کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

‌افزایش نرخ کرایه کامیون‌‌های جاده‌ای از شهریورماه

کدخبر:۳۹۶۲۲یکشنبه، ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳:۱۷۱۲۶۹ بازدید

به دستور رئیس سازمان راهداری عوارض جابه‌جایی کالا در جاده‌ها از ابتدای شهریور 96 از 3 به 4 درصد افزایش می‌یابد، با افزایش این عوارض جاده‌ای ...

به دستور رئیس سازمان راهداری عوارض جابه‌جایی کالا در جاده‌ها از ابتدای شهریور 96 از 3 به 4 درصد افزایش می‌یابد، با افزایش این عوارض جاده‌ای که به حساب درآمدی سازمان راهداری واریز می‌شود گامی هر چند کوتاه برای ارتقاء سهم ریل در حمل کالا برداشته شد.

طبق بند «الف» ماده (20) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، ضروری است از محل حمل بار در جاده‌های کشور،‌ عوارض جابه‌جایی کالا ‌اخذ شود.

این عوارض بابت حق دسترسی به شبکه جاده‌ای است که به حساب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واریز می‌شود.

طبق نامه رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای (داود کشاو‌رزیان) به ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سراسر کشور، عوارض جاده‌ای مندرج در بارنامه باید از تاریخ یکم شهریورماه 1396 از 3 درصد به 4 درصد افزایش یابد.

در بخشی از این نامه آمده است: «پیرو ابلاغ شماره 59014/71 مورخ 1379/06/14 و در اجرای ابلاغ شماره 1246465 مورخ 1396/04/11 شورای اقتصاد در خصوص افزایش عوارض جابه‌جایی کالا در جاده‌های کشور از 3 درصد به 4 درصد موضوع بند «الف» ماده 30 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور ضروری است به شرکت‌های حمل و نقل اعلام شود تا از تاریخ 1396/06/01 به میزان 4 درصد ارزش کرایه حمل مندرج در بارنامه‌‌های صادره را اخذ و به حساب درآمدی مربوط به سازمان واریز کنند».

به گزارش فارس یکی از درخواست‌های همیشگی سیستم حمل و نقل ریلی کشور برای افزایش سهم خود از حمل کالا (طبق اهداف سند چشم‌انداز) اخذ حق دسترسی به شبکه جاده‌ای از سیستم حمل و نقل عمومی جاده‌ای است.

‌اگر ‌طبق اهداف سند چشم‌‌انداز، ارتقاء سهم حمل و نقل ریلی در جابه‌جایی بار و البته مسافر مدنظر است، ضروری است مشوق‌هایی برای استقبال بیشتر صاحبان کالا از سیستم ریلی، از سوی سیاست‌گذار و حاکمیت اعمال شود.

در حال حاضر نرخ جابه‌جایی کالا در سیستم جاده‌ای نسبت به سیستم ریلی ( به چند دلیل که یکی از این دلایل تفاوت حق دسترسی به شبکه است) ارزان‌تر است و به همین دلیل صاحبان کالا اغلب مایل هستند کالای خود را با ناوگان جاده‌ای جابه‌جا کنند تا نرخ‌ تمام شده کالا کاهش یابد و همین امر موجب استقبال کمتر از سیستم ریلی برای حمل کالا شده است.

از سوی دیگر نرخ پایین گازوئیل در ایران نسبت به قیمت فوب خلیج فارس موجب شده است حمل و نقل جاده‌ای برای صاحبان کالا صرفه بیشتری داشته باشد و از سوی دیگر ناوگان کامیونی فرسوده کشور هم توجیهی برای نوسازی نداشته باشد. این امر در نهایت به ارتقاء مصرف سوخت و افزایش سوانح رانندگی می‌انجامد که هم‌اکنون شاهد وقوع این اتفاق هستیم.

با نگاهی به آثار مفید جابه‌جایی کالا توسط سیستم ریلی نظیر کاهش مصرف سوخت (یک‌هفتم جاده‌ای)، ایمنی سیر و کاهش سوانح رانندگی، کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی، صوتی و کاهش هزینه‌های دولت، ضروری است دولت توجه ویژه‌ای به توسعه ریلی کشور که همیشه مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز است، داشته باشد.

با وجود ادعای دولت‌مردان مبنی بر حمایت از سیستم حمل و نقل ریلی و وجود قوانین مناسب، در عمل حمایت چندانی از این ‌مدل حمل و نقلی مشاهده نمی‌شود که نمونه آن عدم پرداخت سهم 10 درصدی عوارض سوخت به سیستم ریلی و تصویب حق دسترسی به شبکه برای شرکت‌های باری ریلی در مقابل رقم ناچیز حق دسترسی به شبکه جاده‌ای و همچنین عدم تحقق اهداف ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و بند ق تبصره 2 قانون بودجه 1393، است.

متأسفانه دولت‌ حاضر نیست هزینه‌های عوارض سیستم حمل و نقل جاده‌ای را ‌‌برای کامیون‌ها افزایش دهد و درواقع، واقعی کند، دولت ‌فقط شعار حمایت از ریل می‌دهد که این شعار‌ها هم واقعی نیست.‌

به هر حال استقبال صاحبان کالا از شبکه ریلی کشور نیازمند مشوق‌های مناسب دولت و حاکمیت است تا بار از جاده‌ها به سمت ریل سوق یابد امری که در نهایت منافع آن عاید همه مردم کشور می‌شود که مهمترین آن کاهش مصرف سوخت، کاهش سوانح رانندگی و کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی است.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

حسن رشتی (اصل): 1396/5/2211:43:47،
9
24
الان باز یه عده سود خوار بانکی میان میگن دلار میاد پائین

ای خوشم میاد فنر تورم رها بشه یه پول هم روی اون سود هایس این چهار سال بذارین چراغ بدست دنبال خونه باشین
reza: 1396/5/2215:01:56،
7
3
ایرانجیب این خبرت برای یک هفتهپیش است و بعد در جلسه ایی که گذاشتن کنسل شد. چرا این اخبار رو که تورم را بالا میبره میزارید آخه .
رضا پایانه حمل و نقل کالای استان تهران
رسول : 1396/5/2215:46:41،
13
5
بابای من کامیون داره اولا کار نیست دوما اگه باری باشه فرضا به قیمت 1/5 میلیون حتما گاراژ دار از ان600 تاشو برمیداره و میمونه 900 از اون نهصد هم اگه پول گازوییل و عوارض اتوبان و عوارض جاده هارو هم کم کنند به راننده بدبخت دویست تومن هم نمی مونه که به خانواده اش برسه
سوما هزینه بیمه رو هم از بارنامه در میان و هم خود راننده هر ماه باید هزینه ای پرداخت کنه رانندگی یک کار پر خطر ریسک پذیر و سختی هست بعدا که راننده میخواد بازنشست بشه با حداقل حقوق قانون کار بازنشست میشه تقریبا ماهی یک میلیون بخدا ظلمه اگه رانندگان یه روز بخوان دست از کار بکشن و تحصن کنند مطمن باشید قیمت اجناس سر به فلک خواهد کشید
رضا: 1396/5/2223:11:37،
5
5
دوست عزیز اولا که گاراژدار 600 برنمیداره دوما اگر هم برداره مثل
پول راننده اونم کمسیونش تیکه تیکه میشه
یعنی از کمسیونش هم بیمه بار کم میشه هم ارزش افزوده هم 8درصد سهم شرکت هم عوارض داخل حریم هم سه درصد پایانه و هم عوارض کد رهگیری و پول بارگیری باج سیبیل به این بنگاه و شرکت و دلال و ... تهش شاهکار کنه 50تومن واسش بمونه . صرفا جهت اطلاع.
صمد: 1396/5/2220:31:13،
5
4
کرایه اضافه نشده کم شده سه درصد عوارض شده چهار درصد ایرانجیب دقت کن دلبندم

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
پانی پی
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار