کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

بازگشت نرخ پیش‌فروش به دامنه مجاز

کدخبر:۳۹۵۶۰شنبه، ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۵:۰۹۲۲۰۵ بازدید

بعد از کش و قوس‌های فراوان میان نظام بانکی و خودروسازان بر سر نرخ سود انصراف و مشارکت خودروهای پیش‌فروش شده، در نهایت ...
بازگشت نرخ پیش‌فروش به دامنه مجاز

دنیای‌اقتصاد- بعد از کش و قوس‌های فراوان میان نظام بانکی و خودروسازان بر سر نرخ سود انصراف و مشارکت خودروهای پیش‌فروش شده، در نهایت طی توافقی شرایط جذب سپرده و همچنین پرداخت سود در خودروسازی‌ها محدود شد. بر این اساس این نوع شیوه تامین مالی خودروسازان (نرخ بالای سود مشارکت‌ و انصراف) مورد انتقاد نظام بانکی بوده که طبق توافق صورت گرفته میان بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان نرخ سودی که تولیدکنندگان می‌توانند در قالب سود مشارکت به مشتریان خود بپردازند حدود 2 یا 3 درصد بالاتر از سود قابل‌پرداخت در نظام بانکی است و نرخ سود انصراف نیز معادل نرخ سود بانکی در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب با توجه به توافق صورت گرفته از این پس سودهای بالای 24 و 25 درصدی از سیستم پیش‌فروش خودروسازان حذف می‌شود، در حالی بانک مرکزی و خودروسازان با وساطت وزارت صنعت توانستند بعد از یکسال جدل بر سر این موضوع به یک تفاهم مشترک دست پیدا کنند که پیش از این دو خودروساز بزرگ کشور با استفاده از طرح‌های ابتکاری پیش‌فروش و فروش اعتباری، نرخ سود مشارکت و انصراف را بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار قرار دادند تا از این مسیر نقدینگی موردنیاز خود را تامین کنند؛ به‌طوری‌که خودروسازان از یکسو سود مشارکت سالانه را 24 تا 25 درصد در نظر گرفتند و در کنار آن سود انصراف را 20 تا 22 قرار دادند. همین موضوع موجب انتقاد نظام بانکی از مسیر تامین نقدینگی شرکت‌های خودروساز شد تا جایی که که قائم‌مقام بانک مرکزی اوایل ماه گذشته نسبت به تغییر مناسبات مالی و بانکی با خودروسازان هشدار داده بود، اما ظاهرا این هشدارها کارساز شد؛ به‌طوری‌که بنابر تفاهم جدید، شرکت‌های خودروساز از این به بعد تنها می‌توانند سودی حدود 2 یا 3 درصد بالاتر از سود قابل پرداخت در نظام بانکی دریافت کنند.

از آنجا که نرخ سود سپرده‌ بانکی 15 درصد است؛ بنابراین نرخ سود مشارکت خودروسازان بین 17 تا 18 درصد خواهد شد. از سوی دیگر مقرر شده که نرخ سود انصراف شرکت‌های خودروساز نیز 15 درصد باشد. آنگونه که گفته می‌شود بانک مرکزی این محدودیت را در راستای نظم‌بخشی به بازار پولی و بانکی قرار داده و هرچند این موضوع باب میل خودروسازان نیست، اما آنها قبول کرده‌اند که پیش‌فروش‌های آتی خود را براساس دستورالعمل جدیدی که بانک مرکزی طی هفته‌های آتی ابلاغ می‌کند، انجام دهند. حال این سوال مطرح می‌شود که تکلیف خودروهای پیش فروش شده چه می‌شود؟ براساس تصمیمات اتخاذ شده چون خودروسازان پیش‌فروش محصولات خود را تا ماه‌های آتی و در برخی موارد تا بهمن‌ماه انجام داده‌اند؛ بنابراین دستورالعمل جدید بانک مرکزی مختص فروش خودروهایی خواهد بود که خودروسازان از اوایل شهریورماه اقدام به پیش فروش آنها می‌کنند. حال باید بدانیم که شرکت‌های خودروساز چگونه حاضر به پذیرش این دستورالعمل جدید بانک مرکزی شده‌اند. آیا این دستورالعمل منافع آنها را در جذب منابع در نظر گرفته است؟

 

دلایل تفاهم خودروسازان و نظام بانکی

به رغم آنکه خودروسازان به‌منظور تامین منابع مورد نیاز امور تولیدی و جاری خود مجبور به ابتکار شیوه‌های جدید تامین مالی شدندکه یکی از جدی‌ترین انتقادات نظام بانکی به شرکت‌های خودروساز جذب منابع از دو کانال یعنی جذب منابع از طریق پرداخت سودهای جذاب به مردم و همزمان جذب منابع از سوی نظام بانکی بوده است. این موضوع از آن رو برای نظام بانکی حائز اهمیت بود که بنا به ادعای آنها عمده منابع موجود در کشور به دلیل ارائه سود بالاتر از نظام بانکی به سمت شرکت‌های خودروساز هدایت می‌شد. این امر منجر به بروز انتقاداتی از سوی مقامات بانکی شد به‌طوری‌که قائم‌مقام بانک مرکزی ماه گذشته با اشاره به تهیه دستورالعملی در این زمینه تهدید کرده بود که در صورت عدم پایبندی خودروسازان به این دستورالعمل تسهیلاتی که قرار است از نظام بانکی دریافت کنند یا دریافت کرده‌اند منتفی خواهد شد به این ترتیب در شرایطی که جذب منابع از طریق ارائه سودهای جذاب به مشتریان برای خودروسازان راحت‌تر به‌نظر می‌رسد (چراکه درگیر بوروکراسی نظام بانکی نمی‌شود) که آنها هم اکنون حاضر به قبول مقررات جدید شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی شده‌اند. نکته مهم اینکه براساس تفاهمات صورت گرفته، مقرر شده بانک مرکزی در تزریق منابع مورد نیاز برای سرمایه در گردش، شرکت‌های خودروساز را یاری کند؛ بنابراین این موضوع نیز موجب شده که دو شرکت بزرگ خودروساز موافقت خود را در این زمینه اعلام کنند.

به این ترتیب به‌دنبال توافقات صورت گرفته، در شرایط جدید خودروسازان از مازاد تسهیلاتی که بانک‌ها برایشان در نظر می‌گیرند، محروم نمی‌شوند و ممکن است موعد بازگشت تسهیلات مازاد نیز به نفع خودروسازان تمام شود. از سوی دیگر چون ارائه سود مشارکت و انصراف بالاتر از نرخ شورای پول و اعتبار موجب شده بود که خودروسازان با هزینه بیشتری منابع موردنیاز خود را برای تولید جذب کنند؛ بنابراین یکی از مشکلات آنها در جذب منابع گران نیز برطرف می‌شود چرا که نظام بانکی تلاش می‌کند که در این زمینه باری از دوش شرکت‌های خودروساز بردارد. به اعتقاد کارشناسان خودروسازان طی چند سال گذشته با مشکلات مالی بسیاری مواجه بودند. بنابراین آنها از این مسیر میانبر برای حل مشکلات خود بهره بردند؛ مسیری تسکینی که با قوانین جدید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار عمرش تمام شد.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

على آباد: 1396/5/2107:25:26،
43
6
خوب خودرويى كه به ٤برابرقيمت وباحداقل كيفيت وايمنى به مردم ميندازن روگيريم كه ٣٠درصدهم سودمشاركت بدن مگه چى روجبران ميكنه
مردم عزيزمشكل ازاونانيست به خدامشكل ازخودماست
رسول: 1396/5/2109:14:21،
15
2
واسه خودرو سازا كاري نداره اونا هم به واسطه جذب مجدد مشتري ميان هديه نقدي قائل ميشن به گونه اي كه واسه مشتري همون ٢٤ يا ٢٦ ٪‏ رو سود بندازه
اينا خودرو بنداز هستن ، اينا اگه درست شدني بودن كه وضع اين جوري نميشد
حسن: 1396/5/2107:31:45،
49
16
گول ایران خودرو نخورید.
6 ماه پیش، دو تا ماشین، یکی دنا و یکی 207 دنده دستی، ثبت نام کردم. بعد یه روز با داییم رفتم نمایندگی ایران خودرو، ماشینش رو میخواست ببره تعمیر.
چشمتون روز بد نبینه، سه تا دنا خوابیده بود، یکی 207...
منم از ترس داشتم می مردم. از استاد تعمیرکار اونجا که پرسیدم، اینقدر به دنا و 207 بد گفت و کلی از نقص فنی و دردسرهاش گفت که بلافاصله سه روز بعد هر دو تا رو انصراف دادم، پولم هم دو هفته پیش از بانک صادرات گرفتم. راحت شدم، من اصلا حوصله تعمیرکار جماعت ندارم.
پولتون رو دور نریزید، فقط ساندرو و تندر 90 کیفیتشون نسبتا خوبه، البته قیافه دوتاشون زشته و آپشنی هم ندارن، ولی حداقل ایراد موتور و گیربکس و ... پیدا نمیکنن.این هم از مملکت گل و بلبل ما!!!
Df: 1396/5/2110:12:03،
15
2
باجناغم ال نود مدل ٨٧ داره يعني ٩ سال سوارشه نز ديك ٢٠٠ تا باهاش رفته
يكي دو ماه پيش براي اولين بار باتريش رو عوض كرد و هنوز ديسك صفحه عوض نكرده

حالا من ٢٠٦ مدل ٩٤ دارم دو بار ديسك صفحه عوض كردم
به جرات ميگم اگر خودرويي مثل ساندرو بگيريد تا ده سال غير از قطعات مصرفيش هزينه ديگه اي نخواهيد داشت و تو هر جاده اي با خيال راحت رانندگي مي كنيد
مجید: 1396/5/2110:26:56،
3
2
دوست عزیز بعد از انصراف چقدر طول کشید پولتو بدن؟
حسن: 1396/5/2111:28:44،
3
2
۱۵ روز طول کشید تا حواله پول رو بهم دادن. ۳ بار مراجعه کردم بانک صادرات، حسابشون خالی بود. ولی بار چهارم، حسابشون موجودی داشت، حواله پاس شد.
اگه انصراف دادین، روزهای پنجشنبه یا شنبه اول وقت اداری، به بانک مراجعه کنین. احتمال پاس شدن حواله تو این دو روز بیشتره.
سامان: 1396/5/2111:38:58،
5
2
من هم با حسن موافقم. دنا یک سری ایرادات فنی داره که حتی نمایندگی ها هم بلد نیستن درستش کنن. ۲۰۷ هم همون ۲۰۶ تیپ ۵ هست که یک کروز کنترل و مانیتور گذاشتن روش. این دو تا، حداکثر ۳ میلیون خرج داره، ولی ایران خودرو ۶ تا ۷ میلیون الکی اضافه کرده.
تندر، کیفیتش خوبه ولی حیف که قیافش ضایع هست. در مورد ساندرو فعلا چیزی نمیدونم.
علی : 1396/5/2110:13:56،
5
2
سود بالای 24 و 25 کجا بوده؟ گول این سوداس خودروسازان رو نخورید. وقتی انصراف می دی یا تکیل وجه می کنی 60 روز بعد بهت ماشین یا پول انصرافی رو میدن . این یعنی در عمل 18 در صد.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

قیمت خودروی جدید پژو 301 از سوی ایران خودرو مشخص شد + شرایط فروش مرداد 96
آغاز فروش فوری پژو 508 در مدل 2017 برای اولین‌بار در ایران + قیمت قطعی / مرداد 96
قیمت جدید محصولات شرکت سایپا اعلام گردید - مرداد 96 / محصولات سایپا گران شد
قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد / افزایش قیمت محصولات / مرداد 96
دستور جنجالی دقیقه نودی نعمت‌زاده حاشیه‌ساز شد
آغاز فروش خودروی جدید MG360 دنده‌ای و اتوماتیک/ مرداد 96 + شرایط فروش
مردم فریب فروش خودروهای زیر قیمت را نخورند + جدول
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار ایران
جزئیات قیمت پرطرفدارترین خودروهای تولید داخل در بازار تهران + جدول
خودروی جدید هایما S5 جهت نمایش به نمایندگی‌های ایران‌خودرو آورده شد + تصاویر
معرفی سریع‌ترین خودروی موجود در ایران
اولين نمونه از خودروی JAC J4 وارد ایران شد
سورن توربو را انتخاب کنیم یا دنا؟
ملاقات ایرانی با هیوندای سوناتا 2018
در هنگام عبور از دست‌انداز، پدال ترمز را نگه ندارید
آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما