کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

بررسی انواع مدل‌های رنو 5 عرضه شده در ایران

کدخبر:۴۰۴۷جمعه، ۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷:۴۳۱۳۸۶۹ بازدید

رنو 5 به عنوان یکی از اولین سوپر مینی‌های پرطرفدار در ایران برای مدت‌ها در کشورمان ماند و با آنکه در طول زندگی پر‌فراز و نشیبش بارها دچار تغییراتی شد و نام‌های مختلفی به خود دید، در نهایت ظاهر کلی خودرو ثابت ماند.
بررسی انواع مدل‌های رنو 5 عرضه شده در ایران

بد نیست به طور خلاصه با انواع  موجود رنو 5 در کشورمان آشنا شویم.

نمونه‌های اولیه

تقریباً همزمان با آغاز تولید رنو 5 در سال 1972 (1351)، صادرات این خودرو به بسیاری از نقاط جهان نیز کلید خورد. ایران هم یکی از مقاصد رنو 5 بود و تعدادی از این خودرو بین سال‌های 52 تا 55 به کشورمان راه یافتند. این نمونه‌ها بیشتر از نوع 900 سی‌سی و دو‌در با سپرهای کوتاه هستند. متاسفانه تعداد اندکی از این نمونه‌ها باقی مانده و اکثر رنوهای قدیمی به خاطر مشکلات پوسیدگی اسقاط شده‌اند. تعداد بسیار اندکی از رنو 5‌های وارد شده به ایران به دسته دنده قدیمی مشابه دسته دنده ژیان مجهز هستند که حداقل یک نمونه زرد رنگ از این سری در کشورمان باقی مانده است.

نمونه‌های اولیه تولید شده در سایپا

در 1356 تولید رنو 5 در سایپا آغاز شد. مشخصات فنی و ظاهری رنوهای تولید شده مشابه نمونه‌های وارداتی قبل از آغاز مونتاژ بودند. در میانه تولید، نمونه‌های چهار در هم به رده محصولات اضافه شدند و نمونه‌هایی با پیشرانه 1100سی‌سی هم تولید شدند. این نمونه‌ها که با داشبورد متفاوت (طرح جدید بدون راه‌های عمودی) و سپرهای جلوبلند شناخته می‌شوند، بعدها پایه و اساس سایر رنو 5‌های تولیدی در ایران شدند.

نمونه‌های اسپرت

نمونه‌های اسپرت شامل آلپین و گوردینی با پیشرانه‌های 1.4 لیتری 100 اسب بخاری در تیراژ محدود به کشورمان وارد شدند. این رنوها بعدها اکثراً سر از پیست و مسابقات (خصوصاً سال‌های دهه 70 شمسی) درآوردند و توانستند به مقام‌های درخوری دست یابند. به همین دلیل تعداد آلپین‌های واقعی باقیمانده بسیار اندک است و بیشتر نمونه‌ها در حقیقت نمونه‌های معمولی هستند که با تغییر پیشرانه، تغییر سپرهای جلو به نمونه بلند مه‌شکن‌دار و خط‌کشی‌های معروف بدنه به آلپین یا گوردینی تبدیل شده‌اند.

توربو

به طور رسمی فقط یک نمونه از این خودرو استثنایی در کشورمان وجود دارد که آن هم دچار مشکلات متعددی است. نمونه توربو با برجستگی‌های گلگیر، بدنه بسیار عریض‌تر و ظاهر خشن‌تر قابل شناسایی و به پیشرانه 1.4 لیتری توربو با 160 اسب بخار قدرت مجهز است که می‌تواند آن را در تنها 6.6 ثانیه از صفر به 100کیلومتر در ساعت برساند.

نسل دوم

تعداد اندکی از نسل دوم رنو 5 که از نظر ظاهری و فنی مدرن‌تر است و تجهیزات بیشتری دارد وارد کشور شدند و حتی برای مدتی زمزمه تولید این خودرو در کشور به گوش می‌رسید. اما در نهایت فقط تعداد اندکی از این خودرو در کشورمان باقی ماندند.

سپند

سایپا خط تولید رنو را به پارس خودرو فروخت و این خودروساز با اعمال کمترین تغییرات، سپند را در سال 1378 عرضه کرد. این خودرو از نظر ظاهری و مشخصات فنی مشابه نمونه‌های غیر صادراتی سال‌های آخر تولید در سایپا بود.

سپند2

نمونه فیس‌لیفت شده سپند با طرح سپرها، جلوپنجره، چراغ‌های عقب، آینه بغل‌ها، غربیلک فرمان و تودوزی متفاوت با نام سپند 2 عرضه شد. این خودرو به دلیل ظاهر زشت‌تر بعدها توسط بسیاری از مالکان با تعویض قطعات ظاهری به سپند معمولی تغییر یافت. 40501 دستگاه از این خودرو تولید شد.

PK  و PKi

در سال 83 با تغییر مدیریت در پارس خودرو و برای دمیدن روحی تازه در کالبد سپند، پلت‌فرم این خودرو با پلت‌فرم کمپانی مادر یعنی ساپیا پراید تعویض شد و خودرو پیشرانه‌های 1.3 لیتری سری قدیمی‌تر پراید مجهز شدند و به دلیل کمبود جا زاپاس از کنار موتور به صندوق عقب انتقال یافت و بچه گلگیرهای فایبرگلاسی برای پنهان کردن بیرون‌زدگی تایرها تعبیه شدند و باله عقب کوچک به همراه چراغ ترمز سوم نصب شد. در داخل خودرو هم تغییراتی داده شدند که مهم‌ترین آنها نصب سیستم قفل مرکزی بود.  بعدها تلاش‌هایی برای نصب کولر و برقی کردن شیشه‌های PK انجام گرفت و به دلیل مشکلات محیط زیستی، پیشرانه‌ها مشابه پراید انژکتوری شدند.

نمونه‌های معروف به صادراتی

در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 شمسی، قراردادی بین رنو و سایپا عقد شد که حاصل آن ساخت تعدادی نمونه سفید رنگ سپر بلند چهار‌در با پیشرانه‌های 1.1 لیتری، سانروف، برف پاک‌کن عقب و تودوزی بهتر بود که از نظر کیفی تا حدی نسبت به نمونه‌های داخلی بهتر بودند. این خودروها با هدف صادرات به کشورهای همسایه از جمله ترکیه ساخته شدند؛ امری که به علت عدم رضایت رنو از کیفیت نهایی به طور کامل محقق نشد و بیشتر این رنوها در کشورمان ماندند.

سپند جوانان/ GT

نمونه جوان‌پسند سپند 2 با طرح برف پاک‌کن‌های متفاوت، سپرهای همرنگ بدنه، آینه‌های همرنگ بدنه، برف پاک‌کن عقب، رینگ‌های سه‌پره آلومینیومی و نوشته‌های GT بدون تغییرات فنی بین سال‌های 79 تا 81 در تیراژ 2022 دستگاه به تولید رسید و به موفقیت چندانی دست نیافت.

سپند کار

نمونه‌ای که تنها در تیراژ یک پیش‌نمونه تولید شد و در حقیقت نمونه ون‌شده سپند2 بود بدون تغییرات قابل ملاحظه فنی که تنها ظاهر قسمت عقب آن تغییر یافته و شیشه‌های عقب آن حذف شده بودند.

نیو PK

آخرین رنو تولید شده در ایران با تغییرات ظاهری اندک همانند چراغ‌های عقب متفاوت و گلگیرهای برجسته از سال 85 تا 86 در تیراژ حدودی 8787 دستگاه به تولید رسید و آخرین خودرو از نوع رنو 5 بود که در کشورمان تولید شد.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

محمد: 1393/1/119:07:59،
202
47
مردم دارن کره ماه رو فتح میکنن شما رنو 5 بررسی میکنین :-D
محمدرضا : 1393/1/123:04:29،
102
35
داداش تازه ما زورمونو زدیم یه new pk خریدیم چرا بررسی نکنه :D
احمد: 1393/1/119:50:21،
73
33
خدايا تا كي اين ماشين از رده خارج شده توليد ميشه ياد اون ادم خسيس افتادم كه يه نفر بهش گوشت نظري داده بود انقدر گوشت رو جوشوند و ابش رو خورد كه همه مردم بهش التماس كردن دست از سر اين گوشت برداد
شيخ: 1393/1/123:12:36،
43
32
نذري البته! :)
مجتبی: 1393/2/2410:49:05،
27
35
شما همون لیاقتتون پرایده
پس برید سوار بشید دور هم بمیرید بیشتر بتون می چسبه
Maya: 1393/1/120:37:21،
61
40
واقعا يكي از لكه هاي ننگ در تاريخ خودروسازي(ببخشيد فرغون سازي) ايران همين خانواده سپند و پي كي بود!
نوید : 1393/1/210:17:29،
69
59
دوست عزیبز که به پی کی میگی لگن . من این ماشینو از سال 82 تا حالا دارم خیلی هم ازش راضی هستم . من نمیدونم چرا شما فقط بلدین بگین لگن به قران خیلی ها در حسرت یک ژیان هستند که باهاش تو این ایام عید راحت برن مهمونی .
مجتبی: 1393/2/2410:52:38،
23
26
اخه تویی که به سپندو رنو و پی کی میگی لگن.
من خودم رنو 5 سال1359 داشتم از زانتیا بش اعتمادم بیشتر باش کل ایرانو گشتم . دمای موتورش از 50 بالا نرفت .
شما ها تو نازو نعمت بزرگ شدید همون لیاقتتون پرایدو و پژو هست
محمد: 1393/1/120:48:10،
58
45
من خودم سوزوکی ویتارا دارم . اماباید اعتراف کنم وقتی با پی کی دخترم کارهای داخل شهرم را انجام میدهم خیلی سریعتر و بدون درد سر تر انجام میشه . مهم تر اینکه
فضای مورد نیاز ، نحوه پارک کردن ، و میزان سوخت این خودرو برای شهرهای شلوغ بسیار مناسب است ، اگه اتاق و امکاناتش بروز بشه همه منتقدان مشری میشن مثل خودروری مینی تو انگلیس .
چ: 1393/1/216:06:52،
49
47
خب شما از سوزوكي ميري پي كي سوار ميشي! اگه از يه ماشين درست حسابي سوار پي كي ميشدي از عمرت پشيمون ميشدي!!
ناصر: 1393/1/201:20:25،
65
44
یه موقع میخواستی به ترکیه رنو 5 صادر کنی.حالا ترکیه برا خودت رنو مگان با بهترین کیفیت صادرات میکنه.اینست تاوان چرخش شریک اقتصادی از فرانسه و ایتالیا و المان به چین و هند...
حسین: 1393/1/207:04:23،
28
58
دمت گرم محمد اقا ،گل گفتی.
جلیل: 1393/1/212:19:08،
43
51
من هم سال 84 یه پی کی صفر تحویل گرفتم و چهار سال داشتم واقعاً خیلی عالی بود پرشتاب و کم مصرف و مخصوصا تو جاده آرام و بی صدا و بدون هیچ مشکلی 160 تا را راحت می رفت چون واقعاً به قول خودمان به زمین می چسبید طراحی فوق العاده ای داشت ضمناً کولر قوی و خوبی داشت و بعد که پراید خریدم فهمیدم چقدر از پراید بهتره فقط اتاقش کمی کوچک بود
علي : 1393/1/215:33:43،
48
31
يك چيز جالب نزديك ١٠ سالي يكي از اون داشبورد قديميهاش را ما داشتيم عقربه بنزينش دقيق كار مي كرد بقدري دقيق كه قشنگ مي شد فهميد چند ليتر توشه و تا كجا مي ره حالا يكدونه پارس lx مثلا ٣٥ ميليوني دارم. عقربه بنزينش براي خودش بازي داره و اصلا نامنظم و بي خوده يعني اون ماشين ٣ ميليوني مدل ٦٣ از اين مدل ٩١ دقيق تر بود
غلام: 1393/1/215:43:24،
77
26
ما دهه 60 ها از رنو5 خیلی خاطره داریم.
مجتبی : 1393/1/223:19:21،
43
29
من یه مدل 61 داشتم برای داخل شهر واقعا عالی بود ولی به درد مسافت دور و خارج از شهر نمی خورد حالا این مدل مال 50 سال پیشه کاش مدل بروز اروپا باهمین قد و قواره تو کشور تولید میشد کاش ...
حمید: 1393/1/315:16:11،
44
34
ببینید چقدرماملت روتوی عقب موندگی وتحجروفشارنگه داشتن اینها که بیایم دورهم ازرنو5تعریف وتمجیدبکنیم.بیخودنیست که هرصدای مخالفی رو درنطفه خفه میکنن
قوچ علی: 1393/1/513:39:59،
31
33
دنیا تو فکر چیه
ما تو فکر چی هستیم؟
آخه رنو5 هم بررسی داره
عشق ماشین: 1393/1/616:36:14،
34
23
اتحاد که نباشه همینم از سرمون زیاده ، از ماست که بر ماست
عشق ماشین: 1393/1/616:36:26،
33
33
اتحاد که نباشه همینم از سرمون زیاده ، از ماست که بر ماست
مجتبی: 1393/2/2410:46:59،
31
16
تویی که میگی رنو ماشین نیست
د اون موقع که تو توی پوست موز بودی رنو 5 بوده و خیلی ها باش خاطره دارن و من که الآن بنز و بی ام دابلیو سوار میشم هنوز 1 رنو 5 دارم و انسان نباید یادش بره چی بوده چی شده .
پس خواهشا توهین نکن.
بیا اینم دوستداران رنو 5 برو ببین . هنوز خیلی ها عاشقشن از جمله خودم .
شما اصلا چرا این مقاله رو میخونی که بخوای توهین کنی.؟
شما ها همونایی هستید که با 405 میرید مزاحم دختر مردم میشید
متاسفم واسه بعضی ها
ایمان: 1393/4/217:49:08،
21
15
مجتبی جان حق با شماست اما در متن خودت از کلمات زشت استفاده نکن اقای قوچ علی و... لیاقتشون همون پراید که سوار بشن و بمیرن در ضمن رنو5 ماشین فوق العاده ای هست اما اگر دودر رنو5 گیر بیاد خیلی زیبا تر از چهار در است درضمن من یک عشق رنو5 هستم و یک سپند مدل78 دارم و بسیار از ان راضی هستم فامیل ما هم به رنو5 لگن می گویند اما من و پدرم عشق رنو5 هستیم وبه حرف انها اهمیت نمیدهیم تو هم بهتر است به حرف دیگران اهمیتی ندهی
عدنان: 1394/7/1001:55:17،
16
9
به نظر من هر وسیله ارزش خاص خودش داره اونهای که میگن رنو پنج ماشین نیست .پول توه جیبیشون از بابا شون میگرن اگر خودشون بتون پول بدست بیارن اون وقت میدانم یک من ماست چقدر کره داره
محمدرضا: 1394/10/2215:54:01،
12
8
به نظر من ماشین داخل تهران رو دست رنو 5نیومده
سینا: 1394/11/1913:43:57،
34
26
دوستان عزیز هر چیزی به جای خودش قشنگ و زیباست
اگر کلمه نوستالژی رو شنیده باشین متوجه منظور من میشین
توجه داشته باشید که هموناییکه کره ماه رو فتح کردن و بیشتر اکتشافات و اختراعات رو انجام میدن هم المپیادهای علمی برگزار میکنن هم مسابقات پرش قورباغه و کک و ملخ و هم کلوپ رنو 5 دارن با کلی اعضا و هوادار پس بهتره ما که هنوز داریم سوزن خیاطی وارد میکنیم بجای اینکه تولیدش کنیم کاسه داغتر از آش نشیم و همچنین به علایق دیگران هم احترام بزاریم همونطور که وقتی شما تیله یا عکسهای ادامس فوتبالی جمع میکردی و حالا
رنو 5 رو مسخره میکنی کسی به شما خرده نمیگرفت شما هم سعی کنید همانطور باشید
کم نیستن کسانیکه دیدن و داشتن یک رنو 5 حس و حالی بهشون میده که شاید یک مزراتی یا رولز رویس هم نتونه جای اون رنو 5 رو براشون پر کنه!
من جمله خود من
چو پی کی مباد تن من مباد: 1395/1/1111:21:24،
34
29
اقا عزیز ممنونم ک واس منه دهه 70 ک تازه های زندگیمو با این ماشین شروع کردم اطلاعات مفید و جامعی دادین
شاید باورتون نشه اما من تمام عشقم پی کیه
علی: 1395/12/1000:24:55،
5
6
من که یه ۲۰۶ داشتم پدرمو دراورد یه رنو 5فرانسه دارم الان عالیه عشقه عشق میخوام تقویتشم کنم عشق رنو بودن درک میخواد از کل خانواده رنو هم همین 5 رو عشقه بقیش چرته
امیر خان: 1396/1/1321:53:45،
1
1
من میخام پی کی بخرم چون خیلی بررسی کردم ماشین خوبیه فقط ی مشاوره میخام اگه کسی پی کی داشته ایا به درد مسافرت میخوره یا نه؟لطفا جواب بدید ممنون میشم...
رها: 1396/3/619:05:10،
2
1
من ۱۷ سالمه وامسال تابستان قراره. ماشین بخرم از اونجایی که دنبال ماشین های قدیمی هستم بین رنو پنج و پژو آخوندی خیلی. شک دارم راهنماییم کنید
در ضمن در حال حاضر رنو. ۲ در پیدا میشه؟؟
وسایلش تو بازار موجود هس؟؟؟
فراز: 1396/3/2118:00:44،
1
1
سلام
من خودم 16 سالمه یه رنو5 مدل 71 دارم خیلیم ازش راضیم وسایلشم گیر میاد،یعنی حداقل من بابام چون مکانیکه همه جا میتونه گیر بیاره در ضمن ماشین من 5 دنده س دنده 4 120 تا میره

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما