کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کیا موتورز، داستان دوچرخه‌سازی که خودروساز شد


کد خبر : ۳۹۸۵۹شنبه، ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱:۲۵۴۶۵۳ بازدید

شرکت «صنایع دقیق کیونگ‌سونگ» کار خود را در سال 1944 با ساخت قطعات دوچرخه و لوله‌های فولادی شروع کرد. در میانه‌ی جنگ جهانی دوم ...
کیا موتورز، داستان دوچرخه‌سازی که خودروساز شدکیا موتورز، داستان دوچرخه‌سازی که خودروساز شد

شرکت «صنایع دقیق کیونگ‌سونگ» کار خود را در سال 1944 با ساخت قطعات دوچرخه و لوله‌های فولادی شروع کرد. در میانه‌ی جنگ جهانی دوم کسی فکرش را نمی‌کرد که شرکتی بزرگ به نام کیا موتورز از دل آن متولد شود و کره‌ی جنوبی را تبدیل به یکی از بزرگترین صادر کنندگان خودرو بکند. پس از پایان جنگ جهانی، کره‌ی جنوبی دوباره وارد یک جنگ دیگر و این بار با کره‌ی شمالی شد و زیرساخت‌های این کشور به طور کامل از بین رفت. با این حال سیاست‌های توسعه‌ای دولت‌های بعد سبب شد که صنایع این کشور دوباره و این بار خیلی سریع‌تر از قبل ساخته شوند.

در سال ۱۹۵۱، یعنی دقیقا در زمان جنگ بین دو کره، شرکت صنایع دقیق کیونگ‌سونگ توانست اولین دوچرخه‌ی خود را بسازد. نام این شرکت در سال ۱۹۵۲ به «صنایع کیا» تغییر کرد و از سال ۱۹۵۷ پروژه‌ی ساخت وسایل نقلیه‌ی موتوری را کلید زد. اولین وسیله‌ی نقلیه‌ی موتوری این شرکت، یک موتورسیکلت سه‌چرخ به نام K-360 بود که برای حمل و نقل سبک شهری مورد استفاده قرار می‌گرفت.


از پراید تا اپتیما و استینگر

اولین ماشین کیا، «بریسا» (Kia Brisa) نام داشت که در سال ۱۹۷۴ ساخته شد. این خودرو نسبتا موفق بود و توانست در بازار کره‌ی جنوبی فروش خوبی داشته باشد. یکی از دلایل موفقیت را می‌توانیم قیمت محصولات کیا بدانید. خودروهای کیا موتورز نسبت به تولیدات بسیاری از شرکت‌ها ارزان‌تر بودند و به همین دلیل توانست خیلی سریع در بازار بسیاری از کشورها جای خود را باز کنید.

با این حال در سال ۱۹۸۱ به دلیل سیاست‌های دولت وقت این شرکت مجبور شد برای مدتی ساخت خودروهای سواری را متوقف کند ولی در سال ۱۹۸۶، این بار با همکاری فورد دوباره به این صنعت بازگشت. دقیقا در همین سال‌ها بود که خودروی پراید یا همان فورد فستیوا تولید شد و توانست چند سال بعد با ورود به ایران ابدی شود. پرایدی که امروز در ایران تولید می‌شود همان پراید سال ۱۹۸۶ است که البته در طول زمان امکاناتی به آن اضافه شده است.

اولین خودروی مستقل این شرکت مدلی به نام «سفیا» (Kia Sephia) بود که در سال ۱۹۹۲ به بازار آمد. پس از آن خیلی سریع کیا موتورز رشد کرد و مدل‌های اولیه‌ی بعضی از سری‌های مشهوری که اکنون می‌شناسیم مثل اسپورتیج به بازار آمدند. با این حال باز هم روزهای خوش دوام نیاورد و در پی بحران اقتصادی شرق آسیا در سال ۱۹۹۷، این شرکت ورشکست شد. به همین دلیل این شرکت برای حفظ بقا ناچار شد بخشی از سهام خود را به هیوندای بفروشد. اکنون کیا و هیوندای «گروه خودروسازی هیوندای-کیا» را تشکیل داده‌اند.

کیا موتور اکنون یکی از موفق‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان به حساب می‌آید. این شرکت خودروهای زیبا، با کیفیت و متنوعی تولید می‌کند و در بازارهای مختلف از جمله آمریکا به خوبی می‌درخشد. در سال ۲۰۰۶ مدیران این شرکت تصمیم گرفتند که روح تازه‌ای به طراحی خودروها ببخشند و به همین دلیل طراحانی را از شرکت‌های آئودی، فولکس‌واگن و کادیلاک استخدام کردند. آن‌ها کاری کردند که خودروهای این شرکت زبان طراحی ویژه‌ی خود را داشته باشند و در زمره‌ی زیباترین خودروهای جهان قرار گیرند.

یکی از جذاب‌ترین خودروهای اخیر این شرکت، «استینگر» است. یک خودروی لیفت‌بک متوسط بسیار زیبا با ظاهر اسپرت که با توجه به موجود بودن در نسخه‌ی ۲ لیتری توربو شارژ احتمالا می‌توانیم شاهد حضور آن در بازار ایران هم باشیم. این خودرو اولین بار در نمایشگاه خودروی آمریکای شمالی سال ۲۰۱۷ رونمایی شد.


کیا در بازار ایران

هم اکنون گروه خودروسازی هیوندای-کیا در بین چند خودروساز بزرگ جهان از نظر تیراژ و کیفیت قرار دارند. این دو به خوبی توانسته‌اند بازارهای جهانی از جمله بازار خودروهای وارداتی به ایران را تسخیر کنند. بیشتر سهم خودروهای خارجی در ایران متعلق به گروه خودروسازی هیوندای-کیا است. خودروهای برند کیا همپای هیوندای فروش خیلی خوبی را در ایران تجربه می‌کنند.

nce5tqc64xtpepqmv9k.jpg
 
محصولات کیا موتور در ایران از طریق نمایندگی کیا یعنی اطلس خودرو عرضه می‌شوند. خودروهای این شرکت متنوع هستند و مدل‌هایی مثل سراتو، اپتیما، کادنزا، اسپورتیج، سورنتو و موهاوی را به وفور می‌توان در خیابان‌های شهرهای ایران دید. ارزان‌ترین خودروی این شرکت در ایران مدل پیکانتو است که یک خودروی شهری کوچک به حساب می‌آید. اسپورتیج و سورنتو هم به خوبی توانسته‌اند همپای خودروهایی مثل هیوندای سانتافه و هیوندای توسان در بازار ایران محبوبیت کسب کنند. این روزها خرید اینترنتی خودرو خارجی در ایران رواج پیدا کرده و مردم می‌توانند خودروهایی که دوست دارند را به راحتی بخرند.

کیا همپای دیگر خودروسازان به بازار خودروهای هیبریدی هم ورود کرده است. در نمایشگاه خودروی سال ۹۵ تهران شاهد رونمایی از اپتیما هیبریدی در ایران بودیم. یک خودروی سدان خانوادگی زیبا، پر امکانات و با کیفیت که در رده‌ی هیوندای سوناتا هیبریدی و تویوتا کمری هیبریدی قرار می‌گیرد. خودروی هیبریدی دیگر این شرکت مدل «نیرو» (Niro) است که فعلا به ایران راه پیدا نکرده. این شرکت یک مدل خودروی برقی به نام «سول (EV» (Kia Soul EV هم دارد که می‌تواند در هر بار شارژ به طور متوسط تا ۱۵۰ کیلومتر حرکت کند. این خودرو هم هیچ وقت به ایران نیامد.

در مقاطع زمانی مختلف، خودروسازان داخلی بعضی از مدل‌های این شرکت را در ایران مونتاژ کرده‌اند. پراید که سال‌هاست توسط سایپا تولید می‌شود. ریو چند سال در ایران مونتاژ می‌شد و خاطره‌ی خوبی از خود بر جای گذاشت. هم اکنون نیز سایپا، سراتو نسل پیشین را مونتاژ می‌کند. خودرو کیا موجود در بازار ایران اکنون کاملا متنوع هستند و به همین دلیل مورد استقبال مردم قرار گرفته‌اند.

از مهم‌ترین دلایل موفقیت این شرکت در ایران، همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، قیمت مناسب محصولات آن است. به هر صورت با توجه به اینکه هنوز هزینه‌ی واردات خودروهای خارجی به کشور ما خیلی زیاد است، خودروهای کیا که قیمت به نسبت پایین‌تری نسبت به خودروهای اروپایی دارند می‌توانند بازار بهتری داشته باشند. البته خودروهای چینی هم درحال پیشرفت کردن هستند و ممکن است بتوانند با بالا رفتن کیفیت و قیمت ارزان‌تر کم‌کم جای خودروسازان کره‌ای را بگیرند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها