کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ماجرای موسساتی که بنگاهداری را به بانکداری ترجیح می‎‌دهند


کد خبر : ۳۹۸۹۷دوشنبه، ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴:۳۹۱۶۳۶ بازدید

یک مسئول در نظام بانکی، بنگاهداری، خرید دارایی‌های ثابت و اعطای تسهیلات کلان بدون اعتبارسنجی را علت اصلی شکست موسسات اعتباری ...

یک مسئول در نظام بانکی، بنگاهداری، خرید دارایی‌های ثابت و اعطای تسهیلات کلان بدون اعتبارسنجی را علت اصلی شکست موسسات اعتباری دانست و گفت: برخی موسسات، بنگاهداری را به بانکداری ترجیح می‌دهند.

اکبر جعفری در گفتگو با مهر گفت: با توجه به سیاست ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی از سوی بانک مرکزی، وضعیت موسسات اعتباری رو به بهبود است و همانطور که رئیس کل بانک مرکزی نیز اشاره داشته‌، تا پایان سال 96 این ساماندهی کامل خواهد شد.

کارشناس ارشد مسائل بانکی افزود: پس از قرار گرفتن یک موسسه اعتباری زیر چتر نظارتی بانک مرکزی و قرار گرفتن نام آن در فهرست موسسات اعتباری مجاز، ضروری است تمامی سپرده‌گذاران، اینگونه موسسات را همانند بانک تلقی نمایند و این نهادهای پولی را که در اقتصاد کشور بسیار موثرند، به رسمیت بشناسند.

وی تصریح کرد: در عین حال موسسات اعتباری غیرمجاز موجب ایجاد بحران نقدینگی خود شده اند؛ زیرا در چارچوب مقررات بانک مرکزی و قوانین پولی و بانکی عمل نکرده و بنگاهداری، خرید دارایی های ثابت و اعطای تسهیلات کلان بدون هر گونه اعتبارسنجی را که منجر به بلوکه شدن منابع آنها شده، در دستور کار قرار داده‌اند؛ در نتیجه با مراجعه همزمان تعدادی از سپرده گذاران و مطالبه وجوه سپرده خود، دچار بحران نقدینگی شده اند.

به گفته جعفری، یک موسسه اعتباری یا بانک منضبط می بایست اصول حاکمیت شرکتی از جمله گزارشگری مالی، مدیریت ریسک و شفافیت را رعایت کرده، از بنگاهداری و افزایش دارایی‌های ثابت اجتناب نماید و در نهایت، مدیریت نقدینگی را به عنوان یکی از مولفه های اصلی فعالیت پولی و بانکی جدی بگیرد.

وی اظهار داشت: اعتبارسنجی به عنوان یکی از شاخصه های مهم مدیریت ریسک اعتباری به حساب می‌آید، به همین دلیل ضروری است که از سوی موسسات اعتباری مجاز و بانکها رعایت شود.

این مقام مسئول در حوزه موسسات اعتباری خاطرنشان کرد: مطابق قانون تجارت، عزل و نصب هیات مدیره ها با مجمع عمومی سهامداران است و بانکها و موسسات اعتباری نیز تابع قانون تجارت بوده و اعضای هیات مدیره آنها نیز پس از تائید صلاحیت حرفه ای و امنیتی از بانک مرکزی، می توانند خود را در مجمع عمومی انتخاب اعضای هیات مدیره کاندید نمایند؛ بدیهی است انتخاب یا عدم انتخاب آنان با مجمع خواهد بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها