کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بحران اوکراین، نگرانی تازه خودروسازان


کد خبر : ۳۸۳۰پنجشنبه، ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۴:۱۶۲۵۴۶ بازدید

خودروسازان اروپایی و آمریکایی در حالی در نمایشگاه سالانه خودرو در شهر ژنو گردهم آمده‌اند که به شدت نگران بحران سیاسی بین اوکراین و روسیه و همچنین روند کند فروش در کشورهای اروپای شرقی هستند .

اقتصاد بین الملل : خودروسازان اروپایی و آمریکایی در حالی در نمایشگاه سالانه خودرو در شهر ژنو گردهم آمده‌اند که به شدت نگران بحران سیاسی بین اوکراین و روسیه و همچنین روند کند فروش در کشورهای اروپای شرقی هستند. این بدان معنی است که احتمالا این خودروسازان سرمایه‌های بیشتری را روانه بازارهای پررونق‌تری چون چین و آمریکای شمالی خواهند کرد. 

خودروسازان بزرگ دنیا میلیون‌ها یورو و دلار را صرف ساخت کارخانه‌های تازه و استخدام هزاران نیروی کار در این منطقه کرده‌اند و حالا می‌گویند ادامه این سرمایه‌گذاری‌های منوط به بازگشت آرامش و ثبات به این کشورها است. کارل-توماس نیومان، مدیر فعالیت‌های اروپایی جنرال موتورز معتقد است ثبات لازمه رشد است، چرا که مصرف‌کنندگان باید از آینده خود مطمئن باشند. او می‌گوید به همین دلیل صنعت خودرو مشتاق است تا شرایط به سرعت به حال عادی بازگردد.

درگیری‌ها در اوکراین تاثیر مستقیمی بر فعالیت‌های خودروسازان خارجی دارد و در صورت اعمال تحریم‌هایی از سوی آمریکا و متحدانش علیه روسیه دامنه این تاثیرات گسترده‌تر هم خواهد شد. بازار خودرو روسیه، پیش از افت در سال گذشته میلادی، یکی از پررونق‌ترین‌ها بود و انتظار می‌رفت به‌زودی جای آلمان را به عنوان بزرگترین بازار اروپا بگیرد. فروش خودرو در این کشور پس از 3 سال متوالی رشد با میانگین 27 درصد در سال 2013 حدود 5/5 درصد کاهش یافت و حتی پیش از شروع درگیری‌ها پیش‌بینی می‌شد فروش در سال 2014 باز هم کاهش یابد. در نتیجه همین اوضاع نابسامان بازار بود که AvtoVAZ، بزرگ‌ترین خودروساز روسیه در ژانویه گذشته اعلام کرد 11 درصد از نیروی کارش را کاهش خواهد داد.  حتی با وجود این افت، سال گذشته 2 میلیون و 870 هزار دستگاه خودرو در این کشور به فروش رفته است. مقایسه این تعداد با فروش 2 میلیون و 950 هزار خودرو در آلمان یا 2 میلیون و 260 هزار خودرو در بریتانیا اهمیت روسیه را برای خودروسازان خارجی به وضوح معلوم می‌سازد. 

خودروسازان خارجی، در برخی موارد با شراکت طرف‌های روسی، در مجموع 32 کارخانه مونتاژ و تولید خودرو و قطعات یدکی در این کشور احداث کرده‌اند و به گزارش اتحادیه خودروسازان اروپا امروز روسیه پس از آلمان و فرانسه بیشترین تعداد کارخانه‌های مرتبط با تولید خودرو را در خود جای داده است. پس از آنکه دولت روسیه در سال 2011 اعلام کرد برای خودروسازان خارجی فعال در این کشور تخفیف‌های مالیاتی قائل می‌شود، سرمایه‌گذاری در این کشور به سرعت رشد کرد. بر مبنای این قانون تازه خودروسازانی که سالانه 300 هزار دستگاه خودرو در روسیه تولید کنند، قطعات مورد نیاز را می‌توانند بدون تعرفه یا با تعرفه بسیار پایین به این کشور وارد کنند. جنرال موتورز خودروساز دیگری است که تصمیم دارد ظرفیت تولید خود را به 350 هزار دستگاه در سال برساند. فورد هم که در حال حاضر در کارخانه‌اش در لنینگراد دو خودروی کوچک فوکوس و سواری متوسط موندئو (Mondeo) را تولید می‌کند سرگرم بررسی گسترش همکاری‌ها با طرف روسی OAO Sollers است تا بتواند تولید دو خودرو شاسی‌بلند EcoSport و Edge را هم در این کشور آغاز کند. استفن اودل، مدیر فورد در اروپا روز سه‌شنبه در حاشیه نمایشگاه خودرو ژنو به خبرنگاران گفت: «اوضاع چند روز اخیر بسیار آشفته بوده و ما به دقت همه‌چیز را زیر نظر داریم. با این حال در کوتاه‌مدت تصمیمی نخواهیم گرفت، چرا که برای نتیجه‌گیری هنوز زود است.»

رنو به همراه شریک ژاپنی‌اش، نیسان، قصد دارند امسال سهم خود از AvtoVAZ را به 5/74 درصد برسانند. طی سال 2013 فروش رنو در روسیه 11 درصد رشد داشت و شهروندان روسیه 210 هزار و 88 دستگاه از محصولات خودروساز فرانسوی را خریدند. رنو در حال حاضر سهمی 5 تا 6 درصدی از بازار اوکراین را هم در اختیار دارد. ژروم اِستول، از مدیران ارشد رنو روز سه‌شنبه با اشاره به سقوط کم‌سابقه ارزش روبل، واحد پول روسیه گفت: «ما منافع اقتصادی و مالی بسیاری در روسیه داریم. میزان تولید ما در این کشور بسیار بالا است و 80 تا 85 درصد خودروهای فروش‌رفته در این کشور همان‌جا تولید می‌شوند. بنابراین ما نگران کاهش ارزش روبل نیستیم. مساله اصلی سرانجام درگیری‌های سیاسی است.» و دیتر زچه مدیر دایملر هم می‌گوید نگران شرایطی است که هر دقیقه تغییر می‌کند. 

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در آمریکا روز دوشنبه مداخله نظامی کشورش را در منطقه کریمه مشروع و آن را پاسخی به درخواست همسایه‌ای خواند که رئیس جمهورش به عقیده او به روشی نامشروع از قدرت برکنار شده است. محکوم کردن این حرکت نظامی از سوی آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان وضعیت را بیش از پیش پیچیده و کار را در ادامه برای خودروسازانی دشوار می‌کند که در جست‌وجوی دسترسی بیشتر به بازاری با 140 میلیون مصرف‌کننده فعال هستند، به‌خصوص خودروسازان اروپایی که برای بازگشت به روزهای خوب پیش از سال 2009، سخت به رشد فروش در آن امید بسته‌اند. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها