کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

بنزین در ایران گران است

کدخبر:۴۰۲۱سه شنبه، ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۰:۰۲۶۸۴۰ بازدید

به نظر می‌رسد بسیاری از افرادی که این روزها در دفاع از گران شدن بنزین سخن می‌گویند به سادگی فریفته این معادله ساده ولی نادرست شده‌اند. نادرستی این معادله به این دلیل است که خالقین آن نسبی بودن مفهوم ...

بنزین را باید گران کرد! ارزان بودن بنزین در ایران سبب شده تا مردم آن را هدر دهند! ارزان بودن بنزین سبب قاچاق سوخت شده است! چرا طلای سیاه را به دود سیاه ماشین‌هایمان تبدیل می‌کنیم! بنزین را باید به قیمت فوب خلیج فارس بفروشیم! تا قیمت بنزین را زیاد نکنیم مصرف بی‌رویه آن کنترل نمی‌شود! ارزان فروشی بنزین نوعی توزیع ناعادلانه یارانه‌هاست! دولت پول ندارد که هزینه یارانه بنزین را بدهد و باید قیمت بنزین را واقعی کند!جملاتی که در بالا آمده است، خلاصه و چکیده دلایلی است که طرفداران افزایش قیمت بنزین برای نشان دادن درستی تصمیماتشان برای افزایش قیمت بنزین مطرح می‌کنند. آن کسانی که جملات بالا را بر زبان می‌آورند، معادله‌ای ساده را پیش روی مخاطبانشان قرار می‌دهند: ببینید قیمت بنزین در فرانسه و آلمان حدود 6 هزار تومان است ولی در ایران 700 تومان و چون 700 تومان خیلی کمتر از 6000 تومان است پس بنزین در کشورهای توسعه یافته گران است و در ایران ارزان و چون این بنزین به ارزانی در دست شما قرار می‌گیرد قدر آن را نمی‌دانید و آن را هدر می‌دهید. دولت هم چون باید هرچه درآمد دارد صرف تامین این مابه التفاوت کند پس عملا دولت به مشکل برمی‌خورد و ناچار می‌شود پول چاپ کند. چاپ پول باعث رشد نقدینگی و رشد نقدینگی باعث تورم می‌شود پس به همین راحتی نتیجه می‌گیریم که بنزین ارزان مساوی است با تورم و خالی شدن جیب خودتان. 

چه چیزی ارزان است؟ چه چیزی گران است؟

به نظر می‌رسد بسیاری از افرادی که این روزها در دفاع از گران شدن بنزین سخن می‌گویند به سادگی فریفته این معادله ساده ولی نادرست شده‌اند. نادرستی این معادله به این دلیل است که خالقین آن نسبی بودن مفهوم گرانی و ارزانی و رابطه مستقیم آن با متوسط درآمد یا به جای آن درآمد سرانه و میزان نیاز واقعی به آن کالا و تورم در هر کشور را وانهاده‌اند و تنها قیمت یک واحد از یک کالای خاص (در اینجا بنزین) را با قیمت واحد همان کالا در کشور دیگر مقایسه می‌کنند و بدون توجه به متوسط درآمد افراد و تفاوت‌های آن در دو کشور نتیجه می‌گیرند که در ایران بنزین ارزان است و در فلان کشور پیشرفته اروپایی و آمریکایی گران است. گرانی و ارزانی شاخص‌هایی نسبی اند که در مقایسه با متوسط میزان نیاز به آن کالا و متوسط درآمد افراد یک کشور تعیین می‌شود. مثلا اگر شما در کشوری فرضی زندگی کنید که متوسط درآمد سالانه مردم آن کشور هزار دلار است و هر کدام از مردم آن کشور برای رفع نیاز واقعی حمل و نقلشان به هزار لیتر بنزین در سال نیاز داشته باشند اگر شما بنزین را لیتری یک دلار به آنها بفروشید بی شک این قیمت بسیار گران است چون
100 درصد متوسط درآمد سالانه مردم آن کشور می‌بایست صرف خرید بنزین شود. حال اگر شما همین بنزین لیتری یک دلار را در کشور فرضی دیگری که متوسط درآمد افراد آن کشور در سال صدهزار دلار است بفروشید این قیمت ارزانتر از کشور اول خواهد بود چون هزینه خرید بنزین حدود 10 درصد متوسط درآمد سالانه افراد را از جیبشان خارج می‌کند. در حقیقت با اینکه در هر دو کشور فرضی هر لیتر بنزین یک دلار مبادله شده است در کشور فرضی شماره یک این یک دلار برای هر لیتر بنزین گران است و در کشور فرضی دوم، یک دلار برای هر لیتر بنزین ارزان است. به بیان ساده کالای ارزان کالایی است که میزان اندکی از درآمد فرد صرف خرید آن می‌شود و کالای گران کالایی است که بخش بزرگی از درآمد را می‌بلعد و برای رفع نیاز به آن کالا، جیب مصرف‌کننده اصطلاحا خالی می‌شود.

یک ایرانی چقدر به بنزین نیاز دارد؟

بر اساس آنچه در مثال بالا توضیح داده شد برای فهمیدن اینکه آیا بنزین در ایران ارزان است و یا گران باید دو شاخص عمده را با قیمت فعلی بنزین مقایسه کنیم. یکی از شاخص‌ها متوسط میزان نیاز واقعی مردم ایران به بنزین و دیگری متوسط درآمد مردم ایران است. شاخص متوسط میزان نیاز واقعی به یک کالا به ما نشان می‌دهد که در شرایط فعلی زیست مردم در یک کشور، مردمان آن کشور برای رفع نیازهای ضروری و دائمی شان چقدر به آن کالا نیاز دارند. برای نمونه اگر شما در منطقه‌ای جغرافیایی زندگی کنید که محل کارتان و فروشگاه‌های آنجا 100 قدم با خانه شما فاصله دارد عملا به بنزین برای رفع نیازهای حمل و نقلی عمومی و دائمی تان نیاز ندارید و تنها زمانی که نیاز داشته باشید از آن منطقه جغرافیایی به منطقه دیگر سفر کنید نیاز به خرید مقداری بنزین پیدا می‌کنید. حال اگر به جای آن منطقه جغرافیایی در یک کلانشهر زندگی کنید که سیستم حمل و نقل عمومی آن بسیار ضعیف است و عملا امکان استفاده آسان و بی دردسر از وسیله حمل و نقل عمومی وجود ندارد و محل کار شما از منزلتان نیز فاصله زیادی دارد شما لاجرم ناگزیرید که از ماشین شخصی خودتان برای جابه جایی استفاده کنید و در این شرایط نیاز شما به بنزین چندین و چند برابر آن فردی است که در مثال بالا به آن اشاره شد. اگر شما در کشوری مانند آلمان زندگی کنید که سیستم حمل و نقل عمومی بی نظیری دارد و شما در کمتر از 5 دقیقه پیاده روی در هر کجای شهر و روستاهای آن کشور که ساکن باشید به سهولت و سادگی و با امنیت و سرعت بالا به اولین سرویس حمل و نقل عمومی دسترسی دارید بی شک نیاز کمتری به خرید بنزین خواهید داشت در مقایسه با کسی که در تهران زندگی می‌کند و بدون استفاده از ماشین شخصی‌اش عملا تمام زندگی‌اش به تعطیلی کشیده خواهد شد.تازه این در حالی است که استفاده ناگزیر عمومی از ماشین‌های شخصی با ایجاد ترافیک سبب می‌شود که یک شهروند ساکن تهران برای یک کیلومتر جابه جایی مقدار بیشتری بنزین صرف کند چرا که شما به دلیل وجود ترافیک زمان بسیار بیشتری را برای جابه جایی در یک کیلومتر صرف خواهید کرد و لاجرم بنزین بیشتری را هم خواهید سوزاند. به این مساله می‌بایست عرضه خودروهای غیراستاندارد با مصرف سوخت بالا از سوی شرکت‌های خودروسازی را هم لحاظ کرد که میزان نیاز به بنزین را باز هم برای یک شهروند ایرانی بسیار بالاتر خواهد برد. پس هر چند بنزین در ایران 700 تومان و در آلمان حدود 6000 تومان است ولی یک ایرانی برای رفع نیازهای حمل و نقلی‌اش چندین و چند برابر بیشتر از یک آلمانی به بنزین نیاز دارد.

ارزان نیست!

چون امکان مقایسه تطبیقی شاخص درآمد-هزینه خانوار شهری در همه کشورهای جهان وجود ندارد برای نشان دادن نسبت برابری قیمت بنزین در ایران و دیگر کشورهای جهان به شاخص درامد سرانه و قدرت خرید اعلامی توسط بانک جهانی استناد شده است. براساس آمار بانک جهانی درآمد سرانه در ایران حدود چهار هزار و پانصد دلار است که با محاسبه نرخ آزاد 3 هزار تومانی برای هر دلار در بازار ایران این میزان برابر خواهد بود با سالانه 13 میلیون و پانصد هزار تومان.حال با صرف نظر از میزان واقعی نیاز هر ایرانی به مصرف بنزین و با ملاک قرار دادن تنها دو شاخص درآمد سرانه و مصرف هزار لیتر بنزین در سال، هزینه بنزین 5 صدم درصد درآمد سرانه خواهد شد. این در حالی است که مثلا در آمریکا قیمت هر لیتر بنزین حدود یک دلار یا همان 3000 تومان است ولی درآمد سرانه آمریکا 52 هزار و 340 دلار یعنی تقریبا 157 میلیون تومان است. پس در حالی که مصرف سالانه هزار لیتر بنزین در ایران 5صدم درآمد سرانه است، این هزینه در آمریکا 2 صدم درصد است. این بدان معنا است که قیمت واقعی بنزین در نسبت با درآمد هر آمریکایی، 2 و نیم برابر از ایران ارزان‌تر است و هزینه‌ای که هر آمریکایی برای خرید یک لیتر بنزین از جیب‌اش (که سالانه به طور متوسط 52 هزار دلار ورودی دارد) خارج می‌شود، معادل مقداری است که اگر بنزین در ایران لیتری 280 تومان بود از جیب یک ایرانی (که سالانه 13 میلیون و پانصد هزار تومان ورودی دارد) خارج می‌شد.حال بگذارید یک کشور اروپایی را هم با ایران مقایسه کنیم. در آلمان قیمت بنزین حدودا 2 دلار است. این در حالی است که درآمد سرانه حدودا 45 هزار دلار است. 1000 لیتر مصرف بنزین در آلمان حدودا 44 هزارم درصد درآمد سرانه است. یعنی فشاری که به یک آلمانی وارد می‌شود تا یک لیتر بنزین را تهیه کند باز هم از ایران کمتر است و معادل فشاری است که بنزین 600 تومانی به مصرف کننده ایرانی وارد می‌کند. پس باز هم می‌بینیم که همین بنزین لیتری 700 تومان در ایران گران‌تر از بنزین لیتری 2 دلار در آلمان است و یک آلمانی با درآمد 45 هزار دلاری سالانه‌اش مقدار بسیار بیشتری بنزین به نسبت یک ایرانی می‌تواند بخرد.

در خلیج‌فارس چه خبر است؟

برای اینکه اندکی به کشور خودمان نزدیک شویم اجازه دهید نسبت قیمت بنزین و درآمد سرانه کشورمان را با چند کشور حوزه خلیج فارس مقایسه کنیم.کویت درآمد سرانه‌اش بیش از 44 هزار دلار است و قیمت بنزین در آن کشور 23 صدم دلار است. یعنی درآمد سرانه یک کویتی حدود 132 میلیون تومان در سال است. حال اگر همان فرمول اجرا شده برای آلمان و آمریکا را در اینجا هم پیاده کنیم خرید یک لیتر بنزین برای یک کویتی مانند این است که یک ایرانی بنزین را لیتری 68 تومان بخرد.قطر درآمد سرانه‌اش 81 هزار دلار است و قیمت هر لیتر بنزین در آن کشور 27 صدم دلار است. باز هم با اجرای همان فرمول می‌بینیم که خرید یک لیتر بنزین برای یک قطری با درآمد سرانه سالانه 81 هزار دلاری مانند این است که یک ایرانی با درآمد سرانه سالانه 4500 دلاری، بنزین را لیتری 45 تومان بخرد.عربستان درآمد سرانه‌اش 22هزار دلار و قیمت هر لیتر بنزین در آن کشور 16 صدم دلار است. باز هم می‌بینیم که خرید یک لیتر بنزین برای یک سعودی مانند این است که یک ایرانی بنزین را لیتری 98 تومان بخرد.

به کجا می‌رویم؟

در حقیقت اگر قدرت خرید مردم را براساس درآمد سرانه در مقایسه با قیمت هر لیتر بنزین و متوسط مصرف سالیانه هزار لیتر مورد توجه قرار دهیم در این صورت همین بنزین لیتری 700 تومان ایران نه تنها جزء ارزانترین بنزین‌های جهان نیست بلکه در رده قیمتی متوسط رو به گران هم جای می‌گیرد. بر اساس آنچه گفته شد 10 کشوری که بر اساس قدرت خرید مردمش بنزین در آنجا ارزان است عبارتند از: ونزوئلا، قطر، کویت، بحرین، برونئی، عربستان، عمان، آمریکا، لوگزامبورگ، کانادا، استرالیا، نیوزیلند و الجزایر. نکته جالب این است که بسیاری از کشورهای همجوار ما که تولیدکننده نفت اند به همراه کشورهای صنعتی و پیشرفته‌ای مانند آمریکا و آلمان و کانادا و استرالیا و فرانسه، بنزین را به مراتب ارزان‌تر از ایران به مردم کشورشان عرضه می‌کنند. در حقیقت برخلاف ادعای برخی افراد و رسانه‌ها که بر طبل گران کردن بنزین می‌کوبند، در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته مردم به نسبت درآمد سرانه‌شان قیمت بسیار کمتری از ایران برای خرید بنزین می‌دهند.

چرا مردم ملامت می‌شوند؟

در تبلیغات رسانه‌ای همواره مردم به دلیل مصرف بالای بنزین ملامت می‌شوند و بازیگر سینما و فوتبالیست و فلان چهره رسانه‌ای مدام به مردم پند و اندرز می‌دهند که از ماشین هایتان استفاده نکنید. راه کاهش مصرف بنزین نه تبلیغات بی محتوا و استفاده از چهره‌های پنددهنده برای عدم استفاده از خودروی شخصی که گسترش کمی و کیفی حمل و نقل عمومی است. مسئولیت گسترش حمل و نقل عمومی نیز بر دوش مردم نیست. چرا در حالی که حمل و نقل عمومی مناسب مانند کشورهای پیشرفته وجود ندارد مردم باید قیمت بنزین را مانند فلان کشور پیشرفته پرداخت کنند. چگونه می‌شود دولتی تصمیم بگیرد که حداقل دستمزد ماهی 609هزار تومان باشد ولی مردم بنزین هزار تومانی و دوهزار تومانی بخرند. در حقیقت دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای کشور، هر گاه ساعتی 10یورو معادل بیش از 40 هزار تومان حداقل دستمزد را رعایت کرد می‌تواند مدعی باشد که محق است که بنزین را به قیمت جهانی به مردم بفروشد.اگر دولت با تراز منفی درامدی مواجه است. بی‌شک اصلاح نظام مالیاتی منطقی ترین راه برای مثبت شدن تراز درآمد- هزینه دولت است. این در صورتی است که مجلس که افزایش قیمت بنزین را مصوب می‌کند افزایش مالیات مشاغل و اصناف را از لایحه بودجه 93 کل کشور خارج می‌کند. با این وصف باید گفت که راهی که با گران کردن بیشتر بنزین در پیش روی ایران است نه آنچنان که مدافعانش ادعا می‌کنند، پیوستن به کشورهای صنعتی که از قضا وارد شدن به جدول 10 کشوری است که قیمت بنزین به نسبت درآمد سرانه مردم‌اش بسیار گران است. این ده کشور عبارتند از: زامبیا، موزامبیک، هاییتی، هند، مالدیو، کره شمالی، نیکاراگوئه، پاکستان، یمن و ویتنام

همراه مکانیک



دیدگاه ها

پیمان: 1392/12/2707:40:18،
538
28
ازشجاعت بیان مطالب این نویسنده بسیار متشکرم!
نادر: 1392/12/2709:00:58،
172
21
من خواهش میکنم چند تا دانشمند و اقتصاد دان از کرات دیگه هم بیارن ( بخاطر بیطرفی و نداشتن انشاا... باند و فامیل و .. ) تا وضعیت ما رو بررسی جامعی انجام بدن و راه حلی درست و پیمون ارائه کنن تا همه قبولش کنن ! شاید فرجی باشه
پسر ایرونی: 1392/12/2709:16:24،
244
19
آقایان دولت هروقت تونستید حداقل دستمزد رو مثل فرانسه و آلمان کنید بعد بیاید مقایسه کنید.

اینجا حداقل دستمزد 281 دلار و آلمان 2800 دلار.

یه حساب سر انگشتی کنی میفهمید 10 برابر حقوق میگیرن، آرامش و امنیت بیشتر، ماشین روز و ارزانتر، ترافیک کمتر، و ....

مردم ما به چی خوشن...؟
ک: 1392/12/2709:16:58،
257
21
بخدا نویسنده این مطلب رو ببرن مجلس بیشتر به نفع مردم هست. . . . .
هیچکس در ایران: 1392/12/2709:30:44،
196
18
واقعا مطمئن هستید اینطور کارشناسان خبره ای هم در ایران داریم که بدون غرض ورزی فردی فکر کنند خدا پدرو مادرش را بیامرزد.
SalaR: 1392/12/2710:03:46،
62
42
خدا پدرت را بیامرزه ولی
جدای اصلاح قیمت بنرین باید خودمونو اصلاح کنیم کلی نه فقط قیمت بنزین
باید اینم قبول کنیم که باید دنبال کار باشیم نه 24ساعت بنزین مفت زدن و الکی دور زدن و الاف بودن
باید به فکر نان باشیم که خربزه ابه ابه...
حميد: 1392/12/2710:46:50،
98
19
دوستان اگه امکانش هست این مطلب مفید رو برای خبرگزاری ها دیگه بفرستین تا شاید یک انعکاسی داشته باشه و مسئولین از خواب غفلت بیدار بشن
کیان: 1392/12/2711:10:55،
103
14
بابا کجای کارید؟ فکر کردین چول بشار اسد از کجا تامین میشه؟
فکر کردین اینهمه موشک انرژی هسته ای هزینش از جیب کی میره؟
OAK: 1392/12/2711:53:46،
84
21
ای ول داری نویسنده این مطلب حرف دل یک ملت گفتی
با درآمد سالانه 12 میلیون ، بنزین 1000 تومانی وحشتناک قیمتش بالاست ولی کو گوش شنوا
شما ماهی 5 ،6 میلیون حقوق متوسط جهانی بده به مردم اونوقت بنزین کن 3 هزار تومن
جواد: 1392/12/2712:24:04،
68
20
درود بر نویسنده و آشکار کننده این موضوع.

همچنان که گفتید مصرف بنزین ما از کشورهای اروپایی بجهت ماشینهای بی کیفیت و ضعف حمل و نقل عمومی بسیار بیشتر است.
رضا 2: 1392/12/2712:41:41،
85
52
المانی ها 10 برابر حقوق میگیرن و 100 برابر کار میکنن. باید همزمان با حقوق فرهنگ هم اصلاح شود
حسین: 1392/12/2713:25:40،
57
17
به جهنم که می خواد گرون بشه
گرونش کنن به درک
ولی چرا ماشین پر مصرف تولید میکنن چرا ماشین گازوئیل سوز تولید نمیکنن چرا نمی زارن ماشین با کیفیت بالا و مصرف سوخت پایین و قیمت مناسب وارد کشور بشه چرا باید نیسان که مال 40 سال پیش هست هنوز تولید بشه چرا باید مینی بوس ها زمان لطف علی خان زند توی خیابون تردرد کنه
بنزین بی کیفیت سرطان زا گران در باک ماشین ها بی کیفیت مصرف بالا
ما داریم به کجا میریم
اگه دردم یکی بودی چه بودی
حسین: 1392/12/2714:26:02،
51
18
پشنهاد می کنم این نوشته رو توی صفحه فیس بوک توتیتر و...افراد که در دولت مجلس هستن رو منتشر کنیم
رضا: 1392/12/2714:59:14،
24
50
کلیات بحث موافقم اما دو نکته مهم توجه نشده اول قیمت بنزین در مقایسه با قیمت سایر کالاها در ایران مفت حساب میشود شما به بقالی بروید ببینید با 700 تومن جی میشه خرید
دوم مصرف بنزین در کشور خیلی بالاست و 90 درصد خودرو تک سرنشینن یعنی میصرفه 700 بدی ولی تک سرنشین بیای بیرون 90 درصد ماشین دارا اینو قبول دارن و بباید مصررف کاهش پیدا کنه اونم با سیستم حمل و نقل عمومی که در ایران خراب خراب است
رهگذر: 1392/12/2716:39:49،
47
15
هیچکس بهتر از خود مسئولین نمیدونن که تو ایران درآمد به ریال و خرج به دلاره اما هیچی براشون آسونتر و دم دست تر از جبران هزینه از جیب ملت نیست.
حمید: 1392/12/2722:19:21،
28
15
نویسنده این مقاله کیه........؟؟؟؟؟؟؟؟عاشقشم............
ehsan: 1392/12/2812:36:47،
25
14
با تشکر از نویسنده این واقعیت.شما تازه باید شاخص بنزین با کیفیت تر و خودروی ارزان و روز دنیا رو هم در نظر بگیرین.فک کنم اینطوری بنزین واسه اونا در مقایسه با ما رایگان میشه.
مرد: 1392/12/2707:48:00،
190
16
کسی که فرش میبافه نباید رو حصیر باشه... فوق لیسانس عمران شیراز با ۲۵ سال سابقه ماهی ۱.۷۰۰ حقوق با ۳ تا بچه در امریکا مشابه ۱۳۰۰۰ دلار معادل ماهی ۳۹ میلیون تازه ملک ارزون تر،ماشین ارزون تر،خوراک ارزان تر.. عشق به خاک وطن من را تا الان اینجا نگه داشته کمی با ما مدارا کنید
karimkhan: 1392/12/2715:06:23،
46
19
1 اینکه اولین مطلب قابل تامل از ایرانجیب همین بود
2 اینکه تو کشوری که ملک شده ابزار سرمایه گذاری سال به سال باسرعت تصاعدی رو به زوال میره پس وای به حال ما
3 اینکه مردم ما فقط ادعای دانش دارن ولی دقت کنیم نسبت به آنچه سرمون میاد کور هستند.
و آخر اینکه بپا خیزید که نامردان به کارند
همه مردان عالم سر بدارند.
امير : 1392/12/2707:48:44،
124
27
متاسفانه ما مردم ايران موض آزمايشگاه اين ندونم كارياي بعضي ادماييم ! اينها فقط بنزين رو يه فوب خليج فارس بلدن ،... در صورتي كه در فوب خليج فارس بايد گمرك صفر شه و حقوق كارگر بر اساس دلار حساب شه ... اينا اون قسمت خوب واسه خودشون يعني بنزين بر حسب فوب ميبينن نه درامد مردم !
پدرام: 1392/12/2707:52:27،
78
16
خدارا شکر ما همیشه اول نباشیم جزو 10 تا اول هستیم!!!!
حالا گاهی از اول گاهی از آخر ...!!!!
حالا شما بگو ... کو گوش شنوا ؟!!!!
محمد رضا: 1392/12/2707:59:09،
21
177
کارشناس عزیز نویسنده محتر مقاله
اگه این استدلال از پایه غلط نبود پس قیمت بنزین در بنگلادش و پاکستانو افقانستان باید کمتر از 20 سنت میشد و از اونجا به ایران قاچاق میشد.
اصولا ساز و کار قیمت و درآمد دو مقوله جداست که سطح رفاه نسبی زندگی در هر کشوری را مشترکا" مشخص میکنند.
فرزاد: 1392/12/2708:33:17،
142
17
دوست عزیز خودت ببین که داری ایران رو با چه کشورهایی مقایسه میکنی . افغانستان بیش از 30 سال جنگ داخلی ، پاکستان 180 میلیون جمعیت در کشوری که دولتش فقط در چند شهر حکومت میکنه و بنگلادش .... مقاله با اروپا مقایسه میکنه و شما برای دفاع از سیاست غلط گرانی بنزین ما رو با کیا مقایسه میکنی !نظرت درباره خودرو چیه که تو این کشورا یک سوم ایران قیمت داره !
هیچکس در ایران: 1392/12/2709:37:48،
63
20
بعضی کارشناسان امٍٍثال شما فقط از روی نادانی سخن می گویند و بعضی هم همه چیزو می دونند ولی به خاطر غرض ورزی فردی و اینکه قدرت دستشان است آمار اشتباه می دهند تا جیب خودشان را پر کنند بروید ببینید الان پتروشیمی میگه بنزین 400 تومانی در پالایشگاهها کم است و ... ( البته با فاکتور سازی و .. )ولی وقتی بنزین گران شد بنزین های ذخیره شده را وارد بازار می کنند و ماء بالتفاوتش را به جیب خودشان می برند
جواد: 1392/12/2712:32:02،
37
15
اولا جلوی قاچاق رو اگه نتونستن بگیرن ناتوانی دستگاه های مسئوله.
دومشم خودت برو فکر کن.
تا صد هزارمش هم هست.
خودشم: 1392/12/2712:37:52،
20
31
جواب به هیچکس در ایران:
من نمیدونستم بنزین 400 تومنی با 700 تومنی فرقی غیر از قیمتش داره! مگه از یک مخزن و یک نازل نمیزنیم بنزینو؟! یعنی میشه فرق داشته باشه؟!
karimkhan: 1392/12/2716:49:06،
33
17
آقای دانا جوری می گی قاچاق مثه آقایان مردم چشو گوش بسته فکر می کنند تو مرزا دارن تاراج می کنند
یه مشت مردمی که به یه نون شب محتاجن دارن ازین راه کسب درآمد می کنند
دوم اینکه اگه این کارو نکنن چه کنن؟ کارخونه ای است که کار کنند یا زمینی که کشاورزی؟
اونایی که اون بالا به تلیارد میگن تومن و دارن به تاراج میبرن به این بدبخت بیچاره ها میگن قاچاقچی
من تایید نمیکنم کارشون رو ولی اول ببینید بعد انتقاد کنید تا بتون نگن احمق
هیچکس در ایران: 1392/12/2808:56:36،
14
17
جواب به خودشم :
جناب هیچ فرقی نداره یعنی منظورم اینکه بنزین ها را می گویند با این قیمت فعلی فروخته اند ولی در صورتیکه فقط فاکتور خروج داده اند و با افزایش بنزین در دوره بعد همان بنزین را از ذخایر خارج می کنند و با قیمت بالاتر می فروشند ماء بالتفاوتش را به جیب خودشان می ریزند بدون هیچ بازخواستی حلاله حلال
شهریار: 1392/12/2708:00:57،
107
18
ایران جیب مرسی...

حق ایرانی ها اینهمه ظلم نیست...
babak: 1392/12/2801:23:09،
14
20
بابا هنوز زود که ایرانی سوار ماشین بشه گاری بهتر
SDN: 1392/12/2708:01:10،
80
16
همه چی در ایران گران است
بنزین مخفف شده این گرانی هاست
آقا محمد: 1392/12/2708:02:29،
92
17
مطلب بسیار کوبنده و عالی بود
57 خسته: 1392/12/2708:05:58،
63
17
از این به بعد ماهم به چشم آدامخوارهای زامبیا و موزامبیکو پاکستان وافغانستان ودیگر گدا گرسنه های آفریقایی میبینند و از با هلی کوپتر واسمون غذا بندازن با اینن همه ثروت خدادادی ببینید تورو خدا
رضا: 1392/12/2708:06:59،
70
22
اینکه سطح درآمد تو ایران کمه سالهاست مردم دارن اینو فریاد میزنن. پس متن بالا چیز جدیدی رو مطرح نکرده. سوال اصلی اینه که چرا فهم این مسئله در مسئولین وجود نداره و اصولا اگه قادر به درک این مسئله نیستن چرا مسئولیت به عهده می گیرن؟
به هر حال، بنظر من دلیل اصلی این عدم فهم، سرکوب شدن نیروهای علمی در دانشگاهها، فارغ التحصیل شدن افراد بی سواد به هر قیمتی و فرار مغزها در دهه های اخیر و در نهایت فسادی که از خلاء وجود نخبه ها حاصل می شه، هست.
57 خسته: 1392/12/2708:08:18،
66
19
این زور گویی خدا نیست سر جمع تعدادشون به 1000 نفر نمیرسه 70 میلیون نفرو از این ور به اون ور میدونن آسو پاسشون کردن
shl: 1392/12/2708:08:49،
74
14
درود بر شما خواهش میکنیم این مطلب رو توی روزنامه ها هم منتشر بفرمائید تا مسئولین بدانند که فقط بنزین ملاک نیست ملاک در آمد افراد است.
یک شهروند ایرانی: 1392/12/2708:09:29،
62
15
اینجوری که بوش میاد این دولت بیشتر به فکر جیب خودشه تا مردم. از حرف سیف راجع به دلار بگیر تا هدفمندی وقطع یارانه وبنزین و...

انگار توافق هسته ای فقط قراره به نفع دولت باشه ودوباره همه چیز برا مردم گران بشه.
سویل: 1392/12/2708:10:57،
61
16
لطفا کیفیت و قیمت ماشینهایی را که ما سوار میشیم با ماشینایی که آلمانیها یا آمریکاییها سوار میشن رو هم مقایسه کنین.
مجيد: 1392/12/2708:15:47،
133
23
شير مادرت حلالت باشه.
فرزاد: 1392/12/2708:17:16،
34
34
در ایران 50 درصد سهمیه اختصاص یافته متعلق به نیسان وانت های می باشد که با حذف این خودرو مشکل حل میشود . این خودرو ها دست افرادی است که در شهرهای کوچک زندگی میکنند وباعث فساد و فروش این بنزین در جایگاها شده است - کلا میتوان بنزین وانت ها را حذف کرد و 60 درصد از سهمیه واریزی کسر میشود -
حسن: 1392/12/2708:17:37،
64
17
چه عجب ؟!!! بالاخره یکی حرف مردم رو فهمید ... بالاخره یکی حرف حساب زد ...
به همه اینها البته اضافه کنید که اینجا ما خودروهای لوکسی سوار می شیم که1300 تا 1800 سی سی حجم موتور دارند و به اندازه یه خودروی اروپایی با حجم موتور 3500 سی سی بنزین مصرف می کنند
ساحل: 1392/12/2708:18:01،
91
15
در ايران تنها چيزي كه ارزان است جان و آبروي مردم است.

و احترامي كه هرگز مسئولين به مردم نمي گذارند.

هميشه شعار . . .
شهریار: 1392/12/2708:22:11،
85
18
مرسی ...فوق العاده بود
دهه شصت: 1392/12/2708:24:28،
54
16
خوب نوشتی دمت گرم
حامد: 1392/12/2708:25:07،
58
17
خدا بیامرزه پدر و مادرت
نادر: 1392/12/2708:30:40،
48
16
حرف حساب جواب نداره ؛ در ثانی اگه قوانین مالیاتی و غیره و ذالکمون درست و خوب بود و خوب هم اجرا میشد که اینهمه رانت و اختلاس و بقیه موارد وجود نداشت ؛ آقای دولت ؛ نمایندگان مجلس ؛ نگاهی به کارهای گذشته بندازید تا دیگه این همه ضرر به ملت نخوره ؛ اگر روزی خرج حتی یک ریال از بیت المال برای مسئولین حساسیت داشت و علی وار خرج میکردند و حساب و کتابشان درست بود امروز این همه مشکل نداشتیم .................
صادق: 1392/12/2708:31:57،
56
17
این یکی از منطقی ترین گزارشات منتشر شده در رابطه با مشکلات ساختاری کشور در امر تصمیم سازی است. مهمتر از آن این است که مدیران و مسئولین همگی به خوبی به این موضوع واقف هستند اما به دلیل تامین منافع رانت خواران بزرگ حاضر به اصلاح نظام مالیاتی نمی باشند و با راه حل های غیر منطقی کشور را به قهقرا می برند.
h: 1392/12/2708:34:18،
52
16
خوب رییس جمهور محترم , وزیر نفت و مسئولین ستاد سوخت ببینی چه مردم قانعی دارید ( مقایسه با مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس) خودتون اینا رو مدونین باز هم میگین بنزین باید گران بشه
آخه برای چی باید گرون بشه؟ میخواین مردمتون از این بدبخت تر بشن
آه این مردم شما ها رو میگیره یه کم به خود بیاین
حسين: 1392/12/2708:35:31،
73
66
ماشالله. تحقيق خوبي انجام شده بود. حيف که مسئولان سواد و فهم خوندنشو ندارن. البته ببخشيد تصحيح کنم که مي فهمن خودشونو زدن به نفهمي. باز تند رفتم تصحيح کنم که پنبه تو گوششون گذاشتن. باز تند رفتم. وقت فکر کردن ندارن اره اين بهتره
بی نام تا اطلاع ثانوی: 1392/12/2708:37:59،
45
17
گل گفتی گل....
س-س: 1392/12/2708:39:37،
40
13
بسیار مقاله جالب و واقعی بود. از نویسنده آن تشکر می کنم.حقیقتاٌ یک گوشه کوچک از واقعیت های جامعه و اجحافهای آن نمایان گردید.امید است مسئولین در اینم روزهای پایانی سال، به خود آیند و به فکر مردم و علی الخصوص اقشار ضعیف کارگر و کارمند باشند.در پناه حق
سعید: 1392/12/2708:42:29،
50
12
نقش خودروسازها تو مصرف بی رویه بنزین یادتون رفت.تویوتا پریوس تو صد کیلومتر 4 لیتر بنزین مصرف میکنه.یکی اینو به گوش مقامات برسونه عاغا صدی 4 لیتر,میفهمی؟ صدی 4 لیتر.
بابک: 1392/12/2709:12:22،
34
17
سپاس برای بررسی درست موضوع. اینکه آمریکایی ها ماشین های پرمصرف - اما ایمن - سوار میشن و ما همش دنبال ماشین های کم مصرف هستیم و زمان خرید ماشین، حاضریم همه کمبودهای ماشین - حتی موارد مربوط به ایمنی که با جونمون در ارتباطه رو - ازش صرف نظر کنیم، خیلی چیزها رو نشون میده. ایرانم ... ویرانم ...
علی: 1392/12/2714:51:42،
26
18
البته ماشین‌های قدیمی آمریکایی پر مصرف بودند و الآن هم اگه با خودرو های اروپایی یا ژاپنی مقایسه شن مصرف‌شون یک مقدار بیشتره. ولی اگه ماشین‌های آمریکایی رو با ماشین هایی که تو ایران هست مقایسه کنیم مصرفشون خیلی هم کمه
بنده خدا: 1392/12/2709:12:46،
37
18
ما خودمون دومین کشور دارای ذخایر فسیلی در جهان هستیم . ولی قیمت حاملهای انرژی گرونتر از کشورهایی هست که بهشون این حاملها رو میفروشیم. انصاف هم خوب چیزیه
. مردم ایران خیلی فهمیده هستن و شکوفایی دیگری مثل 57 میتونن دوباره انجام بدن . زمان نزدیکتر میشه .
ناشناس: 1392/12/2709:24:30،
40
17
زامبیا، موزامبیک، هاییتی، هند، مالدیو، کره شمالی، نیکاراگوئه، پاکستان، یمن و ویتنام كل اين كشورا به جز هند يك دهم منابع ايرانو ندارن اونوقت ملت بايد اينجوري زندگي كنن ؟واقعا كه!!!
حسین: 1392/12/2713:29:57،
18
25
هند
عزیزم خوابی هند یکی ار قدرت های اقتصادی جهانه
آرش: 1392/12/2709:35:54،
45
17
تو بلاد کفر (آمریکا)!!!ملت همه ماشین دارن و با ماشین این ور اونور میرن مگه تو چنتا شهر خاص مثل نیویورک و...که هر ثانیه شما 6 تا تاکسی از دم پات رد میشه!و بنزین هم مسله نداره و کمبود نداره اونوقت تو کشور نفت خیز ما!مردم باید ملالت بشن بخاطر مصرف؟هرکی گفته مصرف نکنید برا خودش گفته ...
سیامک: 1392/12/2709:51:09،
48
15
تا حالا فکر کردین با اینکه بنزین تو کویت و قطر و ... از کشورهای دیگه ارزانتره چرا اونجا مثل ایران قاچاق بنزین رو ندارند؟
تو اون کشورها بنزین حدود 0.25 دلاره یعنی 750 تومن ما .

مسئو لین بی تدبیری خودشون رو پنهان می کنند و این قیمت ها رو بهانه ای برای گرانی بیشتر!!
امانی: 1392/12/2710:02:13،
36
15
خوشحالم از اینکه بالاخره یکی پیدا شد این واقعیات را بیان کنه . تو ایران درآمد پایینه در نتیجه بهره وری و راندمان کاری هم پایینه و برعکس .این دور تسلسل باطل همینطور ادامه داره ....
رامین: 1392/12/2710:04:21،
35
17
درود بر نویسنده محترم
بهرام: 1392/12/2710:13:17،
39
17
مرسی، عالی بود، خوب گفتی، ولی کو گوش شنوا!!!!!!!!!!
كاركر: 1392/12/2711:12:21،
41
20
درود بر شما.
ولى خلايق هر جه لايق.
مردمى كه با نوحه بى محتوا و سراسر دروغ يك مثلا مداح اشك ميريزن و با شنيدن اهنك خارجى كه اصلا معنى كلماتشو نميدونن كيف ميكنن لايق يه همجنين مسئولين دلسوزى هستن.
برادران وخواهران عزيزم نمايندكان مجلس رو ديديد. كدومشون دو كلمه درست ميتونن حرف بزنن كه حالا مدافع حقوق ما باشند.
از دولت تا مجلس همه مترسكن.
واى بر ما................
كجايند مردان بى ادعا
Z: 1392/12/2711:24:59،
36
20
شما بگو بنزین لیتری ده هزار تومان.
باز هم این مردم می زنند.
پوست مردم در برابر گرانی کلفت شده است.
skc: 1392/12/2711:33:57،
31
17
موضوع میدونی چیه ؟؟؟
اینکه وقتی من بی سواد باشم کیلویی بشم مسئول همین میشه....
وقتی سبزی فروش بشه رئیس کارخونه چه اتفاقی به نظرتون میوفته......
شفيعي: 1392/12/2711:34:51،
43
12
واقعا دست نويسنده اين مقاله رو بايد بوسيد بخاطر نوشتن چنين مقاله شجاعانه اي كه متاسفانه كارشناسان مملكت ما جرات نوشتن چنين نقدهايي رو به نظام ندارند.
هر چند كو گوش شنوا.
OMID: 1392/12/2711:37:25،
43
13
درود بر شما ایران جیب
تنها سایتی هستی که تمامی نظرات بازدیدکنندگان با هر عقیده ای در سایت جهت نمایش تایید میکنی.
در ایران حداقل حقوق 200دلار در آمریکا 3400 دلاره که با یک حساب سرانگشتی میشه فهمید که حتی لیتری 400 هم خیلی گرونه.
خواننده: 1392/12/2712:07:42،
24
15
تقریبا در همه شاخص های اقتصادی،سیاسی،فرهنگی و جایگاه های جهانی شبیه این ده کشور محترم(زامبیا، موزامبیک، هاییتی، هند، مالدیو، کره شمالی، نیکاراگوئه، پاکستان، یمن و ویتنام) بودیم قبلا و فقط مونده بود قیمت بنزینمون که الحمدلله با درایت نمایندگان محترم مجلس،مسولان دولتی و ... این مشکل هم حل شد!
حق و صبر: 1392/12/2712:14:53،
30
17
واقعا جای خالی همچین مطلب علمی و مستندی برای دفاع از حقوق ایرانی های همیشه مظلوم خالی بود . . .
ممنونم از نویسنده ی محترم
کاش صدای این جور آدم ها به جایی می رسید نه اون به اصطلاح نماینده های مجلس که به جای دفاع از حقوق مردم میرن طرح تقویت کاروان راهیان نور رو میدن . . .
حسن: 1392/12/2712:27:02،
47
17
احسنت دستت درد نکنه مقاله جالبی بود امیدوارم چشم دولتی ها بهش بیفته
علی: 1392/12/2712:58:45،
25
18
من هم موافق این موضوعم که بنزین در ایران ارزونه. حالا همه منفی بدین. فقط اینم بخونین: من دارو برای مادر مریضم می خرم 100000 تومان. همون دارو رو دوستم از اروپا میاره بعضی وقتا برام 15 یورو. دیگه بیشتر توضیح نمی دم.
کاملا موافقم که سطح درآمدامون با دنیا همخونی نداره.
یا علی: 1392/12/2714:21:22،
29
17
علي با یه حساب سر انگشتی می فهمی که این داروهه رو هم اونجا با حقوق بالاشون فقط 60000 تومان می خرند
یک جهان سومی: 1392/12/2713:56:31،
38
13
من تعجبم در این است که اگر قیمت بنزین تو کشورهای حاشیه خلیج فارس این قدر کم است پس چرا اونجا بنزین قاچاق نمیشه ... در ایران چه کسانی از قاچاق بنزین سود میبرن ؟
Morad: 1392/12/2714:01:51،
35
14
بالاخره يك تحليل منطقى!
جغتای: 1392/12/2714:07:26،
27
20
دمت گرم.2 کلمه حرف حساب بود.برسد به دست روحانی که اینهمه رو بنزین زوم کرده.بنظرم 400 تومن باید همینطور بمونه و بنزین آزاد 1000 بشه.تا تورم ایجاد نکنه.بنزین کویت 690 تومنه!یعنی 1000 بشه از کویت به ایران مخصوصا اهواز قاچاق میشه!!!!
مهدی: 1392/12/2715:22:57،
21
18
واقعا متشکرم از این تحلیل بسیار زیبا و منطقی
کارشناس ارشداقتصادي: 1392/12/2715:30:35،
36
15
بنزين و ماشين در ايران خيلي گرانترازهمه جاي دنيا هست به اين دلايل.درامدماهيانه هر کارمند ايراني معادل دو هزار ليتربنزين ولي درامد هر کارمندمتوسط امريکايي معادل12000ليتربنزين هست...يک ماشين تويوتاکمري معادل170ماه حقوق کارمند ايرانيه ولي همون تويوتا کمري معادل يکو نيم ماه حقوق درامد کارمند امريکا و اروپاست.قضاوت با شما!!!
101: 1392/12/2715:58:12،
24
15
در مورد حمل و نقل عمومی باید بگم که شما آلمان رو با تهران مقایسه کردی در حالی که اگه شهر های دیگه رو با تهران مقایسه کنید تهران بهشته!
من خودم یک بار تو کرج که مثلا کلان شهره یک ساعت و خورده ای وایستادم تا اوتوبوس بیاد حالا این رو با آلمان مقایسه کنید ببینید چی می‌شه
نیلوفر: 1392/12/2715:59:25،
31
15
به این نوسنده شجاع (روزنامه ارمان92/12/27) باید گفت : جانا سخن از زبان ما میگویی. این واقعیتی است که همه میگوییم:درامد و حقوقمان به ریال ولی متاسفانه مخارج و هزینه هایمان به دلار!
امی: 1392/12/2716:31:55،
25
16
دوستان اگر کسی توئیتر دارد این مقاله را برای رئیس جمهور محترم بفرستد
مدرس دانشگاه: 1392/12/2716:43:38،
20
14
با سلام و خسته نباشید
از نویسنده این مطلب و همچنین سایت ایران جیب بسیار تشکر میکنم و دستشون رو به گرمی می فشارم ، خداقوت ممنون و متشکر
بیکار: 1392/12/2718:37:43،
28
15
منتظر شفاف سازی بعدی نویسنده این متن هستیم.دمت گرم
احمد: 1392/12/2718:57:35،
16
14
باسلام
واقعا تحلیل جالب و واقع نگری بود.این مطلب رو به هر جایی که میشه بفرستین شاید به گوش مسولین هم برسه
صنعتگر: 1392/12/2720:57:29،
15
22
آفرین مقایسه موضوع نرخ وموقعیت جغرافیایی کشورعزیزمان بانقاط دیگربسیاردرست است .واما مهمترین مسله دربالابودن مصرف بنزین تعدادزیادی ازایرانیان اشکال درسیستم نادرست ونامهربان ادارات و... بعنوان مثال درمدت4سال اخیربعلت فاصله نسبتازیادشایدحدود4000لیتربنزین ووقت گران درمراجعات مکررجهت انجام کاری بحق ومفیدصرف نمودم وهنوزموفق نشدم که احتمالادرکشورهای مترقی حداکثربا10-15بارمراجعه150لیترو20روزوقت انجام میشد
اکبر: 1392/12/2722:53:13،
25
22
احسنت واقعیت این است باید ما نیز مثل دنیا حقوق بگیریم و دستمزد ها جهانی شود آنگاه همه کالا ها ازجمله بنزین نیز جهانی شود و این یعنی عدالت
امیر : 1392/12/2723:56:36،
16
21
مملکتی که صاحباش همه بازاری و کاسب باشن بهتر از این نمیشه بجای مالیات اصناف و بازاریان و صاحبان مال و مقام مردم باید گود کمبود های دولت و همکاسه های محترمش را پر کنند انهم با عرق جبین وخون جگر ...
امیر : 1392/12/2800:02:41،
19
15
واقعا الان مردم باید بشینن همینطور نگاه کنن و اساتید عامل بدبختی این ملتم باید راست راست راه برن و قمپز در کنن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بیطرف: 1392/12/2803:01:20،
15
16
عالی بود ممنون . این سؤالی است که همیشه برای همه بوده است
با تشکر
باز نشسته: 1392/12/2808:43:42،
23
14
آفرین تمام مفاهیم اقتصادی باید این جوری تفسیر بشه
ثصض: 1392/12/2811:44:22،
15
25
مسوولین رسیدگی کنند.
سارا: 1392/12/2814:26:48،
14
22
مسؤلین خود باعث وبانی این گرانی هستند شما کجای کارید.
احمد : 1392/12/2811:44:24،
17
15
واقعا تشكر كه ما كور فهم را اگاه كردي
البرز: 1392/12/2820:00:20،
14
17
دقیقا همین موضوع رو سر کلاس اندیشه اسلامی عنوان کردم، جواب استاد این بود: ما داریم بهای بهشت رو میدیم!!!
من هنوز محو این منطقم
:-/
شروین: 1392/12/2820:17:37،
14
20
مقاله فوق العاده ای بود ولی یه نکته رو فراموش کردین که اونا سوار ماشینهای روز دنیا میشن و ما سوار لگن بی دروپیکر!
حمید: 1392/12/2821:41:27،
20
11
بلاخره جمالمون به یه گزارش واقع گرایانه و علمی و منطقی روشن شد به خدا ما تو این مملکت که بی سوادی و احساسات و سلیقه حکم می کنه یه همچین مقاله کمی آدم احساس رضایت می کنه من یه عمره دارم این محاسبات رو برای این مردم انجام می دیم ولی کسی نیست توجه کنه یا قانع بشه ، ما چیمون با کشورهای توسعه یافته یکی است که بنزین مون یکی باشه
ایرانی: 1392/12/2822:03:37،
11
20
نویسنده خدا عاقبت بخیرت کنه

بهشت بری واقعا شرف داری

احسن عالی گفتی
امیر: 1392/12/2902:05:28،
18
22
باسلام اگر مسئولین راست میگن هم چیز برابردلارحساب کنند بنزین هم دودلار کنندوقیمت ماشین هم مثل کشورهای ترکیه وعربستان نه اروپایی آزادکنند ما بیچاره دست این دوشرکت مافیایی ایران خودرو وسایپا شدیم مثل مخابرات همراه اول جلو تماس تسویری رایتل گرفتن ایران فقط رانتخواری ؟باید مشاوران رهبری ازخواب بیدارشوند که جلو بدبختی ونابودی مردم ایران عزیز بگیرندوسلام .
شهروند بینوا: 1393/1/112:32:31،
18
16
ببین چه قدر دروغ گفتن و حرف های چرت در بین مسولین زیاد شده که وقتی یک نفر حرف عقلانی می زنه این همه براش کامند میزارن
خوب نوشتی نویسنده ولی حیف حرفهات (حرف مردم)به گوش دولتی ها نمی رسه
محسن: 1393/1/115:14:13،
16
19
رحمت بر پدر و مادرت،حرف دل مارو زدی خودرو بی کیفیت با مصرف زیاد،درآمد پایین و مخارج زیاد فاصله ما با دنیا خیلی بیشتر از این چیزی هست که فکر میکنیم
غلام: 1393/1/201:41:18،
22
33
بهتره که این حرفای بی نتیجه رو ول کنید و به جاش از دوچرخه استفاده کنید. هم برای سلامتیتون خوبه و هم کاهش آلودگی هوا.
رضا: 1393/1/515:35:52،
17
14
برای جلوگیری از اختشاش و ناآرامی ها و افزایش جرم و جنایت و کاهش رفاه مردم باید این طرح هدفمندی قیمت ها متوقف و به جای اون افزایش مالیات ها از اقشار پر درآمد جایگزین بشه.
ولی کو گوش شنوا

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما