کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

احتمال حذف یارانه برای درآمدهای بالای 1.8 میلیون تومان


کد خبر : ۴۰۷۵شنبه، ۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷:۳۴۵۸۵۲ بازدید

یک اقتصاددان با اشاره به اختلاف نظر اعضای دولت برای زمان اجرای فاز دوم هدفمندی، تحقق نرخ تورم 25 درصدی در سال جاری را بعید دانست و گفت: دیدگاه دولت برای حذف یارانه تعیین کف درآمدی حقوق ماهانه 1.8 تا 2.2 میلیون تومان است.

با اشاره به گذشت بیش از سه سال از اجرای مرحله اول قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، اظهار داشت: شروع فاز اول هدفمند کردن یارانه‌ها بسیار خوب بود به‌گونه‌ای که به‌خلاف پیش‌بینی برخی از کار‌شناسان تورم 50درصدی با اجرای این قانون محقق نشد.

وی با بیان اینکه در شش‌ماهه اول اجرای فاز اول هدفمند کردن یارانه‌ها نرخ تورم کمتر از 30 درصد بود، تصریح کرد: اما متأسفانه بعد از شش ماه نخست از اجرای این قانون دولت قبل وارد فاز حاشیه‌ای شد و نظارت بر اجرای هدفمندی یارانه‌ها را انجام نداد و همین امر تورم 40درصدی را به‌همراه آورد.

این کار‌شناس اقتصادی با اشاره به ضرورت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و تأکید بر اجرای آن در قوانین برنامه و بودجه، افزود: اما با توجه به تأکید دولت بر اجرای این قانون در سال 93 مخالفت‌هایی از سوی معاون اول رئیس جمهور مشاهده می‌شود.

 

* اختلاف نظر اعضای کابینه یازدهم برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

حکیمی‌پور ضمن تأکید بر وجود اختلاف نظر بین اعضای کابینه دولت یازدهم برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال 93، تصریح کرد: آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور معتقد است هنوز آمارهای درستی از وضعیت یارانه‌بگیران در دولت وجود ندارد و تأکید دارد که آمار یارانه پرداختی بیش از مشمولان دریافت یارانه است.

وی با بیان اینکه معاون اول رئیس جمهور تأکید دارد تا زمان رفع چالش‌های مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها و مشکلات شناسایی یارانه بگیران امکان اجرای فاز دوم وجود ندارد، گفت: اما معاون برنامه ریزی رئیس جمهور معتقد است این مشکلات در زمان اجرای فاز دوم و در داخل سیستم به‌راحتی حل خواهد شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به‌اعتقاد آقای نوبخت اقتصاد ایران نیازمند جراحی‌ است و باید خونریزی‌های بعد از این جراحی را در داخل بدنه حل کرد. این نشان می‌دهد که میان سیاست گذاران اقتصادی در کابینه یازدهم درباره نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها اتحاد نظر وجود ندارد.

 

* تأکید سیف و طیب‌نیا برای اجرای فاز دوم در تابستان 93

حکیمی‌پور با اشاره به اختلاف نظر رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد با معاون برنامه ریزی رئیس جمهور درباره زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت: آقایان سیف و طیب‌نیا معتقد هستند باید فاز دوم از اواسط تابستان اجرا شود ولی آقای نوبخت تأکید دارد این قانون باید بعد از تعطیلات نوروزی مورد اجرا قرار گیرد.

 

* اجماع کارشناسان بر عدم‌تحقق تورم 25درصدی در سال 93

این کار‌شناس اقتصادی ضمن اشاره به اختلاف نظر کار‌شناسان برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در شراط فعلی با تورم بالا، اظهار داشت: نظریه کار‌شناسان این است که با توجه به تورم بالا امکان اجرای این قانون و به‌دنبال آن تحقق وعده دولت و وزیر اقتصاد مبنی بر کاهش نرخ تورم به 25 درصد وجود ندارد.

حکیمی‌پور با تأکید بر اجماع نظر کار‌شناسان مبنی بر عدم‌تحقق تورم 25درصدی در سال آینده، گفت: واریز یارانه در زمان اجرای فاز دوم این قانون موجب تزریق 60 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار خواهد شد که همین رقم تورم بالایی را به‌همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: البته دولت امیدوار است دهک‌های بالای درآمدی به‌صورت داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند ولی برآورد‌ها حاکی از آن است که این سیاست با اقبال عمومی مواجه نخواهد شد.

این استاد دانشگاه در همین ارتباط از عزم دولت برای حذف دهک‌های بالای درآمدی به‌صورت جدی در سال آینده خبر داد و تصریح کرد: هم اکنون دولت تصمیم دارد رأسا برای حذف دهک‌های بالای درآمدی اقدام کند و به همین منظور وزارتخانه‌ها هم اکنون در حد آماده‌باش قرار دارند.

حکیمی‌پور با بیان اینکه حذف دهک‌های درآمدی از فهرست یارانه بگیران تأثیر چندانی بر حجم نقدینگی نخواهد داشت، افزود: بنابراین تورم 25درصدی اصلاً قابل تحقق نیست و این پیش‌بینی بسیار خوشبینانه است چرا که دولت اهرم‌های کاهش تورم را ندارد.

وی ضمن تأکید بر اینکه تغییر نرخ تورم در زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به‌شدت به سیاست‌های خارجی ایران بستگی دارد، گفت: نمی‌توان بدون درنظر گرفتن مذاکرات هسته‌ای و توافقات صورت گرفته و همچنین لغو تحریم‌ها درباره نرخ تورم پیش‌بینی کرد.

 

* پیش‌بینی نرخ تورم در زمان اجرای فاز دوم غیرعلمی است

این کار‌شناس اقتصادی حدسیات درباره نرخ تورم در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را غیرعلمی دانست و تأکید کرد: هرگونه اظهار نظر در این زمینه بدون درنظر گرفتن چالش‌های سیاست خارجی ایران غیرکار‌شناسی است.

حکیمی‌پور با تأکید بر عزم شورای پول و اعتبار برای تنظیم بازار، فضای کسب و کار، تعیین نرخ سود تسهیلات و کنترل نرخ ارز، گفت: تمام این موارد باید در هدفمندی یارانه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به کسری بودجه دولت و دیدگاه‌های کابینه یازدهم برای تأمین این کسری، اظهار داشت: هم اکنون دولت با کسری بودجه مواجه است و معاون برنامه ریزی رئیس جمهور اعتقاد دارد که باید کسری بودجه را از طریق بانک مرکزی جبران کند و این یعنی تزریق نقدینگی به بازار و افزایش تورم.

این اقتصاددان در ادامه با اشاره به اینکه تأکید و دیدگاه رئیس جمهور و معاون برنامه ریزی وی بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال 93 است، عنوان کرد: اما با این وجود کار‌شناسان اقتصادی تأکید دارند در شرایطی که تورم بالای 30 درصد است و امکان کاهش آن وجود ندارد با اجرای فاز دوم این قانون بازهم نرخ تورم افزایش خواهد یافت.

 

* کف درآمدی به‌معنای خط فقر است/ حقوق ماهانه 1.8 تا 2.2 میلیون تومان ملاک احتمالی کف درآمدی

حکیمی‌پور درباره تعیین کف درآمدی برای پرداخت یارانه درسال 93، گفت: کف درآمدی در حقیقت به‌معنای خط فقر است، ولی طی چند سال گذشته بانک مرکزی که مسئولیت محاسبه و اعلام خط فقر را به‌عهده دارد از ارائه آمار در این زمینه خودداری کرده است.

این کار‌شناس اقتصادی با بیان اینکه نظر دولت برای تعیین کف درآمدی رقمی بین یک میلیون و 800 هزار تومان تا دو میلیون و 200 هزارتومان است، افزود: بانک مرکزی متولی تعیین کف درآمدی (خط فقر) می‌باشد ولی هنوز این نرخ را اعلام نکرده است.

وی ادامه داد: تا زمانی که کف درآمدی و خط فقر تعیین نشود نمی‌توان مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و حذف دهک‌ها را انجام داد و این نکته‌‌ همان دیدگاه معاون اول رئیس جمهور است.

 

* اختلاف نظر نوبخت و جهانگیری بر سر مشکلات اجرای فاز دوم

حکیمی‌پور در همین ارتباط با بیان اینکه معاون برنامه ریزی رئیس جمهور به‌خلاف معاون اول رئیس جمهور معتقد است این مشکلات در طول اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها حل خواهد شد، تصریح کرد: این دیدگاه آقای نوبخت در حقیقت‌‌ همان اقتصاد آزاد است ولی باید توجه داشت که این دیدگاه در کشورهای توسعه یافته و سرمایه گذاری جواب نداده است.

این کار‌شناس اقتصادی ضمن تأکید بر اینکه دولت قصد دارد در زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌‌ها از تجربه کشورهای دیگر استفاده کند، گفت: همچنین از دیگر نکات که باید در سال 93 مورد توجه قرار گیرد حمایت از مصرف کننده است چراکه هم اکنون این موضوع عملاً کارایی خود را از دست داده است.

وی ادامه داد: هم اکنون وضعیت به‌گونه‌ای شده که هرکسی یک قیمت را برای کالای خاصی تعیین می‌کند و این برای مردم اصلاً بهینه نیست؛ همچنین فشار در واردات به‌شدت بالاست.

حکیمی‌پور به دولت توصیه کرد در زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها رانت ایجادشده در واردات خودرو را که از دولت قبل ایجاد شده و در دولت فعلی هم ادامه پیدا کرده مدیریت کند. همچنین باید سوءاستفاده‌های به وجود آمده در بازرگانی و خودرو مدیریت شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها