کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

خودروسازان آمریکایی پنهانی درحال مذاکره با ایران هستند

کدخبر:۳۵۶۳چهارشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۰:۳۰۷۳۱۶ بازدید

محمد رضا بهزادیان رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران می گوید: خیزآشتی جویی آمریکا و ایران که در تمام سالهای از بعد از انقلاب بی سابقه است این پیام را هم دارد که که رقیب اقتصادی گردن کلفتی مانند آمریکا هم ممکن است در این بازار پیدایش شود.

ترافیک سفر مقامات و شرکت های اروپایی به طور رسمی و شرکت های آمریکایی به طور غیر رسمی به ایران، با حضور نمایندگان 116 شرکت فرانسوی از جمله: پژو، رنو، توتال ، لافارگ و .. رنگ و لعاب متفاوتی یافته است.

از سوی دیگر هشدار اخیر مقامات آمریکایی به دولت و شرکت های فرانسوی برجاری بودن تحریم ها علیه ایران در نگاه اول از منظر سست شدن تحریم ها مطرح شده، اما از نگاه تحلیل گران می تواند جنبه هایی از رقابت اقتصادی میان فرانسه و آمریکا را نیز حکایت کند.

محمد رضا بهزادیان رییس سابق اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با الشرق الاوسط در این باره می گوید: “در حالت فعلی که شرکت های خودروسازی آمریکایی پنهان و آشکار، چه از طریق دبی یا مسیرهای دیگر برای مذاکره با ایران در آمد و شد هستند، این مسئله خودروسازان فرانسوی را نگران می کند که آیا در وضعیت جدید ایران ترجیح این کشور هنوز رنو و پژو خواهد بود یا شرکت های آمریکایی؟ خودروسازان فرانسوی نگران این موضوع هستند.”

زیان شرکت های فرانسوی زیر فشار آمریکا

فشار تحریم های بین المللی و همچنین تحریم های یک جانبه آمریکا شاید بیش از همه به شرکت های فرانسوی خسارت وارد کرده باشد. ایران در سال ۲۰۰۰ شریک اصلی تجاری فرانسه در خاورمیانه به حساب می آمد. صادرات فرانسه به ایران که درمارچ ۲۰۰۵ حدود ۱٫۸ میلیارد دلار در سال بود در مارچ ۲۰۱۳ به نصف کاهش پیدا کرده است. بخش مهمی از این کاهش مربوط به کاهش یا توقف فعالیت های دو خودروساز بزرگ فرانسوی یعنی پژو و رنو بوده است.

شرکت پژو حدود ۳۴ سال سابقه حضور در بازار ایران را دارد. ایران تا فوریه ۲۰۱۲ دومین بازار پژو بعد از بازار داخلی فرانسه به حساب می آمده است. به گزارش لوپوئن در پایان ماه فوریه ۲۰۱۲ پژو فعالیت هایش را در ایران متوقف کرد. آمارها گویای آن است که از نیمه نخست سال ۲۰۱۱ تا نیمه نخست ۲۰۱۲ تعداد خودروهایی که پژو به صورت قطعات مجزا به کشورهای دیگر فروخته بود ۳۱٫۱ درصد کاهش داشته که بخش بزرگی از این کاهش به خاطر قطع صادرات به ایران بوده است.به گزارش لوموند پژو مبلغی معادل ۶۴۰ تا ۸۵۰ میلیون یورو با توقف فعالیت هایش در ایران از دست داده که در مقایسه با درآمد سال ۲۰۱۱ این شرکت که حدود ۴۲٫۷ میلیارد یورو بوده مبلغ قابل توجهی به حساب نمی آید. در همین سال پژو با فروش ۴۵۵ هزار خودرو به ایران از ۳٫۵ میلیون خودرو تولیدی خود در سال (این خودروها شامل پژوه ۲۰۶ و ۴۰۵ بوده که در ایران مونتاژ شده اند) بزرگترین بازار را پس از بازار داخلی خود داشته است.

با این حال رنو تجارت خود را مدت بیشتری با ایران ادامه داد. در سال ۲۰۱۲ این شرکت بیش از ۱۰۰ هزار خودرو و در سال ۲۰۱۱ حدود ۹۴ هزار خودرو به ایران فروخته است (خودروهایی که در ایران تحت عنوان تندر و مگان مونتاژ شده اند). همچنین در نیمه اول سال ۲۰۱۳، ۲۸هزار خودرو (به شکل قطعات) برای مونتاژ به ایران فروخته است. با این حال در ژوئیه ۲۰۱۳ که این شرکت با هشدار ایالات متحده روبرو شد بازار خود را در ایران تعطیل کرد.با این پیشینه همکاری شرکت های فرانسوی با ایران و خسارت هایی که متوجه آنها شده، بهتر می توان سفر گروهی شرکت های فرانسوی برای بازیابی بازار از دست رفته را درک کرد.

ابتکار “مدف” یا تلاش ایران؟

محمد رضا بهزادیان درباره سفراین گروه از شرکت های فرانسوی می گوید: “این سفر به ابتکار “مدف”، انجمن کارفرمایان فرانسه اتفاق افتاده است. اگر به جزییات این اتفاق نگاه کنیم، ماجرا اینطور بوده که ابتدا چهار شرکت علاقمند بودند به ایران بیایند. وقتی این موضوع در “مدف” مطرح شده، دیگر شرکت ها هم اظهار علاقه کردند که از ایران دیدار کنند.علی رغم اینکه همه شرکت های فرانسوی به این موضوع مسلط بودند که به دلیل جاری بودن تحریم ها در ایران هنوز امکان اقدام اقتصادی ممکن است برایشان وجود نداشته باشد، اما آنها به بازار ایران به عنوان یک بازار بکر نگاه می کنند که می شود به آن برای حل مشکلات بسیاری از کمپانی هایی که در اروپا در وضع اقتصادی دشواری هستند امید بست. ”

حضور نمایندگانی از شرکت های مختلف نفت و گاز، اتومبیل، غذایی و کشاورزی، پتروشیمی، صنعت هواپیمایی و دارویی و غیره می تواند برای دولت ایران نوید بخش حل بسیاری از مشکلات و سرمایه گذاری ها در بخش های مورد نیاز باشد. نمایندگان این شرکت ها در این سفر با مقامات ایران جلسات متعدد داشتند و قبل از ترک ایران از چندین کارخانه دیدن کردند.این بزرگترین گروه اقتصادی اروپایی است که بعد از انقلاب ۱۳۵۷، به صورت گروهی از ایران دیدن می کنند. این تلاش ها شاید از منظری گویای تلاش دولت جدید ایران برای جذب شرکت های خارجی نیز تلقی شود.

با این حال رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران در مورد حضور شرکت های فرانسوی در ایران می گوید: “من تصور نمی کنم که مدیران جمهوری اسلامی خیلی اقدام بایسته و شایسته ای کرده باشند که کار آنها چراغ سبزی برای کمپانی هایی بوده باشد که به ایران آمده اند. این خواست شرکت ها بوده خودشان آمده اند و یک حرکت خودجوش بدون ارتباط با دولت فرانسه و در قالب یک همکاری اتاق های مشترک بوده است. همکاری از طرف اتاق ایران و فرانسه و مدف بوده، اما هیچ اقدامی از سوی دولت ایران نبوده است. در خیلی از موارد اگر دولتی های ما ایجاد مانع نکنند خیلی بعید است که تسهیلاتی در این زمینه ایجاد کنند. تمایل شخصی (حقوقی) شرکت های فرانسوی بوده که بیایند بازار ایران را ببیند.”

اهداف سفر شرکت های فرانسوی

مطالعه بازار ایران از جمله اهداف سفر شرکت های فرانسوی به ایران عنوان شده است با این حال تحلیل های مختلفی از حضور گروهی این شرکت ها در این مقطع زمانی ارائه شده است.به گفته تیری کورتن معاون گروه مدف، “بعضی از شرکت ها برای به روز کردن پرونده همکاری و از سرگیری روابطشان با ما به ایران آمده اند، بعضی در حال گفتگو درباره زمان آغاز کارشان در ایران هستند، و برخی دیگر هم در جستجوی فرصت های تجاری هستند.”در کنار گروه صد نفری شرکت های فرانسوی، در هفته های قبل مذاکره کننده هایی از ایتالیا، آلمان، اتریش، پرتقال، کره جنوبی و ترکیه هم به ایران سفر کرده اند که با کاهش تحریم ها جایی در بازار ایران پیدا کنند.

محمد رضا بهزادیان در تحلیل این سفر، با اشاره به سابقه رفتار شرکت های فرانسوی در ایران و اینکه شرکت های فرانسوی از انقلاب ۵۷ تا سفر اخیر رسمیت اقتصادی دولت های مختلف در ایران را نمی پذیرفتند می گوید: “در ماه های اول بعد از انقلاب و قبل از جنگ رادیو و تلویزیون ملی ما همه تجهیزاتش را از شرکت تامسون فرانسه می خرید. برق ما عمدتا به گروه آلستون وابستگی داشت، اما در همان ماه های اولیه سال ۵۸ چه تامسون و چه آلستون راسا از دادن قطعات خودداری می کردند. تحریم آمریکا به وسیله دولت کارتر بعد از ۲۱ فروردین ۵۹ اتفاق افتاد یعنی یک سال و نیم بعد از انقلاب، ولی از روز اول انقلاب شرکت های فرانسوی که در سفر اخیر حضور داشتند، عملا خیلی به همکاری اقتصادی و صنعتی با شرکت های ایرانی علاقه ای نداشتند. ولی امروز به چند دلیل، یکی به دلیل وضعیت اقتصادی که در اروپا حاکم است این شرکت ها با آمدنشان و علی رغم اینکه در شرایط انعقاد قرارداد هم نبودند، می خواستند به شرکای ایرانی شان بگویند که ما شما را به رسمیت می شناسیم و پای شما می ایستیم و در آینده می آییم با شما کار می کنیم.”

وی در ادامه درباره پیام سیاسی و منطقه ای این سفر می گوید: “یک پیام دیگر هم می شود فکر کرد که در دل این سفر بوده است. برای همه سال ها داسراییل عملا در خاورمیانه به یک نوعی وانمود می کرده که اعراب و ایران، کشورهای غیر قابل اعتماد، بحران ساز و بر هم زننده آرامش هستند، بنابراین اسراییل حرفش این بوده که شما هوای من را داشته باشید، شما به من کمک کنید و در عوض من نمی گذارم آتشی در منطقه روشن بشود و یا موجی ایجاد بشود که منافع دولت های غربی را به خطر بیاندازد. احساس من از این سفر این هم هست که حالا آنها فکر کردند که نه، به هر حال دولت ایران با همه نشیب و فرازهایی که در ۳۵ سال گذشته داشته و با دولت اعتدالی که سر کار آمده و در کل رژیم جمهوری اسلامی حکومتی است که بدنبال همکاری مشترک است و بدنبال این است که در منطقه آرام زندگی کند و احتیاج نیست که به اسراییل کمک بکنند که اینها را آرام نگاه دارند. در یک ارتباط دو جانبه اقتصادی این آرامش می تواند برای ایران و دولت های اروپایی حاوی منافعی باشد.”از سوی دیگر تیری کوویل محقق و متخصص مسائل ایران و استاد دانشگاه نوانسیا جنبه های دیگر این سفر را بررسی کرده و می گوید : “فرانسه بخش بزرگی از بازار ایران را با گسترش تحریم ها از دست داد. بنابراین برای خودروسازی فرانسه به دست آوردن مجدد زمین ایران بسیار مهم است. همچنین مهمترین رقیب فرانسه در بازار ایران شرکت های آمریکایی (به این دلیل که علاقه فراوانی از سوی شرکتهای خصوصی ایران برای همکاری با آمریکایی ها وجود دارد)، چینی و کره ای هستند.”وی افزود: “ایران یک بازار بزرگ در خاورمیانه است. ما چیزی برای ازدست دادن نداریم و در بازار ایران همه چیز برای ما برد است. نباید زمان را از دست بدهیم، چرا که رقبای ما در حال تلاش اند. وزیر کشاورزی ایران پیش از این به آلمان دعوت شده و واقعا احمقانه است که ما دست روی دست بگذاریم.”

نگرانی فرانسوی ها از حضور آمریکا در بازار ایران

گفتگوهای پنهان و آشکار آمریکایی ها با شرکت ها و مقامات ایران در زمینه های اقتصادی و همچنین تهدیدهای جدید آمریکا علیه سفر شرکت های فرانسوی به ایران این نگرانی را در میان شرکت های فرانسوی ایجاد کرده که رقیب قدرتمندی در حال وارد شدن به بازار ایران است.جان کری وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با لوران فابیوس گفته است که این سفر این تصور نادرست را به وجود می آورد که غرب می تواند به صورت عادی با تهران مراوده تجاری داشته باشد.با این حال در پی تهدید آمریکا، گروه مدف اعلام کرده که سفر شرکت های فرانسوی به ایران یک سفر اکتشافی بوده و دراین سفر هیچ گونه قراردادی منعقد نمی شود. همچنین پیر موسکویچ وزیر اقتصاد فرانسه گفته است که ملاقات مدف از ایران علامتی برای سست کردن تحریم ها از سوی فرانسه نیست بلکه یک ارزیابی از آینده است.

محمد رضا بهزادیان رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران نیز با اشاره به این نگرانی ها می گوید: “اکنون اولین سوال برای آنها این است که اگر رنو و پژو بخواهند به بازار ایران برگردند آیا جایگا ه شان حفظ است یا اینکه شرکت های چینی جایشان را گرفته اند. نکته دوم اینکه در حالت فعلی که شرکت های خودرو سازی آمریکایی هم بصورت پنهان و آشکار دارند مذاکره می کنند آیا ایران هنوز ترجیح اش رنو و پژو خواهد بود؟ خیزآشتی جویی آمریکا و ایران که در تمام سالهای از بعد از انقلاب بی سابقه است این پیام را هم دارد که که رقیب اقتصادی گردن کلفتی مانند آمریکا هم ممکن است در این بازار پیدایش شود.”

با این حال سخنان ژیل نورماند مدیر بخش آسیا – اقیانوسیه شرکت رنو که به رویتر گفته است: “پیش بینی می کنیم که فعالیت های ما تا پایان نیمه اول ۲۰۱۴ از سر گرفته شود” نشان می دهد که سفر شرکت های فرانسوی کمی بیشتر از ارزیابی بازار ایران باید تلقی شود.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

علی: 1392/11/3008:28:56،
364
32
اگر تحریم ها لغو بشه و شرکت های آمریکایی هم به طور گستر اقدام به سرمایه گذاری در ایران بکنندضمن اینکه امکان بهرمندی از دانش فنی آنها را فراهم میکند بهترین پدافند غیر عامل در بلند مدت با کمترین هزینه خواهد بود خود به خود امکان تحریم و حتی جنگ در اینده نزدیک برطرف میشه چرا که منافع آنها به منافع ایران گره میخوره
صمد: 1392/11/3009:40:33،
200
23
خیلی فکر خوبی است. داشتن منافع مشترک راهکار خیلی خوبی است.
alexsandra: 1392/11/3013:08:46،
89
60
حرف قشنگی زدی
ولی کو گوش شنوا !
اگه دولت و ر...ر به این حرفا گوش میدادن و سنگ ابقای خودشون روی صندلی حکومتو از 35 سال پیش به سینه نمیزدن که وضع مردم این نبود
به قول رضا صادقی همه حرف خوب میزنن اما کی خوبه این وسط !!!
بهراد: 1392/11/3013:32:33،
101
30
همکاری اقتصادی و صنعتی با آمریکا و اروپا صد شرف داره به داد و ستد اقتصادی با کشورهای آشغال سازی مانند چین.....
پاسخ بهalexsandra : 1392/11/3015:35:11،
36
101
اخه توی این حکومت رهبر جلوی کدوم دولتو پیشرفتو گرفته که شمارو توحش برداشته این دولت هم که سنگشو به سینه میزنی با توافق ژنوچای گند زد به همه چی میدونی واقعیت چیه شما فکر میکنی امریکا در حسرت توافقه و ایران نمیخواد نه عزیزم اونا تا خلع لباس های تنمون هم راضی نمیشن.
امیدوار: 1392/11/3016:37:59،
32
22
بله بشرطی که بزارن همه چی درست پیش بره:
و به فکر مردم و عقب افتادن از صنعت دنیا باشن.
رضا: 1392/11/3022:45:07،
36
21
شمایی که از ژنوچای صحبت میکنی که البته مطمنم از مفاد اونم
(ترکمن چای)خبری نداری یه راهکار غیر این وجود داشت که پولهای بلوکه شده ما رو پس بگیرن بنده خدا بجای پول نفت چه چیزهایی که به ما نمیدادن حالا یه راه درست شده برای ورود پول به کشور شما بشین مسخره کن
90000: 1392/11/3023:21:47،
27
51
به نقل از رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران ما به امریکاا بد بینیم این راه به جایی نمیرسد ما نقض قرض نمیکنیم بازهم میگویم مزاکرات نتیجه ای در بر نخواهد داشت
علی: 1392/11/3008:30:33،
160
35
شبیه همین در مورد روابط چین و امریکا اتفاق افتاد این قدر روابط و منافع اقتصادی شون در هم گره خورده که بسیاری از اختلاف نظر های عمیق سیاسی و عقیدتیشون چندان نمیتواند در روابطوشون تاثیر بگذاره .خلاصه در یک جمله حضور شرکت های امریکایی موجب ناامیدی صهیونیست از منزوی کردن ایران خواهد شد و خود انها را منزوی خواهد کرد.
پاسخ به علی: 1392/11/3008:49:31،
56
104
تحلیلت خوب بود ولی چون آخرشو ربط دادی به صهیونیست خرابش کردی.
صنعتی: 1392/11/3008:35:04،
133
20
بگذارید خودروسازان و شرکتهای معتبر دنیا به بازار ایران وارد شوند آن وقت ببینیم باز هم خودروسازان بی کیفیت و گرانفروش داخلی می توانند احترام مردم را زیر پایشان گذاشته و مانند قبل مردم را هر جور دلشات خواست سرکیسه کنند؟!!!
صمد: 1392/11/3009:44:17،
61
26
راستش رو بخوای ما خودمون داریم همدیگر رو له می کنیم. دیروز یه سری به بازار موبایل ایران و علاءالدین زدم که یه موبایل بخرم که نمایندگی اصلیش نداشت. اما هنوز خودم هم باورم نمی شه که فروشنده های خرده پا حتی به من اجازه ندادن موبایل رو چند لحظه دستم بگیرم. احترام به مشتری همه جا از بین رفته از جمله خودروسازی.
علی: 1392/11/3008:50:36،
90
36
من با مسائل سیاسی کاری ندارم ولی کار کردن با کشورهای پیشرفته خیلی مثبتر از کار کردن با کشورهای عقب مانده از نظر تکنولوژی مثل چین میباشد.
عاقل: 1392/11/3009:11:00،
86
21
اولا: چین غقب مانده نیست و فقط بازار گراست تولیدات مرغوب چینی راهی به ایران ندارد چون هم مردم ایران فاقد توان خرید کالای گران هستند ودر ضمن بازرگانان متقلب ایرانی بدترین اجناس را سفارش میدهند دوما: اراده سیاسی کشور روی نوع رابطه با کشورهای پیشرفته غربی شدیدا تاثیرگذار است
دلسوز : 1392/11/3009:07:54،
83
23
فقط ميگم خودرو سازهاي ايران با اين فضا بدجوري دارن از مردم تحت عنوان هاي مختلف سوء استفاده و ب معناي واقعي كلمه ظلم ميكنن خدا خودش ب حق علي جوابشونو بده ، مردم ما حقشون بيشتر از اينهاست
hamid: 1392/11/3009:51:06،
46
31
خدا کنه تجارت ومسایل اقتصادیمون حداقل یه پیوند با آمریکا بخوره...با سلطان جنگل زیاد کلکل کردن صورت خوشی نداره...باید نمک گیرش کنیم..
محمد: 1392/11/3009:57:40،
39
22
در خودروسازی هنوز چینی ها حرفی برای گفتن تو دنیا ندارند
سجاد: 1392/11/3010:09:30،
21
92
هرچی بشه ولی رابطه با امریکا برای ما مظره چون امریکا به فکر نابودی ماست تاریخ این رو ثابت کرده یکمی واقیعت بین باشیم
منوچهر: 1392/11/3010:37:02،
47
28
تو خوبی.
رهگذر: 1392/11/3015:30:37،
39
17
میشه بگی کدوم تاریخ؟!!
علی: 1392/12/215:31:57،
19
21
اگر منظورت از "ما" اون 10 درصد دارای پایینترین ضریب هوشی و تحصیلات و بالاترین سطح اعتماد به نفس باشه،باهات موافقم!!
احسان: 1392/11/3010:37:01،
41
112
خودروهای لوکس خارجی مگه تو بازار نیست؟کی میتونه بخره.من که خودم mvm۵٣٠ دارم خیلی هم عالیه.
خودشم: 1392/11/3014:08:10،
90
54
هست ولی خودرویی مثل جنسیس که 20 هزار یورو است که میشه 80 میلیون الان 200 میلیون فروخته میشه!!!
نظرررررررررررررره؟: 1392/11/3011:53:08،
44
57
این بابامو و اطرافیانش چه سیاست مدارینو فرنسه رو تحریم میکنه که با ایران رابطه نداشته باشه

خودش ارام ارام نزدیک میشه
mehdi naseri: 1392/11/3012:08:49،
69
26
یعنی میشه من عوض جیپ 40 سال پیش، جیپ چروکی صفر سوار شم؟؟؟
احسان: 1392/11/3012:47:34،
47
26
اشغال فرانسوی نخرید

اگر ماشین امریکای مثل جیپ واردبشه اولین گرند چروکی رو میخرم گور بابای همه اشغالهای کره ای و ژاپنی و فرانسوی
sina: 1392/11/3012:51:14،
19
25
مثل اینکه " آقای بهزادیان " از شغلش بیزار شده که به آمریکا ئی ها " لقب گردن کلفت" میده! مگه توپ وتشر اوباما رو نشنیده که گفته بایک کامیون "آوار روی سر شرکتهای غیر آمریکایئ خراب میشیم "
آقای بهزادیان نمیدونه که مملکت "صاحب "داره ؟
رضا: 1392/11/3013:14:37،
38
31
اقا احسان خوبه که تو امریکا ماشینهای ژاپنی حرف اول میزنه تو که همه رو با هم زدی
sina: 1392/11/3013:41:33،
19
29
شمارو بخدا قضاوت کنید ! این طور که در متن اومده ،انگار این شرکتها آنقدر "صاحب اختیار"تشریف دارند که ممکنه ویزاء ورود به ایران رو هم نداشتند ،سرشونو مثل گاو انداختن پایین وبدون اجازه کسی وارد ایران شدند!!!
منصور: 1392/11/3015:27:31،
43
60
هیتلر:
اگر دشمن نداری برای خود دشمن بساز چون مردم در زمان ترس مطیع رهبرشان هستند
سید سعید: 1392/11/3018:01:41،
37
20
یادمون نره شکست های خودمون را که بر اثر دروغ بر یک دیگر ،تنبلی ،اعتراض نکردن بر هم و.... اونوقت خوشبختی خودومون را در ارتباط با آمریکا دنبال کنیم یادمون نره این خود ما هستیم که به چین برای مردم شریف خودمون سفارش کالای ارزان میدهیم و سوغات می آوریم یادمان نرود همون چین داره به آمریکا وام میدهد هر مشکلی که هست از خود ماست
اسی: 1392/11/3020:42:06،
46
23
خداوندا راه جنرال موتورز را به ایران هموار بفرما.
+ آمین.
- قلمش خورد.
نبی الله: 1392/12/113:58:28،
24
25
آقای بهزادیان رحمت به شیر مادرت
و لعنت به بدخواهات
فرهنگ آمریکایی نه!!!
ولی صنعت و اقتصاد آمریکایی آری!!!!!!!!!!!
نبی الله: 1392/12/113:58:32،
19
20
آقای بهزادیان رحمت به شیر مادرت
و لعنت به بدخواهات
فرهنگ آمریکایی نه!!!
ولی صنعت و اقتصاد آمریکایی آری!!!!!!!!!!!
نبی الله: 1392/12/114:28:08،
24
23
به امید روزی که دنیا در حسرت ماشین ایرانی بمیرن و صنعت و اقتصاد ایران توی دنیا حرف اول روبزنه.
به امید ایران ابر قدرت جهان
الهی آمین
hasan846: 1392/12/118:03:48،
28
22
عزیزم که مثل بچه ها هرچی بهت میگن درباره امریکا قبول میکنی واقعا نمیدونی چقدر سانسور اطلاعات تو کشورمن هست ایا تحریف یه سری از حرفا وجریاناتی که بیرون از کشور اتفاق میفته کار سختیه ؟یه خورده منطقی فکر کن سانسور این همه واقعا براچیه؟ فقط یه دلیله عقلانی فکر کنی میفهمی زیاد سخت نیست
نبی الله: 1392/12/212:16:59،
21
28
مغز مغزه ایرانیه.
ایرانم داره پیشرفت میکنه.
از آمریکا و روسیه و چین هم قویتر میشه
ایرانی: 1392/12/220:13:42،
19
27
خودرو سازها و عموم مصرف کننده ها با نظر به آینده و استفاده از فرصت پیش آمده پس از تحریم دیگر سراغ فرانسویان نروند و خط تولید ماشینهای هیبریدی آسیایی مخصوصا ژاپنی ( نیسان و سوبارو ) و یا درجه یک چین باشند بهتر است شرکتهای غیر سایپا و ایران خودرو که جنبه دولتی دارند بقیه حتماً به این سمت بروند و باعث جلو افتادن کشور در این حوزه شوند

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل