کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

تفاوت خودروسازهای ایران با کره جنوبی در چیست؟

کدخبر:۳۸۸۳شنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۹:۳۸۶۰۱۷ بازدید

در حالی که خودرو سازان برای تعبیه استاندارد سوخت یورو 4 که مستقیما با جان انسانها سر و کار دارد،بهای خودروها را 2 تا 3 میلیون افزایش میدهند، آیا صحبت کردن از مصرف سوخت زیر 6 لیتر در هر 100 کیلومتر خنده دار نیست؟
تفاوت خودروسازهای ایران با کره جنوبی در چیست؟

در حالی گزارشات پراکنده از بارزسی کیفی خودروها در کشور و در فواصل زمانی منتشر میشد که نه شرکتهای مشغول در صنعت خودرو، نه مشتریان و نه نهادهای ناظری همچون مجلس و ارگانهای مسئول همچون وزارت صنعت و معدن و تجارت هیچ توجهی به واقعیات موجود در استانداردهای صنعت خودروی کشور ندارند. سوال اینجا اس که این گزارشات تا چه حد واقعی است و آیا اساسا این گزارشات مورد توجه واقع میشوند یا خیر؟

اخیرا نیز گزارش سازمان بازرسی استاندارد از وضعیت کیفی خودروهای تولیدی کشور منتشر شده است. گزارشهایی که بعضا اینگونه به نظر میرسد که تطابق چندانی با واقعیات موجود در خودرو سازی کشور ندارد و از همین روی شایعاتی پیرامون این گزارشات منتشر شده است مبنی بر اینکه سازمان بارزسی استاندارد مراوداتی خاص با شرکتهای مشغول در صنعت خودرو سازی کشور دارد.

البته امروز در نشست خبری این سازمان مدیر عامل در خصوص این شایعات توضیح داده است: رسالت اصلی‌ ما افزایش ضریب سلامت انسان و رعایت استانداردها است و ما تعاملی با تولیدکننده و یا وارد کننده نداریم. این مسئله درست نیست و در گذشته نیز چنین موضوعی مطرح نبوده است.طبیعتا بسنده کردن غلامرضا بیدهندی به این که «تعاملی با تولید کننده یا وارد کننده نداریم» برای بسیاری غیر قابل قبول است اما موضوع در اینجا بر سر این نیست که آیا سازمان بازرسی استاندارد با تولید کنندگان «تعامل» دارد یا خیر! بحث بر سر این است که اصولا گزارشات این سازمان در خصوص وضعیت کیفی خودروهای تولید شده در کشور چه جایگاهی دارد.

بگذارید مسئله را به گونه دیگری مطرح سازیم. چندی پیش خبرگزاری شینهوا خبری را منتشر کرد که جای تامل بسیار داشت و به خوبی نشان دهنده این بود که چرا خودروسازان ما تا این حد از قافله خودروسازی جهانی عقب هستند تا جایی که به سختی میتوان به آنها «خودروساز» گفت.خبر از این قرار بود که وزارت بازرگانی کره جنوبی برای خودرو سازانی که خودروهایی با مصرف سوخت زیر معیارهای تعیین شده می سازند جریمه نقدی سنگین در نظر گرفته است.بر این اساس که خودروسازان و وارد کنندگان خودروهای خارجی در صورتی که خودروهایی عرضه کنند که میزان مصرف آنها در هر هفده کیلومتر بیش از یک لیتر باشد جریمه خواهند شد. به گونه ای که به ازای هر کیلومتر کمتر شرکتهای فعال در بخش خودروی این کشور باید معادل 72 دلار برای هر خودرو جریمه شوند.

حال اگر خودروسازی اقدام به فروش 100 هزار دستگاه خودرو کند که با هر لیتر بنزین برای مثال 16 کیلومتر را بپیماید باید بابت این کسری یک کیلومتری در مجموع برای این 100 هزار خودرو معادل 7 میلیون و 200 هزار دلار جریمه پرداخت کند و اگر این کسری به دو کیلومتر برسد این مبلغ طبعا دو برابر خواهد بود و به همین ترتیب.نکته جالبتر ماجرا در اینجا است که طبق اعلام وزارت بازرگانی کره جنوبی این استاندارد تنها تا سال 2015 اجرایی است و بعد از این سال استاندارد جدید مطابق با معیارهای روز جایگزین خواهد شد!همین یک مورد کوچک به خوبی نشان میدهد که چگونه است که صنعت خودرو در یک کشور با این سرعت پیشرفت میکند و میتواند بازارهای جهانی را در دست بگیرد و در عین حال هر ساله جزو خودروسازان بزرگ دنیا باشد. کشوری که صنعت خودروی خود را بافاصله ای اندک از ایران راه اندازی کرده است.

حال از کره جنوبی به ایران باز گردیم. استاندارد مصرف سوخت در جای خود، خودروهای ایرانی هنوز در امنیت که اولین و مهمترین فاکتور در تولید خودرو است مشکلات اساسی دارند و هیچ یادمان نرفته است که تا همین چندی پیش بود که خودروسازان از نصب دو ایربگ بر روی خودروها، با بهانه هزینه بر بودن و عدم وجود زیر ساخت تولیدی ایربگ در کشور سرباز میزدند.باز هم هنوز به خاطر داریم که در نهایت تهدیدات پلیس راهنمایی و رانندگی برای عدم شماره گذاری خودروهایی که مجهز به ایربگ نباشند خودروسازان را مجبور به تعبیه ایربگ در خودروهای خود کرد و نه بخاطر امنیت مشتری بلکه تنها برای از دست ندادن بازار خود.و باز هم در جریان مشکلات عدیده در باز شدن این ایربگ ها در خودروهای تولیدی هستیم و گزارشات مکرر از مشکلات در عملکرد این ایربگ ها.

در جایی که هنوز در مواردی، وقتی مشتری خودروی خود را از شرکتهای خودروسازی تحویل میگرد با مشکلات عدیده در خودرو همچون نقص فنی مواجه میشود، میتوان اقدام به قیاس بین خودروسازی ایران و کره جنوبی کرد؟در حالی که خودرو سازان برای تعبیه استاندارد سوخت یورو 4 که اکنون در سراسر دنیا رعایت میشود و مستقیما با جان انسانها سر و کار دارد، بعد از کلی بهانه تراشی، در نهایت بهای خودروها را 2 تا 3 میلیون افزایش میدهند، آیا صحبت کردن از مصرف سوخت زیر 6 لیتر در هر 100 کیلومتر خنده دار نیست؟

و مهمتر از همه، در حالی که با وجود همه اینها وزیر صنعت و معدن و تجارت با سینه ای سپر از منافع خودروسازان حمایت میکند و گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان بعد از ماهها هنوز به قرائت در مجلس نرسیده است، و در جایی که هنوز با این وضعیت خودروسازان به دنبال افزایش قیمت هستند، آیا سخن از بازرسی کیفی گریه دار نیست؟تفاوت کاملا آشکار است. نیازی به هیچ استدلال و سخن وری نیست تا بتوان اثبات کرد که اگر صنعت خودرو سازی ایران را در کنار صنعت خودروسازی کشورهایی مانند کره و ژاپن قرار دهیم، باید گفت ما در قرون وسطی خودروسازی هستیم.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

سارا: 1392/12/1723:46:03،
70
361
خودروي ملي افتخار ملي
رضا79: 1392/12/1800:27:30،
280
35
خانم سارا تا حالا با سرعت 120 (سرعت مجاز اتوبان) با خودرو ملی مجبور شدی یه دفعه ترمز بگیری ببینی چی میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ایرانی با عشق: 1392/12/1805:18:50،
156
23
یه حرفی بزن که سرمونو نکوبیم به دیوار(به قول عادل) چه افتخاری؟ماشین بدون رادیوضبط کجاش افتخاره؟
خودم 206 ام رو بعد عید گرفتم واقعا زور داره که بگم مجبور شدم 500 هزار تمن فقط پول ضبط یواس بی دار خوب بدم و بعد نصب متوجه شدم برا کنترل از طریق فرمون باید 100 هزار تمن دیگه بدم،یعنی 600 هزار تمن بخاطر فقط نداشتن یواس بی !
خدا لعنتشون کنه که اینجوری عصبی میکنند آدمو!
محمد: 1392/12/1808:24:14،
99
16
حیف فرغون که به اینا تسبتش میدیم
امیر: 1392/12/1808:31:05،
87
17
سارا خانم لطفا کلمه " ملی " رو برای من معنی کنید !!
حمید: 1392/12/1809:26:28،
85
12
امیر جان ملی هم کلمه ای است همانند مرتضی، یحیی و . . . !!!
amir: 1392/12/1810:38:51،
56
16
اقا رضا با این سرعت اگه ترمز کنی با فرغون ایرانی هیچی نمیشه فقط به رحمت ایزدی میپیوندیم
خودشم: 1392/12/1812:46:26،
32
13
ملی چینی افتخارش هم برای هموناس
کریم دهاتی: 1392/12/1821:02:47،
15
18
سارا خانم اینو در نظر بگیر اگر دولت بجای این همه شور زدن برای افزایش جمعیت و رشد تولید مثل در این کارخونه های خودرو ملی رو تخته می کرد جمعیت الان دو برابر شده و خیلی بهتر بود.
sepi: 1392/12/1723:48:12،
142
12
به قول یارو گفتنی ، از چی بگم؟
حمید: 1392/12/1810:04:41،
39
20
از این بگو که اگه مصرف لگن های داخلی کمتر باشه الودگی کمتری تولید میکنه
پژو 405 با مصرف صدی 9 یا 10 مصرفش به اندازه یک خودروی 6 یا 8 سیلندر هست
یا به اندازه 2 خودروی خارجی
وجدان: 1392/12/1822:23:07،
16
18
فرقشون تو انسانیت و احترام به مصرف کننده و ارزش گذاشتن به جون مردمانشون و بس.
محمد: 1392/12/1723:51:02،
106
20
قرون وسطا؟

مونتاژ کارهاي ما دولتي هستند
پس مشخصه که دولت چقدر جان و مال و رفاه مردم براش مهمه

نميدونم تا کي مردم بايد جون بدن و پول خرج کنن تا اين تابو شکسته بشه و رنگ زندگي واقعي روببينين

واقعا با خوندن اين مطالب تن آدم گر ميگيره از اين همه تناقض در حرف و عمل مسئولين
خواجه: 1392/12/1800:01:08،
102
15
تفاوت ایران با کره جنوبی در چیست؟
دراین است که کره جنوبی بهملت خود با جان و مال اهمیت زیادی قائل است نمونه اش خودرو
ولی در ایران ...........
amir: 1392/12/1800:13:15،
69
20
تفاوتی ندارن که
خودروهای دهه ی 90 ما هیچ چیز از خودرو های دهه ی 90 کره کم ندارن
عباس: 1392/12/1809:05:13،
53
35
چرا عزیزم هنوزم از اون موقم ماشینا لگن خودررو و خالیپا عقب مونده ترن خدایی من ماشین های کره ای و ژاپنی اون موقع رو به این آشغالا قابل تر میدونم
یاسر: 1392/12/1800:21:41،
99
17
لیاقت ما بیشتر از این نیست از ماست که بر ماست...

عوضش چون مسلمونیم تو بهشت سوار بهترین ماشین میشیم...
homayoon shiraz: 1392/12/1800:34:47،
44
18
ما هم انشالله در 100 اینده به موقعیت الان کره میرسیم
حمید: 1392/12/1810:08:41،
28
15
عمرا به الان کره برسیم اگه برسیم به کشورهایی مثل بورکینوفاسو میرسیم که از الان خودمون بدتر هستن
homayoon shiraz: 1392/12/1800:37:41،
57
15
یه زمانی کره ایی ها ارزوشون بوده که پیشرفتشون اندازه ما ایرانیا باشه و به جای ما برسن
ولی الان چی...؟!!!
homayoon shiraz: 1392/12/1800:43:48،
29
17
یه زمانی ارزوی کره ایی ها این بود که به موقعیت ایرانیا برسن و بتونن کشوری مثل ایران داشته باشند
ولی الان چی؟!!!...
ن: 1392/12/1800:44:55،
45
22
تفاوت به اندازه داشتن یک الاغ یا داشتن یک مگان است.
بووووققق: 1392/12/1800:58:48،
21
25
برا خریدارای این خودرو های کره ای متاسفم واقعا ک ....
چرا از تولید کنندهاشون حمایت نمیکنن تا مثل ایران هر روز گرونش کتن
نخرید همین
با شماهم هستم
بووووققق: 1392/12/1801:02:08،
48
18
زنده باد پیکان 1348 ......بفیشم بگیرید خودتون اره
................................بقیشم
MATIN: 1392/12/1801:53:39،
39
17
فرقشون اینکه خودرو ساز ها در اینجا فکر جیبن ولی اونجا مردم به جیبشون ارجعیت داره
٦٦٦: 1392/12/1802:37:17،
34
16
احمقانه ترين سوالى كه ميشد برسيد همين سؤال بود
hamid: 1392/12/1807:44:20،
49
19
با روالی که در ایران گرفته شده است ، نهایت امر را اینطور میتوان پیش بینی کرد که تمامی خودروسازهای ایران اعم از ایران خودرو ، سایپا و ... با این نام و نشان ها دیگر نخواهند بود چرا که سهام آنها توسط شرکتهای برند معروف دنیا بعدها خریداری شده و مدیران این شرکتها با جمع آوری اختلاصهای زیاد از ایران خواهند رفت،
hamid: 1392/12/1807:44:33،
71
18
بهترین زمینها و مفت ترین کارگزان دنیا در ایران قرار دارند،همچنین از این کشور مونتاژ صورت گیرد و ارسال به کشورهای حاشیه خلیج انجام شود برای برندهای معروف به صرفه تر است
رضا: 1392/12/1808:18:49،
14
25
تمدن یعنی این
داریوش: 1392/12/1808:42:20،
37
14
مگه خودرو ملی هم داریم.این 4تا فرقون هم که دادن بیرون کجاش ملیه.اگر ملی بود چرا با تحریم ها کله پا شدن.خودرو وقتی میشه ملی که از طراحی تا مونتاژ و موتور همه داخلی باشن یا حداقل بخش های مهم و اساسی خودرو داخلی باشه..فرق موتور سمند و 405 و پارس تو چیه.
سعید ارومی: 1392/12/1809:23:51،
19
39
خودرو سازان (مسئولان )ایرانی فکرشون فقط با جان ایرانی ملت بازیکردن هست و هدفشان فقط سود هست اما.خودرو سازان خارجی هم به فکر یورو +سلامتی جان هم ملتشون +هم برای کیفیت >>>ما ملت ایرانی خیلی بدبخت هستیم
رضا: 1392/12/1810:09:41،
23
17
خودرو ساز ي ايران با كره اصلا" قابل مقايسه هست ؟!!!!!!!!!!!!!!
رهگذر: 1392/12/1810:21:00،
26
13
تفاوت کره ی جنوبی رو با کره شمالی ميبينيم ... حالا ما ميخايم راه کدومشون رو انتخاب کنيم!!!
Z: 1392/12/1823:05:46،
12
14
مگر ما حق انتخاب داريم كه راهمان را انتخاب كنيم؟
يا كسي ديگري برايمان انتخاب مي كند و ما هم به دنبالش؟
alexsandra: 1392/12/1810:27:47،
18
20
میان ماه من تا ماه گردون. تفاوت از زمین تا آسمان است.
البته خودرو ساز ایرانی نقاط تیر و تار کره ماه هم نیست !
داریوش: 1392/12/1810:34:41،
12
22
اقا رضا جان.قابله مقایسه هست چون تاریخ افتتاح شرکت هیوندای کره 2 یا 3 سال بعد از ایرانخودرو هستش و در ضمن تکنسینهای ایرانی خط تولید هیوندای رو راه اندازی کردن.در ضمن بازار مصرفی داخلی ایران بخاطر انحصار طلبی پررونقتره برا شرکتهای داخلی.پس باید تا الان جلوتر از کره اییها باشن
من: 1392/12/1810:58:39،
20
14
ممنون از ایرانجیب
بنده خدا: 1392/12/1813:29:56،
18
20
ساراخانم اونواسمش روبزاری خرملی بهتره حداقل خر زوترازخودروی ملی شماایست کامل میکنه دلتون خوشه به خودروی کشورتون
مهندس: 1392/12/1815:53:43،
18
14
اقاااااااااا...
ایمنی و کیفیت بخوره تو سرشون
حداقل ارزون تر بدن گاری هاشونو
ناشناس: 1392/12/1818:11:03،
16
15
خودرو ساز ملی یعنی ....... آب هندوانه
parsa: 1392/12/1900:44:02،
16
21
مگه ایران جز فرغون خودرو هم می سازه؟!!!!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل