کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

رویکرد بازار وارداتی‌ها به کاهش تعرفه

کدخبر:۳۶۰۴یکشنبه، ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲:۵۲۳۹۵۸ بازدید

پیشنهاد کاهش 10 تا 15 درصدی تعرفه واردات خودرو از سوی شورای رقابت، هفته گذشته به هیات دولت رفت تا در کنار سناریوهای دیگر برای تعیین چگونگی تعرفه واردات خودرو در سال آینده بررسی شود.
رویکرد بازار وارداتی‌ها به کاهش تعرفه

ارائه مدلی برای تعیین تعرفه واردات خودرو از سوی شورای رقابت هرچند با انتقادات فراوانی روبه‌رو شد، اما به هر حال بحث کاهش تعرفه واردات خودرو را در آستانه تعیین تعرفه بار دیگر مطرح کرد.

پیشنهاد کاهش تعرفه واردات خودرو، همیشه مخالفان و موافقان زیادی داشته است. به این ترتیب موافقان کاهش تعرفه واردات خودرو، عقیده دارند اگر تصمیم دولت بر کاهش تعرفه واردات خودرو در سال آینده باشد، می‌توان به شکسته شدن انحصار در بازار خودرو، ارتقاي کیفیت تولیدات داخلی و همچنین کاهش قیمت‌ها در بازار رقابتی امیدوار بود؛ اما به عقیده مخالفان کاهش تعرفه واردات خودرو تهدیدی برای تولید داخلی است، بر همین اساس برخی نمایندگان مجلس و همچنین خودروسازان و قطعه‌سازان به شدت با کاهش تعرفه مخالف و با ثبات تعرفه فعلی واردات در سال آینده موافق هستند. 

هرچند در کنار پیشنهاد کاهش تعرفه واردات خودرو در سال آینده، بحث ثابت ماندن تعرفه 40 درصدی نیز مطرح است؛ اما اگر تعرفه واردات خودرو در سال آینده کاهش پیدا کند، آيا شاهد فضایی رقابتی در خودروسازی کشورمان خواهیم بود؟ این سوال از آنجایی مطرح می‌شود که به گفته رئیس شورای رقابت، موضوع کاهش تعرفه واردات خودرو به‌منظور ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی مطرح شده است. به این ترتیب رضا شیوا امیدوار است با عملی شدن این پيشنهاد که در واقع مدلی پلکانی برای تعرفه واردات خودرو است، خودروهایی با حجم موتور پایین (خودروهای تا حجم موتور 1500 سی سی) که تعرفه‌ای 30 درصدی خواهند داشت، بیشتر و آسان‌تر وارد کشور شوند.

 شیوا از طرح چنین پیشنهادی دو هدف را دنبال می‌کند؛ ایجاد رقابت در تولید خودروهایی در این کلاس در کشور و همچنین کاهش مصرف سوخت به واسطه افزایش واردات خودروهای مذکور، اما واقعیت این است که مشتریان بازار خودروهای وارداتی طی یک دهه گذشته نشان دادند که به خودروهای لوکس و شاسی‌بلند بیشتر تمایل دارند. این تمایل در میان مشتریان وارداتی‌ها به قدری زیاد است که حتی در زمانی‌که نرخ ارز به شدت افزایش پیدا کرد و ممنوعیت‌هایی نیز برای واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی وضع شد، خودروهای لوکس همچنان سهم زیادی را در میان وارداتی‌ها داشتند و حتی تخلفاتی هم برای واردات این دست خودروها رخ داد.

بر همین اساس برخی کارشناسان عقیده دارند اگر تعرفه واردات خودرو از چیزی که حالا هست کمتر هم بشود، منجر به واردات خودروهای کم‌مصرف یا با حجم موتور پایین نمی‌شود. اما ریشه تمایل بازار به خودروهای وارداتی لوکس که عمدتا پرمصرف هم هستند در کجاست؟ چرا با وجود مشوق‌های وارداتی که برای خودروهای کمتر از شش لیتر در قانون وجود دارد، چنین خودروهایی سهم کمی از آمار واردات خودرو را به خود اختصاص می‌دهند؟

در این زمینه یک وارد‌کننده در رابطه با چرایی واردات اندک خودروهای کم‌مصرف حتی با وجود کاهش تعرفه به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: اصلا مهم نیست که تعرفه واردات خودرو چقدر باشد؛ زیرا دایره ارزش گذاری گمرک بعد از اینکه تعرفه واردات خودرو در سال 91 با کاهش ناگهانی همراه شد، ارزش خودروها را در گمرک افزایش داد، زیرا به هر حال بحث درآمد دولت مطرح بود. فربد زاوه در ادامه می‌گوید: به این ترتیب در ظاهر تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کرد، اما در عمل این کاهش تعرفه، در زمان ارزش گذاری بر خودرو توسط گمرک که افزایشی 25 درصدی پیدا کرد جبران شد، در کنار این موضوع افزایش نرخ ارز را هم در نظر بگیرید، تمام این اتفاقات باعث شد با وجود کاهش تعرفه در قیمت خودروهای وارداتی تغییری ایجاد نشود. 

زاوه با اشاره به موضوعاتی که ذکر شد و در پاسخ به مخالفت منتقدان کاهش تعرفه که در پی حمایت از تولیدات داخلی هستند می‌گوید: تعرفه واردات به صفر هم برسد، تاثیری بر تولیدات خودروسازان نخواهد گذاشت؛ زیرا به هر حال مصرف‌کننده طبقه متوسط جامعه نمی‌تواند حتی ارزان‌ترین برند کم‌مصرف خارجی را خریداری کند.

در حال حاضر قیمت کم‌حجم‌ترین و کوچک‌ترین وارداتی بازار، یعنی کیا پیکانتو چیزی حدود 60 میلیون تومان است.

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی نیز در این رابطه عقیده دارد: طی 8 سال گذشته تعرفه واردات خودرو با کاهش چشمگیری همراه بوده است، اما از تقاضای خودروهای داخلی کم نشده است؛ زیرا واردات خودرو بیشتر به خودروهایی اختصاص پیدا می‌کند که امکان تولید آنها در ایران نیست، مانند شاسی بلندها و دیگر خودروهای لوکس. لیلاز عقیده دارد خودروهایی هم که با تولیدات داخلی مشابهت‌هایی دارند یا حتی کم‌مصرف هستند، بعد از ورود به ایران بسیار گران‌قیمت تمام می‌شوند، این در شرایطی است که بسیاری از مشتریان بازار قدرت خرید پایینی دارند. 

زاوه نیز نظری مشابه لیلاز دارد و می‌گوید: خودروهای خارجی که هم سایز سمند یا پژو پارس یا کوچک‌تر از آنها هستند در برندهای غیر معتبر که اصولا چینی هستند چیزی حدود 14 هزار دلار قیمت دارند و در برندهای مطرح اروپایی نیز بیشتر از 20 هزار یورو هستند. با توجه به قیمت پایه‌ای که این خودروها دارند، زاوه عقیده دارد کاهش تعرفه واردات تنها منجر به واردات خودروهایی که از کیفیت لازم برخوردار نیستند، خواهد شد و بازار را به سمت خودروهایی سوق می‌دهد که از نظر تکنولوژیکی به مراتب از خودروهای داخلی نامناسب‌تر هستند. 


این همه دعوا برای 4 درصد از بازار

تعرفه واردات خودرو، خصوصا کاهش آن این روزها در حالی محل مناقشه بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس است که از نظر عده‌ای دیگر از کارشناسان، کاهش تعرفه واردات خودرو نه در ایجاد رقابت در صنعت خودرو تاثیرگذار است و نه تاثیری در کاهش مصرف سوخت خواهد داشت. از نظر این دسته از کارشناسان، برای مشتریان خودروهای وارداتی که فقط 4 درصد از بازار خودروی کشور را تشکیل می‌دهند، قیمت فعلی بنزین ظاهرا اهمیتی ندارد. 

زاوه عقیده دارد 10 درصد یا 20 درصد کاهش تعرفه نيز تاثیری در تمایل مشتری‌های فعلی بازار وارداتی‌ها برای خرید خودروهای کم‌مصرف ایجاد نمی‌کند و ازسوي دیگر مشتریان هم نمی‌توانند سراغ خرید وارداتی‌های کم‌مصرف بروند. او عقیده دارد بهتر است قیمت سوخت افزایش پیدا کند یا چیزی شبیه مالیات بر مصرف سوخت وجود داشته باشد، به این ترتیب تقاضا برای خرید خودروهای کم‌مصرف چه در میان مشتری‌های وارداتی‌ها و چه در میان داخلی‌ها افزایش پیدا می‌کند. زاوه در توضیح بیشتر می‌گوید: هیچ اشکالی ندارد که قشر ثروتمند هم تعرفه بالایی بپردازد و هم قیمت واقعی سوخت مصرفی‌اش را بدهد؛ زیرا اصولا از دست دادن چنین سوبسیدي (تعرفه واردات و سوخت ارزان) برای آنها اهمیتی ندارد. 

لیلاز نیز در این رابطه می‌گوید: خودرو کم‌مصرف با افزایش یا کاهش تعرفه وارد کشور نخواهد شد. او در ادامه می‌گوید: خودرو کم‌مصرف به شرطی وارد کشور می‌شود و توجه‌ها را از خودروهای داخلی یا وارداتی‌های پرمصرف به خود جلب می‌کند که قیمت سوخت افزایش پیدا کند، و گرنه انگیزه‌ای برای خرید این دست خودروها باقی نمی‌ماند. 

او با آوردن مثالی می‌گوید: یک خودرو داخلی ممکن است حدود 2/8 لیتر در هر صد کیلومتر سوخت مصرف کند در مقابل یک برند خارجی شاید در همین مسافت مصرفش زیر 7 لیتر باشد، این مابه التفاوت مصرف سوخت در شرایطی که قیمت سوخت پایین باشد انگیزه‌ای برای خرید خودرو کم‌مصرف‌تر ایجاد نمی‌کند؛ درحالی‌که اگر قیمت سوخت افزایش پیدا کند، حالت عکس ایجاد می‌شود.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

رضا: 1392/12/407:51:59،
156
29
باید تعرفه صفر بشه اجازه واردات داده بشه
حامد: 1392/12/408:02:55،
78
32
من موافق افزایش قیمت سوخت هستم. به شرطی که دولت تورم را کنترل کند. و به غیر از سوخت و خودرو هیچی گران نشود. بلکه رونق اقتصادی داشته باشیم و وفور نعمت باشد
بهراد: 1392/12/408:52:30،
72
22
باید تعرفه صفر شود و بعد اونهایی که توان رقابت ندارند خیلی محترمانه خودشون رو از صحنه کنار بکشند و بیش از این خون ملت را بابت خودروهای بی کیفیت توی شیشه نکنند.
بلا تکلیف: 1392/12/410:00:05،
30
41
به نظر من تعرفه باید20-درصد باشد
مسعود: 1392/12/410:19:08،
46
20
تعرفه رو که صفر نمیکنن اگه بخوان کاری کنن تعرفه ها رو میارن پایین چون پیشرفته ترین کشورها هم تعرفه برای واردات دارن... ما هم نباید از رو احساس حرفی بزنیم همه چیرو باید با منطق برد جلو...
علي: 1392/12/411:17:14،
27
28
ترفه صفر بشه دلار به نه هزار تومن ميرسه انقدر وارد ميشه
نوید: 1392/12/412:29:18،
45
24
اینکه قیمت بنزین باید افزایش و واقعی شود درست است بشرطی که قیمت خودرو هم کاهش و واقعی شود و کیفیت آنهم بروز باشد..
هادی: 1392/12/421:10:41،
33
16
من نمیدونم اون چند نفری که به صفر کردن تعرفه واردات رای منفی دادند چه موجوداتی هستند و چه افکاری دارند؟؟؟!!!
ممنون میشم اگه به من نوع تفکراتشون رو بگن!!!
محمد: 1392/12/407:52:21،
96
23
تعرفه صفر باید گردد
ايران: 1392/12/408:09:33،
64
24
اينها همه دروغ محض هست همون خوودريي كه الان تو ايران توليد ميشه مربوط ميشه به زمانى كه تازه تكنولوزى خودرو شروع به رشد كرده بود يعنى شايد 50 سال بيش .اين همه الودكى هوا و محيط زيست و مصرف بالاى بنزين و مرك و مير بخاطر بى كيفيت بودن خوردروهاى داخلى كه بيشتر شبيه ارابه مرك هست تا خودرو مسول همه اينها كيه؟
ايران: 1392/12/408:15:38،
42
23
صنعت خودرو سازى و مونتاز خودروهاى از رده خارج شده بعد از اين همه سالها جواب نميده .بهتر بجاى اينكه اين همه جيب أفراد خاص با خطر انداختن جان مردم و عقب نكه داشتن ايران از تكنولوزى دنيا و تمام خسارت ديكه بر بشه بايد ردها رو به روى خوردرهاى جديد باز كرد تا همين رقابت شايد بتونه باعث بيشرفت تكنولوزى بشه
جعفر: 1392/12/408:24:34،
49
17
تولیدات داخلی که به ریش مصرف کننده لحظه به لحظه میخندد بهتر است نابود شود
ايران: 1392/12/408:24:47،
38
23
خيلى از خودرهاى سالم با جديترين تكنولوزى و مصرف كم بنزين و كاملا economic با امنيت بالا هست كه قيمت ش با اين فرغون هاى توليد داخل برابر هست ولى متاسفانه أفراد خاصى هستن كه نميخوان سود بيلياردى توليد فرغون را از دست بدن . دولت بايد واردات خودرو رو با كنترل كاشناسانه ازاد كنه تا مردم بيشتر حق انتخاب داشته باشن
رضا: 1392/12/408:30:50،
31
15
تا وقتي همچين كساني در مملكت وجود دارند كه فقط دنبال رانت هاي خودشان هستند أوضاع همينه اقا جان براي چي مردم بايد اين أشغال هاي داخلي را سوار شوند حالا بگيريم هر غلطي كه گفتي درست امنيت و جان مردم چي ميشه فقط موضوع بنزين و پول دار ها هستند
امیر حسام: 1392/12/408:46:58،
45
18
عجب آدمای خجسته ای هستند اینا.. همش کاهش مصرف سوخت رو بهونه میکنن که بگن خودروهای وارداتی پر مصرفن....! اما نمیگن یه ماشین بالای 3000 سی سی اونا اندازه 1800 تولید داخل مصرف میکنه... حالا چطوری اسم اینارو میزارن پر مصرف نمیدونم!
شهریار: 1392/12/409:21:29،
31
21
وقتی بازار رقابتی باشه هرکس بر اساس معیار ها و شرایط مالی اقدام به خرید میکند. در ایران به علت انحصار شدید و احساسی بودن مردم ، همه یا به سمت خودروهای شاسی بلند میروند یا بطور کلی افه سوار شدن ماشین خارجی پیدا میکنند و در واقع هیچکس بر اساس نیازش ماشین نمیخرد ولی بطور کلی تعرفه باید صفر شود.
حامد: 1392/12/409:37:27،
24
17
من رو به عنوان کارشناس ببرید ! طرف می گه کیا پیکانتو 80 تومن !!!!!
عمووو تو باغ نیستیا !
تحویل 30 روزه 59 !
یک جهان سومی: 1392/12/412:36:00،
28
20
بعضی از مردم هم روی اون همه x یک x دیگه روی آینه آویزان میکنن ... خوب ملتی داریم ...
مهدییییییییییییییییییییییییییی: 1392/12/412:46:51،
32
15
آقایان چراملت را آزاد نمی گذارید که هر خودرویی را که دوست دارد بخردواگر صنعتی پس از این همه هزینه کردن (البته توسط مردم) هنوز در جا میزند وپس رفت دارد همان بهتر که نباشد.در کشوهای صاحب صنعت خودرو تعرفه گمرکی بسیار اندک است وتولیداتشان هم بالاودنیا را قبضه کرده اندو چرا به فکر صنایع دیگر نیستید وآنها راباواردات بی رویه نابود کردید.
حامد: 1392/12/413:17:31،
24
25
دوست عزیز من سخنتون رو اصلاح می کنم ! الان مبلغ دقیقی که برای فقط گمرک این خودرو اخذ میشه ! 13 میلیون تومان و مابقی هزینه ها شماره گذاری و ثبت سفارش و مجوز بازرگانی و حمل و .... هست .

که با کسر این مقدار قیمت 46 میلیون تومان خواهد شد که رقیب جدی برا خودروهای اتوماتیکی مانند 206 تیپ 6 و 207 خواهد شد.
حامد: 1392/12/413:25:18،
30
21
یک نکته که جا داره بگم و کم تر کسی به اون توجه داره هزینه شماره گذاری این خودرو هست که 14.5 میلیون تومان هست !
که در همین دولت تدبیر و امید این هزینه برای بسیاری از خودروها افزایش یافته و شامل هزینه ای مانند اسقاط خودروهای فرسوده می شود !!! حال انکه این پول به حساب خودرو ساز داخلی ریخته شده و خودروی فرسوده ای اسقاط نمی شود
جواد: 1392/12/413:53:12،
24
23
ما فرهنگ استفاده رو اول باید یاد بگیریم مورد دیگه هم اینه که یارو خودرو چپی رو صاف کرده میگه بدون رنگه فنی منی ولللش فقط رنگ نداشته باشه واقعا مسخره نیست؟؟؟؟
کریم: 1392/12/414:12:08،
32
25
مشکلی نیست کل یارانه ها را قطع کنند ولی پایه حقوق کارگران را هم حد اقل ماهی 3000 دلار پرداخت کنند مثل اروپایی ها!!!
Ali: 1392/12/420:10:39،
25
24
من نمیدونم آخه این مردم چه گناهی کردن که باید حقوقشون یک دهم کشورای پیشرفته باشه ولی چند برابرشون پول ماشین و اجناس دیگه بدن
آیا واقعا مردم این دولتهارو انتخاب میکنن که سوارشون شن و خر کاری دوست دهرن بکنن یا به فکر مردم باشن؟
1: 1392/12/1002:46:53،
20
22
تازه کشورمون این همه ثروت داشته باشه و مردممون فقیر از مردم سایر کشورها باشن

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما