کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کارگران واقعا چقدر دستمزد می گیرند؟


کد خبر : ۳۹۷۱شنبه، ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۳:۵۵۳۷۸۸ بازدید

تعیین حداقل دستمزد با رشد 25 درصدی در قیاس با سال های گذشته قدری از نگرانی های کارگران کشور را برطرف کرده است.

در حالی که میزان دستمزد پرداختی در قیاس با سال های گذشته رشد قابل توجهی را تجربه می کند ولی بازهم نهادهای کارگری نگران تامین معیشت کارگران باقی مانده اند.

کارگران واقعا چقدر دریافت می کنند؟

نگاهی به آمارهای رسمی مرکز آمار ایران نشان می دهد در سالهای 87 تا 90 میزان حقوق ماهانه پرداختی به کارگران و کارمندان با میزان واقعی دستمزد بین 1.4 تا 1.7 برابر میزان حداقل حقوق بوده است، براین اساس در حالی که درسال 87 میزان حداقل حقوق رقمی معادل 219 هزار تومان بوده است میزان پرداختی متوسط در بنگاههای صنعتی متوسط کشور (با 10 تا 49 نیروی کار) رقمی معادل 357 هزار تومان در ماه بوده است این وضعیت در سال 90 به این ترتیب تغییر کرده است که حداقل حقوق قانونی رقمی معادل 330 هزار تومان بوده است در حالی که میزان متوسط دستمزد پرداختی رقمی معادل 562 هزار تومان بوده است.

با توجه به این آمارهای رسمی می توان گفت متوسط نسبت حقوق پرداختی واقعی به حداقل دستمزد معادل 1.58 برابر است که با این ضریب می توان گفت در سالهای 91 و 92 به ترتیب متوسط پرداختی به هر کارگر ماهانه رقمی معادل 616 و 770 هزار تومان درماه بوده است که البته این موضوع را فرامرز توفیقی رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران در گفتگو با خبر گزاری مهر تائید می کند وی در مصاحبه خود می گوید: در حال حاضر تنها 17.8 درصد مشمولان قانون کار حداقل مزد بالای 750 هزارتومان دریافت می کنند، بنابراین با ارقام فعلی مزد نمی توان خیلی به موضوع بهره وری نیروی کار فکر کرد. همچنین موضوع یکسان سازی ضرایب مالیاتی را نیز به عنوان خواسته های جامعه کارگری داریم که باید مورد توجه قرار گیرد.

 


 

بنا براین در صورتی که در سال جاری حداقل حقوق از سوی دولت رقمی معادل 600 هزار تومان تعیین شود می توان پیش بینی کرد متوسط حقوق پرداختی به کارگران در سال 93 می تواند به حدود یک میلیون 20 هزار تومان افزایش پیدا کند. هرچند این حقوق میلیونی با توجه به رشد شدید هزینه های زندگی بازهم کفاف هزینه ماهانه یک خانوار سه نفره را به زحمت پوشش خواهد داد ولی از سوی دیگر باید در نظر گرفت فضای تولیدی کشور طی سالهای اخیر به شدت تحت فشار بوده است و کمبود نقدینگی و فشار هزنیه ای بالای بخش های مولد توان پذیرش هزینه های سنگین پرسونلی ار نمی دهد ولی به هر شکل می توان در شرایطی که ارزش پول ملی تحت فشار تورم روز به روز کاهش یافته ، کارگران را هم به جمع میلیونرهای ایرانی افزود.

زندگی در تهران با حداقل دستمزد

برآوردها نشان می دهد در صورتی که کارگری با همین میزان دستمزد قصد زندگی در شهرهای بزرگ را داشته باشد، تنها توان اداره خانواده خود به مدت دو سوم ماه های سال را دارد. میزان دقیق خط فقر در تهران یک میلیون و 700 هزار تومان و در شهرهای بزرگ یک میلیون و 500 هزار تومان اعلام شده است.

کارگران صنعتی طی سال آینده همچنان از امکان دریافت یارانه نقدی بهره مند می شوند. در اینصورت ماهیانه 180 هزار تومان به دریافتی آنها افزوده می شود. ( برای خانوار 4 نفره) براین اساس در پایان ماه خانواده 788 هزار و 900 تومان درآمد در اختیار خواهد داشت. هزینه زندگی در تهران روزانه 56 هزار و 600 تومان برآورد شده است. براین اساس حداقل حقوق کارگران تنها کفاف کمتر از یازده روز زندگی در تهران را می دهد.البته با اضافه شدن یارانه نقدی تعداد روزها قدری افزایش می یابد.

اما همچنان نگرانی ها در مورد اداره خانواده با این میزان درآمد بین نهادهای کارگری وجود دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها