کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

معاملات خاکستری در بازار خودروهای داخلی + قیمت روز


کد خبر : ۳۸۳۸پنجشنبه، ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷:۰۱۱۰۲۳۲ بازدید

در حالی که حدود دو هفته دیگر تعطیلات نوروزی آغاز می‌شود رکود شکل گرفته در بازار خودرو همچنان ادامه دارد.این وضعیت در حالی است که برخی مصرف‌کنندگان که به دنبال خرید خودرو هستند نیز ترجیح می‌دهند خودروی ...

رشد معاملات در بازار خودرو که حدود یک ماه از آغاز آن می‌گذرد منجر به روند افزایشی قیمت‌ها شده است. افزایش قیمت البته بیشتر در مورد خودروهایی رخ داده است که عرضه آنها به بازار، تقاضای موجود را پوشش نمی‌دهد. به همین علت این دست خودروها تحت تاثیر فرمول عرضه و تقاضا با افزایش قیمت همراه شده‌اند كه تندر90 و محصولات خانواده 206 از جمله این خودروها هستند. هرچند تولید خودرویی مانند تندر 90 بعد از بهبود روابط بین‌المللی کشورمان بار دیگر از سر گرفته شد، اما آن‌طور که از کارخانه‌های تولیدکننده این محصول به گوش می‌رسد، ظاهرا تولید آنها هنوز به تیراژی نرسیده که پاسخگوی نیاز بازار باشد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که در ایران خودرو فقط مدل دنده اتوماتیک این خودرو در حال تولید است و مدل E2 یا E1 به تولید نمی‌رسند. تندر دنده اتوماتیک با تخفیفی که برای آن در نظر گرفته شده است در کارخانه 40 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد و در بازار نیز یک میلیون و 600 هزار تومان گران‌تر از قیمت كارخانه به فروش می‌رسد. اما فعالان بازار که تا همین هفته قبل از روند معاملات راضی بودند، این هفته از جریان معاملات رضایت چندانی ندارند. یک فعال بازار در همین رابطه به دنیای اقتصاد می‌گوید: روند معاملات در بازار نسبت به ماه‌های قبل بهتر است اما اصلا شبیه بازار شب عید سال‌های گذشته نیست. او در ادامه می‌گوید: بازار تا هفته قبل شاهد معاملات فراوانی بود اما به علت افزایش تقاضا، قیمت‌ها نیز افزایش پیدا کردند و همین موضوع نیز باعث شد تا برخی مشتری‌ها از خرید خودرو فاصله بگیرند. 

گفته‌های این فعال بازار در حالی است که طی هفته گذشته برخی کارشناسان به مشتریان بازار خودرو پیشنهاد کردند خرید خودروی مورد نظر خود را به سال آینده موکول کنند. این کارشناسان عقیده دارند از آنجا که قیمت‌های فعلی در بازار خودرو به‌دلیل افزایش تقاضا کاذب هستند، بهتر است افرادی که قصد خرید خودرو دارند این کار را در ماه‌های ابتدایی سال آینده که قیمت‌ها فروکش خواهند کرد انجام دهند.اما هرچند جریان معاملات در بازار خودرو در حال حاضر نسبت به هفته‌های قبل جریان آرام تری دارد و کارشناسان نیز توصیه می‌کنند مشتری‌ها خریدشان را به سال آینده موکول کنند، اما هنوز بازار از تکاپو نیفتاده است و معاملات کمابیش ادامه دارند. 

قیمت‌های صعودی، معاملات نزولی

بعد از خروج پژو از ایران، تولید برخی محصولات خانواده 206 در خطوط تولید ایران خودرو قطع شد اما این شرکت خودروساز در نهایت موفق به ادامه تولید دو محصول از این خانواده شد. پژو 206 تیپ 5 هاچ بک و تیپ V8 صندوقدار خودروهایی هستند که تولید آنها بعد از مدتی وقفه در خطوط تولید آغاز شد. به این ترتیب به گفته فعالان بازار محصولاتی مانند پژو 206 تیپ 2، V9 و V20 خودروهایی هستند که نمونه‌های صفر آنها در بازار تقریبا وجود ندارد. 

اما 206 تیپ 5 خودرویی است که در حال حاضر در بازار قیمتی برابر با 37 میلیون و 600 هزار تومان دارد که از رشد 600 هزار تومانی این خودرو حکایت دارد. خودروی دیگری که در حال حاضر تولید آن در خطوط تولید جریان دارد 206 تیپ V8 است که به گفته فعالان بازار نمی‌توان آن را با قیمتی پایین‌تر از 37.5 میلیون تومان در بازار معامله کرد. 

تندر ایران خودرو و پارس خودرو نیز در مدل E2 در بازار به ترتیب قیمت‌هایی برابر با 37.5 و 38 میلیون تومان دارند. پژو 405 بنزینی اما 28 میلیون و 400 هزار تومان قیمت دارد، درحالی‌که مدل دوگانه سوز آن 30 میلیون و 700 هزار تومان معامله می‌شود. پارس سال هم خودرویی است که در مدل یورو4 قیمتی برابر با 35 میلیون و 300 هزار تومان دارد و در مدل یورو2 خود نیز 34 میلیون و 200 هزار تومان ارزش دارد.

اختلاف قیمت خودروهای یورو2 و یورو4 در حالی است که طبق قول و قرار خودروسازان و سازمان حفاظت محیط زیست، از خرداد سال آینده تمام محصولات خودروسازان با استاندارد آلایندگی یورو4 به تولید خواهد رسید. اما پارس دوگانه سوز هم مدل دیگری از این محصول است که به گفته فعالان بازار بسیار کمیاب است و به همین دلیل قیمت آن افزایش داشته و در هفته گذشته به 38 میلیون تومان رسیده است. ال.ایکس، یکی از نمونه‌های خانواده سمند نیز در مدل تک ایربگ 27 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد و در مدل دو ایربگ نیز 28 میلیون و 600 هزار تومان قیمت دارد. 

رانا هم که دومین محصول ملی ایران خودرو است و این روزها با پلاک 93 تولید و عرضه می‌شود، در کارخانه قیمتی برابر با 30 میلیون و 700 هزار تومان دارد درحالی‌که در بازار با قیمت 32.6 میلیون تومان معامله می‌شود. 

سری هم به خانواده پراید بزنیم تا از قیمت‌های این خانواده نیز باخبر شویم. آنطور که فعالان بازار می‌گویند پراید نیز خیز ملایمی برای افزایش قیمت برداشته است. مدل 111 این خانواده مانند هفته گذشته 19 میلیون و 600 هزار تومان است. اما مدل‌های 131 و 132 هرکدام با 200 هزار تومان افزایش قیمت، به ترتیب به 18.8 میلیون تومان و 19 میلیون و 400 هزار تومان رسیده‌اند. تیبا اما رکورد افزایش قیمت را در میان محصولات سایپا شکسته است و با رشدی 500 هزار تومانی با قیمت 23 میلیون و 100 هزار تومان معامله می‌شود. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها