کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کارشناسان بازار خودرو نظر دادند


کد خبر : ۳۷۵۸دوشنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۶:۵۱۵۰۷۰ بازدید

نظرسنجی 7 نفر از فعالان بازار خودرو در خصوص پیش بینی قیمت خودرو انجام شده است که 4 نفر افزایش قیمت خودرو در سال 93 را پیش بینی می کنند.
کارشناسان بازار خودرو نظر دادندکارشناسان بازار خودرو نظر دادند

اواخر هر سال مسوولان و فعالان اقتصادی اقدام به چانه زنی در مورد بهای اجناس، کالاها و دستمزدها می کنند. تا همراه با سال جدید تناسبی منطقی بین درآمدها و هزینه ها ایجاد شود. بازار خودرو نیز یکی از کالاهایی است که چانه زنی ها در خصوص قیمت آن در سال آینده به اوج خود رسیده است. هر چند از حدود 1 ماه پیش ساز افزایش قیمت خودروهای داخلی کوک شده است در مقابل برخی از کارشناسان بر این باورند که بازار خودرو در سال 93 روند ثبات و حتی کاهش  قیمت را دنبال خواهد کرد. با این حال، روند تعیین قیمت خودرو در سال 93 ادامه دارد و مسئولان هنوز نتوانسته اند برای تعیین قیمت خودرو به توافق برسند.

 بر همین اساس نظرسنجی 7 نفر از فعالان بازار خودرو در خصوص پیش بینی قیمت خودرو انجام شده است که 4 نفر افزایش قیمت خودرو در سال 93 را پیش بینی می کنند. به باور آنها عدم حمایت مالی دولت و افزایش هزینه های تولید منجر به افزایش قیمت ها می شود. 2 کارشناس دیگر معتقدند که بازار خودرو قادر به افزایش قیمت نیست چرا که با ورود خودروهای خارجی با تعرفه پایین، تقاضا برای تولیدات داخلی کاهش می یابد و بازار خودرو با کاهش متقاضی مواجه می شود که بدنبال آن  روند ثبات قیمت ها تداوم خواهد یافت. 1 نفر دیگر کاهش قیمت خودرو در سال آینده را پیش بینی می کند.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت بر این باور است که مردم خواستار کاهش قیمت خودروها در سال آینده هستند و شورای رقابت از آن استقبال می کند چرا که افزایش قیمت خودرو ها بدلیل کاهش تیراژ تولید افزایش یافته است که طبق گزارش ایسنا تولید انواع خودرو در بهمن ماه امسال با افت هشت درصدی از 85 هزار و 940 دستگاه در بهمن ماه 91 به 79 هزار و 37 دستگاه کاهش یافته است. که به اعتقاد شیوا این موانع را نیز با افزایش تولید می توان حل کرد.

احمد نعمت بخش رءیس انجمن خودروسازان اعتقاد دارد قیمت خودرو در سال 93 باید متناسب با وضعیت اقتصادی ایران باشد. یعنی سال آینده در صورت افزایش قیمت مواد اولیه صنعت خودرو مانند فولاد و پتروشیمی راهی به جز افزایش قیمت نیست.یکی از صاحبان بنگاه معاملاتی خودروهای داخلی نیز بر روند صعودی قیمت ها تاکید می کند. سال آینده بازار خودرو با رشد حداقل 20 درصدی مواجه خواهد شد. وی می گوید: تجربه به ما آموخته اگر قیمت کالایی افزایش یابد دیگر پایین نخواهد آمد مگر اینکه کاهش آن، هدف نهایی و مطلوب تعیین کنندگان نرخ کالا بوده است. 

حال با اظهارات متفاوت مسئولان، تعیین قیمت خودرو در سال 93 در شرایطی بسر می برد که مسئولان تولیدات داخلی از ضررهای آن در سال 91 و 92 سخن می گویند. نعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان از زیان 450 میلیارد تومانی ایران خودرو در 6 ماهه نخست سال 92 خبر داده است این در حالیست که داوود میرخانی رشتی مدیرعامل سابق ایران خودرو و مشاور انجمن خودروسازان از ضرر 5000 هزار میلیاردی می گوید. دلایل این ضرر را مجموع عواملی از قبیل اجرایی شدن طرح هدفمندی یارانه ها و افزایش حدودا سه برابری قیمت مواد اولیه ای چون  آهن، مس، فولاد ، آلومینیوم، مواد پتروشیمی ، لاستیک و ... و همچنین افزایش سه برابری قیمت ارز برشمرد.

این در حالیست که رئیس  شورای رقابت بر کنترل نرخ خودروها تاکید می کند و زیان انباشته خودروسازان  را ناشی از سرمایه گذاری شرکت های خودروسازی در بازارهای مختلف بیان کرد. در حال حاضر، تعیین ضوابط و دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو هنوز در کارگروه شورای رقابت در حال بررسی است و به‌نظر می‌رسد که این دستورالعمل در سال آینده نهایی و ابلاغ شود.
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها