کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

دلیل واردات از سوی خودروسازان داخلی

کدخبر:۳۷۱۸شنبه، ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰:۰۳۳۵۶۳ بازدید

کاهش تنوع و افت تولید طی حدودا دو سال گذشته، خودروسازان داخلی را مجبور کرده برای پرکردن این خلأ به سراغ واردات خودرو رفته و از این راه هم درآمد کسب کنند و هم مشتریان‌شان را راضی نگه دارند.
دلیل واردات از سوی خودروسازان داخلی

هر چند «جاده مخصوصی‌ها» پیش‌تر نیز واردات انجام داده بودند، اما آن زمان هدف اصلی‌شان درآمدزایی بیشتر و سهم داشتن در بازار وارداتی‌ها بود و حالا می‌خواهند از این راه، تا حدودی اموراتشان را بگذرانند و به نوعی تا پشت سرگذاشتن مشکلات، خلأ تولید را جبران کنند .

به هر حال این روزها اوضاع مالی صنعت خودرو نامساعد است و دولت هم قصد ندارد فعلا کمکی به این صنعت بکند و از همین رو، خودروسازان به سراغ واردات رفته‌اند تا هم تنوعی به محصولات خود بدهند و هم از این ناحیه، بخشی از نیاز مالی‌شان را برطرف کنند. بر این اساس گفته می‌شود که ابتدا بحث واردات مطرح است؛ اما در مرحله بعدی مونتاژ خودروهای وارد شده در دستور کار قرار خواهد گرفت. با این شرایط هر چند خودروهای وارداتی همچون ویتارا و زانتیا نیز در ابتدا وارد و بعد به خط تولید رسیدند؛ اما به اعتقاد برخی از دست‌اندرکاران بعید به نظر می‌رسد خودروهای وارداتی جدید به‌دلیل وضعیت مالی خودروسازان جایی در خطوط تولید کشور داشته باشند. 

تجربه ناکام واردات

اما نگاهی بیندازیم به تجربه‌های قبلی خودروسازان کشور در واردات خودرو که پارس خودرویی‌ها با واردات مورانو، چراغ اول را در آن روشن کردند.این شاسی‌بلند ژاپنی گرفتار ماجرایی شد که شاید نتوان پارس خودرویی‌ها را چندان در آن مقصر دانست. اوایل سال 87 بود که پارس‌خودرویی‌ها به واسطه رابطه نسبتا خوب‌شان با نیسان ژاپن، به سراغ واردات یکی از محصولات این شرکت رفتند و مورانو را انتخاب کردند.

از آنجاکه در آن زمان بخت شاسی‌بلندها باز شده بود، مورانو می‌توانست گزینه خوبی برای واردات باشد و اتفاقا پارس خودرو درست به هدف زده بود، اما در ادامه حواشی ایجاد شده اجازه نداد مورانوهای پارس خودرو در بازار ایران عاقبت به خیر شوند. اصلی‌ترین دلیل ناکامی پارس خودرو در پروژه واردات مورانو، «قیمت» این محصول بود؛ مورانو را علاوه‌بر پارس خودرو، اشخاص حقیقی نیز به روش شناسنامه‌ای وارد می‌کردند و با قیمتی بسیار پایین‌تر به فروش می‌رساندند و این موضوع سبب شد مشتریان از پارس خودرویی‌ها روبگردانند و به سراغ دیگر واردکنندگان مورانو بروند. مورانوهای پارس خودرو قیمتی حدود 75 میلیون تومان داشتند و این در حالی بود که دیگر واردکننده‌ها آن را 11 میلیون تومان ارزان‌تر می‌فروختند و طبعا مشتریان نیز مورانوی 64 میلیونی را به مورانوی 75 میلیونی ترجیح می‌دادند. وقتی از پارس‌خودرویی‌ها در مورد این اختلاف قیمت حدودا 11میلیون تومانی سوال می‌شد، تنها به این نکته اکتفا می‌کردند که مورانوهای آنها دارای گارانتی بوده و جای پلاکشان با مورانوهای وارداتی بخش‌ خصوصی تفاوت دارد؛ اما این «پاسخ» برای مشتریان 11 میلیون تومان نمی‌ارزید. در نهایت نیز بخشی از مشتریان مورانو از خرید این خودرو منصرف و پارس خودرو مجبور به لغو پروژه واردات این شاسی‌بلند ژاپنی شد.پس از پارس خودرو، این بار اما نوبت به ایران خودرویی‌ها رسید تا بخت خود را در واردات بیازمایند. پژو 407 خودرویی بود که آبی‌های جاده مخصوص به سراغ آن رفتند و اتفاق تبلیغات زیادی نیز برایش انجام دادند تا بتوانند بخشی از بازار وارداتی‌ها را به نام خود کنند.این خودرو که در سال 87 وارد ایران شد، یکی از محصولات معروف پژو به شمار می‌رفت و ایران خودرو حساب ویژه‌ای روی فروش آن باز کرده بود. پژو 407 ابتدا در نمایشگاه بین‌المللی خودرو مشهد رونمایی شد و ایرانی‌ها که تا آن زمان چشم‌شان بیشتر به مدل‌های قدیمی پژو (مانند 405 و پارس) عادت کرده بود، حالا می‌توانستند یکی از خودروهای معروف و نسبتا به روز پژو را از نزدیک ببینند و نشستن پشت فرمانش را تجربه کنند.

هرچند گمان می‌رفت پژو 407 با اقبال عمومی در بازار ایران مواجه شود؛ اما این اتفاق رخ نداد. نيمه دوم سال 1387 بود که اولين محموله وارداتي پژو 407 از سوي سيتکو (شرکت تجارت بين‌الملل سمند) به عنوان نماينده واردکننده از سوي ايران خودرو، به کشور وارد شد. ایران خودرویی‌ها که از پیش‌فروش اولیه 407 به وجد آمده بودند، سفارش خرید 1000 دستگاه از این خودرو را به پژو دادند، اما در ادامه سرنوشت دیگری برای 407 رقم خورد و بزرگ‌ترین خودروساز ایران نتوانست در فروش محصول وارداتی خود موفقيت چنداني کسب کند. از جمله عواملی که اجازه نداد پزو 407 خاطره‌ای خوش برای ایران خودرو بسازد، می‌توان به تاخیر در واردات و همچنین قیمت نسبتا بالای آن در مقایسه با رقبایش اشاره کرد. یکی از بدشانسی‌های 407 نیز این بود که همزمان با ورودش به ایران، خودروهای کره‌ای مانند سوناتا و آزرا نیز وارد بازار شدند و گوی سبقت را از این فرانسوی ربودند. خودروهای کره‌ای در مقایسه با پژو 407، نه تنها زیباتر و ایمن‌تر به نظر می‌رسیدند، بلکه قیمت پایین‌تری نیز داشتند و همین شد که پژو 407 نتوانست روزهای خوبی را در ایران تجربه کند و حتی به تدریج برخی از مشتریانی که این خودرو را پیش خرید کرده بودند، انصراف دادند. در نهایت نیز واردات پژو 407 در سال 88 متوقف و ایران خودرو حتي نتوانست نصف 407‌های وارداتی خود را به فروش برساند. البته بعدها ایران خودرو خود به‌طور مستقیم وارد ماجرای فروش پژو 407 شد و توانست با ارائه روش‌هاي فروش اعتباري و همچنین کاهش قيمت، بازار جديدي را براي اين خودرو ايجاد کرد و بخش عمده‌اي از 407‌های وارداتی را بفروشد. پژو 407 در آن زمان قیمتی حدود 50 میلیون داشت و بعدها برای اینکه روی دست ایران خودرویی‌ها نماند، به 47 میلیون و 500 هزار تومان نزول کرد.

حالا اما نوبت به سایپا و دوباره ایران خودرو رسیده تا اولی بخت خود را در واردات بیازماید و دومی، دوباره شانس خود را امتحان کند. آن طور که خبر می‌رسد، سایپایی‌ها به سراغ محصولی چینی به نام اس 300 رفته‌اند. این خودرو تاکنون در دو مرحله پیش‌فروش شده و گفته می‌شود قیمت نهایی آن نزدیک به 70 میلیون تومان است. واردات این خودرو چینی در شرایطی است که سایپا پیش‌تر قرار بود نیوسراتوی کیاموتورز را در ایران به تولید برساند. شانسی که سایپایی‌ها آورده‌اند این است که در حال حاضر بازار خودروهای زیر 100 میلیون تومان کشور تنوع محدودی دارد و بعید به نظر می‌رسد بلایی که سر مورانو و 407 آمد، سر اس 300 بیاید.از آن سو اما ایران خودرویی‌ها هم برای آنکه از قافله واردات جا نمانند، به سراغ یک شرکت چینی دیگر رفته و می‌خواهند یکی از محصولات شاسی‌بلند آن را به‌نام «هایما» وارد بازار کشور کنند. ظاهرا هدف ایران خودرویی‌ها از واردات این محصول، گرفتن بخشی از سهم بازار شاسی‌بلندهای زیر 100 میلیون تومان و کسب درآمد برای گذران امورش است. گفته می‌شود ایران خودرو قیمتی حداقل 65 میلیون تومان را برای‌هایما در نظر گرفته و این خودرو باید با لیفان و ام وی ام رقابت کند.  

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

بی‏ ‏نام: 1392/12/1008:25:10،
92
16
اسم‏ ‏این‏ ‏صنعت‏ ‏و‏ ‏تولیده‏ ‏یا‏ ‏دلالی‏ ‏
فقط‏ ‏چند‏ ‏تا‏ ‏لگن‏ ‏مونتاژ‏ ‏میکنن‏ ‏تا‏ ‏در‏ ‏پوشش‏ ‏اون‏ ‏دلالی‏ ‏خودرو‏ ‏کنن
حمید: 1392/12/1009:42:27،
29
16
همیشه سود دلالی زیاد تر از تولیده ، خودرو سازای داخلی هم مگخ دیونن برن پرایدو پژو تولید کنند که هم شورای رفاقت مجلس ، مردم خلاصه همه بهشون گیر بدن ، میرن با خیال راحت خودرو وارد میکنن با دلار 2500 و با بهترین قیمت هم میفروشن ، مزیت خودرو های وارداتیشونم اینه که حداقل یه کم از پراید خوشگلترند ، ا
رضا: 1392/12/1009:50:02،
34
11
اون دو نفری که روی ماشینو باز میکنن چقدر جذابند !!!!!!!!!!!!
به خاطر تبلیغ اونا میخوام یکی از این مورانو هارو بخرم ماهی 200 هزار تومن میتونم پاش بدم .
نوید: 1392/12/1009:51:41،
27
11
یعنی دولت کمک مالی نمی کند اما مجوز می دهد که تولید کننده به دلالی روی بیاورد آنهم انحصاری...
پس اینهمه که به طبل اشتغال زایی و عدم وابستگی می زنند برای چیست؟
البته ببخشید که یادمان رفته است چینی ها خودی هستند.
مجتبی: 1392/12/1010:13:22،
24
14
نه عزیزم!این نه صنعته ، نه دلالی! به این میگن سیاست، اونهم از نوع اقتصاد و به روش مقاومتی!
سیاست اقتصاد مقاومتی!
کارمند: 1392/12/1016:34:21،
16
8
از اونور تعرفه واردات را کم نمیکنند که از تولیدکنندگان داخلی (مثلا تولید کننده) حمایت کنن از اونور تولیدکننده ها رفتن تو کار واردات... ببندین در این خراب شده ها رو بابا... ما این تولید کننده های داخلی رو نمیخوایم...
علی: 1392/12/1008:25:35،
50
11
ایران خودررو و سایپا و تمامی شرکت های وابسته به انها خائن هستند و به خاطر این قیمت های گزاف و خودرو های بی کیفیت که جان و مال مردم ایران را به خطر می اندازد محاکمه شوند.
میدواری: 1392/12/1008:26:58،
55
15
مبارک باشد.داریم پیشرفت می کنیم.تولید کار برای برادران چینی از طرف خودرو سازهای دولتی با پول ملت ایران.با خواندن این مطلب یاد حرفهای نمایندگان خودروسازها تو مناظره تلویزیونی افتادم.
عليرضا: 1392/12/1008:52:45،
36
14
تحويل هم ميدن!
بعد شش ماه نگن منظورمون از اس 300 گوشي موبايل بوده
فاضل: 1392/12/1014:31:15،
14
19
یکی از مدیراش داره خواب میبینه این ماشینو بنده خدا!الان این عکس در واقع تو رویاهاشه!!!!!!!

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

قیمت جدید محصولات سایپا اعلام شد / مهر 96 + جدول
شرایط پیش فروش خودروی پژو 207 اتوماتیک ویژه مهر 96 با ظرفیت محدود
بخشنامه جدید پیش فروش خودروی رنو ساندرو استپ وی منتشر شد - آبان 96
شرایط فروش فوری محصولات ایران خودرو منتشر شد/ آبان 96
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - آبان 96
آغاز دور جدید پیش فروش رنو ساندرو استپ وی با ظرفیت محدود - آبان 96
معرفی جایگزین احتمالی پژو 405 در ایران
معرفی پرفروش‌ترین نوشابه‌های انرژی‌زا در جهان
آغاز دور جدید پیش فروش خودروی دنا پلاس از سوی ایران خودرو - مهر 96
ورود نسل جدید خودروهای ماهیندرا به ایران + حدود قیمت
شرایط جدید فروش نقد و اقساط محصولات شاسی‌بلند شرکت ایران خودرو - آبان 96
حواشی عجیب باز هم در ثبت‌نام ساندرو استپ‌وی امروز دوشنبه
آغاز دور جدید فروش محصولات شرکت پارس خودرو - آبان 96
کدام خودروها در بازار بیشترین اختلاف قیمت را با نمایندگی دارند؟
خودروی جدید بسترن B30 به مشتریان تحویل داده شد + قیمت بازار
آسایشگاه خیریه
پانی پی
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار