کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

تشدید رکود تورمی بازار خودرو

کدخبر:۴۱۱۶پنجشنبه، ۱۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰:۵۰۱۱۰۸۱ بازدید

سال 92 در حالی به پایان رسید که نه‌تنها انتظار مشتریان برای بهبود شرایط تولید‌، افزایش عرضه و کاهش نسبی قیمت خودروهای داخلی و وارداتی محقق نشده بلکه متولیان بخش صنعت و شرکت‌های ...

سال 92 در حالی به پایان رسید که نه‌تنها انتظار مشتریان برای بهبود شرایط تولید‌، افزایش عرضه و کاهش نسبی قیمت خودروهای داخلی و وارداتی محقق نشده بلکه متولیان بخش صنعت و شرکت‌های خودروسازی با استناد به زیان انباشته چند سال اخیر خود بر افزایش قیمت‌ها حتی به طور حداقلی در سال آینده اصرار دارند.سال 92 در حالی به پایان رسید که نه‌تنها انتظار مشتریان برای بهبود شرایط تولید‌، افزایش عرضه و کاهش نسبی قیمت خودروهای داخلی و وارداتی محقق نشده بلکه متولیان بخش صنعت و شرکت‌های خودروسازی با استناد به زیان انباشته چند سال اخیر خود بر افزایش قیمت‌ها حتی به طور حداقلی در سال آینده اصرار دارند. 


روی دیگر سکه بازار خودرو در سال 93 مصرف‌کنندگانی هستند که به دلیل تغییر نگرش و کاهش قدرت خرید خود به یک‌سوم، دیگر  قادر نبوده یا نمی‌خواهند تا با هزینه‌کردن درآمد چند‌ساله خود برای خودروهای گران داخلی و وارداتی به تامین نقدینگی و خروج شرکت‌های خودروسازی از رکود تورمی حاکم بر بازار کمک کنند. اکنون با افزایش تعاملات سیاسی و تسهیل مبادلات تجاری ایران با سایر کشورهای جهان بسیاری از بهانه‌های گرانی و گرانفروشی خودور و سایر کالاهای صنعتی از بین رفته و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان احتمال تکرار جهش قیمتی گذشته در بازار خودرو طی سال آینده به حداقل ممکن رسیده است. امید مشتریان برای عرضه خودروهای جدید با قیمت و کیفیت مناسب‌تر و مقاومت وزارت صنعت و خودروسازان در برابر کاهش قیمت‌ها‌، چشم‌انداز مبهمی را برای بازار خودرو در سال آینده ترسیم کرده است که پیامد آن سردرگمی بازار و مشتریان خودرو خواهد بود.  این چشم‌انداز مبهم زمینه تشدید رکود تورمی حاکم بر بازار  را فراهم کرده و قطعا قادر نخواهد بود تا بسترهای افزایش تیراژ تولید، رشد تقاضا و  توجیه افزایش قیمت‌ها به بهانه بالا رفتن هزینه تمام شده تولید را ایجاد کند. با این وجود از هم اکنون زمزمه‌های تاثیرپذیری تیراژ تولید و بازار خودرو از اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و رشد قیمت برخی مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم یا فرآورده‌های پتروشیمی یا زیان ناشی از مابه‌التفاوت محاسبه قیمت خودرو با ارز مبادله‌ای و ارز متقاضی به گوش می‌رسد.

واپسین روزهای اسفند 92 در حالی فرا رسید که حتی در پیش بودن بازار شب عید خودروسازان نیز قادر به رونق بازار نشده و رکود همچنان حرف نخست  این بازار است. با روی کار آمدن دولت یازدهم انتظار مشتریان خودرو برای کاهش و ثبات نسبی قیمت‌های بازار تشدید شد؛ انتظاری که خیلی زود با موضعگیری صریح وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر کاهش نیافتن قیمت‌ها تا پایان سال رنگ باخت. این موضعگیری موجب شد تا بازار خودرو که در 6 ماه نخست سال 92 به هر شکلی با قیمت‌های گران کنار آمده و حرکت به سمت رونق نسبی را تجربه می‌کرد، بار دیگر به رکود کشیده شود. مشتریانی که قیمت خودروهای نه‌چندان کیفی داخلی را غیر‌واقعی قلمداد کرده و حاضر به پرداخت بهای گزاف این خودروها نبودند به صف منتظران خودروهای با‌کیفیت و قیمت مناسب پیوستند تا رکود به بازار شب عید خودروسازان نیز منتقل شود.

 گرچه طی 2 ماه پایانی سال بازار خودروهای دست‌دوم با رونق و رشد نسبی قیمت‌ها مواجه شد اما ناتوانی خودروسازان داخلی در پاسخگویی به تقاضای بازار خودرو به دلیل افت شدید تیراژ تولید شرایطی را به وجود آورد که خودروهای وارداتی به ویژه خودروهای چینی سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند.تازه‌ترین آمار مسئولان راهنمایی و رانندگی نیز حاکی از کاهش 18 درصدی شماره‌گذاری خودروهای وطنی در برابر رشد 38 درصدی خودروهای وارداتی است که  زنگ خطر از دست رفتن بازار خودروهای ساخت داخل و از دست رفتن بیش از پیش بازارخودروهای وطنی را به صدا در آورده است. این در حالی است که هنوز تقاضای موثری در بازار خودرو شکل نگرفته تا زمینه رونق خرید و فروش و تامین نقدینگی خودروسازان فراهم شود. به همین دلیل برخی کارشناسان صنعت خودرو تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت‌های خودروسازی از محل آورده سهامداران، افزایش تیراژ تولید‌، بهره‌وری و کاهش هزینه‌های سربار و نه تاکید بر افزایش قیمت‌ها یا کمک‌های مالی دولت را عامل رهایی شرکت‌های خودروسازی از بن‌بست کنونی قلمداد می‌کنند.


کشمکش قیمت خودروهای وطنی

مثلث برمودای بازار خودرو که در سال 92 با سه ضلع وزارت صنعت، شرکت‌های خودروسازی و شورای رقابت تشکیل شده بود، در 3ماه پایانی سال  و پس از بالا‌گرفتن اختلافات وزیر صنعت و رئیس شورای رقابت و استعفای رئیس این شورا  تغییر شکل داده است. در واقع با این تغییر و تحولات وزن شورای رقابت در تعیین ضوابط و دستورالعمل‌های قیمت‌گذاری خودرو کمتر شده گرچه این شورا با رد برخی ادعاهای خودروسازان مبنی بر زیان انباشته تولید بر افزایش نیافتن قیمت‌ها در سال آینده تاکید دارد. همچنین با آغاز به کار مجدد شورای سیاستگذاری خودرو عملا وزن دولتی‌ها در ترازوی سیاستگذاری خودرو سنگین‌تر شده تا مصرف‌کننده همچنان بازنده اصلی میدان رقابت ناسالم  خودروهای گران و بی‌کیفیت داخلی یا خودروهای ارزان و بی‌کیفیت چینی باشد. در حالی که سخنگوی دولت بر کاهش قیمت همه محصولات صنعتی به واسطه کاهش هزینه ناشی از نزول 500 تومانی نرخ  دلار تاکید و اعلام کرد که برای کاهش قیمت خودرو متناسب با کاهش قیمت دلار، شورای رقابت وظایف خود را انجام خواهد داد، این دیدگاه با واکنش رئیس انجمن خودروسازان مواجه شد؛ 

جایی که احمد نعمت‌بخش با استناد به زیان انباشته دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور در سال 92 امکان هرگونه کاهش قیمت خودرو در سال آینده را رد کرد. علی رغم این کشمکش‌ها به اعتقاد اغلب کارشناسان صنعت خودرو با توجه به تغییر رویکرد مشتریان به خرید خودروهای وطنی‌، کاهش قدرت خرید مردم‌، رفع موانع تجاری و تسهیل روند تامین قطعات خودروهای داخلی و احتمال کاهش تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور کمتر از 3 هزار و 500 سی‌سی شرایط بازار خودرو در سال آینده به گونه‌ای خواهد بود که اجازه جهش قیمتی سال‌های گذشته را به خودروسازان و واسطه‌های بازار خودرو نخواهد داد. اما خودروسازان  رشد حداقلی و کمتر از 10 درصدی قیمت برخی خودروهای داخلی در سال آینده را هدف‌گذاری کرده‌اند‌. با این وجود  شورای رقابت جبران زیان تمام شده تولید خودروها در سال‌های گذشته از محل افزایش قیمت‌ها را رد و کرده افزایش تیراژ تولید و عرضه خودرو را راهکار جبران این زیان قلمداد می‌کند. باید توجه کرد که پیامد هر‌گونه افزایش قیمت خودرو در سال آینده، فاصله گرفتن بیشتر مشتریان ازخودروهای وطنی و حضور پررنگ‌تر خودروهای وارداتی به دلیل تنوع سبد عرضه  و قیمت پایین‌تر را به دنبال خواهد داشت. 

واقعیت آن است که دوران افزایش بی‌رویه قیمت خودرو سپری شده و با کاهش دلال‌بازی در بازار خودرو نگرش‌ها به این کالاهای صنعتی از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی گران و بی‌کیفیت تغییر پیدا کرده و نگرش مردم به خرید خودرو و خارج شدن آن از سبد کالاهای اولویت دوم یا سوم تاثیر زیادی بر قیمت این محصول در سال آینده خواهد داشت. بر این اساس است که برخی کارشناسان با تاکید بر تغییر نگرش مردم به خودروهای عرضه شده به بازار، ضرورت چاره‌اندیشی برای آشتی مشتریان با بازار خودرو را گوشزد می‌کنند. برسی دیدگاه‌های برخی کارشناسان صنعت خودرو نیز ضرورت تغییر و تنوع سبد بازار خودروهای وارداتی از طریق بهبود کیفیت و قیمت واقعی محصولات عرضه شده به بازار و بازنگری در شیوه‌های فروش را گوشزد می‌کند، به نحوی که موجب آشتی مشتریان خودرو با بازار شود.

خودرو گران نمی‌شود

به اعتقاد رئیس شورای رقابت، در سال آینده خودرو گران نمی‌شود چرا که با تسهیل مبادلات تجاری و کاهش هزینه تمام‌شده تامین قطعات و مواد اولیه تولید خودرو، شورای رقابت در تدوین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو که احتمالا در ابتدای سال آینده نهایی و ابلاغ خواهد شد،‌ این مورد را مد نظر قرار خواهد داد. همچنین افزایش قیمت محل مناسبی برای جبران زیان خودروسازان نیست چرا که مردم نباید هزینه  فعالیت خودروسازان در بنگاه‌داری مانند بانک و‌... و زیان ناشی از آن را بپردازند بلکه همه سرمایه و تلاش شرکت‌های خودروسازی باید بر افزایش تیراژ تولید و بهبود کیفیت خودرو متمرکز شود. 

رضا شیوا از هزینه‌های ثابت شرکت‌های خودروسازی در صورت قرار گرفتن افزایش تیراژ تولید در دستور کار آنها خبر داده و معتقد است که با افزایش تیراژ تولید و کاهش زیان خودروسازان تنها موضوع هزینه‌های متغیر مانند نرخ دستمزد و‌... باقی می‌ماند که  در دستورالعمل جدید خودرو لحاظ خواهد شد گرچه باید بخشی ا‌ز هزینه‌های متغیر خودروسازان از محل کاهش هزینه‌های سربار و بخش دیگری با افزایش بهره‌وری جبران شود تا هزینه تمام‌شده تولید کاهش یابد.وی همچنین از بررسی پیشنهاد شورای رقابت به دولت برای کاهش تعرفه خودروهای کم‌مصرف وارداتی و احتمال نهایی‌شدن آن تا نیمه اسفند‌ماه تاکید و اعلام کرد: در این پیشنهاد اعلام کرده بودیم تعرفه واردات خودروهای وارداتی که رقیبی در تولید داخل نداشته و با مصرف سوخت پایین کم حجم و مناسب فضای شهری هستند، کاهش یابد. گرچه حتی با تعرفه پیشنهادی شورای رقابت نیز قیمت این خودروها هنوز بالا بوده و قابل مقایسه با خودروهای داخلی نیست اما پیشنهاد کاهش پلکانی سالانه واردات خودرو را مطرح کرده‌ایم تا خودروهای خارجی بتوانند به عنوان رقیبی برای خودروهای داخلی مطرح شده و زمینه بهبود کیفیت و کاهش قیمت‌ها را فراهم کنند. 

تنوع عرضه 

یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به نبود تنوع در سبد عرضه خودروهای داخلی و تاثیر آن بر از دست رفتن بیشتر اعتماد از بین رفته مشتریان، معتقد است که باید محصولات جدید چه در حوزه محصولات با برند داخلی یا برندهای خارجی به بازار عرضه شوند تا مشتری بتواند با آرامش خرید کند. به گفته فربد زاوه،  بازار خودرو در سال آینده قطعا دچار تحول بزرگی نخواهد شد. شاید بتوان ورود مستحکم‌تر رنو به بازار داخلی‌ها را محتمل‌ترین گزینه‌ای قلمداد کرد که بتواند بارقه‌ای از افزایش تولید در این حوزه یا حتی به ارائه محصول جدید واقعی نه فیس‌لیفت‌های هنرمندانه سایپا منجر شود. همچنین پژو به عنوان شریک قدیمی ایران خودرو از شانس کمتری برای ورود به بازار یا اقبال مشتریان برخوردار خواهد بود و بر این اساس ایران خودرو در کاهش قیمت‌ها عاجز شده و در بهترین حالت  قادر خواهد بود با همین سطح قیمت‌ها اندکی افزایش تولید در برخی از محصولات خود را تجربه کند. به نظر نمی‌رسد کیا برنامه مشخصی برای شروع همکاری جدید با سایپا داشته باشد و تبلیغات و مصاحبه‌های پی در پی مدیران این شرکت برای ورود سراتوی جدید نتیجه ملموسی نخواهد داشت؛ روشی که در سایپا و پارس بسیار تکرار شده است. وی معتقد است  که بازار حداقلی وارداتی‌ها نیزاحتمالا با یک شیب ثابت و مثبت در قیمت‌ها، گران‌تر از امسال خواهد شد اما با ورود مجدد خودروهای بالای 2500سی‌سی، این بازار رقابتی‌تر می‌شود. در مورد ورود برندهای جدید به این بازار هم به نظر نمی‌رسد حداقل تا نیمه دوم سال آینده واردات برندهای جدید خودرو عملیاتی شود. اما  این احتمال وجود دارد که برخی برندهای خودروهای واقعا لوکس به بازار ایران وارد‌، قراردادهای موجود تمدید و بازار از چنگ نمایشگاهای کوچک و بزرگ اماراتی، عراقی، عمانی و کویتی خارج شود.


آشتی مشتریان با بازار

معاون پیشین وزیر صنعت، معدن و تجارت‌، رویکرد افزایش قیمت خودروهای داخلی را عامل اقبال بیشتر مشتریان به خودروهای خارجی قلمداد کرده و معتقد است: یکی از مشکلات کنونی صنعت خودرو کمبود نقدینگی و بدهی‌های انباشته است و دولت قادر نخواهد بود تا به این صنعت یارانه بپردازد‌. در این شرایط اصرار خودروسازان بر افزایش قیمت‌ها به دلیل افزایش قیمت تمام‌شده و مشکلات ناشی از سوء‌مدیریت، کمبود تنوع در کلاس و آپشن خودروهای عرضه شده به بازار خطر تشدید گرایش مردم به خودروهای ولو بی‌کیفیت وارداتی را به دنبال خواهد داشت. به گفته محسن حاتم، خودروسازان می‌توانند از طریق واردات یا ساخت مشترک قطعات خودرو یا تولیدات متنوع، حضور پررنگ‌تری در بازار داشته باشند. همچنین منعی برای خودروهای ارزان‌قیمتی که با کیفیت و ایمنی لازم وارد کشور می‌شود وجود نداشته و نمی‌توانیم خلاف قانون برنامه عمل کرده و واردات را ممنوع کنیم.  بهتر است خودروسازان داخلی نیز به جای اینکه صرفا به دنبال افزایش قیمت‌ها و از بین بردن انتظارات مردم برای کاهش قیمت‌ها باشند، با اتخاذ روش‌های متنوع عرضه خودرو و گسترش سبد محصولات به سلیقه مشتریان احترام گذاشته و زمینه آشتی آنها با بازار را فراهم کنند. 

 تثبیت قیمت‌ها بعید است 

مدیرعامل ایران خودرو نیز با بیان اینکه تثبیت قیمت‌های کنونی خودرو در سال آینده بعید خواهد بود، معتقد است که افزایش قیمت به نرخ ارز گره خورده و قیمت‌های تعیین شده توسط شورای رقابت بر مبنای ارز مبادله‌ای بوده اما اکنون خودروسازان با نرخ ارز متقاضی یعنی 3 هزار تومان به تولید ادامه می‌دهند بنا بر این در بهترین حالت خودروسازان قادر به پوشش مابه‌التفاوت 500 تومانی نرخ دلار و نه کاهش یا تثبیت قیمت‌ها خواهند بود.به گفته‌هاشم یکه‌زارع، کاهش نرخ ارز می‌تواند زمینه کاهش قیمت تمام‌شده تولید خودرو را فراهم سازد اما با توجه به مابه‌التفاوت 500 تومانی نرخ مبنای قیمت‌گذاری خودرو با ارز متقاضی همه این اتفاقات تنها قادر به پوشش بخشی از زیان شرکت‌های خودروسازی از این محل خواهد بود‌. وی با بیا اینکه  در نشست با شورای رقابت نیز این مباحث مطرح شده و نباید اجحافی به مردم یا تولیدکنندگان وارد شود اعلام کرد: باید بر اساس واقعیت‌های قیمت تمام شده مانند نرخ ارز و افزایش دستمزدها در سال آینده قیمت خودرو مشخص و اعلام شود.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

امید: 1393/1/1415:44:25،
90
360
منتظر باز شدن سایت فروش ایرانخودرو و سایپا هستیم!!!!
عارف: 1393/1/1418:21:18،
87
28
اونی که تولیدات قبل از 89 ایران خودرو رو استفاده کرده محاله بتونه با ماشین های بی کیفیت صفر الان کنار بیاد مگر افراد ندید بدید.206 صندوقدار مدل 89 داشتم 40000 تا کارکرد حتی یبار نرفت گارانتی در عوض پارس صفر کیلومتر از ایران خودرو گرفتم بردم بفروشم گلگیر عقبش رنگ در اومد.1ماه منو علاف کردن تو این مدت مجبور شدم 400 کیلومتر برونمش بعد دیدم اگه بیشتر برونمش نمیشه فروخت (بدلیل سرو صدای موتور و گیربکسی که هر روز بیشتر و بیشتر میشد)
پاسخ به روشن فکر: 1393/1/1418:39:50،
25
110
عرض کردم خدمتتون! رانندگی فرهنگ میخواد! همه مثل شما نیستند که از رانندگی فقط لایی کشیدن و رو سرعت گیر با دنده 5 رفتن بلدند! بعدش توقع دارند ماشین چیزیش نشه! فرهنگ افتضاح رانندگی خودتون رو به همه تعمیم ندید !!!
گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه : 1393/1/1418:44:06،
35
169
اونایی که نمیتونن خودروی صفر بخرند و در حسرتش موندن برن آب بریزن اونجا که میسوزه!
ساده لوح ولی اینده نگر: 1393/1/1420:49:53،
70
32
چه بخریم چه نخریم تورم و افزایش قیمت بنزین و افزایش حقوق کارگران و افزایش نرخ حامل های گاز برق گازوییل اب نفت کوره و صنایع فولادی و بالا رفتن سود تسهیلات بانکی همگی حکایت از گران شدن 20 الی 40%همه اجناس صنعتی بخصوص خودرو داخلی دارد
Mac: 1393/1/1501:16:54،
65
26
واي فرغون سازا بيكار شدن ميان اينجا كامنت و مثبت منفي ميذارن!!!
فرزاد: 1393/1/1501:33:01،
54
25
یه رفیق بوتیکی داشتیم میگفت یه جنس خیلی خوب با قیمت مناسب اورده بود رو دستش مونده بود . میگفت انقدر عصبانی شده بودم برچسب قیمتشو کندم و دو برابر زدم . ظرف سه چهار روز همش فروش رفت . جالب اینه که میگفت ملت میان میگن بازم میاری ؟! عقل ملت ایران در همین حده . انتظار زیادی نباید داشت .خود من شدیدا ماشین لازم داشتم پارسال تحویل فوری ایران خودرو اردیبهشت نوشتم . فامیلمون 15 دقیقه بعد از من خواست ثبت نام کنه ظرفیت تکمیل بود !!!
محمد: 1393/1/1512:34:26،
16
19
سهمیه نوروزی بنزین هم ندادند، تا یکم موتور پر مصرف ماشین های ما حال بیاد. مردم چاره ای ندارند، که خودرو ایرانی بخرند.
انحصاری بودن خودرو ، دردی است که درمان ندارد
206: 1393/1/1415:51:58،
194
445
ما که پارسال خودروی صفر خریدیم و خیلی هم راضی هستیم. حالا باز شما بشینید بگید نخرید نخرید! تحریم تحریم! ببینم به کجا میرسید! اونی که باید بخره میخره! اونی هم که نمیتونه بخره حسرتش رو میخوره! و با دوچرخه و موتور این ور و اون ور میره! و مدام میگه فرغون نمیخریم! اونی هم که پول داره میره بنز و پورشه میخره! اونی هم که حقیقت واسش تلخه منفی به این کامنت میده !
سالار: 1393/1/1416:13:22،
166
236
دمت گرم 206. حرف حق رو زدی.حالا باز ملت بیکار میرین اینجا میگن نخرید نخرید.جالب اینجاست که همشون هم همین پراید و سمند و پژو و... سوار میشن!!!!
رضا: 1393/1/1416:19:44،
260
112
برات متاسفم . ماشین ندیدی که به 206 ساخت چین منتاژ ایران میگی ماشین . همون فرغون واسش لغت مناسبیه . شرط میبندم سه سالش نشده اتاقش رو سر وصدا برداشته هنگام روندن البته اگه رونده باشینش .
میلاد: 1393/1/1416:28:26،
75
129
آقا رضا.رانندگی فرهنگ میخواد.معلومه شما از رانندگی فقط تخته گاز دادن بلدید! اگه رو سرعت گیر و چاله چوله با دنده 4 برونی بنز هم که باشه بالاخره جلوبندیش میاد پایین. بنده 5 سال 206 داشتم.یکبار هم نرفتم تعمیرگاه.ایراد شما و امثال شما اینه که فرهنگ رانندگی بسیار ضعیفی دارید....
روشن فکر: 1393/1/1417:08:57،
124
59
واقعا واست متاسفم 206.تازه یه ساله که ماشین خریدی متوجه آشغال بودن و چینی بودنش نیستی حالا صبر کن یه دوسال بگذره اونوقت دستت میاد واسه چه فرغونی پول زبون بسته رو حروم کردی.ماشینای مدل 84 به پایین رو اگه دیده باشی حتی اگه کارکرد نجومی هم داشته باشن بازم این ماشینای صفر جدیدو تو جیبشون میذارن.
با این کیفیت و گرانی ونداشتن تنوع-خرید خودرو صفر خیانت به ملت و اقتصاد کشور است.
مهرداد: 1393/1/1417:09:43،
68
52
جالب اینجا است که در هر شرایطی نویسندگان این مقالات یادشان نمیرود که تو سر ماشینهای چینی بزنند که البته صد شرف دارند به ویران خودرو و فرغون سازی سایپا. ما که چینی میخریم گرچه با بنز و بی ام و قابل قیاس نیست. ولی بهتر از ایرانی ها است
آرش: 1393/1/1417:11:56،
124
48
206 عزيز من ي L90 سال 1390 گرفتم سر 38هزار تا ديسك و صفحه خواست. شركت عزيز گفت شامل گارانتي نيست و نداد دادم باز كردن مكانيك گفت ديسك و صفحه اش درجه 3 چينيه.
آخه يك خودرو مثلا در حد ال 90 رو بايد يك چنين كاري بكنن.
الان هم پول دارم در حد مگان بخرم ولي تحريم تحريم تحريم
مهدی: 1393/1/1418:36:18،
29
63
در پاسخ به آرش: خب شما هم یکی مثل رضا! معلوم نیست چند بار دستی کشیدی و تیک آف کردی که پدر دیسک و صفحه در اومده! 206 سوار شدن لیاقت میخواد! واسه شما همون غول آهنی بی خاصیت چون ال نود خوبه که نتونی جم بخوری! حالشو ببر
افشین: 1393/1/1419:14:25،
35
28
نمیشه با شماها آرزوی پایندگی ایرانو داشته باشیم
حالا یه 405 خریدی انقدر قیافه نگیر
امیر حسام: 1393/1/1420:27:18،
24
53
من کاملا با 206 موافقم. هر چند که درسته کیفیت وقیمت خودروهای داخل زیاده اما دیگه این مسخره بازی های تحریم تحریم بسه دیگه... در ضمن همه هم میخرن هیچ نگران نباشید!! اگر قرار بود نخرن تا حالا این کارخونه ها کلا جمع شده بودن
شایان: 1393/1/1420:32:06،
37
26
از قدیم میگن دارندگی و برازندگی قبول دارم .اینم که ما نمیخریم منظور نداری نیست علت اینه که قیمت این نیست ما را وادار میکنند به خرید خودروی که قیمتش این نیست مثل ماششینی که شما خریدید. یه مثال دیگه هست که میگه .علاج گرانی نخریدن است ول ظاهرا بر عکس شده .با امید به اینکه با نخریدن دست رد به سینه گرانی بزنیم
M: 1393/1/1422:01:03،
33
61
چقدر به التماس افتاده ایران خودرو و سایبا که اومدن تو این سایت های نظر سنجی از طرف مردم نظر میزارن که افکار عمومی رو عوض کنن.
بیچاره ها
خریدن+
نخریدن-
ثابت: 1393/1/1422:41:27،
45
28
آخه داداش من 206 هم شد ماشین؟
یکبار با سرعت 70-80 تا که مجبور به عکس العمل سریع با این ماشین بشی خودت بهش میگی فرغون

من که میگم این حرف رو با سرعت 110 تا و به دلیل ترکیدگی لاستیک وطنی جلو با 206 چپ کردم ؛ 20 سال هم هست راننده ام ؛ ادعام هم میشه
پاسخ به ثابت: 1393/1/1510:01:23،
22
71
206 سوار شدن لیاقت میخواد که شما نداری! اصلا کی گفته شما باید پشت ماشین بشینی ؟!
مجید: 1393/1/1515:47:41،
18
27
اصلا شما متن بالا رو به دقت خوندید؟!!! نمیبینید چجوری خودرو سازا تو کار خودشون گیر کردن؟
جغتای: 1393/1/1416:22:43،
218
49
روحانی مچکر نیستیم.
م: 1393/1/1416:29:25،
60
187
تازه اولشه! هنوز مونده قدر احمدی نژاد رو بدونین! صبر کن!
Z: 1393/1/1416:29:08،
86
26
بالاخره معلوم نشد پرايد كيلويي چند؟
مسعود: 1393/1/1420:23:01،
33
17
به ماشینی که تکنولوژی چند ده قبل رو داره و با عدم مدیریت رکرد قیمت رو شکسته باید گفت کیلویی چند!؟
عباس: 1393/1/1416:37:33،
72
28
خودرو سازان داخلی طی دو سال گذشته مردم را غارت کردند دیگه اشغال سازی بسه تا جبران نکنند تحریم تا نابودی و ورشکستگی کامل زیاده خواهان بی انصاف
omid: 1393/1/1416:38:15،
80
31
خرید فرقون وطنی یعنی استقبال از گرانی و بی کیفیتی

یکم فرهنگ خوب زندگی کردن و جنس با کیفیت خریدن را یاد بگیرید

علی: 1393/1/1416:39:14،
51
22
واقعا جای تاسف که مسئولین حداقل به شرکتای چینی سر نمیزنند....بابا آموختن که عیب نیست حد اقل تنوع و پایین آوردن هزینه تولید را یاد بگیرید ازشون. من که فکر میکنم دولت بخواد سه سوت تولید کننده هارو مجاب مدیرارو تعویض و با حمایت و آزاد سازیو عقد قرارداد منطقی با تولید کننده های خوب دنیا کشور ایران رو هم خودرو ساز خواهد کرد چه کنیم که انگار نمی خواهند
على: 1393/1/1422:38:15،
18
46
اونا فرهنگ منحطى دارند.فرهنگ ناب و متعالى اىرانى-اسلامى فقط در حجره هاى بازار تهران پىدا مىشه...
محمدمعین : 1393/1/1416:51:31،
23
96
خداروشکر تو کشوری هستیم که هر ماشینی که بخوای تقریبا میتونی سوار بشی از پراید بگیر تا مازراتی!مهم جیب افراده که نوع ماشین مشخص میکنه لطفا از واژه <فرغون> استفاده نکنید.
علی: 1393/1/1420:51:54،
46
27
آره دیگه تو بقیه کشورا نمیتونی سوار بشی فقط تو ایران میتونی سوار بشی مثلآ جاهای دیگه مازراتی ندارن :) عجبا بعدش هم یکی پولداره درست یکی بی پول ولی اینو بدون اونی که با حقوق حداقل 2000 دلار میتونه ماشینی مثه تویوتا یاریس بگیره 12 هزار دلار و ماهی که با حقوق 1 تومن به زور همون ماشین و باید بخریم 90 میلیون خیلی جالبه اگه قیمت همون یاریس و ضربدر 3 کنیم میشه یه 206 تیپ 5 چینی خرید بعد میگی که از واژه فرغون استفاده نکنیم؟
گالیور: 1393/1/1416:52:29،
86
32
مردم قدرت خودرا دست کم نگیرید وقتی خرید نکنید هیچ راهی برای خودرو ساز جز تبعیت ازدستور مشتری نمیماند هرکسی هم باید اول از خودش شروع کند تااین شرکت های درپیتی بدانند که همش به فکر سود خودشان نباشند
مجید جان: 1393/1/1418:07:46،
57
35
اگه بازار خرید ماشین خوابیده واسه تحریم مردم واسه نخریدن نیست.بعد از هر تحریم جهانی و کلا شوک اقتصادی ناشی از جنگ یا ...در کشورهایی مثل ما که اقتصاد مادر نداریم یه رکود وتورم5ساله میاد که در مورد خودرو بعضی توان خرید ندارن بعضی هم پولشو دارن ولی به نظرشون این ماشین ارزش این پولو نداره.بهر حال بازار خرید و فروش خودرو نو امسال هم راکده.شک نکن
مهران: 1393/1/1419:18:46،
49
24
تحریمممممممممممممممممممممممممممم.............
.................: 1393/1/1419:29:05،
34
19
چرا میگین خودروسازها ... آخه خودشونم باورشون میشه . فکر کردن واقعا خودرو سازن . اون بزرگتارشم دیگه به تنهایی خودرو نمیسازن . موتور مال یه کشور . اتاق یه کشور . داشبورد و قطعات برقی یه کشور دیگه و ... حالا یه کم . کم و زیاد . اینور و اون ور اینطوریه . یع میشه مثل بازار مشترک . اونوقت اینا فکر میکنن یه جا خبریه .
حسين: 1393/1/1421:21:47،
17
25
ما ايرانيا بقيه را نصيحت ميكنيم. نصيحتي كه درسته (مثل نخريدن خودرو) ولي جالبيه كا اينه كه نه طرف مقابل نصيحت ما را مي پذيره و در جهت عكس عمل مي كنه و نه حتي خودمون نصيحت درست خودمون را باور مي كنيم و حتي در جهت عكس نصيحت خود عمل مي كنيم
فتنه جو: 1393/1/1421:38:09،
26
17
یک ماشین برقی با یک بار شارج400 کیلومتر مسافت طی میکند امکانات کامل وشیک درخارج از کشور20 هزار دلار حالا باماشینهای بی کیفیت وپرمصرف ودهه 60 ما مقایسه کنید مانند سایپای ابی 16 لیتر مصرف در100 کیلومتر بدون هیچ امکاناتی
وحیدss: 1393/1/1421:45:26،
30
23
ایران خودرو و سایپا هر کدام حداقل 40/ 30 هزار نفر نیروی مازاد دارند که جورشان را مصرف کننده داخلی میکشه, اگه این نیروی مازاد تو یه جایی مشغول به کار بشند که هزینه از جیب مصرف کننده داخلی نره حداقل تا 30% قیمت ها پایین میاد ولی افسوس مدیران نا لایق فقط میخواهند مثلا اشتغال زایی کنند و در کنارش از رانتها استفاده کنند
جیغ: 1393/1/1421:51:18،
38
20
دوستان عزیز دعوا چرا؟؟
سر همدیگه داد نزین..واسه پایین اومدن قیمت خودرو تو این کشور خیلی آقاها و آقازاده ها باید بیخیال سهمشون بشن تا قیمت پایین بیاد.اینها هم که سی ساله خوردن لقمه از این چرب تر کجا پیدا کنن.پس بیخیال شین فرقی نمیکنه.وگرنه قیمت دلار و ضرر و ... اینها همش بهانست داداش
اسی: 1393/1/1422:55:44،
46
25
اقای هاشم یکه زارع چطوری میتونی به کشورهای دوست وبرادر مثل ونزوئلا سوریه و... سمند رو 4000 دلار بفروشی وقتی نوبت هموطن های خودت میشه یاد ضرر و زیان و .... میوفتی؟ شرم اوره
جرج اوول : 1393/1/1423:17:53،
34
29
برادر من تو ایران خودرو کار میکنه میگه فقط بدبخت کارگرهای قسمت تولید کار می کنند بقیه که خیلی هم هستن فقط و فقط وقت سپری می کنند واسه همین هزینه تولید بالا میره و هزینه وقت گذرونی ما را باید ملت پرداخت کنند . اگه مدیر لایقی سر کار باشه که نیست وضعیت انشاله بهتر می شه .
فرزاد: 1393/1/1609:03:04،
17
24
این حکایت تمام ارگانها و سازمانهای دولتی ایرانه . به عینه شاهد هستم که چجوری یکی مثل من وقتی برمیگرده خونه از خستگی نای غدا خوردن هم نداره و یکی دیگه اگر موقع کار دیدیش باید تحقیق کنی چون ممکنه اشتباهی شده باشه !!! جالب اینه که بیشترین حقوق رو هم همین بی مصرف ها میگیرن .
hamid: 1393/1/1423:44:53،
23
93
خدمت همه عزیزانم عرض کنم اینکه لیاقت ماایرانیها خیلی بیشتر از این فرغون هاست. هیچ شکی نیست. اما فکر کردین قراره چقدر عمر کنین پس تاکی باید منتظر ارزون تر شدن خودرو بود که باشرایط جاری ممکن نیست پس به اندازه پول جیبتون از این دنیا کیف بکشین. ان شاله اون دنیا با حوریاتون ماشینای خوب خوب سوار می شین.
razban: 1393/1/1500:36:16،
18
63
درسته همه جنس ها خیلی بد شده اما فعلا ما ها مجبور هستیم این جنس ها رو بخریم چون توان تولید نداریم یا داریم گرون تموم میشه و جمهوری ما اسلامی هست نمیتوانیم غرور رو بزاریم کنار رابطه برقرار کنیم باز هم اگر نخریم چند هزار نفر بیکار میشن عین من وشما میشینن پای اینترنت
MR: 1393/1/1503:04:14،
52
27
سلام دوستان انينجا بيشتر شبيه ميدان جنگ تا نظر و ديدگاه شخصي ؟؟ بعد تا چيزي ميشه پرچم فرهنگ ايران بالا ميگيريم خدايي به دوتا از نظرات نگاه كنيد... .
سبحان: 1393/1/1515:15:04،
18
25
با ارباب نمیشه درافتاد خودتون میدونید پس بیخود اینقدر مرگ براین واون نگید
Masoud: 1393/1/1515:15:16،
26
21
سلام
بنظرم بحث تحریم اگر صنعت خودرو را از پا در نیاره بحث کاهش قدرت خرید مردم صد در صد این صنعت را با ور شکستگی روبرو میکنه با وضعیت فعلی افزایش قیمت خودرو توسط خودرو سازان،شمارش معکوس برای ورشکست شدن این صنعت را سریعتر میکنه در حال حاضر بنظر من مشکل اساسی رکود بازار خودرو کاهش قدرت خرید مردمه، ما با مشکل کیفیت پایین خودروها چندین ساله که درگیر هستیم البته این چند ساله کیفیت از قبل هم پایینتر اومده
حسین: 1393/1/1518:30:02،
14
33
بعضی ازدوستان گفتن 206 سوارشدن لیاقت میخواد...ماکه تاالان هرکی رودیدیم 206 میخره اونم صفرش اونم تیپ5شو ..یاقبلش پرایدمدل87 داشته یاپیکان داشته ..حخخخ بهتره بگیدتندر90 سوارشدن لیاقت میخوتد ااره
فرار از گمرک: 1393/1/1522:58:48،
59
19
بهم نخندیدها!!! تصمیم گرفتم اگه خواستم ماشین بخرم , برم تو منطقه آزاد زندگی کنم تا هم ماشین خارجی خوب بخرم و سوار بشم و هم پول مفت گمرکی ندم تا تو جیب بعضی ها نره

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل