کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

ضرورت تعدیل قیمت CNG

کدخبر:۳۹۵۷۶شنبه، ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸:۲۶۱۵۸۵ بازدید

مادامی‌ که کالای اصلی ارزان‌تر (مرقون‌به‌صرفه‌تر) به‌دست می‌آید تمایل به استفاده از کالای جانشین کم می‌شود. بنابراین مناسب‌ترین راهکار این است ...

مادامی‌ که کالای اصلی ارزان‌تر (مرقون‌به‌صرفه‌تر) به‌دست می‌آید تمایل به استفاده از کالای جانشین کم می‌شود. بنابراین مناسب‌ترین راهکار این است که سهم‌CNG بین 20 تا 40 درصد افزایش یابد.

یکی از مباحث مهم در همه‌گیری استفاده از CNG به عنوان سوخت خودروها، مقوله‌ی قیمت این سوخت و تبعات مترتب بر آن است.

در نظام اقتصادی کشور، سیاست‌گذار اصلی در تعیین قیمت سوخت، فقط شورای اقتصاد است. به همین خاطر در بحث قیمت سی‌ان‌جی نیز شورای فوق تصمیم‌گیر بوده و وزارت نفت صرفاً نقش  پیشنهاد دهنده دارد.علت کندشدن روند گرایش به CNG  از سال 1392 اختلاف قیمتی بوده به‌گونه‌ای که  از این سال به‌ بعد قیمت CNG‌ یک ترمز ایجاد کرده است.

امروزه  CNG یک کالای جانشین برای بنزین محسوب می‌شود. به لحاظ موقعیت مصرف‌کننده‌ها، تقاضای مردم متناسب بنزین تغییر می‌کند.  لذا مادامی‌ که کالای اصلی ارزان‌تر (مرقون‌به‌صرفه‌تر) به‌دست می‌آید تمایل به استفاده از کالای جانشین کم می‌شود. بنابراین مناسب‌ترین راهکار این است که  سهم‌CNG   بین 20 تا 40 درصد افزایش یابد.

آنگونه که مقامات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار داشته اند، شورای اقتصاد محاسباتی در خصوص قیمت‌تمام شده هر مترمکعب انجام داده اما برخی محاسبات نشان می‌دهد حاصل اختلاف قیمت بنزین وارداتی با گاز صادراتی با سایر مولفه‌های موثر استفاده از CNG منجر به 1.7 سنت سودآوری به‌ازای هر لیتر بنزین می‌شود. این بدان معنی است که یعنی اگر یک لیتر بنزین وارد نشده و یک مترمکعب گاز هم صادر نشود آنگاه  چیزی حدود 1.7 سنت سود عاید کشور می‌شود.

باید اعتراف کرد که بعد اقتصادی مصرف CNG‌ در حال‌حاضر به‌دلیل اختلاف کم قیمت با بنزین چندان پررنگ نیست. این اختلاف از چند منظر قابل بررسی است:

اول اینکه شهروندانی که قصد استفاده از خودروی سی‌ان‌جی‌سوز دارد باید قید بخشی از فضای صندوق‌عقب را بزند.

دوم اینکه چون مقدار پیمایش سی‌ان‌جی 130 تا 140 کیلومتر است و یک باک بنزین ممکن است تا 700 کیلومتر را هم طی کند لذا دفعات مراجعه زیاد است.

سوم آنکه خودروهای CNGسوز ایران‌خودرو حدود 1 میلیون تومان گران‌تر است.

و بالاخره آنکه دغدغه‌های ایمنی هم باعث می‌شود کسی که بنزین ارزان در اختیار دارد رغبتی به مصرف CNG نداشته‌باشد.

نکته‌ی مهم قابل‌ذکر آن است که صف طولانی CNG صرفاَ در برخی جایگاه‌های مرکز شهر تهران یا بعضی جایگاه‌های خاص مشاهده می‌شود.  لذا به‌طور کلی مشکلی به نام صف طولانی سی‌ان‌جی وجود ندارد.

با این همه مسئولین وزارت نفت هم معترفند که قیمت متر مکعبی 400 تومانی CNG نرخ جذابی  نیست. مسئولین فوق از نرخی حدود نیمی از این رقم را مناسب می‌دانند؛ کما اینکه نباید رابطه‌ی مستقیم و خطی فی‌مابین قیمت بنزین و قیمت سی‌ان‌جی وجود داشته باشد بدین معنی که فارغ از هر تصمیمی که برای بنزین گرفته شود نباید تا چند سال قیمت CNG  را افزایش داد.

ویژگی منحصر به ‌فرد صنعت سی‌ان‌جی آن است که دامنه‌ی استفاده از آن محدود و محصور به خشکی نیست. گفته شده که این طرح حتی متقاضیانی در میان مالکان وسایل نقلیه‌ی دریایی و شناورها داشته و هم‌اکنون شرکت‌هایی متقاضی CNG سوز کردن قایق‌ها و لنج‌ها شده‌اند که به‌دلیل وفور گاز در کشور و مباحث زیست‌محیطی عملاً قابلیت اجرایی خوبی در این بخش وجود دارد.

 در این خصوص سازمان حفاظت محیط ‌زیست هم همکاری‌های بسیار مطلوبی با وزارت نفت به‌عمل آورده است. آلایندگی خودروهای «پایه گازسوز» از آلایندگی بنزین یورو 5 هم کمتر است. طبق مستندات فنی، آلایندگی یک مترمکعب سی‌ان‌جی چیزی حدود یک‌چهارم آلایندگی بنزین است.

اکنون مهم آن است که صنعت CNG به سطح تعادل خود برسد. از یک سو  پتانسیل گازی و تامین گاز و لوازم و تاسیسات است و سوی دیگر نیز خودروها و صنعت اتوموبیل‌سازی کشور قرار دارد.

 اما این تعادل نباید از طریق تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه‌سوز انجام شود زیرا این شیوه، فقط یک «اقدام مقطعی» است که نمی‌تواند راهکار مناسبی برای تمامی ادوار  تلقی شود. در یک نگاه  درازمدت باید مخازن CNG خودورهای کشور در پلت‌فرم تعبیه شوند و کیفیت موتور به‌نحوی باشد که بازدهی خوبی (یعنی حداقل 400 کیلومتر کارکرد)  را به دست آورند.

دستیابی به چنین اهدافی به‌هیچ وجه دور از ذهن و «بعید» نیست. توسعه‌ی طرح سی‌ان‌جی و کاهش مصرف بنزین، در قواره‌ی یک طرح ملی قابل طرح است و از این حیث ضرورت دارد تمامی ظرفیت‌های بخش‌های مختلف اجرایی و فنی کشور مانند صنایع خودروسازی، صنایع نفت، دانشگاه‌ها، صنایع الکترونیک و الکترومکانیک، شهرداری‌ها، رسانه‌ها و سایر بخش‌های فعال و ذی‌مدخل تقنینی در این قضیه تحت راهبری واحدی به مقابله با روند افزایشی مصرف بنزین برخیزند.

بهترین خبر در این خصوص شاید جابه‌جایی رکورد واردات خودروهای هیبریدی باشد. طبق آمارهای رسمی ظرف 4ماهه امسال تنها واردات خودروهای هیبریدی 19 برابر بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. حسب آمارها در این بازه‌ی زمانی تعداد 2750 دستگاه خودروی هیبریدی بالغ بر 79.5 میلیون دلار به کشور وارد شده که این رقم در مدت مشابه سال قبل حدود 4 میلیون دلار بوده است. دولت با این اقدام نشان داده که تدابیر لازم برای مهار مصرف و  رفع وابستگی به بنزین را در دستور کار خود دارد.

- پویا نعمت‌اللهی/ کارشناس نفت

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

amin: 1396/5/2111:10:01،
52
26
فقط ef7
مسعود: 1396/5/2111:31:36،
32
17
به جرئت بهترین موتور ایران هست
بسیار کم صدا
بدون لرزش
کم مصرف فوق العاده
پر قدرت
میخوره همه موتورا رو مخصوصا تیو فایو رو
k: 1396/5/2111:36:42،
29
11
کاملا باهات موافقم
شتابش روی گاز فرق چتدانی با بنزین نداره
mehdi026: 1396/5/2112:04:24،
26
9
فقط lpg.سوخت اول کشورهای اروپا و همچنین ترکیه.اکتان بالاتر از بنزین و شتاب هم همینطور.هیچ کشوریcnj استفاده نمیکنه.به خاطر مردمش چون خطرناکه.فشار اندازه200باره که مثل بمب میمونه یعنی فشاری که به محیط اطرافش میاره خیلی زیاده و هر لحظه ممکنه منفجر شه.ولی lpgفقط25باره.که خطری نداره در صورت بروز حادثه فقط مثل بنزین آتش میگیره.بی مسولیتی مسولان باعث شد سوخت خوب و پاک lpgاز بین بره.اینا وفقط جیبشون مهمه واسشون جون و پول مردم مهم نیست
amin: 1396/5/2112:21:45،
13
0
lpg سوخت خوبیه منتها حمل و نقلش کار بسیار سخت و خطرناکیه مثل گاز شهری نیست
رضا: 1396/5/2112:30:29،
6
24
کجای دنیا خودروگاز سوز داره؟! موتور ماشین رو پیاده میکنه و هوا رو هم آلوده!
سعید: 1396/5/2209:02:39،
1
3
کسی که بعد ازینکه فیلم انفجار کپسول اون بنده خدارو تو جایگاه cng ببینه و همچنان از cng استفاده کنه واقعا هر بلایی سرش بیاد حقشه ، منکه بعد از دیدن اون کلیپ با cng بای بای کردم شما هم همینکارو بکنید جون خودتون که هیچ بخاطر خونوادتون.
مهدی: 1396/5/2111:23:47،
12
6
اصلا ایمنی ندارد
و هر روز شاهد افزایش انفنجار مخزن های CNG خواهیم بود.
برای اینکه هیچ استاندارد بازرسی درستی وجود ندارد و کسی هم برایش مهم نیست متاسفانه
از قول یک کارشناس خبره بازرسی جوش می گویم: بسیار خطرناک هستند ای مخازن CNG و حکم بمب هر لحظه قابل انفجار را دارند
سابقه این کار در کجای جهان هست هم اکنون؟
حمیدرضا: 1396/5/2111:37:11،
23
2
میخوان بنزینو گرون کنن دنبال بهانن
مهدی: 1396/5/2111:39:41،
12
1
رسیدن به پیمایش 400 کیلومتر همین الانشم هست مدل کدی لایف شرکت فولکس واگن - هم ایمنی خیلی زیادی داری هم مصرف مناسب-فقط اقایون باید تعرفه وارداتشو کم کنن و یا همین موتور و مخزنو تو محصولات داخلی استفاده کنن-جالبه المان مهد خودروهای گاز سوز تو دنیاست
رضا: 1396/5/2111:44:24،
25
1
سی ان جی باید ارزون بشه تا مردم به مصرفش رغبت پیدا کنند نه اینکه گرون بشه
اسدالله فخارى: 1396/5/2111:45:36،
8
2
كارى به محتوا ندارم ، لطفاً متن را اصلاح فرماييد " مقرون به صرفه " صحيح است
کاوه: 1396/5/2111:49:52،
19
3
در یک خودرو سالم هزینه استفاده از گاز CNG به ازای مقدار مشخصی پیمایش، حدود 40% هزینه بنزین هست.
اگر شما اتلاف وقت، تفاوت اولیه قیمت خودرو و خطرات اون رو در نظر بگیرید قیمت فعلی برای خیلی ها به صرفه نیست.
reza: 1396/5/2111:55:24،
8
7
قبل از اینکه بیای اینجا یه مقاله چرند و پرند تحویل مردم بدی....خودت حاضری از این بمب متحرک استفاده کنی...استفاده از هر چیزی نیاز به ارامش داره وقتی همش دلهره ترکیدن داری...چه فایده ای داره...؟
دلال: 1396/5/2112:07:04،
13
3
گازسوز مشتری نداره مخصوصن توی تهران که جایگاه گاز خیلی کم هست و صف ها کیلومتری هستن. برای همین هست که چند ماهیه تولید پراید دوگانه سوز جمع شده.
خودشم: 1396/5/2117:14:59،
5
0
مشکل اصلی اینه که خودروسازی کشور ما اینقدر داغونه که نمیشه ازش انتظار تولید خودروی بنزین سوز درست و حسابی داشت، چه برسه به گازسوز که موردش در دنیا نادره. بهتر بود از شرکت هایی مثل تویوتا یا فولکس واگن میخواستن که یک موتور و پلتفرم مناسب برای ایران درست کنن و تو سود فروش هم سهیم بشن. واقعا نیازی نیست که چرخ رو از اول اختراع کنیم.
Amin: 1396/5/2210:12:28،
2
0
فکر کنم از آلمان خواستن چون چند وقت پیش آلمان از گاز طبیعی نمونه برداری کرد و برد
داوود: 1396/5/2121:44:45،
3
1
یکبار نشد ارزون بشه

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

قیمت خودروی جدید پژو 301 از سوی ایران خودرو مشخص شد + شرایط فروش مرداد 96
آغاز فروش فوری پژو 508 در مدل 2017 برای اولین‌بار در ایران + قیمت قطعی / مرداد 96
قیمت جدید محصولات شرکت سایپا اعلام گردید - مرداد 96 / محصولات سایپا گران شد
قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد / افزایش قیمت محصولات / مرداد 96
دستور جنجالی دقیقه نودی نعمت‌زاده حاشیه‌ساز شد
آغاز فروش خودروی جدید MG360 دنده‌ای و اتوماتیک/ مرداد 96 + شرایط فروش
مردم فریب فروش خودروهای زیر قیمت را نخورند + جدول
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار ایران
جزئیات قیمت پرطرفدارترین خودروهای تولید داخل در بازار تهران + جدول
خودروی جدید هایما S5 جهت نمایش به نمایندگی‌های ایران‌خودرو آورده شد + تصاویر
معرفی سریع‌ترین خودروی موجود در ایران
اولين نمونه از خودروی JAC J4 وارد ایران شد
سورن توربو را انتخاب کنیم یا دنا؟
ملاقات ایرانی با هیوندای سوناتا 2018
در هنگام عبور از دست‌انداز، پدال ترمز را نگه ندارید
آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما