کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

معمای عرضه نشدن سراتو در بورس کالا چیست؟

کدخبر:۳۵۴۶۶جمعه، ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱:۵۱۱۵۴۷ بازدید

شرکت مشاور پذیرش سراتو در بورس کالا، درباره عدم عرضه این خودرو توسط سایپا در بورس می‌گوید بورس کالا تمامی مراحل قانونی را در این ...

شرکت مشاور پذیرش سراتو در بورس کالا، درباره عدم عرضه این خودرو توسط سایپا در بورس می‌گوید بورس کالا تمامی مراحل قانونی را در این مورد طی کرده و عرضه نشدن سراتو مربوط به مشکلاتی از جانب سایپاست. او همچنین در این مورد از سازمان بورس خواست تا در زمان هایی که محصول جدیدی در بورس کالا در حال پذیرش است، موانع را بردارد تا شرایط برای داد و ستد کالاهای جدید تسهیل شود.

به گزارش ایران‌جیب به نقل از ایسنا، چندی پیش خودروی سراتو یکی از محصولات گروه سایپا توسط بورس کالا برای داد و ستد در این بورس پذیرش شد تا این شرکت بتواند از طریق اوراق سلف موازی برای این محصول خود تامین مالی کند. امیدنامه پذیرش و درج سراتو در آن زمان در سایت بورس کالا قرار گرفت، اما بعد از گذشت حدود دو ماه از این تاریخ خبری از عرضه این خودرو توسط سایپا در بورس به گوش نمی رسد.

ایسنا در این زمینه با معاون تامین مالی تامین سرمایه لوتوس پارسیان که در امیدنامه پذیرش و درج سراتو در بورس کالا به عنوان شرکت مشاوره پذیرش معرفی شده است گفت‌وگویی کرده است.

وی در این باره می‌گوید بورس کالا تمام مراحل قانونی را که باید برای عرضه سراتو در بورس انجام می‌دادند، انجام داده و عدم عرضه این خودرو مربوط به مشکلاتی از جانب شرکت سایپا است. او همچنین از سازمان بورس درخواست کرد تا در چنین زمان‌هایی که یک کالای جدید می‌خواهد در بورس کالا عرضه شود موانع را بردارد و با این کار این اقدام را تسهیل کند. آنچه در ادامه میخوانید متن کامل گفت‌وگوی ایسنا با ابوالفضل شهر آبادی معاون تامین مالی تامین سرمایه لوتوس پارسیان است:

تقریبا دو ماه پیش بود که سراتو در بورس کالا پذیرش و امیدنامه آن در بورس کالا منتشر شد، ولی هنوز این خودرو توسط سایپا عرضه نشده است. خواستم از شما به عنوان معاون تامین مالی تامین سرمایه لوتوس پارسیان که مشاوره پذیرش این عرضه را بر عهده گرفته، بپرسم که آیا از جزئیات عرضه سراتو و زمان عرضه آن در بورس اطلاعاتی دارید؟

ما خودمان هم در این مورد تعجب کردیم و فکر کردیم که شاید بورس کالا در این زمینه مشکلی ایجاد کرده، ولی وقتی با دوستان سایپا صحبت کردیم متوجه شدیم که از طریق بورس کالا و سازمان بورس مشکلی نبوده است. چون بورس کالا تمامی مراحل قانونی را طی کرده و در قیمت‌گذاری و شرایط عرضه هم با بورس کالا توافق شده است و مشکلی در این زمینه ها وجود نداشته است. دوستان سایپا گفتند که فقط به خاطر اینکه با روزهای آخر سال مواجه شدیم در مورد عرضه این محصول مشکل داشتند و آخرین صحبتی که من با این خودرو ساز داشتم آن‌ها گفتند که در فروردین ماه سراتو را عرضه می کنند آن‌ها گفتند که از طرف بورس مشکلی نیست و مشکل از جانب بخش فروش بوده است.

با توجه به اینکه در حال حاضر فروردین تمام شده امکان دارد این موضوع ماه های آینده هم به تعویق افتاد؟

ممکن است چون در ایران زمان بندی های یک مقدار انحراف دارد، ولی ظاهراً مشکل عملیاتی خاصی در این زمینه وجود ندارد. مثلاً امکان دارد آخر فروردین ماه به نیمه اردیبهشت تبدیل شود.

در امیدنامه ای که برای سراتو منتشر شد مقداری برای کف عرضه مشخص شده است، نگرانی‌هایی در مورد کشف قیمت این کالا وجود دارد. آیا به نظر شما خودروساز می‌تواند با عرضه بازی کند و این موضوع به گونه‌ای در کشف قیمت دخیل شود؟

از آنجایی که این کالا در بازار هم عرضه شده عرضه کننده قاعدتا از مقداری از آن قیمت پایین تر نمی آید این موضوع طبیعی است، اما حول و حوش آن قیمتی که برایش تمام شده به علاوه آن سود معقول امکان دارد ۲-۳ درصد هم از قیمت بازار پایین تر بیاید. خودشان در جلسه پذیرش گفتند که ما عرضه می‌کنیم و هیچ مشکلی از نظر عرضه و کشف قیمت وجود نخواهد داشت، چون در جلسه هیئت پذیرش عده ای به دوستان سایپا گفتند که اگر بازار به طور مستمر قیمت را پایین بیاورد شما چه کار می کنید گفته شد که مثلا فولادی وقتی فولاد را عرضه می‌کند و قیمت پایین می آید از یک قیمتی پایین تر که دیگر عرضه نمی‌کند. طبیعتاً قیمت جایی شکل می‌گیرد که عرضه و تقاضا با یکدیگر به توافق برساند، این کالای قیمت متعارفی دارد و آن چند درصد پایین‌تر یا بالاتر در بورس کشف می‌شود.

اتفاقاً نقطه ابهام من هم همین موضوع است، من می گویم اگر کالایی در خاج از بورس قیمت دارد و امروز می‌خواهد وارد بورس شود قاعدتا قیمت آن کالا پیش از عرضه در بورس باید به فراموشی سپرده شود و قیمت آن در بورس و فرآیند عرضه و تقاضا مشخص شود.

بله اما این قیمت پایه که عرضه کننده برای خود تعیین می‌کند چه در مورد سهام و چه در مورد کالا وجود دارد. عرضه کننده از قیمت پایه چشم پوشی نمی کند.

آیا قیمت قیمت پایه در امیدنامه پذیرش و درج کالا مشخص شده است؟

نه، قیمت پایه با توجه به شرایط روز مشخص می‌شود. مثلا وقتی سهمی در بازار هست و فروشنده قیمت آن را ۱۵۰ می گذارد و بازار قیمت را ۸۰ می گذارد عرضه کننده عرضه نمی‌کند و روی قیمتی که باهم به توافق رسیدند عرضه می‌شود. اتفاقاً در هیئت پذیرش هم می‌گفتند شاید قیمت در بازار طوری شود که هیچ وقت شما عرضه نکنید، اما این یک حالت خیلی بدبینانه است که نه در مورد سهام و نه در مورد کالا هیچ وقت رخ نمی‌دهد. بر فرض وقتی سراتو ۹۵ میلیون تومان است، هیچ خریداری قیمت ۸۰ میلیون تومان نمی گذارد.

به نظر شما این احتمال وجود دارد که فرایند عرضه خودرو در بورس کالا قیمت خودرو را به سمت پایین یا به سمت بالا ببرد؟

به سمت شفافیت می برد بالا یا پایین‌اش بیشتر بستگی به عرضه و تقاضا در بورس دارد. اتفاق خوبی که می‌افتد این است که همه چیز شفاف می‌شود، حالا امکان دارد متقاضیان این خودرو زیاد شوند و خود بازار قیمت را بالا بکشد یک وقت هم امکان دارد کالای رقیب پیدا شود و قیمت سراتو پایین بیاید. ولی آن چیزی که مشخص است شفافیت شکل می‌گیرد و قیمت منصفانه تر گذاشته می شود چون روی آن نظارت است. من فکر می‌کنم که اتفاق خیلی خوبی است که خودرو در بورس کالا عرضه شود و شاید در خیلی از کشورها هم خودرو در بورس عرضه نمی شود، ولی در ایران خودرو یک کالای پرمصرف و استراتژیک و خودروسازی جزو صنایع اصلی ما محسوب می شود و جا دارد روی قیمت این کالای مهم در بورس نظارت شود. شورای رقابت در این مدت عملاً در مورد قیمت گذاری خودرو موفق نبوده است. دیگر محصولات خودروسازها هم می تواند وارد بورس شود. در حال حاضر ایران خودرو هم مشتاق پذیرش محصولات در بورس است و ما خودمان کارهایش را انجام می دهیم.

آیا مشخص است که کدام محصول ایران خودرو قرار است در بورس عرضه شود و آیا خودرو ساز دیگری هم با شما در این مورد صحبت کرده است؟

خیر، ما در حال حاضر کار ایران خودرو را انجام می دهیم ما پرینت مدارک برای ایران خودرو را به بورس کالا فرستادیم و بورس کالا آن مدارک را تایید کرده است و فکر کنم به زودی محصولی از ایران خودرو در بورس کالا پذیرش می‌شود. ما فرم ها را به ایران خودرو دادیم تا امضا کنند. بعد از امضای ایران خودرو مدارک امضا شده را به بورس کالا می دهیم تا مراحل پذیرش انجام شود. نوع خودرو مشخص شده جزو خودروهای است که شورای رقابت آن را قیمت گذاری نمی کند و قیمت آن آزاد است.
 

اسم خودروهای مورد نظر را می‌فرمایید؟

دو خودرو است که قرار است یکی از آن دو از طریق بورس کالا پذیرش شود، بگذارید تصمیم بر روی یک خودرو قطعی شود و بعد نام آن را اعلام کنیم.

اگر خودتان صحبتی تکمیلی دارید بفرمایید. 
من از سازمان بورس درخواست دارم که در این مواقع کمک کرده و موانع را از جلوی پای ما بردارد.

درباره آن موانع بیشتر توضیح دهید.

پذیرش خودروی سراتو در بورس چندین ماه طول کشید چند بار به ما گفتند که موضوع حل است و ما چندین بار به هیئت پذیرش رفتیم، اما هیچ جوابی به ما ندادند. مواقعی هم می‌گفتند شورای رقابت روی قیمت این خودرو حرف دارد و خودروی دیگری را به بورس بیاورید. احساس من این است که از این موضوع چندان استقبال نمی‌کنند. اما خود بورس کالا در این مورد خیلی کمک کرد. سازمان بورس نیز باید در این مورد مشوق باشد نه اینکه روند کار را طولانی کند، چرا که این موضوع باعث می شود که محصولات جدیدی وارد بورس کالا شوند.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

علی: 1396/2/110:26:40،
48
43
قدیمیه ، به قیمتش نمی ارزه ، ترمز عقبش کاسه ایه ، افت قیمت شدید داره ، بی اصالته ، اصل کره ایش هم مالی نبود ، مونتاژش که مفتضح شده ، و ....
غیر منطقی: 1396/2/115:01:16،
25
15
خودرویی که در کارخانه کیای کره و حتی درشاخه کیادر چین هم دیگر تولید نمی شود چرا باید در ایران مونتاژش کنیم آنهم با این قیمت گران و غیر منطقی ؟!!! آخر ملت تا کی باید چوب بی لیاقتی مدیران خودرو کشور را بخورند؟!!! ودولت هم سکوت اختیار کند تا هر بلایی که خواستند بر سر ملت بیاورند!!!
خودرویی که تولید آن محدود است چرا باید ذر بورس عرضه شود؟ اگر هدفی غیر از بین بردن سرمایه سرمایه گذاران ندارند!!!
علی: 1396/2/117:19:10،
20
7
شما خودروی غیراز چینی ها پیشنهاد کنید بااین قیمت که بریم بخریم البته صفر نه دست دوم.
من: 1396/2/121:19:30،
17
20
گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه بو میده
به چه قیمتی خودتون رو مدیون صدها هزار خواننده میکنید؟
چرا نظرات دروغ رو نشر میدید؟

دوستان من سراتو ۲۰۰۰ سایپا دارم
الان نزدیک یک سال هست دارم استفاده میکنم
فوق العادست ، بی نظیره در رنج قیمت خودش
فقط کافیه ازش سواری بگیرید

تنها مشکل من کیفیت پایین لاستیک های ایرانی هست که عوضشون میکنم در اولین فرصت
کمی لغزنده هستن لاستیک ها

بقیه ی موارد من نمره ی ۲۰ میدم
حسین: 1396/2/110:56:31،
46
42
آقا من دارم سراتو نخرین....
مگه بخواین پولتون دوربریزین
ترمزماشین سر دوماه ضعیف شد لاستیکا ایرانی ماشین همش میکشه....صندلی معمولی... جنس جلو داشبوردپایین... کیفیت رنگ پایین الان بعدازچندماه صدای داخل اتاق زیاد شده ترمزعقب کاسه ای سیستم پایداری نداره....
فقط خوشگلی داره
علی تبریز: 1396/2/116:24:17،
19
20
سلام دوستان. اونایی که تو سایتهای مختلف میان سراتو رو میکوبن همشون بالاترین ماشینی که سوار شدن پرایده. من خودم سه سال مزدا۳ داشتم. ۶ ماه هم الانترا. الان یک ساله سراتو خریدم. خداییش شتابش بالاتر از مزدا۳ هست. توی قیمت زیر ۱۰۰ تومن هیچ ماشینی باهاش قابل قیاس نیست. بسیار پرشتاب و نرم دنده عوض میکنه. خیلی هم جلوبندی عالی و محکمی داره. چون من هفت ماهه تو بدترین جاده های ایران (جاده کلانتری ارومیه) انداختمش آخ نگفته. واقعا بینظیره.فقط مشکلش نداشتن ۶ ایربگه. ترمز کاسه ای هم من نگران نباشبن. مورد تایید کارخانه مادر کیاست کره ای و بسیار با کیفیت تر از ترمز دیسکی چینی هاست. شلوغی نکنین الکی بعضیا ایراد میکیرن
امیر: 1396/2/117:23:49،
16
16
آقا چرا نمی تونید بخرید الکی دروغ می گید . من الان از بهمن ۹۴ دارم حدود ۳۵ هزارتا کار کرده هیچ کدام از مشکلاتی که ایشان گفتند را نداره . حتی لاستیک های فابریکش هنوز روشه . مشکل صندلی هم با ۴۰۰تومان روکش خوب حل میشه. ترمز هم هیچ مشکلی نداره .
مهدی: 1396/2/112:44:17،
12
18
دوستان نظرتون لطفا در مورد سراتو واقعی بگین ممنونم
بچه ایران: 1396/2/112:57:57،
28
10
والا منم دارم. قبلش هم اکسنت داشتم اصلا از لحاظ قدرت و کشش با اون قابل مقایسه نیست. اره ترمز عقبش دیسکیه اما ترمز ها خوب و مطمین عمل میکنه. همخونی گریبکس با موتور عالیه با 2.5 میلیون هم اپشنهایی مثل سنسور عقب, دوربین و مولتی مدیا و رهیاب گذاشتم رگه فول تر بخوای هم اپشنال هست. نصف این چیزایی که گفتی رو هم ندیدم. بهر حال از خریدم راضیم. باید یه بار مثل من یه 206 از ایرانخودرو میگرفتی تا روزی صد بار به غلط کردن میافتادی.
علی: 1396/2/121:23:49،
10
13
معلومه که با اکسنت از لحاظ کشش وقدرت قابل مقایسه نیست آخه اکسنت 1600 هست ولی سراتو 2000 ولی کیفیت اکسنت به مراتب بالاتر هست و تکنولوژی موتورش هم بالاتر با مصرف کمتر و بازدهی بالاتر نسبت به حجمش من اکسنت دارم و تا حالا 60000 تا راه رفته و هنوز نمایندگی برای کاری نبردمش حتی لنت هم عوض نشده
بچه ایران: 1396/2/200:42:02،
10
7
علی اقا منم میدونم حجم موتورش با اکسنت متفاوته از نظر پولی که پرداخت میکنی میگم. تو سربالایی با 110 میلیون پول یه 206 براحتی ازت سبقت میگیره و شرمندت میکنه.
خان داداش: 1396/2/200:51:04،
10
3
علی خان مگه با پا ترمز میکنی که بعد از 60000 تا هنوز لنت داری؟

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

نتایج انتخابات ریاست جمهوری - 30 اردیبهشت 96 / نتایج شمارش آرا به تدریج اعلام خواهد شد
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - خرداد 96
بیانیه حجت الاسلام رئیسی؛ بعد از اعلام نتیجه انتخابات
احتمال پیش‌فروش خودروی جدید پژو 2008 از سوم خردادماه
بازی خطرناک چری برای بازار ایران!
جدول شرایط پیش فروش کلیه محصولات ایران خودرو - خرداد 96
شرايط پيش‌فروش محصولات پارس‌خودرو به مناسبت آزادسازی خرمشهر
تولید 2 خودروی سواری در کشور به صفر رسید
لیست قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو در خردادماه 96
شرايط فروش نقدی، اقساطی و ليزينگی محصولات شركت سايپا - خرداد 96
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - خردادماه 96
قیمت مدل‌های صفر پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل + جدول
کرمان‌موتور، 5 خودروی هیوندای مدل 2017 را بزودی عرضه خواهد کرد + جزئیات
خودروهای روسی که به ایران می‌آیند، چه شکلی هستند؟
مقایسه خودروهای در محدوده 50 میلیون تومان در بازار ایران
آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بازاریاب تجارت فردا
بلیط هواپیما