کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

احتمال کاهش خرید نفت هند از ایران


کد خبر : ۳۴۹۲۷چهارشنبه، ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰:۵۳۱۹۷۴ بازدید

کشمکش های ایران و هند برای توسعه میدان گازی فرزاد B در نهایت به گروکشی ختم شد و طبق آخرین اخبار هندی ها اعلام کردند با توجه به ...

کشمکش های ایران و هند برای توسعه میدان گازی فرزاد B در نهایت به گروکشی ختم شد و طبق آخرین اخبار هندی ها اعلام کردند با توجه به رد اعطای امتیاز توسعه این میدان، پالایشگاه های دولتی هند قصد دارند میزان خرید نفت خود از ایران را در سال ۱۸-۲۰۱۷ یک پنجم کاهش دهند و اگر در تصمیم تهران تغییری حاصل نشود، میزان کاهش خرید را بیشتر خواهند کرد.

قرار بود طرح جامع توسعه میدان گازی فرزاد B تا پایان سال ۱۳۸۷ امضا شود، اما این اتفاق محقق نشد تا اینکه در مردادماه سال ۱۳۸۸، منابع خبری از تصمیم ایران برای مذاکره با هند درباره میدان گازی فرزاد B خبر دادند.

اما از سال ۱۳۸۸ که خبر حضور هندی ها در فرزادB  قطعی شد، تا سال ۱۳۹۰ همچنان توسعه این میدان گازی، منتظر نهایی شدن مذاکرات شرکت ملی نفت ایران با یک کنسرسیوم هندی بود. مذاکره ای که حتی دو سال بعد از آن هم نهایی نشد و در اردیبهشت ۱۳۹۲، مدیرعامل وقت شرکت نفت فلات قاره در مورد توسعه میدان فرزاد B توضیح داد که «با توجه به اینکه سرمایه گذاری در این میدان بسیار بالا است ریسک بالایی را به همراه دارد، اما در حال حاضر در حال مذاکره با مسئولان انرژی هند هستیم»؛ مذاکراتی که از سالی به سال دیگر موکول می شد بدون اینکه نتیجه ای در پی داشته باشد. در نهایت ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ بود که وزیر نفت و گاز هند گفت مذاکرات در مورد فرزاد B پیش از تحریم ها صورت گرفته، بنابراین خارج از مناقصه به شرکت هندی داده می شود.

به گفته «پرادان» اگرچه هنوز توافقی برای قیمت گذاری گاز میدان فرزاد B صورت نگرفته اما این پروژه حتماً به یک شرکت هندی می رسد.

بلاتکلیفی در مورد این میدان همچنان ادامه داشت تا اینکه علی اکبر شعبانپور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در اواسط تیرماه با اشاره به اینکه تصمیم نهایی در مورد میدان فرزاد B را شرکت ملی نفت می گیرد، گفت که شرکت هندی پیمانکار تنها تا سپتامبر فرصت ارائه مدل های تجاری خود را در مورد این میدان دارد و هندی ها باید مدل مالی خود را در این زمینه ارائه دهند.

وی با رد هرگونه اختلاف مالی در زمینه توسعه این میدان خاطرنشان کرده بود طبق قرارداد قبلی که با هندی ها در مورد فرزاد B داشتیم مدل مالی متفاوت بود و در آن زمان با شرایطی که قیمت نفت بالا بود، تجاری بودن این پروژه مورد بررسی قرار گرفته بود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داده بود اما با پایین  آمدن قیمت نفت باید بار دیگر مسئله تجاری بودن توسعه این میدان از سوی هندی ها بررسی شده و مدل مالی آن ارائه شود تا در نهایت مسئله تجاری بودن انجام پروژه به تأیید وزارت نفت برسد.

همچنین شعبانپور اعلام کرده بود هند تا سپتامبر سال جاری یعنی اواخر شهریورماه و اوایل مهرماه فرصت دارد مدل مالی خود را به وزارت نفت ارائه دهد و در غیر این صورت تصمیم گیری در مورد ادامه یافتن این قرارداد بسته به نظر وزارت نفت خواهد بود.

زمان هندی ها در حالی قرار بود در اوایل مهرماه به پایان برسد که علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، در اواسط آذر ماه اعلام کرد برای توسعه میدان فرزاد B با هند به مدل فنی نسبتا نزدیک شدیم و اکنون بحث مالی و اقتصادی مطرح است.

تنها دو هفته بعد از اظهارات وی، مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت قرارداد توسعه میدان فرزاد B به زودی امضا می شود؛ قراردادی که هرگز نهایی نشد تا اینکه وزیر نفت، اواخر سال گذشته اعلام کرد پیشنهاد هندی ها مورد قبول نبوده و نامه ای نوشته شده که آنها باید بیایند و آن را تصحیح کنند.

در موازات این یک راه دیگری را دنبال می کنیم که روش دیگری بوده و بعداً اعلام می شود اما هندی ها وقت زیادی ندارند.

طرح روش جدید برای توسعه میدان فرزاد B

همچنین کاردر در مورد وضعیت میدان مشترک فرزاد B، توضیح داد: در این زمینه با هندی ها در حال مذاکره هستیم. مدل فنی نهایی شده اما مدل مالی آن هنوز نهایی نشده است. از آنجایی که این میدان گوگرد دارد توسعه آن گران تمام می شود اما چون یک میدان مشترک است می خواهیم حتماً آن را توسعه بدهیم.

به گفته وی، همزمان یک مدل جدید برای توسعه این میدان به عنوان مدل EPCF  طراحی شده و پکیج های کوچک تر برای توسعه این میدان به بازار ارائه می شود تا سرمایه گذاران با سرمایه گذاری کمتر این میدان را توسعه دهند.

کاردر در مورد اینکه آیا شرکت های ایرانی برای توسعه این میدان اظهار تمایل کرده اند یا خیر نیز توضیح داد شرکت های ایرانی اظهار تمایل کرده اند اما گفته اند این میدان را در قالب قرارداد  EPC  توسعه دهند اما شرکت ملی نفت مخالفت و اعلام کرده قرارداد یا باید به صورت بیع باشد یا در قالب قراردادهای جدید نفتی.

به گفته وی، امکان دارد میدان فرزادB به شرکت ایرانی داده شود اما مشخص نیست به عمل برسد یا خیر.

خبر صریح وزیر و گروکشی هندی ها

اما تیر خلاص را وزیر نفت کشورمان در اوایل اسفند سال گذشته زد و صراحتا اعلام کرد پیشنهاد هند مورد بحث قرار می گیرد اما با آنها به توافق نرسیدیم و بعید است به این سادگی به توافق برسیم، زیرا فاصله پیشنهاد ما و هندی ها از نظر قیمت خرید گاز زیاد است.

بنابراین ممکن است توسعه این میدان به شرکت دیگری داده شود؛ خبری که گویا به مذاق هندی ها خوش نیامد و رسانه های هندی اخیراً به نقل از یک منبع آگاه هندی اعلام کردند با توجه به رد اعطای امتیاز توسعه میدان گازی  «فرزاد ب» ایران به شرکت های هندی، پالایشگاه های دولتی هند قصد دارند میزان خرید نفت خود از ایران را در سال ۱۸-۲۰۱۷ یک پنجم کاهش دهند و اگر در تصمیم تهران تغییری حاصل نشود، میزان کاهش خرید را بیشتر خواهند کرد.

بر این اساس قرار است خرید روزانه نفت هند از ایران از ۲۴۰ هزار بشکه به ۱۹۰ هزار بشکه کاهش یابد.

براساس این گزارش، حجم گاز درجای میدان گازی فرزاد B، بیش از ۲۱ تریلیون فوت  مکعب برآورد شده که ۱۲.۵ تریلیون آن قابل استحصال است و طبق برنامه قرار است با توسعه میدان در فاز نخست از این میدان روزانه ۱.۱ میلیارد فوت مکعب گاز تولید شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها