کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

سیاست جدید برای قیمت گذاری خودرو

کدخبر:۳۷۴۲یکشنبه، ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۳:۰۴۵۲۵۸ بازدید

در روزهایی که بازار خودرو ایران رکودی توام با گرانی را تجربه می‌کند، گویا شورای رقابت چندان عجله‌ای برای بستن پرونده «قیمت‌گذاری خودرو» ندارد .

دنیای اقتصاد : این شورا در دولت قبل پر و بال گرفت و «قیمت‌گذاری خودرو» به یکی از وظایف اصلی آن تبدیل شد، اما چارچوب آن در دولت جدید نیز حفظ شد و تعیین قیمت خودروهای داخلی همچنان بر عهده آن قرارگرفت. در دوره ریاست جمشید پژویان، شورا فرمولی را برای قیمت‌گذاری خودرو تعیین کرد، اما حالا رضا شیوا رئیس جدید شورا از لزوم بازنگری در این فرمول می‌گوید.

وی در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» تاکید می‌کند که «فرمول قیمت‌گذاری خودرو» در فرصتی کوتاه و شرایطی اضطراری تهیه شده و از همین‌رو بنا است با کمک استادان دانشگاه و فعالان صنعت خودرو، مورد بازنگری قرارگرفته و کار علمی روی آن انجام شود. به گفته شیوا، شورا در فرمول جدید، بر اساس استاندارد هزینه‌ای که در خودروسازی دنیا به کار گرفته می‌شود، پیش خواهد رفت. وی همچنین تاکید می‌کند که به دلیل نبود رقابت، قیمت خودرو فعلا آزاد نخواهد شد. گفته‌های شیوا در شرایطی است که برخی کارشناسان معتقدند به دلیل ناهمگونی فضای کسب‌و‌کار در خودروسازی ایران و جهان، دستورالعمل‌های خارجی برای قیمت‌گذاری خودروهای ایرانی نمي‌تواند جوابگو باشد.

نام شورای رقابت تا پیش از افزایش ناگهانی قیمت خودرو و به دنبال آن مصاحبه تلویزیونی معروف محمود احمدی‌نژاد، کمتر شنیده می‌شد حال آنکه بعد از ورود این شورا به بحث قیمت‌گذاری خودرو در دولت دهم، نه تنها شورای مذکور در میان مردم مطرح شد؛ بلکه انتظارات فراوانی هم از آن به وجود آمد. به این ترتیب هرچند وظیفه اصلی این شورا ایجاد رقابت در صنایع و بازارهای انحصاری است، اما مردم از شورای رقابت انتظار معجزه‌ای به نام کاهش چشمگیر قیمت خودرو داشتند که البته هرگز رخ نداد. «دنیای‌اقتصاد» با رضا شیوا رئیس جدید این شورا به گفت‌و‌گو نشسته است: 

اخیرا خودروسازان از افزایش قطعی قیمت خودرو در سال آینده می‌گویند، آیا در رابطه با این موضوع توافقی میان خودروسازان و شورای رقابت ایجاد شده است ؟ 
این را باید از خودروسازان پرسید که بر چه اساسی از افزایش قیمت در سال آینده می‌گویند، زیرا همان‌طور که می‌دانید قیمت محصولات خودروسازان بر اساس فرمول تعیین قیمت که اوایل امسال توسط شورا نهایی شد تعیین می‌شود؛ بنابراین مطمئنا تا زمانی که شورای رقابت اجازه افزایش قیمت ندهد، هیچ‌کس نمی‌تواند قیمتی را بالا ببرد. 

در رابطه با بحث قیمت‌گذاری ظاهرا شورا در حال تعیین یک دستورالعمل جدید است، دلیل بررسی دوباره برای یک دستورالعمل جدید چیست؟ 
هرچند قرار بود در سال‌های بعد نیز از فرمول فعلی برای قیمت‌گذاری خودرو استفاده شود، اما از آنجا که این فرمول در زمان کوتاهی نهایی شده بود نیاز به بازنگری در آن به شدت احساس می‌شد. بر همین اساس چند هفته پیش بود که به دستور شورای رقابت، مرکز ملی رقابت که در واقع بازوی کارشناسی و اجرایی شورا است شروع به بازنگری و بررسی مجدد این فرمول کرد. 

در کنار بررسی مجدد فرمول، شورا برای تعرفه واردات خودرو نیز طرح‌هایی دارد. در رابطه با طرح جدید شورا و ضرورت آن توضیح می‌دهید؟ 

پیشنهاد ما به دولت این است که تعرفه واردات خودروهای زیر 2500 سی‌سی را کاهش دهد تا واردات آنها آسان‌تر انجام شود. از طرفی خودروهای داخلی نیز به‌دلیل عدم تنوع در بازار بدون رقیب هستند؛ بنابراین خودروهای وارداتی مذکور می‌توانند به نوعی ایجاد رقابت کنند. چنین رقابتی قطعا هم به نفع تولیدکنندگان است و هم به نفع مصرف کنندگان، تمام تاکید ما در شورا این است که یک فضای رقابتی برای صنعت خودرو ایجاد کنیم؛ زیرا تنها در چنین فضایی است که کیفیت، بهره‌وری، فناوری و نوآوری ایجاد می‌شود. 
فکر می‌کنید چنین اتفاقی در صنعت خودرو رخ بدهد؟ منظورم ایجاد فضایی رقابتی است. 
البته ایجاد رقابت در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست، ما برای ایجاد چنین فضایی به سرمایه‌گذارانی نیاز داریم که بیایند با خودروسازان ادغام شوند و تکنولوژی‌های جدید برای تولید محصولات خودروسازان بیاورند. در حال حاضر هم با توجه به رفع تدریجی تحریم‌ها و صحبت‌هایی که از ورود شرکای خارجی به میان می‌آید، بسیار امیدواریم که این اتفاق رخ بدهد. از طرفی انحصار در صنعت خودرو از نوع انحصار غیرطبیعی است که به راحتی می‌توان با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی یا ورود بخش خصوصی داخلی به آن پایان داد. 

با توجه به اینکه از نظر شما بازار خودرو بازاری انحصاری است، آیا آزادسازی قیمت در چنین بازاری امکان دارد؟ 
باید بگویم صنعت خودرو کاملا انحصاری است و آزادسازی قیمت زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که در یک بنگاه تولیدی رقابت وجود داشته باشد. ما الان در صنعت خودرو رقابتی نمی‌بینیم که بخواهیم قیمت‌گذاری را به آنها واگذار کنیم. در واقع زمانی می‌توانیم بگوییم در یک بازار رقابت وجود دارد که مشتری در آن بازار حرف اول و آخر را بزند، اما آیا در بازار خودرو کشور ما، مصرف‌کننده می‌تواند حرفش را بزند؟ در واقع این مشخصه بازار انحصاری است که تولیدکننده حرف اول و آخر را می‌زند نه مصرف‌کننده. 

با این تفاسیر بحث آزادسازی قیمت خودرو منتفی است؟ 
بله، بحث آزادسازی قیمت خودرو به احتمال خیلی زیاد منتفی است، زیرا اگر این اتفاق بیفتد خودروسازان قطعا قیمت را بالا می‌برند مانند اتفاقی که اواخر سال گذشته رخ داد. اصلا شورای رقابت برای همین وارد ماجرا شد که اجازه ندهد قیمت‌ها به دلخواه خودروسازان تعیین شود. 
اما خودروسازان می‌گویند در صورت آزادسازی، لزوما قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کنند و حتی ممکن است برای حفط بازار و مشتری برخی محصولات با کاهش قیمت نیز همراه شوند. 
ببینید آنها بازار رقابتی ندارند که بخواهند بگویند لزوما قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کند، در حالت طبیعی تمایل تولیدکننده این است که قیمت محصولش را در بالاترین سطح تعیین کند، خصوصا در کشوری که تعرفه واردات در آن بالا است. به همین دلیل لازم است بر هزینه‌های تولید کنندگانی مانند خودروسازان کنترل و نظارت دقیق وجود داشته باشد؛ یعنی ما باید قانع شویم که تمام هزینه‌های تولید بجا بوده است. زمانی که در بنگاهی انحصار وجود دارد تمام تشکیلات آن بنگاه باید زیر ذره بین باشد؛ زیرا در غیر این صورت مشخص نیست چه اتفاقاتی رخ بدهد، از طرفی اینکه اینها می‌گویند برای حفظ بازار شاید قیمت برخی محصولات را کاهش دهیم، مگر مشتری چاره‌ای دارد جز اینکه به آنها مراجعه کند؟ در حال حاضر تقاضا برای خودرو در کشور ما بالاست، بسیاری از مردم علاقه‌مند هستند خودرویی داشته باشند پس خودروسازان لازم نیست کاری برای جذب بازار انجام دهند از طرفی خودروهای وارداتی تنها نیاز بخش کوچکی از بازار را تامین می‌کنند. من به هیچ وجه این صحبت آنها را که قیمت‌ها لزوما افزایش پیدا نمی‌کنند و حتی ممکن است کاهش هم پیدا بکند را قبول ندارم. 

در بخشی از صحبت‌هایتان به نظارت بر هزینه‌های خودروسازان اشاره کردید؛ با توجه به اینکه دلیل خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها، افزایش هزینه‌های تولید است، فکر می‌کنید نظارت بر هزینه‌های خودروسازان در کاهش قیمت محصولات آنها اثرگذار باشد؟ 
ببینید در حال حاضر ما در فرمول جدید، بر اساس استاندارد هزینه‌ای که در دنیا برای تولید خودرو وجود دارد پیش می‌رویم. به صورت کلی قیمت‌گذاری بر اساس هزینه تولید روش پسندیده‌ای نیست؛ زیرا ممکن است در این میان هزینه‌های تولید بسیار نامعقولی وجود داشته باشد که در صورت سرشکن شدن برای تعیین قیمت نهایی، بار آنها بر دوش مصرف‌کننده بیفتد. به همین دلیل ما بر اساس استاندارد هزینه‌های نیروی انسانی، مواد اولیه و ... در دنیا برای تولید خودرو، هزینه‌های خودروسازان را محاسبه می‌کنیم. ممکن است بسیاری از هزینه‌هایی را که در صنعت خودرو اتفاق می‌افتد ما قبول نداشته باشیم اما هزینه‌های استاندارد را قبول می‌کنیم، زیرا به هر حال ما نمی‌خواهیم صنعت و تولید داخلی را نابود کنیم. از آنجایی که بازارهای انحصاری در تمام دنیا مفاسدی را به همراه دارد چنین نظارتی بر هزینه‌ها ضروری است. 

با توجه به وظایف شورای رقابت، چرا این شورا طی سال‌های گذشته نتوانسته است اختصاصا آن‌طور که باید رقابت را در صنعت خودرو ایجاد کند؟ آیا شورا در حال حاضر برنامه‌ای برای ایجاد رقابت در صنعت خودرو دارد؟ 
این اختیاری را که از آن صحبت می‌کنید اصل 44 قانون اساسی به شورای رقابت داده است، حالا اینکه چرا شورای رقابت آن طور که باید فعالیت نداشته و به نظر نیامده بحث دیگری است، اما به هر حال انحصارزدایی یکی از وظایفی است که قانون‌گذار بر عهده ما گذاشته است که برای انجام تمام و کمال آن ما به طیفی از فعالیت‌ها و البته زمان نیازمندیم. 

آیا پیشنهاد شما برای کاهش تعرفه واردات، اقدامی در جهت ایجاد رقابت در صنعت خودرو بوده است؟ 
تنها با کاهش تعرفه نمی‌توان موفق به ایجاد رقابت در بازاری انحصاری مانند خودرو شد؛ بلکه کاهش تعرفه می‌تواند به‌عنوان بخشی از کار منجر به کاهش انحصار شود، بخش‌هایی مانند ورود سرمایه‌گذاران به صنعت خودرو، تنوع محصولات و ... نیز باید وجود داشته باشند تا به سمت رقابتی شدن حرکت کنیم. برای مثال اگر بیاییم فقط تعرفه را کاهش دهیم، خودروهای زیادی وارد کشور می‌شوند که در این صورت مطمئنا اشتغال در صنعت خودرو با چالش مواجه می‌شود، اما از آنجایی که ما نمی‌خواهیم چنین اتفاقی رخ دهد و نگران نیروی کار در صنعت خودرو هستیم پیشنهاد داده‌ایم تعرفه بر اساس حجم موتور تعیین شود و از طرفی به صورت پلکانی پایین برود. فکر می‌کنید با کاهش پلکانی تعرفه‌ها، خودروسازان بتوانند تا چند سال آینده که تعرفه به صفر نزدیک می‌شود

از نظر تکنولوژیکی با خودروهای وارداتی رقابت کنند؟ 
البته پیشنهاد شورای رقابت برای تعرفه واردات خودرو هنوز در هیات دولت پذيرفته نشده است، اما به این نکته هم باید توجه داشت که حتی با وجود کاهش تعرفه‌ها، قیمت خودروهای وارداتی همچنان نسبت به خودروهای داخلی بالاتر خواهد بود؛ بنابراین به‌دلیل وجود این مزیت بخش زیادی از مشتریان همچنان به تولیدات داخلی تکیه خواهند کرد پس خودروسازان داخلی زمان کافی دارند تا بتوانند خودشان را برای رقابت آماده کنند. 

پس اصلا چرا چنین طرحی مطرح و پیشنهاد شد؟ 
ما این طرح را پیشنهاد دادیم تا زنگ خطری باشد برای خودروسازها، در واقع ما می‌خواستیم به آنها بگوییم مردم خودرویی می‌خواهند که با کیفیت باشد و امنیت داشته باشد. بعد از 40 سال خودروسازی اینها کمترین انتظاراتی هستند که مشتری‌ها می‌توانند داشته باشند و در واقع انتظارات اولیه‌ای هستند که خودروسازان باید به آنها پاسخ دهند. 

شما به‌عنوان یک اقتصاددان به صورت کلی با قیمت‌گذاری یک کالا توسط دولت موافق هستید؟ 
به هیچ وجه با قیمت‌گذاری توسط دولت موافق نیستم، به همین دلیل باید تا جایی که ممکن است، تلاش کنیم تا رقابت در صنعت خودرو ایجاد شود و دولت نیز از بحث قیمت‌گذاری خارج شود، اما به هر حال زمانی که در بنگاهی رقابت وجود ندارد دولت نیز نباید اختیاری مانند قیمت‌گذاری را به آن بنگاه که انحصاری است بسپارد، زیرا چنین بنگاهی صلاحیت تعیین قیمت ندارد. در واقع قیمت‌گذاری زمانی می‌تواند آزاد شود که در بازار رقابت وجود داشته باشد. البته به نظر من حتی زمانی که رقابت هم وجود دارد و بنگاه‌ها خودشان مسوول تعیین قیمت هستند، نظارت دولت بر قیمت‌ها باید ادامه داشته باشد؛ زیرا ممکن است تولیدکنندگان با تبانی؛ بازار را به انحصار خود در بیاورند. پس در نهایت قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت حتی با وجود سیاست‌هایی مانند کاهش تعرفه‌ها ادامه خواهد داشت. البته باید بگویم که ما در شورای رقابت وظیفه قیمت‌گذاری را بر عهده نداریم، بلکه وظیفه اصلی ما تنظیم دستورالعمل قیمت‌گذاری و سیاست‌گذاری است و نباید وارد ریز قیمت‌گذاری شویم. در واقع کاری که ما الان در حال انجام آن هستیم همین است، ما در حال انجام کار علمی روی دستورالعمل قیمت‌گذاری هستیم. 

 به عقیده شما دستورالعمل قبلی غیرعلمی بوده است؟ 
نه من هرگز نمی‌گویم دستورالعمل قبلی غیرعلمی بوده، اما از آنجا که آن دستورالعمل در فرصتی کوتاه و در شرایط اضطراری و با دستور دولت تنظیم شده بود، وارد جزئیات قیمت‌گذاری شده بود که از وظیفه شورا به دور است؛ درحالی‌که شورا نباید وارد بحث قیمت‌گذاری شود و خود را درگیر آن کند. 

دستورالعملی که شما در حال کار روي آن هستید چه زمانی نهایی می‌شود و اثر آن بر قیمت خودرو صعودی است یا نزولی؟ 
دستورالعمل فعلی با همفکری برخی استادان دانشگاه و فعالان صنعت خودرو در حال شکل‌گیری است و چون یک کار علمی و زمان بر است نه می‌توانم بگویم چه زمانی به اتمام می‌رسد و نه می‌توانم بگویم چه تاثیری بر قیمت خودرو خواهد گذاشت، به هر حال وقتی آن را ارائه دادیم تغییرات نیز مشخص خواهند شد. 

یعنی قرار نیست تکلیف قیمت خودرو به این زودی‌ها مشخص شود؟ 
حالا بازار خورو برای مدتی بخوابد اشکالی ندارد، خیلی هم نباید اصرار داشته باشیم که مردم خودرو بخرند. به نظر می‌رسد خودرو به اندازه کافی در دست مردم وجود دارد اگر چند وقتی خودرو جدید وارد خیابان‌ها نشود هم خیابان‌ها خلوت‌تر می‌شوند و هم آلودگی هوا کمتر می‌شود. 

همراه مکانیک



دیدگاه ها

شاهین tehran: 1392/12/1100:29:54،
122
14
شورای رقابت اگه واقعا نقش داشت که نمیذاشت قیمت بره بالا. پراید 8 تومنی بشه 18 تومن. شورای رقابتم دستش با خودروسازا توی یه سفره است.
هوشیار: 1392/12/1109:43:14،
47
12
نقش داره که 8 تومن شده 18 تومن البته نه به نفع مردم! شیوا جون شش ماه می خوای یه فرمولو بازنگری کنی!میخوای موشک بفرستی فضا؟تکلیفتو مشخص کن اینوری هستی یا اونوری؟
فرغون سوار: 1392/12/1100:31:22،
61
12
اگر فکر مکنید مردم ...اند خودتونید بابا این نمایشو جمع کنید شورای رقابت، خیلی خندیدیم، همه میدونن قضییه چیه خودتونو اذیت نکنین
شاهین tehran: 1392/12/1100:37:24،
31
34
توی حسابداری صنعتی یه بحثی هست به نام تعیین بهای تمام شده محصول: که میشه هزینه مواد مستقیم به اضافه هزینه دستمزد و هزینه سربار. خب این سه تا رو جمع کنید. میشه بهای تمام شده محصول. با این روش میشه بهای تمام شده کالای آماده به فروش رو حساب کرد. کاری نداره که. اینقدر دو دو تا چهارتا نداره که. من بلدم انجام بدم.
دكتر: 1392/12/1108:11:56،
36
12
به خداااااا....
يه جوري ميگن "فرمول قيمت گذاري خودرو" كه انگار ميخان شاخ غولو بشكنن
دانشجو: 1392/12/1109:07:11،
33
11
نه آقا! فقط همین هاکه نیست حق فلان ارگان! که سر هر ماشین ایشون بالای 3تومن میخواد! باید صحبت کرد ببینیم میشه راضیشون کرد کمتر بگیرن؟! این همه سال کافی نبود؟!!!
رضا: 1392/12/1100:37:42،
33
13
چرا جیب اینا پر نمیشه تا مردم یه نفسی بکشن.
شما ایران جیب بگو.
سراب: 1392/12/1100:46:19،
27
41
اون همه حرف زدي كه آخرش بكي بازار خودرو بخابه هم مشكلي نيس، خيابون خلوت ميشه.... واقعا دروود بر شما و امثال شما!!!
سعيد: 1392/12/1100:58:17،
23
12
قيمت ماشين باز ميره بالا
يك حرف حساب بدون جواب: 1392/12/1101:18:22،
51
53
يه ماشين مثل l90 اگه مستقيم وارد بشه با دلار ازاد ميشه ٢٤ ميليون، پس چرا وقتي تو ايران مونتاژ ميشه(به هدف ارزانتر تمام شدن) بايد بشه ٤٠ ميليون بازم ضرر ميده خوب اگه وارد بشه از لحاظ كيفيت مواد و مونتاژ و هزينه و... بهتره كه.!! كي قبول داره؟
بهرام: 1392/12/1108:46:58،
22
22
ال نود هم شد ماشین؟ غول بی خاصیت آهنی
206: 1392/12/1109:30:41،
26
13
شرط ميبندم بهرام 206 داره يا داشته...
...: 1392/12/1101:22:45،
31
32
شوما تعرفه واردات رو كم كنيد يا صفر كنيد، بعد بزاريد اين فرغون سازها قيمت ها رو 10برابر كنن، اونوقت ببينم كي به كيه.
بماند كه همه سازمانها و شركتها به يه جاي دولت وصلن و تنها مردم هستن كه تنها و مظلوم و يتيم موندن!
پرشیا: 1392/12/1101:48:03،
24
10
منظور از هزینه های غیر عادی همون بخور بخور هاست.
666: 1392/12/1102:38:35،
23
35
سال جديد قيمت تمام مواد خوراكى و كشاورزى افزايش بيشتر داره جونكه قيمت مواد خام خوراكى به دليل افزايش جمعيت جهان و كمى كشاورزى رو به افزايش و ايران هم وارد كننده تمام مواد خوراكى هست و از طرفى هم كشاورزى هم نداريم بس با اين حساب مردم اكه خيلى زرنك باشن تمام درامد خودشونو صرف سير كردن شكمشون بايد بكنن و بولى بابت هزينه اضافى مثل خودرو باقى نميمونه حالا شما قيمتها رو بالا بايين كنيد فكر نميكنم فرقى داشته باشه
vahidan: 1392/12/1102:44:21،
26
14
دیگه حالمون بهم خورد از این همه شل کن سفت کن.ولمون کنید نخواستیم
666: 1392/12/1102:49:13،
21
14
كسى كه با اين قيمت جند ميليونى به يه فرغون بول ميده يا بايد خيلى بولدار باشه كه بول براش مهم نباشه يا اينكه خيلى احمق باشه كه بجاى سرمايه كذارى يه هم جين بولى رو كه خيلى سخت بدست مياد بده فرغون بخره تازه هزينه خرابى اين فرغون و بنزين به كنار .هر جقدر از اين فرغون ها تو خيابان باشه هم براى محيط زيست بهتره و هوا تميزتره و هم اينكه كمتر تو جادها ادم ميمره.بس براى بقاي نسلمون بهتر كه فرغون نخريم و از اتوبوس و مترو استفاده كنيم
امیدوار: 1392/12/1103:16:42،
27
17
کی به خواسته مردم اهمیت میده مردم حق نظر دادن
ندارن که،خودروسازان باید تعین تکلیف کنن
خیلی ساده میگه خوب نخرن چی میشه!!
ما هم نمیخریم تا ببینید چی میشه.
ایرانی با عشق: 1392/12/1103:31:26،
22
10
خودرو از همین الان هم داره نمور نمور گرون میشه و شورای رقابت حریف خودروسازان دولتی ما نمیشه و نخواهد شد!
کامبیز: 1392/12/1106:30:15،
18
17
صحبتهایش کاملا منطقی وبرپایه علم استواراست.متشکریم
سوگول: 1392/12/1107:37:40،
20
14
آقای کامبیز شما هم ذی نفعی؟؟؟
سعید: 1392/12/1107:07:41،
19
9
اعضای قبیله سرخ پوست از رییس جدید می پرسن: «آیا زمستان سختی در پیش است؟»
رییس جوان قبیله که هیچ تجربه ای در این زمینه نداشت، جواب میده «برای احتیاط برید هیزم تهیه کنید» بعد میره به سازمان هواشناسی کشور زنگ میزنه: «آقا امسال زمستون سردی در پیشه؟»
ادامه سطر بعدی
سعید: 1392/12/1107:08:25،
20
39
پاسخ: «اینطور به نظر میاد»، پس رییس به مردان قبیله دستور میده که بیشتر هیزم جمع کنند و برای اینکه مطمئن بشه یه بار دیگه به سازمان هواشناسی زنگ میزنه: «شما نظر قبلی تون رو تایید می کنید؟»
پاسخ: «صد در صد»، رییس به همه افراد قبیله دستور میده که تمام توانشون رو برای جمع آوری هیزم بیشتر صرف کنند. بعد دوباره به سازمان هواشناسی زنگ میزنه: «آقا شما مطمئنید که امسال زمستان سردی در پیشه؟»
ادامه سطر بعدی...
سعید: 1392/12/1107:08:32،
56
14
پاسخ: بگذار اینطوری بگم؛ سردترین زمستان در تاریخ معاصر!
رییس: «از کجا می دونید؟»
پاسخ: «چون سرخ پوست ها دیوانه وار دارن هیزم جمع می کنن!
----------------
از ماست که بر ماست، تو گرونی خودرو صفر نخرید، خانه و ملک نخرید، لوازم صوتی و تصویری نخرید، میدونم حرفم منطقی نیست ولی تاثیر داره بخدا!
خودم: 1392/12/1107:33:44،
19
11
توی قیمت خودرو فقط و فقط مهم نیست حق مشتری است وگرنه بقیه آیتم ها مورد نظر قرار می گیره . آخه خودشون امسال تعیین کردن حقوق کارگر ( تامین اجتماعی) 480 هزار تومان است آخه با این حقوق یه کارگر باید چند سال کار بکنه که یک ماشین بخره و البته نصف مردم ایران از تامین اجتماعی حقوق میگیرن!
reza a: 1392/12/1108:02:19،
34
11
قبل انقلاب کادیلاکی که تو هیچ کشوری غیر آمریکا تولید نمیشد تو ایران تولید میشد . حالا بعد 35 سال خودروسازی هنوز پراید فیس لیفت میفروشیم و بالاترین کیفیت خودرومون رو ال 90 فرانسوی داره که اونم شده ال 90 چینی . که تو اروپا ارزون ترین خودروه .این نتیجه 35 سال حمایته خودروسازا هست . اگه اونقدر که به صنعت هسته ای بها میدیم به خودروسازی اهمیت میدادیم الان کمتر کره نبودیم
محمد: 1392/12/1108:32:40،
25
13
خداوكيلي بهترين كار اينه كه خريد نكنيم سزاي گران فروش نخريدنه
على: 1392/12/1109:45:33،
18
8
سالهاست اسم مونتاژبي كيفيتترين محصولات از دورخارج شده را صنعت خودروسازى گذاشته اندو هيچ اهميتى به نياز و درخواست بحق و مشروع ٩٩ درصد مردم ايران براى استفاده از خودرويي ايمن كه ارزش وجه پرداختي مردم راداشته باشدنمى دهند،اميدوارم امسال شاهد رويكردى متفاوت و شجاعانه در برابر سالها زياده خواهى و انحصار در اين عرصه باشيم
ایرانی: 1392/12/1110:43:08،
31
13
یه مشت اشغال بدون کیفیت که این همه دردسر نداره برای قیمت گذاری به یه افغانی هم بگی میگه پراید 3 میلیون بیشتر هزینه نمیبره برای ساختش این همه تشریفات که بعد از عید بشه 23 میلیون .... آقای شیوا شما که تویوتا سوارید دم از کم کردن قیمت پراید و ... نزنید به فکر جیب خودتون و ساخت و سازتون باشید
سينا: 1392/12/1110:49:01،
17
10
بنزين و گرون كنيد اما خودرو رو ارزان
تا: 1392/12/1111:42:36،
49
36
مردم از دست بازی های ساختگی شما خسته شده اند
قیمت را ببرید بالا تا جیب های شما پر شود
منصف: 1392/12/1111:42:57،
10
14
من قبلا هم هشدار داده بودم که برید ماشین بخرید.شما خودتونو تحریم کردین نه خودروسازهارو.بازم نخرید و نتیجشو ببینید.همینایی که میگید فرغون میسازن دارن به کلی خوانوار ایرانی مستقیم یا غیر مستقیم نون میرسونن.عادلانه قضاوت کنید.حمایت کنید.اگه پول ندارید مشکل دولته و خودتون و ربطی به خودروسازی نداره
يك حرف حساب بدون جواب: 1392/12/1112:24:49،
16
16
يه ماشين مثل l90 اگه مستقيم وارد بشه با دلار ازاد ميشه ٢٤ ميليون، پس چرا وقتي تو ايران مونتاژ ميشه(به هدف ارزانتر تمام شدن) بايد بشه ٤٠ ميليون بازم ضرر ميده خوب اگه وارد بشه از لحاظ كيفيت مواد و مونتاژ و هزينه و... بهتره كه.!! كي قبول داره
مهدی: 1392/12/1116:55:30،
12
11
جیب قطعه ساز +جیب خودروساز +جیب شورای رقابت+جیب دولت =قیمت خودرو .....اینم از فرمول قیمت گذاری...اگر هریک از اینها کوتاه بیان میشه امید وار بود . که محاله محاله محاله
ﻣﺤﺴﻦ: 1392/12/1119:34:14،
17
14
ﺧﺪاﻳﻴﺶ اﻭﻥ ﭘﺎﺭاﮔﺮاﻑ ﺁﺧﺮ ﺧﻴﻠﻲ ﺟﺎﻟﺒﻪ ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﻭﻗﺘﻲ ﺁﺩﻡ ﺑﺪﻭﻧﻪ اﻳﻦ ﺣﺮﻑ اﺯ ﺩﻫﻦ ﻳﻪ ﻣﺴﻮﻭﻝ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﻧﻪ ﻳﻪ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪ ﺑﻲ ﺳﻮاﺩ!ﭼﻂﻮﺭﻩ ﻛﻼ ﺩﺭ ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﻭاﺭﺩاﺕ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺭا ﺗﺨﺘﻪ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺧﻴﺎﺑﻮﻧﺎ ﺣﺴﺎﺑﻲ ﺧﻠﻮﺕ ﺑﺸﻪ

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
شرايط پيش‌فروش محصولات پارس‌خودرو به مناسبت آزادسازی خرمشهر
کرمان‌موتور، 5 خودروی هیوندای مدل 2017 را بزودی عرضه خواهد کرد + جزئیات
لیست قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو در خردادماه 96
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
فروش نقد و اقساطی خودروهای پژو پارس و پژو 207 بمناسبت آزادسازی خرمشهر - خرداد 96
قرارداد پژو و شایعه‌ای که تالار شیشه‌ای را لرزاند
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
قیمت مدل‌های صفر پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل + جدول
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما