کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

قیمت واقعی سوخت را به‌تدریج از مردم بگیرید

کدخبر:۳۶۲۸دوشنبه، ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۱:۰۰۲۸۱۴ بازدید

این دومین‌بار در هفت‌روز گذشته است که سه اقتصاددان در مجلس به دولت پیشنهاد می‌دهند قیمت سوخت را به صورت دفعی افزایش داده ولی به صورت تدریجی به مصرف‌کنندگان انتقال دهد.

پیشنهاد 3 اقتصاددان مجلس به دولت:

هرچند در دومین خبر منتشرشده از سوی احمد توکلی و غلامرضا مصباحی‌مقدم، نمایندگان تهران و محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی، نماینده مشهد سعی شده توضیحات بیشتری در این خصوص ارایه شود اما کماکان نحوه انتقال تدریجی که این نمایندگان از آن صحبت می‌کنند مشخص نیست.

تحلیلگران اقتصادی نیز تنها بر اساس کلیاتی که عنوان شده معتقدند این طرح عملا همان چیزی است که در حال حاضر وجود دارد. اینکه قیمت‌ها به‌صورت تدریجی افزایش یابد اتفاقی است که در گذشته هم می‌افتاد. به گفته کارشناسان چه فرقی می‌کند به‌طور دفعی قیمت را افزایش دهند وقتی نمی‌خواهند این مبلغ را از خریدار اخذ کنند. اینکه مردم فقط بدانند قیمت تمام‌شده سوخت چقدر است ولی آن را پرداخت نکنند چه اثری در اقتصاد خواهد داشت.  از سوی دیگر کارشناسان معتقدند راهبرد این سه نماینده مجلس فقط به بخش نخست هدفمندی یعنی چگونگی افزایش قیمت حامل‌ها و کسب درآمد از این محل معطوف شده و به بخش دوم و مهم‌تر یعنی نحوه بازتوزیع این منابع توجهی نشده است. در فاز نخست نیز به اعتقاد تحلیلگران بیشترین ضربه از محل بخش دوم یعنی نحوه بازتوزیع به اقتصاد وارد شد. 

در اصل طرح نمایندگان پیرو جلسه‌ای که هیات دولت درخصوص بررسی فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها برگزار کرده و طرح پرسش از سوی رییس‌جمهور ارایه شد. سوال رییس‌جمهور از نمایندگان این بود که اصلاح قیمت حامل‌های انرژی دفعی باشد بهتر است یا تدریجی؟  که این سه نماینده طی نامه‌ای اظهار کردند: هیچ‌کدام از دو گزینه‌ای که در سوال مطرح شده به صورت بسیط و خام، «گزینه ارجح» نیست و دولت و مجلس باید پاسخ مناسب این سوال را طراحی و «مهندسی» کنند. تصور عمومی سیاستگذاران این است که تنها دو راهبرد برای تحقق اهداف «هدفمندسازی» وجود دارد:

۱- افزایش تدریجی قیمت حامل‌ها و انتقال تدریجی قیمت‌های جدید به خریداران.
۲- افزایش دفعی قیمت حامل‌ها و انتقال دفعی آن به خریداران.
راهبردی که اکنون بر هدفمندسازی حاکم است، راهبرد نخست است. علت انتخاب این راهبرد، نگرانی عمومی از افزایش دفعی قیمت‌هاست. در مذاکرات رسمی و غیررسمی هم که این روزها در جریان است می‌توان همچنان غلبه این راهبرد را بر ذهن تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران مشاهده کرد.

علت غلبه این نگاه بر ذهن مسوولان این است که تنها راهبرد جایگزین را راهبرد دوم (افزایش دفعی قیمت حامل‌ها و انتقال دفعی آن به خریداران) می‌دانند و در انتخاب بین این راهبرد و راهبرد اول، چاره‌ای جز برگزیدن راهبرد اول نمی‌بینند. امتیاز راهبرد اول (افزایش تدریجی قیمت حامل‌ها و انتقال تدریجی قیمت‌های جدید به خریداران)، جلوگیری از ورود شوک سنگین به اقتصاد و دادن فرصت به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای تعدیل مصرف انرژی است و عیب آن- به‌خصوص اگر تعداد و عمق مراحل از قبل نامعلوم بوده و به صلاحدید دولت واگذار شده باشد – بلاتکلیف‌نگه‌داشتن اهالی کسب‌وکار و تحمیل انتظارات تورمی مکرر به جامعه است.  متقابلا، امتیاز راهبرد دوم، تعیین‌تکلیف یکباره قیمت حامل‌ها و حرکت سریع در جهت کاهش شدت انرژی و عیب آن، تحمیل شوک سنگین به خانوارها و بنگاه‌های اقتصادی است. طبیعی است که در انتخاب بین این دو راهبرد، ملاحظات سیاسی، اجتماعی و حتی امنیتی، انتخاب راهبرد اول را ضروری می‌کند. دقیقا به همین دلیل، تصمیم‌گیران در مرحله اول هدفمندسازی این راهبرد را انتخاب کردند و اینک، در آستانه انتخاب مسیر برای ادامه هدفمندسازی، مجددا شاهد غلبه همین نگاه بر اذهان هستیم.  واقعیت این است که راهبرد سومی وجود دارد که با وجود برخورداری از مزایای دو راهبرد پیش‌گفته و نداشتن معایب آنها، مغفول مانده است و در این مقطع که در جستجوی راهبرد مناسب برای ادامه هدفمندسازی هستیم، توجه به آن از ضرورت مضاعفی برخوردار است.

این راهبرد عبارت است از: «اصلاح دفعی قیمت حامل‌ها و انتقال تدریجی آن به خریداران.»  در همین حال، «راهبرد سوم» متشکل از سه جزء یا سه گام است: بخش راهبرد اول؛ اصلاح تدریجی قیمت حامل‌ها و انتقال تدریجی قیمت‌ها به خریداران و دوم اصلاح دفعی قیمت حامل‌ها و انتقال دفعی قیمت‌ها به خریداران و در نهایت، گام سوم، تزریق تدریجی قیمت‌های جدید به اقتصاد.  اما هادی حق‌شناس، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: آنچه بیش از نحوه افزایش قیمت حامل‌ها اهمیت دارد چگونگی هزینه‌کرد این درآمدهاست و اینکه افزایش قیمت و نحوه مصرف این درآمد با سایر سیاست‌های پولی و مالی کشور سازگار و همسوست یا خیر؟ حق‌شناس تاکید می‌کند: ضروری‌تر از نحوه افزایش قیمت حامل‌ها، چگونگی توزیع درآمد حاصل از هدفمندی بین مردم و تولیدکننده است که در طرح نمایندگان به آن پرداخته نشده است. ضمن آنکه باید در نظر داشته باشیم که دولت وظیفه‌ای مهم‌تر از هدفمندی هم در سال آینده دارد و آن کنترل تورم و بازگرداندن رونق به اقتصاد کشور است. حسین راغفر دیگر تحلیلگر اقتصادی هم از ابهامات راهبرد نمایندگان سخن می‌گوید و می‌افزاید: اینکه قیمت حامل‌ها به صورت تدریجی یا دفعی افزایش یابد به‌هرحال تورم‌زا خواهد بود و نمی‌توان این تبعات را از اجرای هدفمندی پاک کرد. وی اظهار می‌کند: اما طرح عنوان‌شده نیز ابعاد مشخصی ندارد و معلوم نیست نظر نمایندگان بر چه اصلی استوار است و انتقال تدریجی چگونه قرار است اتفاق بیفتد.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

دادا: 1392/12/508:25:38،
59
11
فقط زورتون به مردم بیچاره میرسه وبس ندبیر وتفکر کجاست؟....
جواد: 1392/12/509:44:31،
25
80
شما کمتر ماشین بیرون بیار! کسی شما رو مجبور نکرده با وسیله شخصی برید بیرون! فکر نکنم اگه با اتوبوس و مترو بری سر کار چیزیت بشه! پس مردم چین چیکار میکنند؟! از دکتر تا رفتگر همه با دوچرخه میرن سرکار! ما ایرانی ها فقط بلدیم غر بزنیم !!!!!
دكتر: 1392/12/510:31:36،
58
14
جواد جون، شما با طرفداري از افزايش قيمت ميخايي فرهنگ استفاده از وسايل نقليه عمومي رو جا بندازي، يعني ملت ما فقط لنگ همين هستن؟؟؟؟

ما همه چيمون "عين" كشور چينه فقط همين يه قلمو كم داريم كه به گفته شما با افزايش قيمت سوخت درست ميشه،،
le: 1392/12/515:25:49،
22
11
اینها اگر تدبیر وتفکر داشتند که اوضاع مردم این ریختی نبود ،خودشون هم نمی دونن چیکار می کنن ،فعلا یه...زدند توش موندن.
رضا: 1392/12/508:43:21،
33
85
قیمت واقعی سوخت مثل تمام کشورهای دنیا لیتری 1 یورو هست. دلیلی نداره قیمت یک لیتر بنزین در ایران حتی از یک لیتر آب معدنی هم ارزانتر باشه!!! باید به شدت افزایش پیدا کنه تا دیگه کسی هوس مسافرت و گردش الکی به سرش نزنه و شاهد این همه ترافیک نباشیم. ان شا الله
هادی: 1392/12/509:25:30،
71
10
قیمت خودرو هم مثل تمام دنیا بشه همه مردم ایران راضی
50: 1392/12/509:42:39،
21
46
در پاسخ به هادی: شما هم اگه ناراضی هستی میتونی از کشور بری و حقوقت رو به یورو بگیری! خیلی خوب میشه! نه ؟!
هادی: 1392/12/509:51:28،
41
11
گفتم قیمت خودرو نه حقوق اقای 50
جهان: 1392/12/510:17:38،
34
14
مثل اینکه وضعتون خیلی خوبه در جایی که قیمت 1لیتر بنزین 1 یوروست سطح درامد افراد 10برابر ایران است به جای ایراد گیری به مسافرتهای مردم که بسیار لازم و ضروری در زندگی ماشینی امروزی میباشد بهتر است قبل از نگارش کمی تفکر و تعقل کرد.
دكتر: 1392/12/510:37:09،
31
10
يعني من تو كفتم رضا خان وقتي داري با كشورهاي دنيا مقايسه ميكني، باقي چيزا رو مقايسه نميكني، نه داداش؟؟؟؟
ایران: 1392/12/510:55:19،
21
11
گرون شدن بنزین واسه یه عده از افراد که ماشینهای آنچنانی امثال بوگاتی 6 میلیاردی و چه میدونم فراری و پورشه n میلیاردی زیر پاشونه فشاری نمیارة که هیچ اگه لیتری صد هزارتومن هم بشه ککشون نمیگزه.فشار اقتصادی حاصل از افزایش بنزین به اون کارگر و کارمند بدبخت میاد که تو نون شبشون موندن.
شهروند: 1392/12/508:47:37،
36
41
خداییش قیمت بنزین در ایران مفته. من هم موافق افزایش قیمت هستم.اینجوری دیگه خودروهای تک سرنشین کمتری در خیابانها علاف می چرخند... میدونم این کامنت فقط منفی میگیره! چون حقیقت تلخه و فرهنگ ما ایرانی ها هیچ وقت درست نمیشه...
دوست: 1392/12/509:49:28،
37
10
مگه قیمت ماشینمون ,میزان سوخت ماشینامون ,کیفیت ماشیناممون مثل تمام دنیا هست که قیمت سوختمون مثل تمام دنیا گرون بشه .ماشینهای باکیفیت وکم مصرف خارجی رو با یک سوم قیمت بدن بعد قیمت بنزین رو2برابر قیمت اروپا بدن
م: 1392/12/510:20:35،
23
13
در پاسخ به دوست: بنزین در ایران کجا 2 برابر اروپاست؟ اونجا که لیتری 5000 تومانه! یک خورده مطالعه کنید بد نیستا !
more: 1392/12/509:04:43،
29
12
کسایی که پول دارن به حالشون فرقی نمی کنه آقارضا و شهروند عزیز .تو بگو بشه 10 هزار تومن اونا دارن و باز میان تو خیابون میچرخن ولی نه الاف بلکه کاراشون را انجام میدن .
امیر: 1392/12/509:12:34،
29
9
چرا فقط باید مردم قیمت واقعی چیزایی که شما دوست دارین رو بدن چرا نباید خودرو با قیمت واقعی بخریم هان زود تند سریع جواب بدین
بی نام: 1392/12/509:14:13،
28
12
معضل ترافیک و آلودگی هوا و... درست. آیا حقوقا رو هم به یورو میدن؟
sudi: 1392/12/509:39:32،
21
9
اره قیمت انرژی نصبت به جهان کمتر اما کسی تا حالا اومده بگه درامد ایرانی ها هم کمتره ؟ یه کارگر رستوران تو امریکا ساعتی 8.5 دلار دارمد داره و بنزین گالنی 3 دلار می زنه یه کارگر تو ایران با 8 ساعت کار حدودا ساعتی 3 هزار تومان که اگه بنزین بشه 1000 یه کالنش می شه 3 هزار به بالا .
sudi: 1392/12/509:39:45،
37
8
مورد دوم اینکه ما ایرانی ها ماشین های درجه 10 دنیا رو با قیمت بالاتری سوار می شیم یعنی حداقل گمرک 40 درصد .40 درصد یه ماشین 20 ملیونی حدودا 8 میلیون می شه که سود بانکش نه بازاریش !!! می شه 133000 هزار تومان ماهیانه این سوبسیتی که مردم به دولت می دن کجا می ره ؟
هادی: 1392/12/510:07:46،
23
14
قیمتهای جهانی خودرو مگه چنده اقای 50
علیداد: 1392/12/510:31:09،
24
11
راست گفته، آروم فشار بدن کمتر درد داره.
Z: 1392/12/514:51:28،
21
8
آره حسن جون
لطفا كليد يواش يواش توي فقل بچرخون
نكنه يك دفعه اي كليد توي قفل بشكنه ديگه نشه درش آورد
آره بابا جون يواش يواش
يادت نره ها
صابر: 1392/12/607:53:12،
15
10
به نظر من زیر ساخت های کشور خیلی خراب تر از این مسایل کوچک که داریم در موردش بحث می کنیم ما تو کشوری زندگی می کنیم که یه اقتصاد آزاد رقابتی نداره که شرکت های بزرگ بیان توش سرملیه گذاری کنن رقابت اقتصادی نداشته باشیم یعنی مرگ تدریجی اقتصاد تو 35 سال داریم تجربه می کنیم

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل