‌دهند. نماینده مردم آمل در مجلس با تأکید بر اینکه در فرم خوداظهاری هدفمندی یارانه‌ها میزان درآمد افراد و میزان مایملک آنها درخواست شده، اظهار داشت: اینکه دولت هنوز اعلام نکرده است چه میزان از درآمدها مشمول دریافت یا عدم دریافت یارانه‌ها می‌شود نیز اطلاعات غلطی است که به مردم می‌دهند. وی تصریح کرد: وقتی هنوز سقف و کف درآمدها برای انصراف از یارانه‌ها مشخص نیست دولت از مردم می‌خواهد از چه چیزی انصراف بدهند یا اینکه دولت براساس چه آیتمی می‌خواهد کسانی که اطلاعات دروغ از درآمد خود داده‌اند را مجازات کند. یوسفیان‌ملا با اشاره به اینکه امروز دیگر برای زندگی افراد تعیین خطر فقر معنا نمی‌دهد، گفت: دیگر نمی‌توان برای یک فرد غذا و پوشاک را زندگی عادی تلقی کرد زیرا انسان امروز به رفاه و وسایل و امکانات رفاهی نیاز دارد که باید آن نیز در محاسبه میزان درآمد افراد لحاظ شود. وی بیان داشت: از سوی دیگر هزینه زندگی افراد در شهر تهران، شهرستان‌ها و روستاها متفاوت است و نمی‌توان گفت مثلا افراد زیر یک‌میلیون تومان درآمد یارانه می‌گیرند چون میزان هزینه‌ها در مناطق مختلف کشور متفاوت است. نماینده مردم آمل در مجلس با تأکید بر اینکه مجلس درباره هدفمندی یارانه‌ها اختیاراتی به دولت داده، گفت: دولت می‌تواند تعیین کند به چه کسانی یارانه بدهد، این یارانه نقدی باشد یا غیرنقدی و برای کسانی که به دروغ اطلاعات درآمدی خود را داده‌اند مجازات در نظر بگیرد، نه اینکه از همه اقشار و گروه‌ها بخواهد انصراف دهند. یوسفیان اضافه کرد: در دولت گذشته که بحث انصراف از یارانه بود، زیر هزار نفر انصراف دادند و این نشان می‌دهد تا زمانی که اعتمادسازی نشود مردم نیز یاری نمی‌کنند.

 برخی اظهارنظرها به قواره دولت نمی‌خورد

ادبیات نامتعارف دولتی‌ها درباره لزوم دریافت یارانه فقط از سوی فقرا واکنش رئیس مجلس شورای اسلامی را درپی داشت. علی لاریجانی، رئیس مجلس در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه کلیت مجلس علاقه‌مند به همکاری با دولت است، گفت: نمایندگان مجلس هم مثل جامعه آرای متفاوتی دارند. همان‌طور که در ابتدای کار حرف‌هایی از سوی افرادی در حاشیه دولت زده می‌شد که یک مقدار نامناسب بود، گاهی در مجلس هم حرف‌هایی زده شد که تلقی دیگری از آن می‌شود داشت ولی فکر می‌‌کنم به مرور به یک اطمینان در این باره می‌رسیم. او با اشاره به اظهارنظرهای برخی مسؤولان درباره چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: درباره هدفمندی اظهاراتی از سوی برخی مسؤولان دیدم مثل اینکه افراد باید بگویند یارانه می‌خواهیم یا اگر اطلاعات اشتباه بدهند با ابزار مختلف زندگی‌شان را بررسی می‌کنیم. لاریجانی تاکید کرد: فکر می‌کنم این حرف درستی نیست و به قواره دولت هم نمی‌‌خورد که این طوری حرف بزند. اینکه بگویید ما فقط به فقرا می‌خواهیم کمک کنیم، حرف نادرستی است. فقرا ممکن است یک دهک باشند اما عموم مردم متوسط‌الحال هستند که آبرومند زندگی می‌کنند. دلیلی ندارد که اینها هم شکل فقیرانه به خود بگیرند تا یارانه دریافت کنند. کسی که یک‌میلیون تومان درآمد دارد یارانه برایش موضوعیت دارد و لزومی ندارد با عنوان فقیر یا ندار یارانه بگیرد. این الفاظ را نباید به کار ببریم. وی همچنین گفت: خیلی از افرادجامعه هستند که نیازمند یارانه هستند ولی شکل زندگی‌شان هم این طور نیست که بگویند ندار هستیم. نباید حتما یک مارک نداری به آنها بزنیم تا یارانه بدهیم یا آن وجه دیگری که گفته شده زندگی‌های مردم را بررسی می‌کنیم، نباید این اتفاق بیفتد. علی لاریجانی گفت: مردم باید آرامش داشته باشند، نباید مردم را نگران کنیم. من فکر می‌کنم دولت صادقانه با مردم صحبت کند و بگوید منابع ما محدود است و هر کسی که نیاز ندارد منصرف شود. این طوری شاید تعدادی انصراف بدهند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها